Mout over de datum, gebruiken jullie dat nog?

Gestart door Pieter., 29-09-2007 23:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter.

Tot mijn schrik zag ik vanavond toen ik aan het schroten was dat mijn mout nog maar houdbaar is tot volgende maand, ik heb nog ca 25 kilo liggen en uiteraard krijg ik dat nooit op. Om eerlijk te zijn gebruik ik regelmatig kleine hoeveelheden mout die al over de datum zijn zoals chocolade mout waarvan de houdbaarheidsdatum in 2006 al verlopen was. Ook met hop doe ik niet al te moeilijk omdat ik weet dat alleen de bitterheid wat achteruit gaat, pas nog een APA gebrouwen met hop van vorig jaar en het smaakte prima.

Als ik het logisch bekijk kan alleen de kwaliteit van de mout wat achteruit gaan dus de opbrengst wordt wat minder, maar droog bewaard kan het niet bederven lijkt me.

Iemand met een verhelderend antwoord?

 :degroeten:

Jacques

Niet al te druk over maken. Als de mout goed droog is bewaard kun je deze veel langer bewaren dan de datum die Brouwland aangeeft.
Proef gewoon wat van de mout, kauw er een tijdje op. Als deze nog steeds wat pittig smaakt en niet muffig is er niets aan de hand.

Herman

Inderdaad, ik trek me niets van de houdbaarheid aan. Maar het is wel het beste zo vers mogelijke mout te gebruiken. Je proeft uiteindelijk wel verschil tussen oude en verse mout, is mijn ervaring. Maar zolang het niet jaren betreft, valt dat verschil heel erg mee.

Ik heb ooit eens een bier gebrouwen van 10 jaar oude (!) mout, gewoon bij wijze van experiment. Mijn efficiency was heel laag, het bier was nog goed te drinken maar miste wel wat frisheid.

Kort gezegd: vers is beter (lekkerder) dan oud, maar de mout is best behoorlijke tijd houdbaar.

hansHalberstadt

Citaat van: Herman op 30-09-2007  08:53 uIk heb ooit eens een bier gebrouwen van 10 jaar oude (!) mout, gewoon bij wijze van experiment. Mijn efficiency was heel laag, het bier was nog goed te drinken maar miste wel wat frisheid.
Kort gezegd: vers is beter (lekkerder) dan oud, maar de mout is best behoorlijke tijd houdbaar.

Ook ik heb 2 maanden geleden een witbier gebrouwen van 10 jaar oude mout. Heb eigenlijk helemaal geen verschil gemerkt met verse mout, ook efficiency was normaal. Mout was bewaard in de kelder bij ca 14 ºC in polypropyleen containers.

groet,
HansH.

Herman

Bij mij heeft de temperatuur veel meer schommelingen meegemaakt, o.a. opslag in mijn flatje in A'dam waar de temperatuur nog wel eens richting 30 ºC ging... Behalve tijd zijn de bewaarcondities uiteraard van belang.

Pieter.

Bedankt voor de geruststellende andwoorden  :duimop:

Ik hoef me dus geen zorgen te maken gelukkig.

 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.