Zuster Agatha

Gestart door pincopallino, 27-09-2007 21:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Northern brewer, kooktijd 90 min, IBU bijdrage 25
Hallertau Hersbrücker of Mittelfrüh, kooktijd 30 min, IBU bijdrage 5

Hay

Volgende week word de stiefzuster gebrouwen.
Ik heb alles binnen nu nog ff een dag vrij plannen.
En de echte zuster is ook binnen samen met een paar familieleden.


Esterenbrouw

Hay, post je recept hier eens, dan ga ik hem ook brouwen.

Hay

Ben vanavond laat pas weer thuis maar ik heb het recept aangehouden zoals op de eerste pagina van dit topic.
Zoals neergezet door Henielma plus de 0.6% chocomout die Mo zelf aangeeft.
Ik werk niet met BrouwHulp of zo en dan moet ik het daar weer in gaan zetten.
Maar kijk maar is het staat er allemaal.

Eric v B

Dan zou dit hem ongeveer moeten zijn:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk134
Naam receptZuster Agatha Kloon
Brouwdatum09-12-2016
BiertypeQuadrupel
Volume15,0
Begin SG1,080 SG
Eind SG1,018 SG
Schijnbare vergistingsgraad77,5%
Alcoholgehalte8,1 vol.%
Berekende kleur (Morey)49 EBC
Berekende bitterheid (Rager)28 IBU
Brouwzaalrendement74,7 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,00 lVenlo water.
7,60 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
49 mg/l5 mg/l9 mg/l60 mg/l15 mg/l23 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,950 kgPilsmoutDingemans3 EBC74,7 %
0,360 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC6,8 %
0,310 kgSpecial BDingemans350 EBC5,9 %
0,030 kgCarafa Special IWeyermann900 EBC0,6 %
0,640 kgBruine kandijsuikerSupermarkt10 EBC12,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust60,0 °C1 min.35 min.3,9 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.25 min.3,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
29,0 gNorthern Brewerbellen5,6%75 min.23,9 IBU
17,0 gHallertau Hersbrucker bellen2,5%30 min.4,5 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
2,00 gWyeast gistvoedinganderskoken

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gNottingham (-)bovengist


Esterenbrouw

De originele Zuster heeft wel ca. 10% alcohol, het recept geeft 8,1% aan?

Oxhead

Het eind SG zal ook eerder 1010 dan 1018 zijn.

Hay

Dinsdag heb ik deze gebrouwen begin sg was 1082.
Vandaag zat het sg na een heftige vergisting al op 1012 en heb ik overgeveld.
Wat mij opviel met proeven en dat is ook logisch met deze gistkeuze dat je totaal geen gistprofiel/smaak aan het bier hebt.
Normaal bij Belgische bieren verwacht je een sterk gistprofiel.

Hopfenfox

Ga deze zaterdag eens brouwen. Zouden jullie het maischschema nog aanpassen, nu we weer 5 jaar verder zijn en onze mouten verder ontwikkeld zijn? De 60 graden lijkt me laag, kan die bijvoorbeeld naar 65, en daarna gewoon de 72 graden stap?

Eric v B

Citaat van: Hopfenfox op 24-11-2022  08:22 uDe 60 graden lijkt me laag, kan die bijvoorbeeld naar 65, en daarna gewoon de 72 graden stap?
Als ik haar nu zou brouwen, zou ik inderdaad voor 65 en daarna 72 graden gaan.

Hopfenfox

Gisteren de zuster gebrouwen. Netjes de 1080 gehaald door BZR op 65% te zetten en veel te roeren. Voor het eerst Brewtan en Antioxin gebruikt. Het blijft wel worstelen, zo'n zwaar bier in een automaat. En dan komt er nog een deel van de suikers uit een suikergift van dik 12%. Meer maischwater maakt de stroming beter, maar dan blijft er totaal geen spoelwater meer over. Bij het leegstorten van de maischkorf merk je nu al dat de onderste bostel nog erg zoet smaakt. Dat is bij lichtere bieren nooit het geval. Afijn, het is wat het is, de kippen waren me dankbaar. Hij staat al flink te pruttelen, dus wordt vast lekker. Nu vooral proberen hem lang in de kelder op te slaan zodat in elk geval een paar flesjes de kans krijgen te rijpen. Het origineel heb ik in huis, leuk om eens te vergelijken.

alstro

Citaat van: Hopfenfox op 27-11-2022  12:06 uGisteren de zuster gebrouwen. Netjes de 1080 gehaald door BZR op 65% te zetten en veel te roeren. Voor het eerst Brewtan en Antioxin gebruikt. Het blijft wel worstelen, zo'n zwaar bier in een automaat. En dan komt er nog een deel van de suikers uit een suikergift van dik 12%. Meer maischwater maakt de stroming beter, maar dan blijft er totaal geen spoelwater meer over. Bij het leegstorten van de maischkorf merk je nu al dat de onderste bostel nog erg zoet smaakt. Dat is bij lichtere bieren nooit het geval. Afijn, het is wat het is, de kippen waren me dankbaar. Hij staat al flink te pruttelen, dus wordt vast lekker. Nu vooral proberen hem lang in de kelder op te slaan zodat in elk geval een paar flesjes de kans krijgen te rijpen. Het origineel heb ik in huis, leuk om eens te vergelijken.

Hoe is het tov. origineel geworden?

Hopfenfox

Daar ga ik op terugkomen. Het origineel bewust nog niet geopend om mijn eigen toverketelwater de kans te geven op smaak te komen. Hij zit net anderhalve maand op fles. Wellicht dit weekend eens een poging wagen en dan laat ik het weten!

Vanavond per ongeluk eentje geopend, had iets anders moeten zijn. Dus geen vergelijking maar wel enorm lekker, volle smaak met tonen van chocola, echt super lekker. Alleen het schuim is weg als je met je ogen knippert, hopelijk komt dat met de tijd. De echte vergelijking zal ik snel doen.

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 28-09-2007  19:15 uJa, dat is een goeie. Wat zou het recept van de zuster zijn. Staat dat niet gewoon op de muifelbrouwerij.nl site?

Nee.
Hopbier

Hopfenfox

Nier meer wellicht, maar alle info is hiervoor te vinden. Ik kan de mijne wel delen als daar behoefte aan is. Deze draad is al heel wat jaren oud, begint wat te rafelen  ;D

alstro

Ik las dat het recept 2 jaar geleden is aangepast.

Hopfenfox

Gisteren eindelijk eens mijn kloon en het origineel naast elkaar geproefd. Duidelijke verschillen wel.

Ten eerste heeft de Agatha een mooie dieprode kleur, de kloon is bruin. Ik heb me aan de stort gehouden zoals die in dit draadje is vermeld, maar wellicht is er inderdaad iets veranderd de afgelopen twee jaar (melanoïde)?

Het origineel heeft meer tonen van rijp fruit dan de kloon, de kloon heeft weer sterkere broodachtige smaken. Volheid en koolzuur zijn gelijk, en mijn schuimkraag won het zowaar van het origineel.

Wat mij betreft dus zeker geen perfecte kloon, wel een lekker bier geworden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.