Holtrop Tripel

Gestart door Herman, 29-11-2002 12:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Hoi Brouwers!

In navolging van Jacques, Fritz, Edwin en Jan Willem heb ik besloten de Tripel ook te gaan brouwen.

Voor 22-25 liter bier:
Pilsmout      6050 gram
Tarwemout    850 gram
Kristalsuiker  1210 gram

60C - 45 minuten
70C - 30 minuten
75C - 5 minuten

Hop - FWH
Styrian Goldings 4.2%  - 7g/FWH  27g/Bitter 5g/Aroma 10 min
Saaz 3.2 %                - 7g/FWH  27g/Bitter 5g/Aroma 10 min
Perle 7.8%                 - 5g/FWH  17g/Bitter 5g/Aroma 10 min

Doel SG 1090
Kooktijd 75 min
Westmalle gist opgekweekt uit een flesje

:brouwen:
Herman

Edwin

Hoi Herman  :proost:

Heel veel succes en welkom bij de club  :hoera:

Ben benieuwd hoe het met de troebelheid van jouw tripel zal aflopen.

Edwin

Gerb

Als je er nog wat haver bij doet, heb je een Karmeliet Tripel. Iemand suggesties over hoeveelheden?

Gerb

Herman

Hoi Gerb,

Toevallig wel ja. 13% havervlok; naast pils, tarwevlok en nog wat munchener. Zie Biertypegids van Derek Walsh bij de Tripelomschrijving.

Herman

Herman

Ok, het waterslot begint te brubbelen. Nog even wat aanvullende informatie. Ik heb ongeveer 20 liter met een SG van 1.092 als resultaat.  Ik heb dit niet direct aangepast, ik ben nl val plan om bij het bottelen dit met een litertje water met bottelsuiker aan te vullen.

Het recept was zoals gepost, alleen heb ik op het laatst 10g Styrian Goldings gebruikt omdat het zakje daarmee leeg was.

Brouwen verliep gelukkig weer eens zonder problemen, of het moet zijn dat ik de waterslang naar mijn tegenstroomkoeler verkeerd om heb gemonteerd (juist het waterslot), dit los koppelen leidde even tot een klein waterballet  ::)

Het bier is overigens mooi bleek, ik ben benieuwd!

Herman

Herman

Gisteren even een SG monster genomen, SG 1040. Het waterslot bubbelde eens in de 8/9 seconden.

Een deel van het bier zat in een aparte emmer, omdat de fles anders te vol was. Tot mijn schrik kwam hier nu een zurige lucht af. Ik zal dit brouwsel dus maar niet toevoegen aan de rest, wat ik eerst van plan was. Het bier zelf ruikt overigens niet echt zuur. Zou lullig zijn als ik een infectie heb, heb er tot nu toe nog maar eentje gehad in mijn brouwverleden.

Herman

Herman

Gisteren had ik tijd en zin om over te hevelen. De grote fles was prima, ca 17 liter Tripel van SG 1030. Smaak was lekker hoppig en die typische Westmalle smaakjes.

De emmer is helaas inderdaad geinfecteerd  :huilen:
Ik heb toch gekozen om dit bier over te hevelen, een smaakproef leverde nog niet direct medicinale smaken af. Ik hoop dat het dan ook alleen een melkzuurinfectie is. Al doen de zwarte schimmels die erop dreven  :P het ergste vermoeden. Toch zonde, het betreft hier ca 5 l bier SG 1032.

Herman

Edwin

Hé Herman  :proost:

Jammer dat 1/3 deel als mislukt te boek staat. Een SG van 1030 is toch nog niet heel 'diep'. Was het bier niet te zoet? Verder is het inderdaad een lekker recept hè?

Edwin

Herman

Hoi Edwin,

Tja, inderdaad jammer. Volgende keer gebruik ik alleen maar glas..... Al kan het ook aan wat anders gelegen hebben.

Het bier is nog niet uitgegist, ik hoop dan ook dat het nog wat lager wordt.

Overigens is een 1/4 en niet 1/3 mislukt.

Herman

Edwin

:-X euh  :-[

Ja, je hebt natuurlijk weer gelijk. Ik zat met 10 liter in mijn hoofd, maar dat was 17 liter. Geluk bij een ongeluk.

Edwin

Herman

Hmm, het SG is in een week nauwelijks verder gezakt. Ondanks af en toe een bubbel uit het waterslot is het SG nu 1029.  Het bier staat nochtans niet koud, ca 18C.

Ik had eerlijk gezegd met 60C/45 ; 70C/30 en 75C/5 toch wat meer vergistbare suikers verwacht. Overigens vond ik het bier niet eens te zoet smaken. Met opgekweekte Westmalle gist had ik tot nu toe ook nooit problemen.

Herman

JWVG

Ja, dat lijkt inderdaad nog niet ver genoeg voor deze storting en maischschema. Heb je al geprobeerd te schudden? (vast wel). Anders zou ik denk ik toch een andere gist toevoegen die goed zware bieren aankan. Heb je binnenkort niet een ander brouwsel waar je gist van kan lenen?

JW.

Adrie

Ha Herman,

Het lijkt me eerder een kwestie van een slechte gistconditie dan een maisch-probleem. Met onze tripel (vergelijkbare stort, vergelijkbaar maischschema) hebben we een zeer lage einddichtheid bereikt (1005). Onze gist was de Wyeast High-Gravity (naar verluid de Westmalle). Wellicht nog eens wat van deze gist toevoegen?

Groeten,

A3

Herman

Hoi JW & A3,

Ik heb wel wat geschud, maar ben niet aan het klotsen geweest. Zou ik dat moeten proberen? Het viel met bij het SG monster inderdaad wel op dat er voor zo warm bier toch veel koolzuur in zat. Maar nieuwe gist is wellicht de beste optie.

Toch wel vreemd. Dit is nu al het derde bier met een hoger SG dan verwacht (Ipso Facto, Hoggebok). Ik wil vandaag mijn IPA overhevelen, als het SG daar mooi laag is gooi ik de gist bij de Tripel.

Herman

JWVG

Geen kapotte thermometer waardoor je altijd te warm maischt? Is maar een wild idee....

JW.

Herman

Nee, (helaas) is dat het ook niet. Voor de zekerheid toch maar snel even gecheckt met een andere thermometer.

Herman

Herman

Ik heb even wat koolzuur uit het bier geschud en na het overhevelen van mijn In die Aa Pale Ale wat gist van dit bier toegevoegd. Hopelijk krijg ik zo het SG nog wat naar beneden.
Daarnaast staat het bier in de gang naast de verwarming.

Herman

Edgar


CiteerDaarnaast staat het bier in de gang naast de verwarming.

Op de begane grond? Met vloercontact kan het toch aardig koud worden. 20 cm verhogen scheelt een paar graden. Is maar een gedachte.

Herman

Hoi Edgar,

Ja, daar had ik ook bij stilgestaan. Ik zet mijn bier daarom op meubeltransporters. Thnx voor de tip.

Herman

Adrie

Hoi Martin,

Ja beluchten helpt een hoop, weet ik uit ervaring. Je gist blijft veel langer vitaal en gist mooi ver door.

Groeten,

A3

MO

Adrie,

kan ik dan gewoon naar een dierenwinkel lopen en daar een pompje en iets van te steriliseren bruissteentjes kopen? Of heb je andere tips?
Ongeveer een uur het afgekoelde wort beluchten he?

Groet,
Martin

Adrie

Ha Martin,

Ja, gewoon bij de dierenwinkel. Je kunt de bruissteentjes ontsmetten door ze een kwartiertje in de chloor te leggen of uit te koken. De beluchtingstijd hangt een beetje af van de hoeveelheid bier, de capaciteit van de beluchter en de zwaarte van het bier. Wij beluchten meestal een uur tot twee uur.

Groeten,

A3

Edgar

Chloor lijkt me een heikele optie...  :neenee: Beter wodka o.i.d, je moet er niet aan denken dat er in al die groefjes en gaatjes nog een spoortje chloor achterblijft...

En een steriel luchtfiltertje is, als je het schoon wil doen, ook geen gek idee. Brouwland verkoop een heel setje (pompje, steen en filter) voor een schappelijk bedragje.

Adrie

Tja, je moet na het gebruik van chloor natuurlijk wel goed naspoelen (en blazen) met (gekookt) water. Nog nooit problemen hiermee gehad.

Groeten,

A3

Herman

Hmm, ik wil toch wel even opmerken dat je een steentje van keramiek nodig hebt en niet de gebruikelijke bij de dierenwinkel voorradige brosse exemplaren. Beter is dus in elk geval filter en steentje bij de brouwwinkel te kopen.

Herman

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.