Als ik hier dan ook een kleine suggestie mag doen, in feite is de directory waarin een applicatie wordt geinstalleerd (meestal in c:\program files) niet bedoeld voor bestanden die aan wijzigingen onderhevig zijn of voor het opslaan van bestanden/backups of databases. De statische applicatie bestanden (.exe/.dll/resx/xml configuraties etc.) behoren hierin thuis. Ten eerste zijn voor dit soort data (backups) over het algemeen speciale mappen aanwezig in het operating system, daarnaast is het soms wijs om dit soort data op een andere harde schijf op te slaan (oftewel, misschien is het handig als de locatie van de backups configureerbaar is).
Windows bijvoorbeeld heeft al mappen gereserveerd die wel speciaal hiervoor bedoeld zijn, de zogenaamde 'applicatie data' folders, te vinden onder bijvoorbeeld 'C:\Documents and Settings\All Users\Application Data' en 'C:\Documents and Settings\[jouw username]\Application Data' (verborgen folders). In de hogere programmeertalen (o.a. .NET) zijn deze folders meestal makkelijk aan het operating system op te vragen. Nu zag ik ook dat er mensen met Wine werken (soort van windows emulator onder linux), en in dit geval bestaan de zojuist genoemde directories niet dunkt mij.
Een ander mooi voorbeeld is dat indien je een c: schijf hebt en een d: dat ik prefereer om alle variabele data op te slaan op d: en alle statische applicatie data op c:. Soms heb je een virus te pakken of stopt je Windows er mee of is er niet veel meer mee aan te vangen. Even je c: schijf formatteren, software opnieuw installeren en je kan weer doorgaan, omdat al je persoonlijke data, backups, word documenten en dergelijke niet op c stonden maar op een speciaal daarvoor bedoelde locatie (bijvoorbeeld de d: schijf). Hier gaat het verhaal van de 'applicatie data' folders in windows niet op natuurlijk, omdat deze ook op de c schijf staan, maar al met al vind ik het altijd fijn indien de data zoals een backup op een configureerbare locatie terecht komt, of in de hiervoor bedoelde mappen. Het grootste probleem bij gecrashte computers en data recovery is het uitzoeken waar alle programma's de verschillende data opslaan zodat je dit terug kunt halen.
Zo dat is even een groter verhaal geworden als gepland... Overigens weet ik niet zeker of deze locatie configureerbaar is of niet, maar te zien aan voorgaande post is dit niet het geval.