Vloeibare biergist bewaren

Gestart door rikkie, 22-09-2007 20:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rikkie

Hallo bierbrouwers,
Ik heb een vraag ? Hoe kun je de vloeibare biergist die overblijft na het bottelen bewaren en
de nagisting voorkomen? Dat goedje is een rijkdom aan voedzame stoffen voor vogels en dieren echter
het bewaard niet lang.

Wie kan helpen...

Rikkie

Oscar

Rikkie,

Er zijn enkele mogelijkheden, op schuine buis bewaren of in een reageerbuis op 10% suiker water.  Kijk hier eens voor de vele dingen die
er al over geschreven zijn :

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3564.msg35024.html#msg35024

 :leren:   :proost2:

Hopmans


Het eerste wat mij te binnen schiet is koken.
Waar ik ook aan zit te denken is drogen onder een lamp, en dan persen in tabletjes.

Maar eigenlijk heb ik hier geen ervaring mee.  :-\

 :degroeten:

RobinB

Citaat van: Mr.Yeast op 22-09-2007  20:50 uWaar ik ook aan zit te denken is drogen onder een lamp, en dan persen in tabletjes.

Dat doen ze bij Chimay ook :)

@Rikkie:
Gewoon invriezen!

Zelfs als je er later weer wat van wilt opkweken is het een goede methode, maar dan is het ook handig om een beetje glycerine toe te voegen. Dan overleven er meer :)

Caspar

Ik geloof niet dat Rikkie z'n gist wilt bewaren voor het brouwen, maar voor vogels. Je zou het eens kunnen proberen om in de zon of onder een lamp te laten drogen :weetniet:.

Hopmans


CiteerDat doen ze bij Chimay ook

Meen je dat nou?
Kan je er daarna nog mee brouwen?
Als dat zo is, dan kan je zelf korrelgist maken.

 :degroeten:

RobinB

Dat denk ik niet, maar zou best kunnen ;)
Maar het is eigenlijk bedoeld ter consumptie, als bevordering van de gezondheid! Net zoiets als de standaard biergist-tabbletten van de drogist, maar dan natuurlijk van de exclusieve Chimay gist.
Ik heb overigens wel eens groei gehad van biergisttabletten vh Kruidvat, kennelijk taaie beestjes! (en dus om denken ze dood te koken voor je ze als gistvoeding gebruikt!)

@caspar:
dat bedoelde ik ook! :)
Als je de drab in ijsklontjeszakken giet en invriest, kan je er wanneer nodig een portie uithalen!
Het lijkt nl dat TS er nu al de vloeibare drab voor gebruikt en alleen wat bewaarproblemen ondervindt :D

Oscar

Citaat van: RobinB op 23-09-2007  13:18 uAls je de drab in ijsklontjeszakken giet en invriest, kan je er wanneer nodig een portie uithalen!

Heb jij hier serieus goede ervaringen mee? Omdat over het algemeen wordt gezegd dat dit schadelijk voor de gistcellen kan zijn.

RBE

Hoi Oscar,
Wat ik heb geleerd is 6 ml drab en 4 ml glyserol in een buisje kan je invriezen. Of een veelvoud hiervan, dit kan je jaren bewaren. Ik heb hiermee goede resultaten bereikt.

Rob.

RobinB

Citaat van: Oscar op 23-09-2007  13:32 uHeb jij hier serieus goede ervaringen mee? Omdat over het algemeen wordt gezegd dat dit schadelijk voor de gistcellen kan zijn.
HAHAHAHA!!!
Nee, zo niet natuurlijk! :D
Maar het ging er toch om, om te bewaren als vogelvoer? (zie TS) Dat hoeven de gistjes niet te overleven! :D

maar even  serieus:
Je bewaart je gist in de vriezer het best met ca 1/3 glycerine 2/3 gistdrab. Wel mengen, anders heeft het niet zoveel zin.
Op zich kan direct invriezen ook wel, maar dan moet je rekening houden met een groter verlies door afsterving. Echter (mijn) ervaring leert (me) dat wanneer je 10ml zo invriest er nog voldoende gistcellen het avontuur overleven :)
Wel een week van tevoren beginnen met je starter natuurlijk

rikkie

Jajaja mannen het is niet de bedoeling dat de gistcellen overleven, in tegendeel.
Je kunt vloeibare biergist kopen in de handel in flesjes, maar er wordt van geprofiteerd en ze aEens de fles geopend bewaard het nog gemakkelijk maanden, maar er is zeker geen gisting meer aanwezig. Het goedje zit boordevol vitaminen en essentiële stoffen voor mens en dier. Je kunt ook biergist gedroogd kopen maar dat is veel goedkoper en er gaan veel belangrijke stoffen verloren en het product verminderd in waarde.
Koken zou volgens mij kunnen en het toevoegen van citroenzuur zou de houdbaarheid kunnen verlengen.

Als er zelfs personen zijn die bij mij in buurt wonen ben ik zelf potentiële koper van jullie (afval)- product.
Ik ben van Wellen in LImburg en ligt midden in de driehoek Hasselt-Tongeren-St Truiden.
Laat maar iets weten... maar eerst weten hoe we het spul het best kunnen bewaren? ???

Misschien steriliseren ??? :denken:

Eric

RobinB

Dan zou ik het eerst even kort koken (om ook evt bacterien de nek om te draaien) en vervolgens invriezen in de eerdergenoemde ijsblokjeszak. Dan hoef je niet alles steeds te ontdooien en weer in te vriezen als je maar één portie nodig hebt! :)

Wil je het zelf eten?

Hopmans


Maar wil je het in vaste of in vloeibare vorm?  :weetniet:

Vloeibaar is inderdaad een makkie (snelkkookpan).
Evt met suiker, en dan net als jam in een potje.

 :degroeten:

Hopmans


Mmm, wakker worden hop.  :stom: :denken:
De topic zegt het al............

 :degroeten:

RobinB

Citaat van: Mr.Yeast op 23-09-2007  20:55 uMmm, wakker worden hop???
De topic zegt het al............
hahaha! inderdaad wakker worden Yeast! ;D

rikkie

Nee  :neenee: nee het is niet voor mijzelf maar voor dierlijk gebruik ...
Het is wel een dikke brei >>>>het overblijfsel na het bottelen, maar daar wordt water aan toegevoegd zodat je een mooie
vloeibare substantie krijgt.
In de handel is het te krijgen onder de naam Zell Oxigen en bestaat voor menselijk en dierlijk gebruik.

Persoonlijk denk ik het te koken  :echtboos: met toevoeging van zuiver water en citroenzuur, dit alles kokend in gesteriseleerde flessen de
dop erop en laten afkoelen en volgens mij bewaard het goedje dan wel een jaartje.. :nut:

Is er niemand op het forum die in de buurt woont van Wellen????? :bijdrage_forum:

Eric

RobinB

Maar als je het kookt, wordt het daarna wel vatbaar voor infecties. Het is dan nl ook voor bacteriën een erg voedzame vloeistof. Wat je zou kunnen doen als je het vloeibaar wilt houden is wat sulfiet naast de citroenzuur toevoegen. Dan moet je nog steeds oppassen voor schimmels...

Nee, ik ben al wel uit!
Ik heb mezelf helemaal overtuigd van het gemak van de ijsblokjeszak! :D

Heb vanmiddag weer een lading drab door het putje gespoeld, wel zonde als je er zo over na gaat denken. ;)

rikkie

Tja Robin das inderdaad zonde  :stom:



Walter

Hey, misschien wat laat, maar kan je het niet wecken? Je doet het in kleine flesjes en die weck je dan. Ik weet niet exact hoe je dit moet doen, maar het houdt groenten toch ook maanden goed?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.