Benja stelt zich voor

Gestart door Benja83, 21-09-2007 02:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Benja83

Dag iedereen,

Mijn naam is Benjamien, een 23 jarige student uit Oostende, België, met een grote interesse voor bier. Mijn interesse beperkte zich eerst tot het proeven van zo veel mogelijk bieren. Sinds kort ben ik me echter steeds meer gaan interesseren in het bierproces. Recentelijk heb ik 2 brouwerijen bezocht (de halve maan in Brugge en Rodenbach in Roeselare) en daar is mijn interesse nog groter geworden. Nu heb ik de stap gezet om zelf bier te willen brouwen. Zo ben ik op deze site terecht gekomen, en ik heb de laatste dagen vooral door deze site zeer veel bijgeleerd. Mijn eerste 'probeersel' is momenteel aan het gisten. Het betreft een beginnerskit van Brewferm. Natuurlijk is dit bezwaarlijk brouwen te noemen, maar toch zal ik blij zijn als mijn eerste bier geslaagd zal zijn.

Volgende week, als de gisting gedaan is en de flesjes gebotteld zijn en 2 maanden moeten rusten, ben ik van plan om een tweede brouwels op te starten, opnieuw met een Brewferm blik. Daarna wil ik echter overgaan naar echt brouwen. Momenteel heb ik nog het gevoel niet genoeg te kennen om daar al aan te beginnen. Als ik de biercursus lees (via dit forum gedownload, waarvoor dank) zijn er nog veel dingen waar ik vragen bij heb. Ik vind het soms moeilijk om al lezend te begrijpen wat je juist moet doen. Moest dat voorgetoond worden zou ik het veel beter snappen. Daarom volgende vraag: bestaan er op internet goede filmpjes waar stap voor stap wordt getoond hoe je bier moet brouwen? Bestaan er (in deze buurt) samenkomsten/presentaties/workshops van bierbrouwers?

Verder heb ik nog een vraag betreffende mijn eerste bier: normaal gezien zou het een 10 dagen moeten gisten. Kan het kwaad om het bier iets langer (bijvoorbeeld 2 dagen) in de ton te laten zitten en dan pas te bottelen (kan dit als lagering tellen, of moet voor een lagering het bier eerst overgeheveld worden?) en wat zijn de gevolgen als ik het bier te vroeg (bijvoorbeeld na 9 dagen) of te laat bottel? Is mijn bier dan mislukt?
Deze vraag is relevant omdat ik maar 3 dagen per week thuis ben.

Bedankt


Oscar

Citaat van: Benja83 op 21-09-2007  02:26 ubestaan er op internet goede filmpjes waar stap voor stap wordt getoond hoe je bier moet brouwen?

Zoek op Youtubu op bierbrouwen:



en het vervolg:



Citaat van: Benja83 op 21-09-2007  02:26 uKan het kwaad om het bier iets langer (bvb 2 dagen) in de ton te laten zitten en dan pas te bottelen (kan dit als lagering tellen, of moet voor een lagering het bier eerst overgeheveld worden?)

Nee dit kan geen kwaad, er ligt koolzuur boven het bier en dat geeft je jongbier enige bescherming tegen infectie's van buitenaf.

Citaat van: Benja83 op 21-09-2007  02:26 uen wat zijn de gevolgen als ik het bier te vroeg (bvb na 9 dagen) of te laat bottel?

Eerder bier dan wel later bier   :D :D

Citaat van: Benja83 op 21-09-2007  02:26 uIs mijn bier dan mislukt?

Nee hoor. Belangrijk is om te controleren of je bier is uitvergist i.p.v die 10 dagen aan te houden. Als er vrijwel geen koolzuur meer ontstat dan is je bier uitvergist !

Adrie

Let op met filmpjes op youtube. Niet altijd worden daar de beste brouwpraktijken aangehouden... Je kunt ook via dit forum met iemand in contact komen die bij jou in de buurt woont en een dagje meedraaien bij het brouwen. Daar pik je veel meer van op dan van een filmpje. Aan een filmpje kun je geen vragen stellen.

Ben je de Engelse taal goed machtig, dan kun je overwegen om een DVD te bestellen op http://www.basicbrewing.com. Zij hebben er 2: extract brouwen (met moutextract, deze DVD behandelt het proces tot en met het bottelen) en all grain (dus met maischen, deze dvd behandelt het schroten, maischen en filteren).

Walter

Hallo Benjamien,

Welkom op het forum. Zelf ben ik ook met een Brewferm kit begonnen, maar onmiddellijk daarna overgestapt op het zelf brouwen. En eerlijk gezegd, zelfs mijn minst geslaagde bier is nog steeds beter dan dat uit de bierkit. Ik zou je dus willen aanraden om meteen zelf te beginnen brouwen. Hiervoor heb je echt minder nodig dan je denkt. Jacques heeft hier op de site een voortreffelijk aantal artikels over bierbrouwen die je vast al een heel stuk verder helpen en je kan het hier ook altijd op het forum vragen hé.

 :degroeten:

Walter

Benja83

Citaat van: Adrie op 21-09-2007  09:29 uLet op met filmpjes op youtube. Niet altijd worden daar de beste brouwpraktijken aangehouden...

Daarom dat ik niet gewoon eens bier brouwen heb ingetikt op google maar hier vraag of er goede filmpjes zijn.  ;)

Ik denk wel dat ik het allemaal begin te snappen. Ik kan bijna niet wachten om te gaan brouwen. Ik denk dat ik bij wijze van tussenstap eerst een brouwketel zal aankopen, en met moutextract zal werken, zo hoef ik nog niet direct een moutmolen aan te schaffen, want dit vind ik wel zeer duur. Zo moet ik voor mijn volgend brouwsel dan enkel nog een brouwketel kopen en kan ik eraan beginnen. Ook een wortkoeler vind ik wel duur in aanschaf, zou ik voor mijn volgend brouwsel kunnen volstaan door gewoon af te laten koelen door enkele uren te laten staan, of is zo'n koeler echt wel noodzaak?

Citaat van: Adrie op 21-09-2007  09:29 uJe kunt ook via dit forum met iemand in contact komen die bij jou in de buurt woont en een dagje meedraaien bij het brouwen. Daar pik je veel meer van op dan van een filmpje. Aan een filmpje kun je geen vragen stellen.

Bij deze: zijn er Vlamingen die gepassioneerd zijn door bier, en die hun kennis graag met anderen delen, en het niet erg zouden vinden als een leek eens over de schouders zou komen kijken?


thibolleke

Een spiraalkoeler(wortkoeler) kan je heel eenvoudig zelg maken, en dan hoeft het niet duur te zijn. Koop 10 meter uitgegloeid koper, buig deze in een spiraal en sluit die aan op een kraan. Voila u hebt een mooie koelspiraal.

Citaat van: Benja83 op 21-09-2007  14:32 uBij deze: zijn er vlamingen die gepassioneerd zijn door bier, en die hun kennis graag met anderen delen, en het niet erg zouden vinden als een leek eens over de schouders zou komen kijken?

Je bent altijd welkom. Maar ik woon wel in Antwerpen.....



Groeten en succes met het bierbrouwen,
Thibolleke

Walter

Wat die moutmolen betreft : als je thuis zo'n pastamolen hebt, dan kan je deze zijn walsen opruwen en heb je ineens een moutmolen. Deze dient bij mij al geruime tijd zonder problemen. Zoek ook maar eens op het forum onder deze topic.

Oscar

Citaat van: Adrie op 21-09-2007  09:29 uLet op met filmpjes op youtube. Niet altijd worden daar de beste brouwpraktijken aangehouden...

 :police: Hee, deze video is een klassieker binnen onze vereniging  :police: Altijd leuk om te zien....Maar neem de methode niet letterlijk over.. :D

thibolleke

Citaat van: Adrie op 21-09-2007  09:29 uLet op met filmpjes op youtube. Niet altijd worden daar de beste brouwpraktijken aangehouden...

Maar als je goe zoekt kom je er soms wél leuke tegen hoor. (zoek eens op "herms" en "thibolleke")  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.