Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Calvijn Tripel  (gelezen 24575 keer)

Offline JWVG

• Super lid
  • Land: nl
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
Calvijn Tripel
« Gepost op: 15-08-2002 09:17 u »
Ik heb besloten dat ik volgende week, nog net voor mijn vakantie, nog wel een keertje kan gaan brouwen, en het wordt hoogste tijd voor mijn eerste tripel, dus.....

Bouwend op de ervaringen van Jacques en Fritz (zie de 'Tripel recept' en 'Bosbergbrouwers tripel' threads) wil ik een soortgelijke tripel brouwen. Bijkomend voordeel is dat ik nu eindelijk eens die Spalt Select kan gaan gebruiken die ik al een paar maanden heb liggen. Afgaande op de twee threads denk ik dat ik de volgende aanpassingen ga maken:

- een langere rust op 60C, zo'n 40-45 minuten. Bij Fritz resulteerde dat nog steeds in een erg hoge eind dichtheid, maar ik ben zo eigenwijs om te denken dat dat misschien aan de gist lag, of de beluchting. Bovendien had hij wel een erg hoge startdichtheid.

- I.p.v. Safale (Jacques) of Belgian Abbey (Fritz) ga ik Wyeast trappist high gravity gebruiken. Naar verluidt (maar waar ben je nog zeker van vandaag de dag?) is dat de Westmalle gist, dus als die die sterkte niet aankan... Ik zal voor de zekerheid nog een enorme starter maken ook.

- Ik wil Jacques' hopsoorten gebruiken, maar wel wat meer om wat meer bitterheid te krijgen.

- Een groot probleem bij beide brouwsels was de troebelheid (is dat nog weggetrokken, heren?) Jacques speculeerde dat dat wellicht kwam door vrij hoge eiwitconcentraties in de mout. Nu heb ik toevallig een zak eco-pilsmout staan, en ik weet dat het stikstof (en dus eiwit) gehalte van ecograan altijd lager ligt dan dat van 'conventionele' graan. Ik hoop dus dat dat resulteert in wat minder troebelheid.

- Ik wilde, in navolging van Jacques, mikken op een dichtheid van 1.090. Inclusief de suikers etc. dus. Dat vind ik eigenlijk al meer dan genoeg....

- In afwijking van beide recepten wil ik waarschijnlijk ongemoute tarwe i.p.v. gemoute tarwe gebruiken. Ik heb nog wel een 25 kilo zak tarwemout staan, maar vind het zonde om die al te openen voor zo'n klein beetje.

- In afwijking van Jacques' recept wil ik sacharose (witte kandij, om precies te zijn) gebruiken, en geen glucose. Dit vooral omdat ik even geen glucose heb, en geen zin heb om weer iets te bestellen bij Brouwland. Die lui moeten vanwege mij inmiddels schatrijk zijn....

Het precieze recept zal ik binnenkort posten, maar ik vroeg me af of er nog suggestie's of reactie's waren n.a.v. bovenstaande. Heeft iemand nog uitgesproken ideeen over hoeveel water je per kilo graan moet gebruiken bij het maischen voor een tripel?

Groejtes, Jan Willem.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JvH

• Vol lid
  • Pennie brouwer in actie
Re: Calvijn Tripel
« Reactie #1 Gepost op: 15-08-2002 20:46 u »
Hoi JW,

ik heb laatst ergens gelezen dat inmaischen op 55° in ieder geval de chill-haze vermindert, als dit tenminste de troebelheid is waarvan hier sprake is. In onze Copper Pennie (een donkere Tripel) hebben we ook nog 4gr coriander per 10 ltr gedaan en dat was zeker niet teveel.

Suc6 Hans  :lekkerbier:

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 16-08-2002 08:44 u »
Ha die Hans,

ja, ik heb zelf ook altijd een lichte voorkeur voor een (korte) eiwitrust, maar het leek me deze keer wel leuk om het recept van Jacques en Friz zo precies mogelijk na te maken, om eens te kijken of die bio-mout nog een positieve invloed heeft op de 'haze'.

Ik heb een paar maanden geleden een Chouffe kloon gebrouwen - dat was eigenlijk ook gewoon een tripel met koreander toegevoegd, ongeveer even veel als wat jij noemt, en dat leek me inderdaad ongeveer de goede hoeveelheid. Deze keer dus maar een keer zonder.

Groetjes, Jan Willem

Offline JvH

• Vol lid
  • Pennie brouwer in actie
« Reactie #3 Gepost op: 16-08-2002 11:51 u »
Hoi JW,

Dit lijkt mij een brouwsel te worden onder het motto: "Hoe reproduceer ik de problemen van anderen"  ???
Of begrijp ik dan jouw betoog verkeerd?

Groeten Hans :lekkerbier:

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 16-08-2002 11:58 u »
Ha die Hans, gelukkig begrijp je mijn betoog inderdaad verkeerd  :D . Zoals ik al aangaf in die eerste post, is dit meer het mottoe 'hoe bouw ik voort op ervaringen van anderen'. Ik vind het interessant waarom bij beide heren troebelheid ontstond, en Jacques gaf aan dat dat wellicht kwam door het hoge N gehalte van de gebruikte mout. De beste manier om dat te onderzoeken is om zo min mogelijk dingen te varieren, behalve hetgene dat je denkt dat voor de problemen zorgt. MIjn eco-pils met lager N, dus. Je gaat dan natuurlijk niet ook nog een eiwitrust inbouwen, want dan weet je niet meer waardoor een evt. wel helder bier is veroorzaakt. Natuurlijk is dit geen wetenschap, dan zou je met herhalingen etc. moeten werken, maar als ik wel een helder bier krijg kunnen we in ieder geval speculeren dat Jacques gelijk had. En trouwens, in het ergste geval krijg ik een wat troebele tripel, met de smaak was volgens mij nix mis.

Overigens heb ik het hopschema wel aangepast, ook voortbouwend op Jacques ervaringen.

In het algemeen vind ik het prettig om voort te bouwen op ervaringen van anderen of mezelf, in plaats van steeds opnieuw met iets totaal nieuws te komen. Het brouwen van een perfect biertje is tenslotte ook een kwestie van fine-tunen.

:degroeten: Jan Willem.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 18-08-2002 13:41 u »

Citaat

Hoi JW,<`r>
dit lijkt mij een brouwsel te worden onder het motto: "Hoe reproduceer ik de problemen van anderen"  ???
Of begrijp ik dan jouw betoog verkeerd?

Troebel bier is alleen een probleem als je enkel van Heerlijk Helder H... houdt.
Puttende uit mijn ervaringen als keurmeerster weet ik dat kraakheldere bieren vaak niet de fijnste smaak hebben. Bieren met een lichte troebelheid hebben statistisch gezien een beter volmondigheid dan heldere bieren die dunnig over kunnen komen.
Overigens is mijn tripel uiteindelijk wel kraakhelder geworden. Ook na koeling blijft hij nu redelijk helder.

Waarom slechte recepten reproduceren als het beter kan?

:degroeten: Jacques

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 21-08-2002 15:15 u »
Beste bierminnenden  :proost:,

Ik heb de tripel van Jacques ook gebrouwen met enkele aanpassingen:
rietsuiker ipv glucose en een grotere hopgift. Tevens heb ik geen zouten gebruikt omdat ik maar aan een van de twee kon komen en ik nog geen problemen heb ervaren met het brouwen zonder zouten. O ja, als gist heb ik (ik meen) Belgian Abbey gebruikt en ik heb eveneens het maischschema aangepast, zoals Jacques in zijn thread als leerpunt aangaf.
:-[ ik heb dit brouwsel alleen niet op dit forum gezet  :-[
De hopbitterheid van mijn brouwsel vind ik erg lekker, maar... smaken verschillen. Misschien vind jij het nog niet bitter genoeg. Het aroma was fruitig en het bier smaakt fris.
Nu, drie maanden na bottelen is het bier helder, behalve na koeling, dan is er een lichte Haze in het bier. Persoonlijk heb ik geen moeite met een beetje troebelheid (moet natuurlijk niet te veel zijn). Ben benieuwd naar jouw ervaringen met dit brouwsel

Edwin

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 21-08-2002 17:58 u »
Mooi om te horen dat het bij jou goed gelukt is.  :proost2: Wat die bitterheid betreft weet ik nog niet zo goed wat ik moet gaan doen. Jacques vond het nog niet bitter genoeg, maar als ik het e.e.a. doorreken in promash (waar ik toch iets meer in geloof dan Jacques, alhoewel tot op zekere hoogte natuurlijk) kom ik toch wel erg bitter uit als ik nog meer hop ga toevoegen. Ik denk dat ik daarom toch maar mijn eigen hop-plan ga trekken. Ik ga het zondag brouwen, het recept volgt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 21-08-2002 22:54 u »
Hoi Jan Willem,

Een wijze les van iemand die al meer dan 20 jaar brouwt en zo'n 15 jaar keurmeesterervaring heeft: vertrouw niet op cijfertjes maar op je smaak!
De berekende bitterwaarde en de ervaring van bitterheid lijken soms wel twee verschillende zaken te zijn. Een belangrijke oorzaak hiervoor zijn de restsuikers. Veel restsuikers -> bitterheid wordt minder ervaren; weinig restsuikers -> het bier wordt veel eerder als bitter ervaren.
Brouwsoftware, leuk speelgoed waar je veel minder absolute waarde aan moet hechten dan je wel eens zou denken. Bier is zo'n complex product en er spelen zoveel factoren een rol dat je bijna nooit kunt werken met lineaire formules. In al die jaren dat ik over bier schrijf ontdek ik dat het elke weer wat ingewikkelder in elkaar steekt dan ik aanvankelijk gedacht had.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 22-08-2002 08:58 u »
Ha die Jacques,

Deze discussie komt iedere keer weer terug, dus we moeten maar 'agree-en to disagree', denk ik. Maar vooruit, hier gaan we nog een keer.

Het is niet zo zwart-wit als jij stelt - ik vertrouw niet alleen op cijfertjes, maar op mijn ervaring over hoe die cijfertjes zich verhouden tot wat ik proef. Zo heb ik een aantal maanden geleden een Chouffe kloon gebrouwen van ongeveer dezelfde sterkte, die veel restsuikers had en een geschat IBU van zo'n 25. Qua bitterheid vond ik die prima. Als ik jouw recept had gevolgd, en zeker als ik er nog meer hop bij had gedaan zoals jij suggereerde, kom ik op een IBU bitterheid ergens boven de 40, en mijn ervaring leert me dat ik dat soort waardes moet reserveren voor biertypes als Pale Ales, Pilsners, etc. Ik wil dus mikken op een IBU van 35, wat volgens veel stijl-richtlijnen zo'n beetje het maximum is, dus ik ga er vanuit dat in dat maximum ook de aanwezigheid van restsuikers zijn verwerkt.

Natuurlijk is bier een complex iets, en kun je smaaksensatie's moeilijk of niet voorspellen. Maar bepaalde elementen (zoals pure bitterheid, kleur, dichtheid) kun je heel aardig inschatten. Ik heb al eens eerder gememoreerd dat ik dichtheid bijna altijd tot op de 1 a 2 punten kan voorspellen, ook bij kleur werkt dit erg goed. Hopsmaak en -aroma zijn typisch iets dat je heel moeilijk kunt modelleren, helemaal als je met first wort hopping werkt, zoals jij (en ik) in dit recept. Zie b.v. de huidige discussie op het HBD over dit onderwerp.

Ook een wijze raad dan maar van iemand die al zo'n 15 jaar ingewikkelde dingen meet en voorspeld: voorspellende modellen en rekenregels zijn nooit perfect, het is heel makkelijk om er foutjes in te vinden, maar vaak kunnen ze wel een nuttige uitbreiding van je palet van mogelijkheden vormen.  :lessmile: .

Ik geloof dus niet dat ik niet op mijn smaak let, maar heb geen zin om het kind met het badwater weg te gooien, en al helemaal niet om iedere keer als ik promash gebruik me te moeten verantwoorden.

Als dit bier me toch te weinig hoppig/bitter smaakt, zal ik natuurlijk de volgende keer mijn les trekken, en het bitterder maken, zoals iedere verstandige brouwer. Toch zal ik dan waarschijnlijk nog promash gebruiken om de dosering in de gaten te kunnen houden (b.v. 10 extra IBU).

Offline fritz

• Senior lid
  • Land: be
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #10 Gepost op: 22-08-2002 13:30 u »
Hallo allen,

Ik heb een week of twee geleden nog eens een tripel gedronken en ik moet toegeven dat de troebelheid fel verminderd is.  Het is evenwel nog niet kraakhelder.
Ik heb nog een flesje van Jacques staan.  Denk dat ik dat binnenkort eens ga proeven.  Heb je nog eens een test gedaan met mijn brouwsel, Jacques?  Ik heb de indruk dat de zwavelsmaak volledig verdwenen is.  Ik heb het enkel maar in dat ene flesje dat we samen geproefd hebben opgemerkt.
Voor de rest: een prima recept.

Groeten,
:proost2:
Fritz

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 22-08-2002 13:50 u »
Ha die Fritz,

Mooi dat het bier goed uitpakt! Heb je trouwens wel eens geprobeerd om de flesjes nog een tijdje koud te zetten? Ik doe dat standaard voor een week of 2 nadat ze op druk zijn, op zo'n 6 graden C. DAt doet bijna altijd wonderen, zowel voor de helderheid als voor het 'afronden' van de scherpe kantjes van het bier.

Jan Willem.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 22-08-2002 14:40 u »
Goed, hier dus het recept waar ik op de proppen mee ben gekomen. Ik heb het teruggerekend naar 10 l, dus de hoeveelheden zijn soms wat vreemd (maar wel significante cijfers!):

Voor 10 liter, dichtheid 1.090, 9 EBC, 35 IBU, kooktijd 75 min.:

2.41 kg.  eco-Pilsener 3 EBC
0.34 kg.  eco-tarwemout Malt 4 EBC
0.48 kg.  witte kandijsuiker

6.7 g.  Saaz pellets, 3%, 10 minuten
9.6 g.  Saaz pellets, 3%, 75 min.
11.9 g. Spalter Select pellets, 4.5%, 75 min.
6.7 g.  E.K. Goldings pellets, 4.9%, first wort hopping

Wyeast 3787 Trappist High Gravity

Inmaischen met 3 l water / kg graan
40 minuten op 60 graden C
30 minuten op 70 graden C
Uitmaischen en spoelen op 78 C

Ik heb, om mijn goede wil te tonen (ik doe tenslotte al zo moeilijk over die hop :weetbeter: ) toch maar gekozen voor gemoute tarwe en niet voor ongemoute tarwe.

Zondag gaat dit gebrouwen worden. Heb er zin in!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 22-08-2002 23:29 u »

Citaat

Het is niet zo zwart-wit als jij stelt - ik vertrouw niet alleen op cijfertjes, maar op mijn ervaring over hoe die cijfertjes zich verhouden tot wat ik proef. Zo heb ik een aantal maanden geleden een Chouffe kloon gebrouwen van ongeveer dezelfde sterkte, die veel restsuikers had en een geschat IBU van zo'n 25. Qua bitterheid vond ik die prima. Als ik jouw recept had gevolgd, en zeker als ik er nog meer hop bij had gedaan zoals jij suggereerde, kom ik op een IBU bitterheid ergens boven de 40, en mijn ervaring leert me dat ik dat soort waardes moet reserveren voor biertypes als Pale Ales, Pilsners, etc. Ik wil dus mikken op een IBU van 35, wat volgens veel stijl-richtlijnen zo'n beetje het maximum is, dus ik ga er vanuit dat in dat maximum ook de aanwezigheid van restsuikers zijn verwerkt.

Hoi Jan Willem,

Mijn recept was bedoeld als imitatie van Westmalle Tripel, een bier met een hoge bitterheid. Een bitterheid die volgens mij een stuk hoger ligt dan de gemiddelde tripel. Laat je niet altijd leiden door stijlrichtlijnen, dat doen veel commerciële brouwers ook niet! Omdat het grote publiek bitter steeds minder waardeert worden veel bieren alsmaar vlakker. Daar hoeven wij toch niet aan mee te doen.

Citaat

Natuurlijk is bier een complex iets, en kun je smaaksensatie's moeilijk of niet voorspellen. Maar bepaalde elementen (zoals pure bitterheid, kleur, dichtheid) kun je heel aardig inschatten. Ik heb al eens eerder gememoreerd dat ik dichtheid bijna altijd tot op de 1 a 2 punten kan voorspellen, ook bij kleur werkt dit erg goed. Hopsmaak en -aroma zijn typisch iets dat je heel moeilijk kunt modelleren, helemaal als je met first wort hopping werkt, zoals jij (en ik) in dit recept. Zie b.v. de huidige discussie op het HBD over dit onderwerp.

Ook een wijze raad dan maar van iemand die al zo'n 15 jaar ingewikkelde dingen meet en voorspeld: voorspellende modellen en rekenregels zijn nooit perfect, het is heel makkelijk om er foutjes in te vinden, maar vaak kunnen ze wel een nuttige uitbreiding van je palet van mogelijkheden vormen.  :lessmile: .

Ik geloof dus niet dat ik niet op mijn smaak let, maar heb geen zin om het kind met het badwater weg te gooien, en al helemaal niet om iedere keer als ik promash gebruik me te moeten verantwoorden.

Als dit bier me toch te weinig hoppig/bitter smaakt, zal ik natuurlijk de volgende keer mijn les trekken, en het bitterder maken, zoals iedere verstandige brouwer. Toch zal ik dan waarschijnlijk nog promash gebruiken om de dosering in de gaten te kunnen houden (b.v. 10 extra IBU).

Lees eens mijn artikelen over hopbitterheidrendement en dan snap je misschien waarom ik van oordeel ben dat als die formules voor het bereken van de hopbitterheid in feite niets waard zijn. http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/hoprend1.html
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/hoprend2.html

Overigens ben ik het wel met je eens dat biersoftware zijn waarde kan hebben. Je mag er naar mijn idee echter minder op vertrouwen dan wel eens gedaan wordt. Er zijn zoveel factoren die niet meegenomen worden.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 23-08-2002 09:40 u »
Ha die Jacques,

als je echt denkt dat die IBU formules te onbetrouwbaar zijn in dit geval, en dat ik beter jouw ervaringen met dit recept kan volgen, dan begrijp ik uit jouw artikelen (en trouwens ook uit mijn brouwboeken) dat je daarbij dan ook de precieze samenstelling van je water, de leeftijd van de hops, het gebruik van een hopzak, de intensiteit van het koken, de hoeveelheid wort (niet terugrekenen naar 10 liter!), de vorm van de fermentor, etc. etc. (je noemt nog wel 10 andere factoren) moet vermelden. Alleen als ik al die factoren zou repliceren zou ik dan een goede kans maken om dezelfde bitterheid te krijgen als jij. Het nabrouwen van een recept wordt dan zo goed als onmogelijk.

Zoals ik al eerder aangaf, ga ik niet strikt op die cijfers af, maar op wat die cijfers voor invloed hebben op mijn smaak. Ik brouw de hele tijd (net als jij, neem ik aan) met dezelfde apparatuur, dezelfde hoeveelheid, ongeveer dezelfde kooktijd, gebruik nooit een hopzak, etc. Ik heb dus een redelijke praktijkervaring opgebouwd met het hoprendement van mijn brouwapparatuur. Op die combinatie van cijfers en ervaring is mijn koppige houding gebaseerd. Maar zoals gezegd - als het bier me niet bevalt en er meer hop in moet, zal ik de eerste zijn om dat te zeggen. Ik geloof niet dat mijn smaak vervlakt is (dat impliceerde je overigens ook niet), ik heb in Amerika toch wel een gezonde voorliefde voor hop opgedaan, en brouw geregeld biertjes die naar Belgische maatstaven een sterk hopkarakter hebben.

Vergeet trouwens ook niet dat ik, vergeleken met jou en Fritz, een langere rust op 60C aan ga houden, waardoor ik waarschijnlijk minder restsuikers zal krijgen dan bij jullie.

Vreemd trouwens, dat een bier als Westmalle Tripel, dat voor velen HET voorbeeld van de stijl is, zo afwijkt qua bitterheid.

Vanmiddag lekker de Rochefort kloon brouwen  :vorksmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 23-08-2002 23:30 u »
Hoi Jan Willem,

Het nabrouwen van een recept is heel goed mogelijk. Je moet alleen niet verwachten dat jouw bier precies hetzelfde smaakt of bijvoorbeeld hetzelfde begin en eind SG heeft.
Bij De Roerstok hebben we een lange ervaring als het gaat over het brouwen van één recept met dezelfde ingrediënten. Bij het proeven van de uiteindelijke bieren valt het mij steeds weer op hoe groot de verschillen in smaak zijn. Naast een recept (maischtijden, kooktijd, moment van toevoegen hop en hoeveelheden maisch- en spoelwater) en grondstoffen zijn er meer factoren die kennelijk een veel grotere invloed op de smaak van een bier hebben dan wel eens gedacht wordt. Een commerciële brouwer hoeft daarom niet zo bang te zijn dat een hobbybrouwer in staat is een exacte kopie te maken van zijn bier.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 25-08-2002 16:19 u »
Ja, dat is natuurlijk ook precies de reden dat we met z'n allen die Rochefort kloon gaan proberen.

In ieder geval, ik ben gezwicht voor de immense druk die op mij werd uitgeoefend, een mens kan tenslotte niet alles aan   ;D en heb het hopgehalte nog iets opgevoerd. Het recept is hetzelfde als wat ik eerder heb gepost, maar de aangepaste hophoeveelheden (nog steeds voor 10 l) zijn:

6.7 g.  Saaz pellets, 3%, 10 minuten
13 g.  Saaz pellets, 3%, 75 min.
13 g. Spalter Select pellets, 4.5%, 75 min.
6.7 g.  E.K. Goldings pellets, 4.9%, first wort hopping

Dit is ongeveer hetzelfde als de hopgift van Jacques in zijn recept, en met promash (niet slaan!!  :shelp: ) kom ik op een IBU van ongeveer 40 uit. Het zaakje staat nu te koelen, het lijkt allemaal goed gelukt. Ben benieuwd!

Jan Willem.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 26-08-2002 09:21 u »
En we hebben activiteit! Ik kwam trouwens uit op 1.091, vanochtend stond het al lekker te bubbelen. Ik heb met dit bier en de Rochefort kloon erg geluk met het weer. Het zaakje blijft precies op 23 graden (het wort), en dat is waar ik het wil hebben.

Tjonge, wat ruikt het lekker in mijn bierkamer met twee van die bubbelende vaten!

Jan Willem.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #18 Gepost op: 26-08-2002 10:18 u »
Ha Jan Willem en anderen,

Zoals je gelezen hebt, heb ik ook een tripel gebrouwen met veel tarwemout erin. Deze is inderdaad ook troebel, maar alleen als hij een tijdje in de koelkast staat. In tegenstelling tot wat uit de berichten blijkt, vind ik dit geen probleem.
Als je last hebt van te zoete tripels: ik heb de stap bij 60 graden een uur aangehouden en tevens trappist High Gravity gebruikt. Resultaat: een kurkdroge tripel met toch veel body (waarschijnlijk door de erote hoeveelheden eiwitten). Heerlijk!

Groeten,

A3

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 26-08-2002 10:26 u »
Ha die A3,

hoop dat je een goede vakantie hebt gehad, leuk om weer van je te horen. Ik ben ook wel benieuwd naar de hoeveelheid restsuikers, maar heb goede hoop. Na die 40' op 60C was de jodiumtest eigenlijk al negatief. Ik heb best goede ervaringen met de enzymatische activiteit van deze mout, dus ik vermoed dat dit een vrij lage eind-dichtheid gaat opleveren.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 28-08-2002 10:26 u »
Gisteren, twee dagen na toedienen van de gist, was de dichtheid gedaald tot 1.066. Weliswaar aardige activiteit, maar toch iets te weinig naar mijn smaak. Ik wil eigenlijk de primaire vergisting in een dag of 4 hebben gehad. Als het vanavond niet nog wat actiever is geworden, ga ik het misschien hevelen op de gist van de Rochefort kloon, die al klaar is voor de secondaire vergisting.

Jan Willem.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #21 Gepost op: 28-08-2002 16:40 u »

Citaat

Na die 40' op 60C was de jodiumtest eigenlijk al negatief. Ik heb best goede ervaringen met de enzymatische activiteit van deze mout, dus ik vermoed dat dit een vrij lage eind-dichtheid gaat opleveren.

Ha Jan Willem,

In mijn ervaring zegt een negatieve jodiumtest niets over de uiteindelijke vergistingsgraad. Er kunnen best veel onvergistbare suikers in je wort zitten zonder dat deze de jodium doen verkleuren. Maar inderdaad, 40' op 60 graden zou een droog bier moeten kunnen opleveren, zeker in combinatie met de High Gravity.

Groeten,

A3

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 28-08-2002 20:46 u »
Ja, natuurlijk, een jodiumtest zegt iets over de aanwezigheid van zetmeel, maar niet over de verdeling van de suikers tussen vergistbaar en onvergistbaar. Maar op een temp van 60C zouden er meer vergistbare suikers moeten worden gevormd.

Na drie dagen was de dichtheid pas gedaald van 1.091 tot 1.062, en dat vond ik niet snel genoeg. Dit soort dingen moet snel gaan. Vanavond dus inderdaad geheveld naar de gist van de Rochefort kloon. Meteen al veel activiteit. Ben benieuwd!

Jan Willem.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 28-08-2002 23:11 u »
Leuk zo'n forum  :hoera:

Het bevestigt soms zaken die je al een tijdje wist maar waarover in de literatuur weinig over is terug te vinden. Zo ook de ervaring van Jan Willem dat de ene gist de andere niet is. Sommige gisten hebben speciale behandeling nodig zoals bijvoorbeeld extra beluchten, een hogere temperatuur of een kleine zinkgift en andere gisten hebben dat niet nodig. Soms gebeurt het dat de vergisting gewoon een stuk langzamer verloopt dan je gewend bent. Mijn ervaring is dat dit vooral voorkomt bij zware bieren. Een mogelijke oorzaak hiervoor kan zijn dat de osmotische waarde van het wort te hoog is voor die specifieke gist. Alleen door de gist een aantal keren te gebruiken bij verschillende omstandigheden kom je er achter wanneer een gist optimaal functioneert.
Zoals Roerstoklid Martijn Lochtens altijd roept: leer je gist kennen!
Door op dit forum onze ervaringen te delen (Jan Willem doet dit op een uitstekende wijze  :duimop: ) verloopt ons leerproces een stuk sneller.  :weetbeter:

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 29-08-2002 08:52 u »
Ha die Jacques,

ja, het kan inderdaad geen kwaad om je gist op die manier goed te leren kennen. De laatste paar weken heb ik dat vooral gedaan met de Wyeast abbey II (bessenwit, de dubbel, de Rochefort en nu dus de tweede gist bij deze tripel), en dat geeft me een aardige indruk. Wel raar natuurlijk dat de originele gist voor dit bier trappist high gravity is, die zou dat makkelijk aan moeten kunnen. Misschien heb je wel gelijk, en doet deze gist het van nature wat kalmpjes aan. Daarnaast heeft dit recept natuurlijk veel suiker toegevoegd, wat geen nutrienten voor de gist bevat. Ik denk dat ik de volgende keer als ik zo'n sterk bier brouw, ik een week tevoren een lichter bier brouw met dezelfde gist, en deze daarop hevel. 1.090 is tenslotte een stevig bier.

Groetjes, JW.

Tags: tripel