Dryhoppen met pellets

Gestart door den_organolept, 20-09-2007 19:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

den_organolept

Hallo brouwers,

Ik ga komend weekend een Amerikaans pale ale brouwen. Volgens het recept moet een deel van de hop (Cascade) als dryhop worden toegevoegd bij het lageren. Ik heb echter geen bloemen, alleen pellets.

Nu weet ik niet zo goed hoe ze precies te gebruiken, dus heb ik een paar vragen.

Kan ik de pellets zo in het jongbier kieperen, of moet ik ze eerst voorkoken?
Kan ik beter een hopkookzakje gebruiken of heeft dat geen zin?
Moet ik juist meer of minder grammen gebruiken dan bij bloemen?
Krijg je de groene confetti bij het bottelen nog uit het bier met alleen overhevelen?

Ik heb al rondgezocht op de site maar het is me niet helemaal duidelijk.
Alvast bedankt voor jullie reacties!

groet van den organolept  :bijdrage_forum:



 

Geert-Jan

Hoi organolept,

ik drink op dit moment een American Pale Ale welke gekoudhopt is met pellets. Er was geen probleem met afhevelen van dit bier (confetti). De pallets zijn ongekookt toegevoegd wat tot nu toe nog nooit een probleem heeft veroorzaakt. Ik gebruik in dit geval wel altijd dezelfde hoeveelheid als met bloemen wat voor de mindere hopneuzen wel prettig is. Mijn vermoeden is dat je dus meer moet gebruiken wat ongetwijfeld tegenspraak krijgt op dit forum. Om zeker te zijn gebruik ik altijd wel een rvs zeefje tijdens het overhevelen om die enkele confetti tegen te houden. Koudhop voorkoken lijkt mij sowieso uit den boze aangezien je hiermee het effect wat je wilt berijken meteen om zeep helpt.

groenten van Geert-Jan

Adrie

Pellets kun je gewoon in je bier doen zonder voorbehandeling. Koken zou een groot deel van de geur- en smaakstoffen doen verdampen en je koudhopt om nu juist die stoffen in je bier te krijgen. Gebruik net teveel, meestal is 0,5 tot 1 gram hop per liter bier genoeg. De beste resultaten krijg ik meestal met ongeveer 0,8 gram per liter.

den_organolept

Ok bedankt,

ga ik mee aan de slag!

groet van den organolept  :degroeten:

JeroenCV

Wat een heerlijk forum is dit toch; precies wat ik zoek kan ik altijd vinden. :duimop:

Ik ga toch maar koudhoppen met die IPA.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.