Mislukkende brouwsels help!

Gestart door meadmaker, 20-09-2007 17:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

meadmaker

hallo,

Enige tijd geleden had ik al wat vragen hier gezet over het brouwen van mede en het mislukken ervan. In het verleden heb ik lekkere mede's gemaakt maar ze mislukken nu steeds meer en vaker. ook nieuwe tips zoals het eerst hydrateren van de gist heeft geen effect. Tet toevoegen van thee/citroenzuur ook niet.
Alle mede wordt vies/zuur.
Hoe ijverig ik alles ook ontsmet(spoelen met chloor), het lijkt niets uit te maken. Bij mijn 1ste brouwsels was ik nog helemaal niet zo tuk op besmetting en die lukten vrijwel altijd.
Ik heb ook de open gisting afgeschaft, al enige jaren maar dat maakt ook niet uit(sommigen zeggen dat de besmetting dan waarschijnlijk plaatsvind, anderen zeggen dat het nodig is om zuur worden/besmetting te voorkomen. Ik weet het niet meer.
Alle primitieve vruchtenwijnen(limonade+gist+water) lukken altijd.
Misschien zit het verschil in het koken? Kan een barst in het emaille van de pan een oorzaak zijn?
In ieder geval, de komende jaren geef ik het mede brouwen op, ik vind het zonde van het geld wat ik iedere keer wegpleur, en van de tijd van de mandflessen bezet zijn.
Als iemand nog ideeën heeft warom het misgaat, graag.
Kan besmetting een oorzaak zijn? Gezien de limonadewijn wel lukt, betekend dat, dat het schoon genoeg is? Of is de warme most van mede(honing en water) misschien veeeel vatbaarder voor besmetting?

Hopmans


Volgens mij heb ik al eens een mislukte poging gedaan om je te helpen, maar geen respons.
En nu vraag je weer om hulp?
Hoe kunnen we je helpen als je nu alweer off line bent?

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6232.msg69524.html#msg69524

 :weetniet:

Brouwerken

Misschien eens bst van heel uw werkwijze te vermelden.

wiwi

Dag meadmaker,

Misschien moet ge maar eens wat meer details geven:
-   Was er sprake van gestokte gisting?
-   Gebruikt gij gistvoeding want in honing zit op suiker na niks voor de gistcellen hè, de stikstofbron voor de bijtjes is stuifmeel dus hebben de giscellen ook een andere stikstofbron nodig (sommigen gebruiken hiervoor appelsap?)
-   Is uw giststarter of giststam nog sterk genoeg?
Op deze site www.honigweinkeller.de kunt ge ook eens gaan zoeken.

Groeten Wiwi.

Hopmans


Citeergezien de limonadewijn wel lukt, betekend dat, dat het schoon genoeg is? of is de warme most van mede(honing en water) misschien veeeel vatbaarder voor besmetting???

Ja, warme most moet binnen 30 minuten afgekoeld zijn zodat de gist(starter) erin kan.
Dit kan je realiseren met een koelspiraal.

Het kraantje en/of schroefje onder het plastic hoofdvergistingsvat moet ook gereinigd worden.

Al het materiaal moet kurkdroog zijn.

De lagerfles tot aan de nok vullen als deze maanden moet staan.
Schoonmaken met een kromme borstel.

Nogmaals, denk er over na (brewers point of view).
Binnen 2 maanden kan je drinken.
Hop zal ook goed passen in een mede, en dit werkt antibacterieel.

Ben ik nog wat vergeten?

 :degroeten:

RobinB

Binnen 2 maanden kan je het wel drinken, maar dan is het nog geen mede (denk ik), slechts gefermenteerde honingmost :)
Ik weet ook niet precies wat er gebeurt, maar mijn mede ('t wordt na 8 mnd toch echt tijd om te bottelen ;) ) heeft zich ontwikkeld tot een frissen zoete-witte-wijn-achtig-iets.
En dat alleen omdat ik heel lang heb gewacht voordat hij helder begon te worden ??? :D

Hopmans

Zodra jongbier wordt gebotteld trekt het binnen een paar weekjes helder.
Dat zal met mede ongetwijfelt ook gebeuren.
Alleen je hebt wat koolzuur.
So What?
Lekker man.  :proost:

 :degroeten:


RobinB

Mijn mede heeft wel in meer opzichen wat van bier, zo heb ik er ook een deel wort aan toegevoegd voor een (zelfbedachte) extra body.
Maar de smaken die hij nu heeft, krijg je niet in 2 maanden. Het was voor mij ook wel een verassing eigenlijk... :)

wiwi

Net nog een Braggot gedronken die ik een dik half jaar geleden had gebrouwen. Goed jong. Maar na twee maanden was die toch al te drinken al smaakt hij nu wel fijner.

Groeten Wiwi.

meadmaker

Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties. op het hydrateren van de gist na, werk ik exact als bij de bereiding van de versies die jarenlang wel slaagden..
Grote emaille pan op het vuur, water erin, honing erin, deksel erop en laten koken. als het kookt komt er schuim die ik eraf schep totdat er geen nieuw schuim gevormd wordt.
Dan laat ik de most afkoelen en gaat er gistvoeding bij(kan het door de hitte goed oplossen) en 2 koppen sterke thee.
Een tijd lang heb ik na afkoelen gist in de pan gemikt, en er een laken overheen gespannen(open gisting) maar dit laat ik de laatste jaren achterwege om het risico op besmetting zo klein mogelijk te houden, dus als het is afgekoeld(en ja dat duurt even) gaat het in een glazen mandfles, die kort tevoren duchtig is gespoeld met chloorwater en is nagespoeld met koud water, en gaat er een rubber stop en plastic waterslot op, die in een chloorwaterbad hebben gelegen, en kort zijn afgespoeld.
Zo laat ik het staan en als de gisting zeer langzaam verloopt(na een mnd of 1,5 - 2) wordt het gebotteld in met chloorwater omgespoelde pet-flessen(want die kunnen de druk van de hergisting op fles aan).
Met lang bewaren van mede heb ik slechte ervaringen. de aanwezige gist lijkt te gaan oxideren.

Een spiraal om te koelen moet men vast ook eerst ontsmetten?(of is de most zo heet dat dat niet nodig is?) en ik laat zo weinig mogelijk de deksel van de pan om het invliegen van fruitvliegjes etc. te voorkomen.

Edwin

Ik zit niet zo in de mede, maar omdat je 'limonade-wijnen' wel lukken zou ik zeggen dat je schoon genoeg werkt en dat de besmetting (als het wel een besmetting is...) dus komt uit het aspect dat alleen bij mede voorkomt.
Dat betekent dus uit de honing of de gebruikte gist of een 'vloekende combinatie' van beide.

Heb je al eens andere honing of een andere gist geprobeerd?

Edwin

RobinB

De spiraal moet macroscopisch schoon zijn en dan zet je em aan het einde van het koken in de pan. De kokende most desinfecteerd de spiraal dan voldoende!

meadmaker

De spiraal zelf, koperbuis waar je koud water doorheen laat stromen?

Edwin

Een koelspiraal is een koperbuis waar koud water doorheen stroomt. Ik neem tenminste aan dat je dit bedoeld met je vorige opmerking?

Edwin

RobinB

Citaat van: meadmaker op 24-09-2007  10:21 ude spiraal zelf, koperbuis waar je koud water doorheen laat stromen??
Inderdaad! :)
Werkt netzoiets als een kookdompelaar, maar dan omgekeerd :D
Iets zoals dit bijvoorbeeld:



Maar die kan je evt ook zelf maken...

meadmaker

Ah, je bedoelt dat ze ook in de handel zijn..
Sneller afkoelen verklein de kans op besmetting..
Maar het gistvoedingverhaal, gist heeft toch louter suiker nodig?
Heeft iemand nog iets zinnigs te zeggen over wel of geen open gisting?

iI vind het toch bijzonder dat ze in België al die heerlijke bieren aan de lucht kunnen laten gisten!

Johannes

Citaat van: meadmaker op 24-09-2007  11:50 uik vind het toch bijzonder dat ze in België al die heerlijke bieren aan de lucht kunnen laten gisten!

Dat is heel bijzonder. Met name omdat elke 'regel' die voor brouwen geldt, voor geuzebrouwers niet opgaat. Slecht voorbeeld dus. Gewoon snel koelen en keurig afdekken met een waterslot, dan sluit je al veel uit.

Edwin

Een goede koeler kan zeker nooit kwaad.
En open vergisting vindt ook in België nauwelijks nog plaats (uitzondering zijn de ambachtelijke zure bieren en die zijn niet voor niets zuur...)

Wat me opvalt is dat je er vanuit blijft gaan dat het een infectie in het brouwproces is, terwijl je naar mijn mening de vergelijking met je 'limonade-wijnen' niet maakt.

Anders:
limonadewijn maken = x
mede maken = x + y
als de limonadewijn goed gaat en de mede niet, dan zit de eventuele fout dus niet in x, maar in y. Dáár moet je dan dus gaan zoeken naar de eventuele oorzaken. Ik heb sterk het idee dat je nu voortdurend in x zit te zoeken.

Edwin

meadmaker

Mja, in post 1 vraag ik al of het door het koken kan komen, of de scheur in de pan.. of tenslotte de honing? Ik heb me wel laten vertellen dat de honing niet meer uit china komt.. Na de mislukte oogsten en de euro is de honing meer dan 2 keer zo duur geworden. De oude imkerhoning is er nu ook niet meer (was eerder die harde goedkope troep met een heel eigen geur en smaak, vies op brood maar ik maakte er heelrijke mede van..)
Intussen heb ik zoveel soorten honing geprobeerd.
Jan het soort gistvoeding uitmaken?
Eerlijkheidshalve, in de limonadezooi heb ik niet altijd gistvoeding....

Edwin

Door het koken zelf zal er naar mijn idee geen afwijking kunnen ontstaan. Je elimineert daar juist de mogelijkheid van infecties. De scheur in de pan zou kunnen, maar dat lijkt me onwaarschijnlijker dan de andere oorzaken die je noemt.
Heb je al eens geprobeerd om meer gist toe te voegen en geen gistvoeding? In de voeding kan wellicht een mineraal zitten die niet lekker samenwerkt met je honing. De voeding heeft tot doel dat je voldoende vitale gist hebt om tot een goede vergisting te komen. Als je dus meer vitale gist toevoegd heb je wellicht ook geen voeding nodig.

Verder vrees ik toch voor de kwaliteit van de honing, maar dat komt meer door mijn onbekendheid met het maken van mede.

Edwin

meadmaker

Dus, naast suiker heeft gist ook o.a. stikstof nodig?
Als die in het stuifmeel zit, dan toch ook in de honing?( ik snap het verband niet helemaal) ik gebruik altijd dezelfde soort gistvoeding maar misschien dat de samenstelling is verandert?
Kan het inderdaad komen door geen/verkeerde gistvoeding?

RobinB

Suiker bevat alleen koolstof- en waterstofatomen. Om een gistcel te produceren heb je in ieder geval ook stikstof, zwavel en nog veel meer elementen nodig (oa zink). Dat kan de gist niet uit suiker halen of maken. Dat zal bij mede dus in de gistvoeding moeten zitten (wort is een stuk voedzamer). Nutrivit van Brouwland is een wat uitgebreidere, maar Siris verkoopt ook YeastFit. Ik heb er geen ervaring mee, maar die schijnt beter te zijn!

JeroenCV

Citaat van: RobinB op 26-09-2007  22:06 uSuiker bevat alleen koolstof- en waterstofatomen.

C6H12O6 bevat volgens mij ook zuurstof-atomen.

RobinB


meadmaker

Ik heb een partij gemaakt met andere honing, gist en gistvoeding.
alles weer idioot erg gereinigd. en weer is alles besmet.. misschien eiwit zei iemand me die zelf ook brouwde.. maar hoe komt dat in de most?
moeten glazen mandflessen misschien regelmatig vervangen worden omdat ze niet schoon te krijgen zijn??

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.