Nummer je bieren!

Gestart door Jacques, 14-10-2007 20:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Nee, ik nummer mijn bieren niet. Ze krijgen allemaal een andere naam. Ik weet niet meer wanneer ik dit bier gebrouwen heb en dat maakt het terugzoeken erg lastig. Voordat ik mijn recepten elektronisch opsloeg schreef ik alles in een dikke schriften met kartonnen kaft. Ik heb in totaal 15 van die schriften.

Het is niet voor niets dat ik bij Oscar de wens geuit heb om in BrouwVisie een optie in te bouwen dat je kunt zoeken in recepten maar ook in de opmerkingen die gemaakt hebt en andere velden. Als je net als ik meer dan 25 jaar brouw dan weet je namelijk echt niet meer wanneer je een bepaald bier gebrouwen heb. Als je bijvoorbeeld zou kunnen zoeken naar een minimale of maximale hoeveelheid mout, hop, kruiden enz. gaat dat allemaal een stuk makkelijker. Het is dan alleen nog een hele klus om al die brouwsels te digitaliseren.

MO

Misschien overbodig, maar mijn advies (voor de (semi)beginner) is: nummer je bieren. Geloof me, dat is echt heel praktisch.

Herman

Goeie en simpele tip, ik wou dat ik dat ook had gedaan. Maar net als Jacques krijgen die van mij ook namen. Ik moet zeggen dat dat wel beter onthoud dan nummers ;-) Maar hoeveel bieren ik nu exact heb gebrouwen?

Henielma

Ik gebruik een letter met daarachter het volgnummer van het brouwsel. De letter geeft het soort bier aan en het brouwselnummer staat erachter.
Bijvoorbeeld C25 is een blond bier en is het 25e brouwsel. Het is wat off-topic maar misschien dat iemand er wat aan heeft.

oranjeboombiertje

Ik ben pas vanaf januari echt gaan nummeren en zit nu al bij de 27 ;D Wel heb ik alle brouwsels, ook daarvoor, bijgehouden in een dikke map en kan alle brouwdata nog terug vinden zoals ook de data waarop geheveld en gebotteld en de dichtheden.

 :degroeten:
Wesley

Jacques

Citaat van: MO op 14-10-2007  21:02 uMisschien overbodig, maar mijn advies (voor de (semi)beginner) is: nummer je bieren. Geloof me, dat is echt heel praktisch.

Nummers zeggen mij niet zo veel. Namen wel.

Om te weten hoeveel bieren je gebrouwen hebt is een nummer overigens wel handig. Maar waarom zou je nu eigenlijk willen weten of je net je 280e of je 281e biertje gebrouwen hebt? Voor mij is dat niet zo belangrijk.
En tel al je elk experiment ook als brouwsel?

MO

Het gaat natuurlijk niet om de hoeveelheid. Het gaat om de terugzoekbaarheid. Het is tevens een laboratorium-regel: nummer je experimenten. Tabelleert makkelijker, is overzichtelijk, en zegt iets over de tijd waarin het experiment cq het brouwsel is uitgevoerd.

Naast een nummer hebben mijn bieren bijna allemaal een naam. En een excel file (van mezelf) en een BrouwHulp file. Allemaal genummerd in 1 folder, overzichtelijk onder elkaar. Zeer, zeer praktisch. Nummertje op een stikkertje? Of liever een hele naam. Mijn 20-25 kratten zelfbrouw, die ik regelmatig opnieuw rangschik (als er flinke gaten zijn gevallen), zouden een drama zijn zonder nummer. Zelf in de koelkast staat alles op nummer. Misschien ben ik ziek, het zij dan zo.

Ik ben echt perplex dat jij niet nummert Jacques.

Jacques

Och ik ben niet graag een nummer, mijn bieren dus ook niet.

Op mijn werk zeggen nummers mij ook niet zo veel, wel een omschrijving van een zaak. Ik weet dan waar over het gaat en de achtergronden van een zaak komen dan meteen weer terug in mijn geheugen.

Jacques

Citaat van: MO op 14-10-2007  23:02 uHet gaat natuurlijk niet om de hoeveelheid. Het gaat om de terugzoekbaarheid. Het is tevens een laboratorium-regel: nummer je experimenten. Tabelleert makkelijker, is overzichtelijk, en zegt iets over de tijd waarin het experiment cq het brouwsel is uitgevoerd.

Natuurlijk is het wel handig als je de nummers van je brouwsel op de doppen schrijft. Je kunt zo in je logboek de gegevens weer terughalen. Eigenlijk wel een goede tip. Zo zie je maar weer, je bent noot te oud om te leren.

Maar nummers op de flessen zorgt er niet voor dat  je makkelijk kunt achterhalen bij welk bier je bijvoorbeeld 100% tarwemout hebt gebruikt. Daarvoor is een optie in BrouwVisie toch voor nodig.

Oscar

Citaat van: MO op 14-10-2007  23:02 uMijn 20-25 kratten zelfbrouw, die ik regelmatig opnieuw rangschik (als er flinke gaten zijn gevallen), zouden een drama zijn zonder nummer.

Vanuit BrouwVisie kun je zonder moeite een klein stikkertje printen (33.5 mm x 14.7 mm in 6 kolommen en 18 rijen. Vellen te koop bij de V&D) met de naam van het bier, en de botteldatum. Plak deze over de dop heen. En je weet altijd welk bier het is en meteen hoe oud dit bier is. En bij het rangschikken heb je geen lijst nodig om aan het nummer het bier te herkennen. Dus je hoeft je bier niet te nummeren.

Je zou beter kunnen zeggen: merk je bieren!

Jacques

Citaat van: Oscar op 14-10-2007  23:15 uJe zou beter kunnen zeggen: merk je bieren!

De bieren worden bij wel gemerkt met een stickertje als ze niet meer in het krat zitten met daarop de naam van het brouwsel.

Oscar

Citaat van: Jacques op 14-10-2007  23:20 uals ze niet meer in het krat zitten

ik vind het onzin om lege flesjes te gaan bestikkeren  :D :P  ;D

Pieter.

Nog geen tijd gehad om naar de V&D te gaan voor de juiste stickers, ergens anders kan ik ze nog niet vinden. Dus voorlopig plak ik een sticker op de kratjes bier met de naam erop.

Mijn brouwsels hou ik bij in zowel BrouwVisie en een uitgeprinte versie van ieder brouwsel. Ieder brouwsel dat ik maak krijgt een batch nummer, dus bv dubbel batch 3 etc. Pas als een bepaald brouwsel volledig naar mijn smaak is ga ik er een naam aan geven, maar voorlopig is dat nog niet zo ver.

 :degroeten:

Jacques

Citaat van: Oscar op 14-10-2007  23:23 uik vind het onzin om lege flesjes te gaan bestikkeren  :D :P  ;D

Je snapt het wel. Als er dus volle flesjes van verschillende brouwsels in een krat gaan.

Caspar

Ik sticker mijn bieren altijd op de dop met een omschrijving (bok of IPA) en deze drink ik toch meestal binnen een half jaar op, waardoor er geen honderden bieren tegelijk in voorraad staan.

Mijn recepten nummer ik als volgt: brouwdatum - nummer - categorie - naam

071015-30-C-IPA

Makkelijk terug te vinden :bijdrage_forum:!

Gerb

Ik geef in de eerste plaats een naam aan mijn bieren. Dat is voor mij ook deel van de hobby. Daarnaast nummer ik de bieren ook nog eens en hou ik in een sheet begin/eind dichtheid, bitterheid, volume, BU:GU ratio, gistsoort en datum bij. Gewoon omdat ik dol ben op getalletjes.

Caspar

Ik schrijf "bok" op een stickertje met een ouderwetse pen, of schrijf je te groot ;D. De codering hanteer ik alleen bij mijn recepten op de pc ;).

Caspar

Wat dacht je van een sticker kleiner maken met een schaar... kom op Jos, heb je niet op de kleuterschool gezeten :neenee: ;D.

Hopmans

Ik hoef mijn bieren niet te nummeren.
Als ik ga brouwen is mijn vorige brouwsel al op.  :biersmile:

 :degroeten:

oranjeboombiertje

Dan brouw je te weinig hè :P

 :degroeten:
Wesley

René K

Of je zuipt gewoon echt te veel :biersmile:.

Hopmans


Ik denk een combinatie van de twee.
Ik heb de laatste tijd veel verjaardagen en dergelijke.
Ik kom zowat niet aan brouwen toe.

 :degroeten:

William

Ik heb een excel-file waarin alle belangrijke gegevens over een bier staan. Deze bevat alle dingen die gemeten zijn, ingredienten, stukje beschrijvende tekst, het volgnummer, de populaire naam, biertype enz

Relevante gegevens worden automatisch uit dit bestand gehaald voor etiketten (via Publisher) of voor de bierlijst (via Word). De bierlijst hangt op de deur van de bierkoelkast zodat ik snel kan zien welk bier ik moet hebben. Hiervoor gebruik de nummers die ik op ronde etiketjes van 8 mm diameter schrijf en die op de bierdopjes worden geplakt. Ik hoef hiervoor niet eens te knippen. En de kratten staan direct naast de koelkast.

kratje met nr. op dopbierlijst op koelkast

Oscar

Zo'n bijbehorende lijst kun je u ook meteen uit BrouwVisie halen (niet zo mooi als die van William, maar 't zit r wel in).

Menno

Wie kent die stickers niet waarop vroeger (je weet wel... ;D) de prijzen stonden in de supermarkt? Die rollen zijn nog wel verkrijgbaar, hoor! Werkt uitstekend. ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.