Recepten > Discussie over recepten

Hapkin

(1/7) > >>

Henk oet Paiz:
Geachte brouwers,

Afgelopen weekend een perfect bier gedronken, nl. Hapkin  :beersmiley:. In de gids van Derek Walsh vind je dit bier in groep C en is aangeduid als "Sterke Blonde", dezelfde categorie als duvel. Ik ben bezig om de gist op te kweken en dat dreigt te gaan lukken  :gistsmile:. Komend weekend wil ik een blond bier brouwen en ik speel met de gedachte om een deel met deze gist te enten. Heeft iemand hier ervaring mee? Weet iemand of er bij deze brouwerij dezelfde gist voor de hoofd- en de nagisting wordt gebruikt.

Groeten,

Henk  :proost2:

Johannes:
Hallo Henk,

Ik kan je helaas niet helpen aan zinvolle informatie over dit bier echter, ik deel je enthousiasme; een geweldig bier!

Ik ben zelf val plan om een soortgelijk bier (duveltype) te brouwen binnenkort, kun je iets meer over het recept vertellen wat je in gedachten hebt?

:lekkerbier:

Johannes

Herman:
Hoi Henk,

Hapkin is zeker een mooi bier. Categorie Duvel inderdaad, maar zeker geen Duvel kloon. Bob Magerman omschrijft het heel mooi door te spreken over een Saison-achtige kruidigheid (Koriander?) en bitter-hoppig als een XX-bitter. Hapkin zelf zegt Saaz hop te gebruiken. Verder naar vepluidt Hallertau Hersburcker als bitterhop, totaal vier hop toevoegingen. IBU 30. Bier gebrouwen uit pilsmout en suiker, begin SG 1072. Alc. 8.5 vol%. Zie ook http://beerpassion.com/pdf/hapkin.pdf.

Ik zou zeggen, vergist er gewoon een deel mee en deel ons je resultaten mee. Experimenteren is leuk tenslotte  :weetbeter:

Herman

Henk oet Paiz:
Hoi Johannes en Herman,

Ik ben niet van plan om een kopie van dit bier te brouwen, misschien later. Voor mij is nu een biertje met minder alcohol aan de beurt, zodat ik wat kan afwisselen in het consumeren ;D. Dus waarschijnlijk heb je meer aan het recept dat Herman hier heeft doorgegeven. Ik wil het later zeker ook eens proberen.

Ik heb begrepen dat de meeste brouwerijen voor hun lichtere bieren dezelfde gist gebruiken als voor de zwaardere bieren. Dus ik probeer het deze keer met een opgekweekte Westmalle en Hapkin dus.

Het recept is (voor 20 liter):
4 kg pilsmout 3 EBC,
0,75 kg. Munichmout 20 EBC,
Als ik dit invoer in Promash, kom ik uit op een begin SG van 1054.
Ik weet nog niet goed hoe ik hier de hoeveelheden maisch en spoel water moet invoeren :shelp:. (Voor mijn vorige brouwels hanteerde ik een storting van 5 kg mout en 16, resp. 10 liter water, hetgeen resulteerde in 15 liter bier.)

Maischschema: 52 gr: 15 min, 60 gr: 30 min, 70 gr: 40 min, afmaischen op 78 graden.

Hop: NB 7,5% 25 gram, Saaz 4,3% 15 gram, 15 min.

Eventueel commentaar is welkom, graag zelfs :lessmile:.

Groeten,

Henk  :proost2:

Pallieter:
Hallo Henk,

Ik zal je moeten teleurstellen,Hapkin is namelijk hergist met een afvulgist (Safbrew T-58 ) en daar ben ik 100% zeker van .
Een drietal jaar geleden heb ik voor de eerste maal deze gist gerecupereerd uit het flesje (uitgeplaat en een reincultuur aangemaakt)
De vergistingseigenschappen waren zeer positief (80% schijnbare vergistingsgraad en soms meer), maar steeds was er vrij veel isoamylacetaat aanwezig (banaan,rijpe peer) wat in de Hapkin zeker niet in deze mate overkomt.
Ga maar is kijken op de site van DCL safbrew.
                                             Vriendelijke groeten,
                                                      Jan

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie