Recepten > Discussie over recepten

De Vier Broeders Weizen

(1/5) > >>

Adrie:
Drukte alom afgelopen zondag in Brouwerij De Vier Broeders. Op volle sterkte zijn we de Weizen gaan brouwen en hebben we ook nog de pilsener gebotteld.

Het recept  van de weizen:

13,5 kg tarwemout
11 kg pilsmout

70 g Hallertauer 6,9% 90 min. koken.

Maischschema:
inmaischen op 33 graden, dan langzaam (1 graad/3 min) opwarmen naar 65 graden, 60 minuten laten staan, dan opwarmen naar 78 graden.

Helaas was bij 44 graden de gasfles leeg. Na anderhalf uur hadden we een nieuwe en konden we doorstoken. De temperatuur was toen gedaald naar 40 graden.
Verder liep de filtering behoorlijk vast, maar met wat snijden van het filterbed was ook dit snel opgelost.

Begindichtheid volgens planning precies 1052. Pitchen met een giststarter met Schneider Weizen gist, opgekweekt uit een flesje.

Groeten,

A3

MO:
A3,
volgens mij had je het recept nog nooit bediscussieerd. Een ontzettende hoeveelheid hop, of ligt dat aan mij. Zeker met zo'n vrij hoog alfazuur gehalte. Ben je niet bang dat het te bitter wordt?
En op volle sterkte: dan brouwen jullie toch honderd liter en geen 20?

Gr
MO

Adrie:
Ha Martin,

Ja, ik was nog vergeten te melden dat het recept voor 120 liter is. De bitterheid is 11,3 IBU, dus dat is weinig, zelfs voor een Weizen aan de lage kant. Het recept lijkt op dat van onze vorige weizen, maar dan met minder hop en geen donkere moutsoort toegevoegd. Dus eigenlijk lijkt het niet op ons vorige recept  ;D .

En op volle sterkte betekende in dit geval dat alle vier broeders aanwezig waren.

Groeten,

A3

Edgar:
Ziet er interessant uit. Ik ben erg benieuwd of die extra lange rust tussen 44 en 40o nu ook duidelijk een meer fenolisch bier gaat geven.

Adrie:
Daar ben ik ook zeer benieuwd naar. Laten we maar zeggen dat het een interessant experiment is uit nood geboren. Als het bier in de buurt van Schneider Weizen komt, ben ik dik tevreden.

Groeten,

A3

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie