Recepten > Discussie over recepten

Bosbergbrouwers Tripel

<< < (2/9) > >>

fritz:
Hey Jacques,

Inderdaad bij het filteren, en zelfs na een aantal keer terug gieten, werd het wort niet helemaal helder.  Afgekoeld was er grijzige waas in te bemerken.  Spijtig genoeg kan ik niet af en toe naar het gistingsvat lopen om te zien hoe het er aan toe gaat.  Ik zal dadelijk nog eens een mail naar Pieter (mijn schoonvader) sturen om wat informatie te krijgen.

cheers,
:proost2:
Fritz

fritz:
Het is nu een week gelden dat we met het brouwen zijn begonnen.  De gisting kwam pas (?) dinsdag op gang (zeer heftig) en duurt nu nog voort.  De afgelopen dagen kwam er nog zo 1 broebel om de 8 ŗ 10 seconden uit. De activiteit is deze morgen naar 1 broebel per 14 seconden gedaald, wist mijn schoonvader me te vertellen.  Misschien is het dan vanavond wel afgelopen.

Groeten,

Fritz

Jacques:
Hoi Fritz,

Het heeft voordelen het bier over te hevelen voordat de vergisting helemaal ten einde is.

Allereerst neem je dan veel actieve gistcellen die in het bier zweven mee naar de lagering. Hierdoor krijg je een betere afbouw van diactyl, een smaakstof met een boterachtige smaak die bij elke vergisting aangemaakt wordt.

Verder wordt er in de "lagertank" nog koolzuur gevormd wat via het waterslot kan ontwijken. Het koolzuur beschermd het bier tegen oxidatie en infecties.

Het exacte moment van overhevelen bepalen is heel lastig en vraagt enige ervaring. Een handig hulpmiddel is te kijken naar de activiteit van het waterslot. Jouw schoonvader verricht dus op dit moment uitstekend werk.

:degroeten: Jacques

JWVG:
Ja, mee eens. Ikzelf probeer altijd over te hevelen als de activiteit 'flink' begint af te nemen - een wat vage definitie dus. Meestal komt het erop neer dat de dichtheid nog een puntje of 3-8 moet vallen (voorspelling).

JW.

fritz:
Hallo brouwmeesters,

Gisterenavond is het groene bier vanuit het fermentatievat overgeheveld naar een mandfles van 28 l. †Het volume moet ergens tussen de 27 en 28 l liggen vermits de fles bijna vol was. †Da's goed, zo kan het overblijvende volume snel met CO2 gevuld worden en is de kans op infecties kleiner. †Een proeftest beloofde veel: de smaak leek al erg op die van een Westmalle tripel, vertelde mijn schoonvader, maar er was nog restsuiker waarneembaar. †Misschien heb ik te veel glucose toegevoegd (OG was 1090 met refractometer)? †Het bier stond nochtans al een week te fermenteren en de activiteit was gedaald naar 1 broebel tussen de 15 en 20 seconden. †In het gistingsvat lag een dikke slurrie gist die slechts met veel moeite kon verwijderd worden (sterke sedimentatieŽigenschap). †Misschien ga ik in het weekend eens een staaltje nemen en de densiteit met een hydrometer bepalen.
De bedoeling is het bier nu te lageren bij een temperatuur die rond de 13 - 15 įC ligt (kruipkelder) gedurende minstens 2 weken.

Groeten,
:proost2:
Fritz

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie