Recepten > Discussie over recepten

Bosbergbrouwers Tripel

(1/9) > >>

fritz:
Na een hele tihd inactief geweest te zijn (geboorte van mijn dochtertje en haar eerst maanden namen flink wat vrije tijd in beslag) zijn mijn schoonvader en ik gisteren eindelijk nog eens aanhet brouwen geslagen.  Het was de bedoeling Jacques' (Westmalle) Tripel recept eens uit te testen.  Ik heb dan ook met zijn nabeschouwingen rekening gehouden.  Hier volgt het gebruikte recept:

voor 30 l:

7500 g pilsmout 3 EBC
1050 g tarwemout
1500 g glucose
48    g Styrian Goldings bloemen hop
48    g Saaz bloemen hop
32    g Hallertau Perle bloemen hop

De hardheid van het water is vrij hoog (meer dan 20 Duitse graden), bijgevolg hebben we geen brouwzouten toegevoegd.

Wyeast Belgian Abbey

maischschema
t°      60         70        75
tijd    45 min    30 min   8 min

36 l maischwater
6 l spoelwater
kooktijd 75 minuten
hopgift: 20% voor koken, 65% vanaf het kookpunt, 15% 10 min voor het einde

Vlak na koelen bedroeg het SG 1090.  De andere cijfers heb ik hier niet bij me, die staan in het logboek dat nog bij mijn schoonvader ligt.  Die zal ik dan bij gelegenheid wel eens posten.  Zoals Jan Willem suggereerde hebben we deze keer eens geprobeerd eerst te koelen en dan pas naar het gistvat te hevelen, om zo oxidatie van de hete wort te vermijden.
Ik had voor de eerste keer een vloeibare reincultuur van Wyeast gekocht.  Natuurlijk niet aan gedacht om ook nog enkele erlenmeyers te kopen om die cultuur verder op te kweken.  Zaterdagmiddag was het pakje "gesmacked" en maandagochtend stond het volledig bol.  Vanochtend was er nog geen activiteit te merken (lichte paniek), maar deze avond kreeg ik een telefoontje waarin me een verhoogde activiteit werd gemeld!  Er was zelfs een beetje schuim uit het waterslot gekomen, doch niet te veel.  De geur beloofde veel!

Jopie! We zijn weer aan het brouwen!

Fritz & Pieter
Bosbergbrouwers

JWVG:
Ha die Fritz,

Gefeliciteerd! Moet lekker zijn om weer eens te kunnen brouwen! Wat is het toch met schoonvaders en bier? Die van mij is ook al geďnteresseerd , en als ik het me goed herinner assisteert Jacques' schoonvader in ieder geval met het drinken  ;D .

Ja, ik kweek zo'n smackpack tegenwoordig altijd op, al heb ik het de eerste paar keren niet gedaan, en dat ging ook best goed. Welk nummer heb je gebruikt? Zelf ben ik nu helemaal weg van de Ardennes (Chouffe) gist. Echt een heerlijke smaak! Volgende week eerst maar eens een Chouffe achtig bier proberen te brouwen, maar dit recept staat ook nog op mijn verlanglijstje.

Jan Willem.

fritz:
Hoi Jan Willem,

Ja , mijn schoonvader is, naast wijnliefhebber, ook een bierliefhebber.  Het was dus niet moeilijk om hem te overtuigen om samen te beginnen brouwen.  Al was het maar voor de ruimte: we hebben weliswaar een groot appartement in Mechelen, maar het huis van mijn schoonouders in Geraardsbergen is beter geschikt om te brouwen.
Ik had al gelezen dat je heel tevreden over de Ardennes gist was.  Ik ken het juiste nr. van de Wyeast niet meer, maar het was de gewone Belgian Abbey.  Ben net eens gaan kijken op de site van Brouwland (daar heb ik hem gekocht) en het moet de 1214 zijn.  Het volgend biertje zou een witbier moeten worde (een blanche, zoals wij dat zeggen), maar een Chouffe-achtig biertje voor de zomer lijkt me zeker niet mis!

groeten,

fritz

fritz:
Zojuist te horen gekregen dat de gisting nu een stuk rustiger verloopt en dat het groot waterslot deze morgen nog om de 10 seconden broebelde.

:hoera:
Fritz

Jacques:
Hoi Fritz,

Ik ben heel benieuwd. Was bij jullie het afgekoelde wort heel troebel of viel dat wel mee?
Het wort en ook het bier waren bij mij in het begin wel heel troebel. Pas na 4 weken werd het gebottelde bier helder. Als her bier gekoeld wordt is het weer troebel, een eigenschap die het gemeen heeft met de originele Westmalle tripel!

Gisteren heb ik twee flesjes van het bier soldaat gemaakt. Het gaat steeds beter en complexer smaken. Duidelijk een recept om wat vaker te brouwen.

:degroeten: Jacques

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie