Recepten > Discussie over recepten

Megens Duiveltje

(1/7) > >>

MO:
Ik ga zaterdag brouwen, heb dit al gemeld in andere threads, maar wilde toch alles even samenvatten in een nieuwe.

Megens Duiveltje

ca 20 L (maiswater 17 L, spoelwater 9 L)

Pilsmout           6 kg
Tarwemout      0.5 kg
Suiker            0.8 kg

Challenger      30 g (15 g 10 min voor eind koken)
Goldings           30 g
Saaz            30 g (15 g 10 min voor eind koken)

maischschema
45 min 60 grC, 30 min 70 grC, 5 min 78 grC

Kooktijd: maximaal een uur

Gist: duvelgist (drie flesjes)

Ik gebruik nog steeds belachelijk veel mout (1 : 2.6), misschien beslis ik zaterdag wel dat ik maar 5 kg gebruik. Mijn opbrengsten waren nooit zo goed, maar worden steeds beter (dit is mijn 8e brouwsels, gecodeerd OB008. Kan je zien dat ik van plan honderden keren te gaan brouwen). Ik wens toch wel dat het ongeveer 9% wordt (1080 naar 1018 of zo).
Duiveltje betekent niet dat ik Duvel exact na gaan brouwen. Volgens Jacques Walsh  ;D bevat Duvel alleen maar pilsmout, maar ik had nu eenmaal tarwe gepland. Daarnaast ga ik heel wild aan de slag met de hoppen. Saaz is voor mij een nieuwe. Hop aan einde van de kooktijd is voor mij ook nieuw. Duvel is de korte kooktijd en de gistsoort. Ik gebruik voor het eerst geen koriander.

Afgelopen zaterdag heb ik met de buren drie duvels opgedronken (en daarna een paar Grimbergen en Westmalles) en een giststarter aangemaakt met gehopte wort dat ik had bewaard in de kelder in zichzelf vacuum zuigend sandwich spread potjes. Zondag was er een beetje activiteit en maandag flink veel. Gisteren heb ik de drie flesjes op verse gesteriliseerde hop gezet (in 1 glazen fles, nu ca 450 ml). En even geproefd natuurlijk: het was verbazingwekkend zoet: aardbei, sinaasappel. Het is een heel typisch gist!

Vraagje: komt Me2S (dimethylsulfide, DMS) uit hop of uit mout?

Groeten,
Martin

Adrie:
Hoi Martin,

Wat bedoel je precies met dat je belachelijk veel mout gebruikt (1:2,6)? Ik heb je recept even in Promash ingevoerd en bij een rendement van 80% (wij zitten altijd op meer dan 82%) kom je op een begindichtheid van 1096. Dat is dus behoorlijk hoog voor een tripel. En die paar procent tarwemout zul je niet zo heel erg proeven, maar dat was ook niet je opzet, heb ik begrepen.
Wat zijn trouwens de alfazuurpercentages van de hoppen die je gebruikt? Gebruik je pellets of bellen?

DMS komt trouwens uit het mout.

Groeten,

A3

Jacques:

--- Citaat ---
DMS komt trouwens uit het mout.

--- Einde van citaat ---

Klopt helemaal Adrie! Overigens kun je meer DMS in je bier krijgen door kort te koken (bijvoorbeeld 45 minuten). Bijkomend voordeel is dat je ook niet zo veel kleuring krijgt door het koken. Duvel is per slot van rekening een zeer blond bier.

:degroeten: Jacques

MO:
A3,

zoals JanWillem al voor mij berekend had, zat ik de vorige keer 73% rendement. Dat zal het begin SG wel 1090 worden, en eigenlijk is dat een beetje te hoog. Begin ik toch maar met minder mout, want ik Jacques "spreads the word" dat onze Belgische commerciele brouwers ook veel suiker gebruiken. Suiker lukt altijd...
Ik bedoelde met erg veel mout dat ik op talloze plekken lees dat je niet dikker in "mag" maisen dan 1:3, en ik zit dus dikker maar mijn pan is niet groter.
Ik gebruik hop pellets, en ik zal de a-zuurpercentages eens vragen morgen.
Ik denk dat ik binnenkort ook maar eens op promash overstap. Anders kan ik jullie niet meer volgen ben ik bang...
Bedankt voor je reactie
Gr
MO

MO:
Jacues,
hoezo kleuring. Treedt er soms karamelisatie op tijdens het hopkoken, of komt de kleur ergens anders vandaan. Ik ging ervan uit dat alleen het mout bepalend was voor de kleur.
Gr
MO

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie