Diacetyl - GEVAAR

Gestart door MO, 07-09-2007 13:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Onderstaand stukje plukte ik zojuist van de c2w.nl website. Niets aan de hand voor ons, de concentraties in bier zijn stukken lager. Lijkt me.

Adembenemend lekkere popcorn
 

Botersmaak velt producent én consument
door: Arjen Dijkgraaf

woensdag 5 september 2007
Dampen die vrijkomen bij het bereiden van popcorn in de magnetron zijn mogelijk veel gevaarlijker dan werd aangenomen. Verschillende werknemers in popcornfabrieken zouden er al een longaandoening door hebben opgelopen, en in de VS is nu ook het eerste geval opgedoken van een consument met 'popcornlongen'.

Het gevaar komt van 2,3-butaandion (C4H6O2), ook bekend als diacetyl. Deze stof wordt gebruikt om popcorn en andere voedingsmiddelen een botersmaakje mee te geven.

Langdurige en frequente blootstelling aan diacetyldamp blijkt bronchiolitis obliterans in de hand te werken, een ernstige aandoening waarbij de longblaasjes langzaam dichtgroeien. Binnen de industrie wordt hier al een paar jaar voor gewaarschuwd. Minstens een werknemer van een popcornbedrijf heeft al een forse schadevergoeding gekregen, enkele producenten willen het gebruik van diacetyl vrijwillig afschaffen en de staat Californië overweegt om het gewoon te verbieden.

Naar nu blijkt heeft een longarts van het National Jewish Medical and Research Center in Denver deze zomer een brandbrief gestuurd naar de FDA en andere overheidsinstellingen. Een van haar patiënten bleek aan bronchiolitis obliterans te lijden, en dat kon alleen komen doordat hij meerdere malen per dag een portie magnetronpopcorn voor zichzelf klaarmaakte. De diacetylconcentratie in zijn keuken was te vergelijken met die in het kwaliteitscontrolelab van een popcornfabriek.

De FDA heeft er tot nu toe niets mee gedaan. Critici zien daarin een teken dat president Bush aardig slaagt in zijn streven om de toezichthoudende instanties in de VS om zeep te helpen.

bron: Associated Press




JeroenCV

Citaat van: MO op 07-09-2007  13:58 uen dat kon alleen komen doordat hij meerdere malen per dag een portie magnetronpopcorn voor zichzelf klaarmaakte.

Ik denk dat die patiënt nog meer gezondheidsproblemen heeft, met zo'n dieet.

Edgar

Grappig, ik kwam dat onderwerp vandaag ook tegen, hier.

Iemand wel eens Amerikaanse 'botersmaak' popcorn gegeten? SMERIG! Niet te doen zo goor. Als dat op boter moet lijken...

Caspar

Hmmm, ik laat mijn bok waarin een vleugje diacetyl zit dan nog maar wat langer lageren ;D.

Ik ken deze soort popcorn ook, echt niet weg te krijgen... brrrr zo'n sterke smaak vind je in geen 10 kratten diacetyl bier te samen terug.

Groet Caspar

Hopmans


CiteerIk ken deze soort popcorn ook, echt niet weg te krijgen... brrrr zo'n sterke smaak vind je in geen 10 kratten diacetyl bier te samen terug.

Vandaar dat ik het nooit proef in mijn bier.
ik vind die popcorn namelijk lekker.  :verbergen:

 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.