Urtyp Pilsner, mijn eerste ondergister (eindelijk)

Gestart door Caspar, 06-09-2007 16:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Dag mannen,

Het is leuk om bovengistende bieren gecontroleerd te vergisten in mijn koelkast... maar het maken van een ondergister is nog leuker ;D. Ik zat te denken aan het onderstaande recept na mijn Scotch Ale. Ik ga Wyeast Urquell gebruiken en de 45 IBU zal in de praktijk wat lager uitpakken (40 of zo).

-----

Urtyp Pilsner

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          28.00    Wort Size (L):     28.00
Total Grain (kg):         6.80
Anticipated OG:          1.049    Plato:             12.09
Anticipated EBC:           7.7
Anticipated IBU:          45.6
Brewhouse Efficiency:       65 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 92.6     6.30 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
  7.4     0.50 kg.  Carafoam (= Carapils) - Weyer Duitsland      1.037      6

Potential represented as SG per pound per gallon.


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 30.00 g.     Magnum                            Whole   14.00  31.0  60 min.
 20.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.50   4.6  First WH
 40.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.50   6.3  20 min.
 40.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.50   3.7  10 min.

-----

Wat dachten jullie hiervan? Ik wilde eerst wat Munich 15 EBC toevoegen, maar ik twijfel nog. De hop staat vast, het moet een echt Tsjechisch Saaz monster worden.

Qua maischschema dacht ik aan een eenstaps op 65 oC, lekker droog zodat het bier zal doorgisten tot 1010 of 1009 met 5,5% alcohol vol.

Groet Caspar

Adrie

Ziet er goed uit. Het water loopt me al in de mond. De Urquell zit wat lager in de begindichtheid volgens mij. Voor de doordrinkbaarheid zou je een lager SG kunnen overwegen. Münchener toevoegen kan, maar dan zou ik die carapils er weer uithalen. Beide toevoegen dient nergens toe, denk ik.

Caspar

Op zich vind ik 5,5% en iets voller wel lekker (Ik denk aan Brand Urtyp). Ik heb de Carapils al in de bestelling, het is inderdaad praktischer en leerzamer om het alleen bij deze mout te houden.

Adrie, het water loopt mij ook in de mond... dus ik ga nu maar even een pilsje van Wesley open trekken :biersmile:.

oranjeboombiertje

Hey Caspar,

Leuk dat je ook aan een pils gaat beginnen, dat is echt enorm bevredigend om je eigen pils te kunnen drinken en laten drinken. Ik zou voor een urtyp of heel wat munchener of ongeveer 2% cara120 toevoegen zodat de kleur rond de 10 EBC komt. Dat is een enorm mooie kleur voor zo'n biertje en geeft ook een wat vollere rondere smaak.

Met de gist moet je oppassen. Ik heb mijn urtyp (van het ONK) ook met deze gist gebrouwen en dat duurde 4 dagen voordat de vergisting aansloeg omdat de temperatuur te laag was. Ook heb ik met David Logsdon, de directeur van Wyeast, over deze gist gesproken. Mijn advies is dus ook om de vergisting te starter met een temperatuur tussen de 13 en 14 graden, zodra de vergisting op gang is kan je nog wat terug koelen tot 11-12 graden. Onder de 10 graden doet deze gist heel weinig.

Ook wil ik je adviseren om een grote starter te maken voor dit bier. Ik heb gehoord dat in een commerciële brouwerij 1% gist wordt toegevoegd, dus 1 liter gistslurrie op 100 liter wort. Dit is toch wel een beetje de ondergrens voor een goede vergisting bij onze eigen brouwseltjes. Zelf zit ik altijd op 2 keer deze hoeveelheid en vergist daarmee mooi uit en dat gebeurt meestal in 2 weken. 1 week koud en 1 week diacetylrust.

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

En nog wat. De gistkoek van een ondergister is ook goed bruikbaar voor een bovengister. Je kan dan een stoombiertje maken, erg lekker. Niet al te warm vergisten en je hebt een super lekker doordrinkbaar biertje :brouwen:

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Wesley, goede tip over de vergistingstemperatuur. Tegen de tijd dat ik ga brouwen en een starter ga maken zal ik jou (en de andere forummers) nog wel om wat tips vragen.

Voorlopig zat ik te denken aan een starter van 2 liter en een Wyeast XL smackpack 24 uur beluchten. Laten bezinken en herstarten op de brouwdag met 0,5 of 1 liter nieuwe moutextract.

Ik denk dat 500 gram Carapils een soortgelijk effect heeft als 2% Cara Munich 120 op de volheid. De kleur mag best wat bleekjes blijven.

Groet Caspar

oranjeboombiertje

2 liter starter op 28 liter lijkt mij toch wat weinig. Zelf heb ik het nog nooit geprobeerd met weinig gist dus ik weet niet wat de grens is maar zelf gebruik ik op 30 liter pils ongeveer 6 liter starter. Dat is wel wat teveel dus met 3-4 liter moet het wel goed gaan denk ik.

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Gisteren heb ik het depot van twee flesjes Westmalle Dubbel gestart omdat ik naast de Urtyp pilsner ook een Westvleteren 8 kloon ga maken met 20% kandijstroop 200 EBC (6 liter proefbrouwsel). Het depot staat nu al heftig te gisten, dus morgen ga het depot opschalen tot 1 liter en 24 uur beluchten ;D.

De Wyeast Urquell Pils (Activator) ga ik zo dadelijk smacken zodat ik ook hiermee morgen een starter kan maken. Ik ga 3 liter 24 uur beluchten - bezinken - afgieten - en herstarten met 1 liter op de brouwdag zelf.

Het recept is iets gewijzigd, hij wordt 38 IBU. Niet omdat ik het lekkerder vind, maar zo is ie wat toegankelijker voor mijn familie en vrienden (die willen natuurlijk eindelijk eens een eigen gebrouwen pilsje proeven ;))

Groet Caspar

Caspar

De Westmalle gist hangt nu aan de beluchting. Ik denk dat 24 uur voldoende is, maar dat zien we morgen wel. Ik heb zowaar een piep klein drupje olijfolie toegevoegd. Baat het niet, dan schaadt het niet (hopen we dan ;D). Ik giet het wort toch af, dus er komt geen olijfolie in het uiteindelijke bier.

De Wyeast vertoont helaas nog weinig leven... als ik schud dan hoor ik het wel bruisen, maar het zakje begint nog niet op te bollen. Hopelijk wacht er morgen een bijna knappend zakje op me ;).

Groet Caspar

EBC

Citaat van: Caspar op 18-11-2007  16:11 uDe Wyeast Urquell Pils (Activator) ga ik zo dadelijk smacken zodat ik ook hiermee morgen een starter kan maken. Ik ga 3 liter 24 uur beluchten - bezinken - afgieten - en herstarten met 1 liter op de brouwdag zelf.

Het recept is iets gewijzigd, hij wordt 38 IBU. Niet omdat ik het lekkerder vind, maar zo is ie wat toegankelijker voor mijn familie en vrienden (die willen natuurlijk eindelijk eens een eigen gebrouwen pilsje proeven ;))

Groet Caspar

Ik hoop voor je dat 24 uur genoeg is voor een ondergist. Mijn starter had vorige week 72 uur nodig op 17 ºC.

En je familie zal blij zijn. Ook 38 IBU erg veel voor een licht biertje als een pils. Voor je het weet is het een IPA.

Caspar

Hoi EBC,

Ik ga zondag pas brouwen, dus als 24 uur niet genoeg is dan is dat geen probleem... we zien wel. Ik weet dat 38 IBU wel flink bitter is, maar volgens mij heeft een Duitse pils als Bitburger bijvoorbeeld ook wel 38 IBU. Hij mag best een beetje bite hebben :proost:.

Caspar

De Wyeast was vanavond ook opgebold, dus de 3 liter starter voor de pils hangt ook aan de beluchting. Ik heb potver voor de 6e keer mijn thermometer gebroken :echtboos:, vrijdag even naar de Blokker dus (gelukkig heb ik er altijd eentje reserve liggen ;)).

Zondag meer ;D!

EBC

Lieve Sint,

Een ezel stoot zich in het algemeen,
niet twee keer aan hetzelfde been.
Toch blijkt het mij steeds weer te lukken,
voor de zesde keer is mijn thermometer in stukken.
Aan die glazen meters wil mij echt niet meer wagen
Het is daarom dat ik het u durf te vragen,
Oh lieve Sint hoor toch mijn verhaal
en geef mij een nieuwe kans, nu digitaal.

Caspar

Caspar

LOL ;D, ik heb ook al twee digitale thermometers gesloopt omdat hier condens in is gekomen :clownsmile:. Ik kijk vrijdag avond wel even wat ze hebben liggen ;).

Caspar

Na 24 uur beluchten begint de starter met de Wyeast pas troebel te worden van de gist... er begint ook eindelijk een gistdek op de starter te komen. Ik laat hem nog eens 24 uur aan de beluchting hangen, de ondergist doet trager z'n werk dan verwacht :brouwen:.

Groet Caspar

Johannes

Is een maischthermometer misschien iets voor jou? Knappe jongen die zo'n ding breekt.


Herman

OT: Is zo'n infrarood ding niet handig? Iemand ervaring?

Caspar

De maisch-thermometer is mijn back-up, deze breekt hopelijk niet zo snel ;D!

OT: Pfoei, ik denk dat zo'n infrarood thermometer niet goed werkt in een pan... deze zijn meer voor koelhuizen en zo.

Caspar

Ik heb zojuist ingemaischt op 69 oC en laat het geheel 1:15 uur rusten op 65 a 66 oC. Gister toch maar even zo'n hippe veiligheidsbril gekocht en latex handschoenen zodat ik de nieuwe koelinstallatie door kan spoelen met loog. Ik maak wel even wat foto'tjes van het koelen ;D.

Groet Caspar

EBC


Eduard

Citaat van: Caspar op 25-11-2007  11:44 uIk heb zojuist ingemaischt op 69 ºC en laat het geheel 1:15 uur rusten op 65 a 66 ºC. gisteren toch maar even zo'n hippe veiligheidsbril gekocht en latex handschoenen zodat ik de nieuwe koelinstallatie door kan spoelen met loog. Ik maak wel even wat foto'tjes van het koelen ;D.

Groet Caspar

Toch niet zo'n ding wat wel tegen splinters kan maar niet boven en onder goed afdicht?! Je hebt een veiligheidsbril modelletje duikbril nodig, want loog kan op rare manieren in je ogen komen! Zelf gebruik ik een bril die rondom afdicht, en da's maar goed ook want ik heb situaties meegemaakt waarbij een ondichte bril mij letsel niet had kunnen voorkomen.

Caspar

Jongens jongens... helaas geen foto's, want hier had ik echt geen tijd voor op deze HELSE BROUWDAG :-[. Alles verliep voorspoedig tot ik mijn installatie door ging spoelen met loog. Op de een of andere manier schoot er een slangetje los waardoor het loog door mijn keuken heen spoot >:( (gelukkig had ik mijn veiligheidsbril op, inderdaad modelletje duikbril Eduard :duimop: ).

Door mijn ongelukje met de pomp, was mijn hele planning in de soep gelopen en is de pils 10 tot 15 minuten later gekoeld dan gepland (hij zal dus wel iets bitterder zijn dan gepland). Tijdens het koelen, dat ik buiten deed omdat de installatie lekte, begon het ook nog eens te regenen... ik hoop niet dat er een infectie in het bier is gekomen :weetniet:.

Nou ja, het koelen ging goed (in 20 min naar 17 oC) en mijn pils staat nu in de bier-koelkast. Wonderbaarlijk genoeg was het SG en eindvolume perfect uitgekomen op 28 liter / SG 1049. Inderdaad een eenstapsmaisch EBC, eigenlijk zijn al mijn bieren zo gebrouwen en ik zou niet weten waarom ik met een Pils zou afwijken.

Ik heb de thermostaat ingesteld op 12 tot 13 oC, is dit een goede temp voor de Wyeast Urquell Pils?

Ahum... ik moet mijn koel-installatie nog even wat fine-tunen, maar volgende maand gaat ie voor de herkansing ;D!

Trouwens, nog een ander punt... Gootsteen-ontstopper van de Kruidvat doet het koper als een idioot oxideren, al mijn koppelingen zijn groen. Hebben jullie daar geen last van?

Groet Caspar

Herman

Citaat van: Caspar op 25-11-2007  22:28 uJongens jongens... helaas geen foto's, want hier had ik echt geen tijd voor op deze HELSE BROUWDAG :-[. Alles verliep voorspoedig tot ik mijn installatie door ging spoelen met loog. Op de een of andere manier schoot er een slangetje los waardoor het loog door mijn keuken heen spoot >:( (gelukkig had ik mijn veiligheidsbril op, inderdaad modelletje duikbril Eduard :duimop: ).

Tjonge jonge, eerlijk gezegd wel een beetje sukkelig hoor Caspar! ;) Had je geen slangenklemmen in gebruik?

Misschien een leuke tip. Doe je tegenstroomkoeler in een emmer, doe de loogoplossing in een maatbeker (in diezelfde emmer) en sluit de slang aan op een caravan dompelpompje, die uiteraard in de maatbeker gaat. De afvoerslang terug naar diezelfde maatbeker en recirculeren maar. Pompjes zijn te koop bij Vrijbuiter en elke goed bevoorrade campingzaak, koop er voor de zekerheid wel twee i.v.m. mogelijk falen.

Pieter.

Ik gebruik ook gootsteen onstopper van het kruitvat, ca om de 5 brouwsels. Ik gebruik 2 dopjes op ca 10 liter en geen groene aanslag gezien op mijn rood koperen onderdelen, die groene aanslag is echt giftig trouwens...

Tijdens het schoonmaken met deze gootsteen onstopper is bij mij ook een keer een slang losgeschoten, drama want ik kreeg ca 80 C water over mijn voeten heen en een liter of 5 over de vloerbedekking heen, tja dan ben je in staat om nieuwe woorden te bedenken, wat een bende was dat...

 :degroeten:

Caspar

Als je twee dopjes op 10 liter gebruik is het misschien wel logisch dat je geen aanslag krijg... ik gebruik 200 gram op 10 liter (2%), dat is een stuk meer. Ik ga Chempro Acid bestellen voor de volgende keer, dit is volgens mij beter. Ik spoel de leidingen na het brouwen wel door met een minder zware loog oplossing net zoals jij pieter.

Beide brouwsels staan overigens netjes te gisten :duimop:. Ach ja, van je fouten leer je toch ;D?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.