Recepten > Discussie over recepten

De Vier Broeders Pilsener

(1/8) > >>

Adrie:
Medebrouwers,

Buiten is het koud, tijd voor een pilsener. Nog nooit hebben de Vier Broeders deze stijl geprobeerd, dus het wordt eens tijd. Als de gist op tijd binnen is en geactiveerd kan worden, gaan we zondag aan de slag. Hier het recept:

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (LTR):       120.00    Wort Size (LTR):  120.00
Total Grain (kg):        23.00
Anticipated OG:          1.049    Plato:             12.08
Anticipated EBC:           8.4
Anticipated IBU:          28.3
Brewhouse Efficiency:       82 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

Grain/Extract/Sugar
  %     Amount     Name       EBC
------------------------------------
87.0    20.00 kg.  Pilsener     5
13.0     3.00 kg.  Wheat Malt  10

Hops
  Amount     Name                    Form    Alpha  IBU  Boil Time
------------------------------------------------------------
60.00 g.     Challenger             Pellet   6.50   6.3  First WH
70.00 g.     Challenger             Pellet   6.50  13.3  75 min.
70.00 g.     Hallertauer            Pellet   4.50   5.1  First WH
50.00 g.     Hallertauer            Pellet   4.50   1.6  15 min.
100.00 g.     Hallertauer            Pellet   4.50   2.1  5 min.

Yeast
-----
Wyeast 2565 Kolsch

Mash Schedule
-------------
Mash Type: Multi Step
Ltr Water Per kg Grain: 3.00    Total Ltr: 69.00

60 graden  30 minuten
70 graden  30 minuten
78 graden   5 minuten

Zoals je ziet, hebben we gekozen voor een Kolsch gist. Niet echt een pilsgist, maar vanwege zijn iets fruitiger karakter dan een klassieke pilsgist hopen we een smakelijker pils te krijgen. Ook de tarwemout hoort er eigenlijk niet in, maar Arcen heeft enige tijd een pils met tarwemout gehad die mij zeer goed beviel. Bovendien is het goed voor de schuimstabiliteit.

Omdat dit een nieuw biertype is voor ons, zit ik nog een beetje met de hoeveelheden aromahop (zowel FWH als 5 minuten koken). Wat denken jullie, zijn de hoeveelheden OK?

Groeten,

A3

Herman:
Hoi A3,

Nu zet ik even mijn stijlpolitiepet op.....  >:(  ;) Een pils is een ondergistend bier, met bovengist lukt het je eenvoudie weg niet. Ik stel voor dat je de naam aanpast, dit klopt van geen kanten.

Tuulijk kun je een licht, hoppig biertje met bovengist maken. Maar geef eens aan waarom je jullie Kölsch nu een pilsener wilt noemen? De storting is typisch voor een Kölsch, gist....  ???

Enne, probeer later eens een echte pils!

Herman

JWVG:
Hehe, ik sluit me aan bij de stijl politie - dit is een Kolsch! Vooral die tarwe er ook nog bij is typerend. Het enige wat eigenlijk wat meer on-kolsch is, is de grote hoeveelheid aroma en smaak hop. Sorry, broeders  ;)

p.s. Kolsch is wel prima bier!

JW.

Adrie:
Heren, niet boos worden!

Het zit zo: in mijn afwezigheid heeft David de gist besteld. In de database van Promash heeft hij de eigenschappen van de Kolsch-gist opgezocht en zag dat dit aangegeven stond als een lager-gist. Een gist die prima geschikt is voor een ondergistend bier dus. Dus dacht hij: dat wordt onze gist voor de pils. Toen ik dat hoorde, was het helaas te laat...  :( .

Maar ja, de broeders wilden een pils brouwen, dus ik heb hem maar gewoon pils genoemd. Wat de storting betreft: als Arcen zijn pils met tarwemout pils mag noemen, mogen wij dat ook.

Groeten,

A3

Herman:
Boos? BOOS?  :echtboos: Nou valt best mee hoor! Ik ben wel heel erg verdrietig  :huilen:
om dit van jou te moeten lezen....  ;)

Tarwe komt wel es vaker voor in pils, al is 10% wel aan de hoge kant. Als je jezelf (je broeders) voor de gek wilt houden, moet je het zelf weten. Er zijn echter ook nog andere brouwers die je mogelijk op het verkeerde been zet.

Enne, wat JW zei, met een Kolsch is echt niks mis. Brouwen maar!

Herman

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie