Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Jacques' extra Vierge  (gelezen 8790 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Jacques' extra Vierge
« Gepost op: 02-09-2007 22:46 u »
Net als Bubs heb ik een experiment uitgevoerd door bij mijn laatste brouwsel het wort en de starter niet te beluchten maar in plaats daarvan olijfolie toe te voegen aan het wort.

Ik heb 30 liter wort gebrouwen en daar heb ik 8 druppels olijfolie aan toegevoegd.
Heel opvallend was dat de eerste twee uren na toevoeging van de gist (Wyeast Farmhouse) door het waterslot continu lucht werd aangezogen. Dat gebeurt bij andere brouwsels ook wel eens maar nooit in deze mate. Ik heb het waterslot moeten aanvullen omdat deze bijna geheel leeggezogen was (dat is bijzonder omdat ik een groot waterslot gebruik).

Na een periode van zo'n 9 uur is begon voorzichtig weer te bubbelen maar dan de andere kant uit. Nu staat hij stevig te blazen.

Het begin SG was 1062. Ik ben heel benieuwd waar ik op uit kom en wat de invloed is van de olie op de schuimhoudbaarheid.
Overigens moet ik eerlijkheidshalve nog vermelden dat ik naast de olijfolie ook nog 10 gram Nutrivit gistvoeding heb toegevoegd aan het wort.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: Jacques' extra Vierge
« Reactie #1 Gepost op: 02-09-2007 22:53 u »
Hoe groot was je onbeluchte starter?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 02-09-2007 22:59 u »
Die was 1 liter, niet al te groot dus.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 02-09-2007 23:21 u »
Lees ik het goed en heeft je brouwsel zo'n 9 uur lang lucht staan aanzuigen?

Dit zou toch eigenlijk niet moeten kunnen, aannemende dat het wort niet veel warmer was dan de omgevingstemperatuur. Dus het "krimpen" van de vloeistof door afkoeling lijkt mij hier niet van toepassing.

Vreemd verschijnsel...

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 03-09-2007 07:23 u »

Olijfolie?
Heb ik wat gemist of zo?
Kun je wat meer vertellen over deze nieuwe techniek?
Is er een commerciele brouwer die dit doet?  :weetniet:

:degroeten:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 03-09-2007 08:20 u »
Lees ik het goed en heeft je brouwsel zo'n 9 uur lang lucht staan aanzuigen?

Nee, het brouwsel heeft ruim twee uur lucht staan aan te zuigen.
Dat aanzuigen van lucht gebeurt bij mij wel meer maar nooit zo heftig en zo lang.

Olijfolie?
Heb ik wat gemist of zo?

Ja. Zie hier en hier.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 05-09-2007 23:05 u »
Vanavond heb ik mijn bier overgeheveld. Op het bier lag een mooi gistschuimdek. De vergistingsgraad is niet te hoog. Het gemeten SG is 1021. Dit komt waarschijnlijk door het gehanteerde maischschema (40 min 66 ºC en 10 min 73 ºC). Omdat de vergisting nog niet volledig is afgelopen zal het uiteindelijke sg wel een paar punten lager uit komen.

In het gistvat zat onderin een behoorlijk laag gist, in ieder geval niet minder dan wanneer het wort dan wel de giststarter  wel uitgebreid belucht wordt. In mijn maatglas voor de sg-bepaling bleef een tijd land een laagje schuim staan. Mijn voorlopig oordeel is dat de beperkte hoeveelheid olijfolie weinig invloed heeft op de schuimhoudbaarheid.

Een experiment waarbij een gedeelte van het wort belucht wordt en en het andere gedeelte voorzien wordt van olijfolie zal meer data opleveren over het nut of onzin van het gebruik van olijfolie bij het vergisten.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 21-12-2007 10:12 u »
Jacques, een update graag! Het bier is toch allang al klaar?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 21-12-2007 14:06 u »
Ja, jij hebt de presentatie van dit bier tijdens de Hobbybrouwendag in Oss natuurlijk gemist omdat je als organisator zo druk was.

Het is een bier met een uitstekende schuimhoudbaarheid en een frisse smaak. In Oss had het bier nog een diacetylsmaak maar dat is nu helemaal weg getrokken.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 21-12-2007 18:18 u »
Wat was het eind SG?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 21-12-2007 18:43 u »
Die was 1009.

Offline René K

• Super lid
  • Brouwerij Bibere
    • Biergilde Groningen
« Reactie #11 Gepost op: 21-12-2007 21:22 u »
Dit bier heb ik ook in Oss geproefd. Inderdaad was de schuimhoudbaarheid tot mijn verbazing perfect. Het bier had absoluut geen olie smaak of een andere afwijkende smaak.

Hierdoor ben ik ook olijfolie gaan gebruiken bij de vergisting van mijn Weizen. Eigenlijk (voor mijn gevoel) een beetje teveel maar toch heeft het bier een mooie schuimkraag en is er uiteindelijk niets meer van de olie te proeven.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #12 Gepost op: 21-12-2007 21:43 u »
Rene, zou je wat meer details kunnen geven:

start SG, eind SG
welke gist
hoe groot de starter
gistvoeding?
belucht?
olijfolie in starter of in wort
hoeveel olijfolie

Ik ben erg nieuwsgierig...

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #13 Gepost op: 21-12-2007 21:46 u »

Hierdoor ben ik ook olijfolie gaan gebruiken bij de vergisting van mijn Weizen. Eigenlijk (voor mijn gevoel) een beetje teveel maar toch heeft het bier een mooie schuimkraag en is er uiteindelijk niets meer van de olie te proeven.

Het  is ook zo, maar de vraag is " het toevoegen van olijfolie e.v. is een pluspunt, ja of niet ? ".

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #14 Gepost op: 21-12-2007 21:46 u »
Olijfolie verhit?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #15 Gepost op: 21-12-2007 21:58 u »
Hoe kom jij er toch bij dat er micro organismes zouden groeien in olie? Beestjes hebben volgens mij water nodig.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #16 Gepost op: 21-12-2007 22:00 u »
Lost die olijfolie wel op in je starter? Dat is toch een waterige basis. Zelfs de vinaigrette moet je fink schudden om het te mixen en die is binnen enkele minuten alweer 'gescheiden'. Ik blijf sceptisch...Een paar druppels in een starter...die drijven ergens boven in een hoek.

Vandaar wel logisch dat je in het bier er niks van merkt.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 21-12-2007 22:05 u »
Hoe kom jij er toch bij dat er micro organismes zouden groeien in olie? Beestjes hebben volgens mij water nodig.
Sporen, MO, zowel van bacterien als schimmels, kunnen 'droog' overleven. Als die olie koud geperst is kan er heel wat aan sporen in zitten.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #18 Gepost op: 21-12-2007 22:10 u »
Sporen, MO, zowel van bacteriën als schimmels, kunnen 'droog' overleven. Als die olie koud geperst is kan er heel wat aan sporen in zitten.

Normal gesproken kunnen bacteriën zich in olie niet handhaven. Vele producten worden beschermd door ze onder olie te zetten ( geheel of onder een dunne laag zie wijn. )

Offline René K

• Super lid
  • Brouwerij Bibere
    • Biergilde Groningen
« Reactie #19 Gepost op: 21-12-2007 22:25 u »
Ik meende het ergens gepost te hebben dat ik olijfolie tijdens de hoofdvergisting heb toegevoegd. Maar nu kan ik het zo snel niet vinden.

De vergisting was met een korrelgist, hiervan was geen starter gemaakt. Het wort is verder niet belucht. Ik heb dus niet kunnen zien of de gistactiviteit is toegenomen.
Mijn ervaring is in elk geval dat het niet slechter wordt door het toevoegen van olijfolie. Ik was eerst ook bang voor de schuimhoudbaarheid maar dit is allemaal goedgekomen. In totaal heb ik denk ik wel 3 theelepels olijfolie bij 20 liter jongbier gedaan. Dit is eigenlijk wel erg veel, aangezien er ook gezegd wordt dat een aantal drupjes genoeg is. Toch heb ik hier geen nadelige effecten van kunnen ondervinden.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #20 Gepost op: 21-12-2007 22:38 u »
Doordat olie een lagere dichtheid heeft dan water / wort zal het tijdens / na de vergisting vooral boven op het wort liggen (als het als niet verbruikt is door gisten). Met het hevelen naar de mandfles of tijdens bottelen neem je deze bovenste laag niet zo snel mee waardoor je waarschijnlijk weinig effect op schuimstabiliteit hebt omdat het niet meer in het bier zit.

Bacterien, gisten en hun enzymen zijn vaak goed werkzaam aan een grensvlak, bijvoorbeeld een olie/water grensvlak, omdat ze dan vlak bij hun substraat zijn, in dit geval olie.

Dat olie een afsluitende laag vormt waardoor er anaerobe omstandigheden ontstaan wil niet zeggen dat ze dan niets meer doen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #21 Gepost op: 21-12-2007 22:42 u »
Wow, dat is wel een hele sloot olie. En net nu het niet nodig zou zijn, namelijk met een korrelgist.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 21-12-2007 23:21 u »
Lost die olijfolie wel op in je starter? Dat is toch een waterige basis. Zelfs de vinaigrette moet je fink schudden om het te mixen en die is binnen enkele minuten alweer 'gescheiden'. Ik blijf sceptisch...Een paar druppels in een starter...die drijven ergens boven in een hoek.

Vandaar wel logisch dat je in het bier er niks van merkt.

Vandaag ben ik weer een experiment gestart. Binnenkort (morgen of overmorgen) zal ik daarover een draad starten.

In reactie op de opmerking van Jasper laat ik hier alvast twee foto's zien.

De eerste foto direct na het toevoegen van de olijfolie.

De tweede foto na het schudden van de fles om te beluchten en de olie op te laten opnemen.