Recepten > Discussie over recepten

Holtrop Pilsener

<< < (2/7) > >>

Herman:
Brouw(d)ers,

Het bier is lekker aan het gisten, ik heb weliswaar geen meting genomen, maar het schuimt en bubbelt flink. De geuren die me tegemoetkomen zijn ook heerlijk, zowel een lekker gistgeur (iets van vanille/chocolade) als ook een heerlijke hoppige lucht. Door het raam open te zetten heb ik de kamertemperatuur nu op 12C gekregen.

Opmerkelijk  ??? ik heb last van grote sponsachtige drijfsels in mijn bier. Ik had wat veel cold-break voor gisting, ik was vergeten na mijn tegenstroomkoeler nog door kaasdoek te filteren. Afijn, ik heb door overhevelen nog wat kunnen lozen, maar niet veel. Deze troep is na begin van de gisting flink gaan coaguleren en drijft nu als waren ze sponsen door mijn bier. Even afwachten maar, eventueel hevel ik af middels een RVS pannensponsje in een koperen T-stukje.

Nu ja, ik maak me hier niet te veel zorgen over. Je schijnt wel meer kans te maken op de vorming van fusel alcohol en wat zwavelesthers, maar dat zal best meevallen. Hoe dan ook, ik kan het nu alleen maar afwachten.

Herman

Herman:
Gisteren tijdens het maken van een starter van de pilsgist voor de Hoggebok, ben ik vergeten het SG te meten  :-[
Zonet dus alsnog maar even gedaan. Het waterslot brubbelt nog elke 5 seconden, dus activiteit genoeg.

Het SG bedraagt 1.028. Da's dus 22 punten in een dikke week. Niet veel misschien, maar pils vergisten duurt bij mij meestal zo tussen de 4 en vijf weken. Sterker nog, het gist sneller dan ik tot nu toe gewend ben. Smaak was al mooi neutraal, niet meer zo bitter. Nu maar hopen dat ie niet te veel uitvlakt!

Herman

Herman:
Tijd om over te hevelen. Het blubberen van het waterslot is aanmerkelijk afgenomen. Een SG monster toonde ook het naderende einde van de gisting aan: 1.016. Nu alleen nog even een hevel fabrieken om de 'sponsen' niet mee te hevelen.

Herman

Edwin:
Ha Herman  :proost:

Is het hevelen gelukt? Pilseners moeten lang lageren, dus je hebt nog geen nieuws over het vervolg  ???

Edwin

Herman:
Hoi Edwin,

Ik heb er helaas nog geen tijd voor gehad.... De gisting lijkt inmiddels wel afgelopen, dus een heel korte lagering lijkt me wel voldoende. Gewoon wat helder laten worden.

Gelukkig is het bij lagers niet zo erg als het bier langer op het gist staat, althans dat is mijn ervaring. Ik heb zo het idee dat lagergisten minder snel last van autolyse hebben.

Herman

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie