Recepten > Discussie over recepten

Holtrop Pilsener

(1/7) > >>

Herman:
Hallo allen,

Om een opgekweekte gist uit een flesje pils (Haake Beck Kräusen) te proberen, ben ik van plan het volgende recept te gaan brouwen:

Voor 20 liter
Pilsmout 4200 gram
Tarwemout 100 gram (zo maar een ingeving)
Hallertau Hersbrucker  3% 65 gram 75 minuten (totale kooktijd)
Saaz 3,2% 15 gram 5 minuten
Iers mos

Maischschema
Ik heb geen zin om een decoctiemaisch toe te passen:
40 minuten op 60C
40 minuten op 70C
5 minuten op 75C

Water vooraf koken, vanwege de hardheid (10 Duitse graden). Inmaischen met 4l water a 67C per kg mout.

Herman

Herman:
Ok, gebrouwen  :brouwen:

De Hersbrucker  is geworden 57g van 3% en 8 van 3,5%. De rest is als beschreven. Met ca 20 liter van SG 1.050 is het volgens planning verlopen. Ik heb wel even door afwezigheid de 75C stap overschoten, maar heb snel koud water toegevoegd. Nu maar hopen dat dit geen negatieve effecten heeft.

Koelen met de tegenstroomkoeler, wel wat cold-break aanwezig. Dit gaat bij overhevelen na de 1e gisting wel weg.

In totaal zo'n 750ml starter toegevoegd, vervolgens goed belucht en op 12-13C toegevoegd aan het bier. De starter was ook al zo koel.

Herman

JWVG:
H Herman,

tjonge, jij bent wel bezig deze week! Herfstvakantie, zeker? Het recept ziet er prima uit - op wat voor temp ga je proberen te fermenteren?

Dat doorschieten van de 75 stap zal toch wel niet zo belangrijk zijn? De meeste enzymen zijn dan toch al gedenatureerd. In het beste geval heb je nu toch nog een beetje decoctie toegepast  ;) .

JW.

Herman:
Hoi JW,

Ja, ik moet het ook nog opdrinken! 4 brouwsels in zes weken, nog nooit zoveel gebrouwen!!! Ik had echter succesvol gist opgekweekt en wou die toch gebruiken, dan maar een avondje brouwen!

Ik doe de hoofdgisting bij zo'n 12-14 graden, deze temperatuur heb ik momenteel in een kamer. Als het te warm wordt gaat het de koelkast in, maar eigenlijk wil ik dat pas na de hoofdgisting doen.

In tegenstelling tot vorige pilseners heb ik nu de gist niet bij kamertemperatuur actief laten worden, maar het bier direct gekoeld tot de temperatuur van de giststarter, op vergistingstemperatuur.

Dat van die decoctie had ik me ook al bedacht  ;D

Herman

Jacques:

--- Citaat ---
Ik heb wel even door afwezigheid de 75C stap overschoten, maar heb snel koud water toegevoegd. Nu maar hopen dat dit geen negatieve effecten heeft.
--- Einde van citaat ---

Als je snel bent geweest met het toevoegen van koud water maakt het niet uit als je een paar minuutjes op 80C bent geweest. Het degeneratieproces kost tijd. Als je een vinger een fractie van een seconde in kokend water steekt verbrand je je vinger niet. Iets anders wordt het als je vinger langer dan een paar seconden in het kokende water blijft.

:degroeten: Jacques

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie