Holtrop Pilsener

Gestart door Herman, 23-10-2002 16:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Hallo allen,

Om een opgekweekte gist uit een flesje pils (Haake Beck Kräusen) te proberen, ben ik van plan het volgende recept te gaan brouwen:

Voor 20 liter
Pilsmout 4200 gram
Tarwemout 100 gram (zo maar een ingeving)
Hallertau Hersbrucker  3% 65 gram 75 minuten (totale kooktijd)
Saaz 3,2% 15 gram 5 minuten
Iers mos

Maischschema
Ik heb geen zin om een decoctiemaisch toe te passen:
40 minuten op 60C
40 minuten op 70C
5 minuten op 75C

Water vooraf koken, vanwege de hardheid (10 Duitse graden). Inmaischen met 4l water a 67C per kg mout.

Herman

Herman

Ok, gebrouwen  :brouwen:

De Hersbrucker  is geworden 57g van 3% en 8 van 3,5%. De rest is als beschreven. Met ca 20 liter van SG 1.050 is het volgens planning verlopen. Ik heb wel even door afwezigheid de 75C stap overschoten, maar heb snel koud water toegevoegd. Nu maar hopen dat dit geen negatieve effecten heeft.

Koelen met de tegenstroomkoeler, wel wat cold-break aanwezig. Dit gaat bij overhevelen na de 1e gisting wel weg.

In totaal zo'n 750ml starter toegevoegd, vervolgens goed belucht en op 12-13C toegevoegd aan het bier. De starter was ook al zo koel.

Herman

JWVG

H Herman,

tjonge, jij bent wel bezig deze week! Herfstvakantie, zeker? Het recept ziet er prima uit - op wat voor temp ga je proberen te fermenteren?

Dat doorschieten van de 75 stap zal toch wel niet zo belangrijk zijn? De meeste enzymen zijn dan toch al gedenatureerd. In het beste geval heb je nu toch nog een beetje decoctie toegepast  ;) .

JW.

Herman

Hoi JW,

Ja, ik moet het ook nog opdrinken! 4 brouwsels in zes weken, nog nooit zoveel gebrouwen!!! Ik had echter succesvol gist opgekweekt en wou die toch gebruiken, dan maar een avondje brouwen!

Ik doe de hoofdgisting bij zo'n 12-14 graden, deze temperatuur heb ik momenteel in een kamer. Als het te warm wordt gaat het de koelkast in, maar eigenlijk wil ik dat pas na de hoofdgisting doen.

In tegenstelling tot vorige pilseners heb ik nu de gist niet bij kamertemperatuur actief laten worden, maar het bier direct gekoeld tot de temperatuur van de giststarter, op vergistingstemperatuur.

Dat van die decoctie had ik me ook al bedacht  ;D

Herman

Jacques


CiteerIk heb wel even door afwezigheid de 75C stap overschoten, maar heb snel koud water toegevoegd. Nu maar hopen dat dit geen negatieve effecten heeft.
Als je snel bent geweest met het toevoegen van koud water maakt het niet uit als je een paar minuutjes op 80C bent geweest. Het degeneratieproces kost tijd. Als je een vinger een fractie van een seconde in kokend water steekt verbrand je je vinger niet. Iets anders wordt het als je vinger langer dan een paar seconden in het kokende water blijft.

 :degroeten: Jacques

Herman

Brouw(d)ers,

Het bier is lekker aan het gisten, ik heb weliswaar geen meting genomen, maar het schuimt en bubbelt flink. De geuren die me tegemoetkomen zijn ook heerlijk, zowel een lekker gistgeur (iets van vanille/chocolade) als ook een heerlijke hoppige lucht. Door het raam open te zetten heb ik de kamertemperatuur nu op 12C gekregen.

Opmerkelijk  ??? ik heb last van grote sponsachtige drijfsels in mijn bier. Ik had wat veel cold-break voor gisting, ik was vergeten na mijn tegenstroomkoeler nog door kaasdoek te filteren. Afijn, ik heb door overhevelen nog wat kunnen lozen, maar niet veel. Deze troep is na begin van de gisting flink gaan coaguleren en drijft nu als waren ze sponsen door mijn bier. Even afwachten maar, eventueel hevel ik af middels een RVS pannensponsje in een koperen T-stukje.

Nu ja, ik maak me hier niet te veel zorgen over. Je schijnt wel meer kans te maken op de vorming van fusel alcohol en wat zwavelesthers, maar dat zal best meevallen. Hoe dan ook, ik kan het nu alleen maar afwachten.

Herman

Herman

Gisteren tijdens het maken van een starter van de pilsgist voor de Hoggebok, ben ik vergeten het SG te meten  :-[
Zonet dus alsnog maar even gedaan. Het waterslot brubbelt nog elke 5 seconden, dus activiteit genoeg.

Het SG bedraagt 1.028. Da's dus 22 punten in een dikke week. Niet veel misschien, maar pils vergisten duurt bij mij meestal zo tussen de 4 en vijf weken. Sterker nog, het gist sneller dan ik tot nu toe gewend ben. Smaak was al mooi neutraal, niet meer zo bitter. Nu maar hopen dat ie niet te veel uitvlakt!

Herman

Herman

Tijd om over te hevelen. Het blubberen van het waterslot is aanmerkelijk afgenomen. Een SG monster toonde ook het naderende einde van de gisting aan: 1.016. Nu alleen nog even een hevel fabrieken om de 'sponsen' niet mee te hevelen.

Herman

Edwin

Ha Herman  :proost:

Is het hevelen gelukt? Pilseners moeten lang lageren, dus je hebt nog geen nieuws over het vervolg  ???

Edwin

Herman

Hoi Edwin,

Ik heb er helaas nog geen tijd voor gehad.... De gisting lijkt inmiddels wel afgelopen, dus een heel korte lagering lijkt me wel voldoende. Gewoon wat helder laten worden.

Gelukkig is het bij lagers niet zo erg als het bier langer op het gist staat, althans dat is mijn ervaring. Ik heb zo het idee dat lagergisten minder snel last van autolyse hebben.

Herman

Herman

Hoi,

Gisteren heb ik het bier overgeheveld. Ik heb geen maatregelen genomen tegen de sponsen, vandaar dat ik een beetje mee het gistingsvat in heb geheveld, hier blijven ze gelukkig gewoon op de bodem liggen.

Het SG was gedaald tot 1.014 (bij 11C). Het bier gist ook nog steeds een beetje door. Smaak was zeer goed, bij het hevelen was er al een zeer appetijtelijke hopgeur! Smaak was ook lekker hoppig, hopen dat dat ook zo is nadat het bier gebotteld is.

Herman

Jacques


CiteerGelukkig is het bij lagers niet zo erg als het bier langer op het gist staat, althans dat is mijn ervaring. Ik heb zo het idee dat lagergisten minder snel last van autolyse hebben.

Ja Herman dat klopt. Niet verwonderljk naturlijk als je bedenkt dat het lageren bij een lagere temperatuur plaatsvindt. Chemisch en biochemische processen verlopen bij een lagere temperatuur een stuk minder snel.

 :degroeten: Jacques

Herman

Update - bottelen.

Het bier is gebotteld met 6g suiker per liter, minder dan mijn  gebruikelijke 8g. Moet ook wel ivm met een hoger percentage opgeloste CO2 agv de lage temperatuur.

Mede door de verliezen agv de sponzen, is de opbrengst een ietsje lager uitgevallen dan gehoopt.
20 * 50cl en 22 * 30cl, totaal 16,6 liter dus. Dat had met wat zorgvuldiger filtreren van de eiwitten makkelijk een liter meer kunnen zijn.

Eind-SG is niet meer gedaald SG 1014 bij 11C. Het bier was vrijwel geheel helder. Smaak is veelbelovend, ik ben benieuwd!

Herman

Adrie

Ha Herman,

Bij welke temperatuur laat je de pilsener nagisten op fles?
Ik ben trouwens net zo benieuwd als jij. Jammer toch, dat we allemaal zover uit elkaar wonen, anders konden we regelmatig proefavonden organiseren.

Groeten,

A3

Herman

Hoi A3,

Ik denk dat ik het bier gewoon in mijn koele kamer laat staan.  Ik heb er wel even aan gedacht het bier eerst even een paar dagen wat warmer weg te zetten, maar laat het toch maar koel: de gist is het gewend.

Herman

Herman

Op 3 december heb ik de flesjes even bekeken op sporen van vergisting, niets te zien helaas!

Ik heb de flessen daarom maar uit de koude kamer gehaald en in de gang gezet, waar het zo'n 18 graden is. Vervolgens even goed geschud. Vandaag viel het me op dat er nu toch een gistsediment(je) onder in de flessen begint te vormen, ik ben weer even opgelucht!

Herman

Herman

Gegroet pilsliefhebbers,

Gisteren even een flesje opengetrokken. Een hele lichte sis, maar bij het inschenken nog bitter weinig koolzuur en schuim.

Hoe zit het dan met de smaak? Nou het smaakt als ..... Pils! Maar wel heel doorsnee pils eigenlijk... >:( Ik had een wat hoppiger pils type verwacht, maar ja. Afijn, om een echt doorsnee pils te brouwen is ook een hele kunst zullen we maar zeggen  ::).

Hopelijk komt er de komende weken wat meer stoom op, dan kan ik mijn gasten die liever pils drinken ook eens wat voor zetten. Naast dat ik er zelf natuurlijk ook aan meewerk  ;D

Herman

Herman

Ik was jullie nog een update verschuldigd, voor wie het interesseert natuurlijk. Afijn, dit biertje is nu wel goed op dronk. Het koolzuurgehalte is aan de lage kant van het gebruikelijke spectrum, kan er mee door dus. Smaak is licht, enigszins hoppig maar niet extreem. Eigenlijk een heel doorsnee pilsje zoals ik eerder ook al melde. Op zich knap om het standaard pilsje te brouwen (heb d'r al eens een prijs mee gewonnen), maar persoonlijk had ik wel wat meer hopbitterheid gewenst. Volgende keer zal ik zeker meer hop toevoegen, wellicht zelfs een gaan dry-hoppen (gebeurt dat ook bij lagers?).

Over de opgekweekte gist ben ik zeer tevreden, het bier was heel mooi clean vergist. Een niet wetende vriend dronk niets vermoedend een van mijn pilsjes en had werkelijk niet in de gaten dat het een zelfbrouwsel was.

Herman

Adrie

Knap resultaat, Herman! Een doorsnee pilsje smaakt opeens een stuk beter als je hem zelf gebrouwen hebt!
En ik ken geen voorbeeld van een gedryhopt pilsje, maar het lijkt me wel een leuk experiment.

Groeten,

A3

Edwin

Ha Herman  :proost:

Gisteren had ik jouw pilsje op en...  :groots:. ik vond de bitterheid prima! Ook een lekker aroma.
Miste wel wat moutigheid naar mijn smaak. Verder leek er wat diacetyl in te zitten (kan dat kloppen? (ik weet nog steeds niet precies wanneer er nou diacetyl in zit)). Het lijkt mij erg moeilijk om zo'n biertje te brouwen.
Ik vond het wel een lekkere pilsner. Mooie gist.

Edwin

Jacques

Op 15 februari tijdens de Rochefort bijeenkomst heb ik van Herman een flesje van dit bier gekregen. Ik heb van de week het bier geproefd.

Bij deze mijn smaaknotities


Schuim: fijn (inzakkend)
Weinig koolzuur
Het bier vertoont tweeschijn (lichte troebelheid).

Geur: neutraal (weinig geur).
Smaak: bitterig.
Zeer zuiver bier (geen bijsmaken in de hoofdsmaak).
Nasmaak: licht zwavelig (niet onaangenaam).

Prima dorstlesser.
Mag naar mijn smaak een sterker hopkarakter hebben.
Verder denk ik dat je voor een beter pilsenermoutkarakter de tarwe beter weg kunt laten.

Toch is het een uitstekend bier dat knap gebrouwen is. Mijn complimenten!

Herman

Hoi Edwin, Jacques,

Dank voor de opmerkingen en complimenten. Ik ben het met Jacques eens dat er meer hopkarakter in mag. Het is me nu wat te doorsnee. Wat diacetyl betreft, deze proef ik er niet echt in, maar ik zal de volgende keer er toch even extra op letten.

Herman

Edwin

Ha Herman  :proost:

Wat ik al aangaf, ik weet niet goed hoe ik diacetyl moet proeven. Roomboterbabbelaars, die ken ik wel, maar hoe zich dat nou in bier manifesteert weet ik niet zo goed. Omdat Jacques het niet geproefd heeft, zal het er ook wel niet inzitten.


Maar, nogmaals...een mooi pils!
Edwin

Jacques

Hoi Edwin,

Dat ik het niet geproefd heb is geen garantie. Idereen heeft een andere smaakdrempel die ook sterk afhankelijk is van de omstandigheden en het uur van de dag.
Nu weet ik dat mijn smaakdrempel voor diacetyl heel laag ligt, vandaar dat ik denk dat er inderdaad maar heel weinig diacetyl in het bier zat.

 :degroeten: Jacques

TVERSCH

Hallo Herman,

Jouw pils krijgt ondanks het hoge eind SG toch zeer positieve reacties.
Ik heb vandaag mijn Bavarian voor een klein deel gebotteld maar was niet tevreden met het eindresultaat. Wat betreft de maischmethode heb ik ook geen decoctie toegepast, en doe dit dus de volgende keer wel weer.
Als het je lukt wil jij dan een flesje voor mij reserveren, zodat we bij de Orval 'happening' wat kunnen uitwisselen?
Theo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.