Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Wij filteren eveneens met kussensloop na het gisten soms.
Dus was er het idee om de uitfilterde mout weer bij het afgekoelde wort te gooien zodat de hevelfilter beter zou werken. Ik vond het een riskant idee, met het oog op infecties. Maar toch gedaan. Wat denken jullie hiervan?
Niet filteren, maar hevelen is het advies.
Met alle respect, maar ik vind dit serieus niet te geloven. Naast het infectierisico (wat je trouwens beter infectiegarantie kunt noemen), zijn er nog talloze redenen om dit niet te doen. Er zijn verschillende manieren om hopfilters te maken. Een van de beste manieren is het gebruik van het RVS vlechtwerk van een flexibele waterleiding, dat in combinatie met een whirlpool. Kijk eens bij de zoekfunctie dit is vaker besproken.
maar we blijven open voor nieuwe ideeën.
... rustig hevelen met over het uiteinde van de hevel een rvs pannensponsje geschoven is goedkoop en effectief als je hopbellen gebruikt.
Het hoeft geen uur mee te koken... dat trekt mijn plastic heveltje ook niet. Je kookt het 10 minuten in een pannetje water en schuift het dan over het uiteinde van de steriele hevel.
Zo een ding als bij Johannes is wel goed bedacht maar is maar voor 10 L brouwers denk ik.
Nee, waarom? 30 kan, veel meer ook. Zeker in combinatie met een filterbed van hop.
Deze kookt gewoon mee, en er blijven dan geen eiwitten in hangen. Ik heb dat eerder wel gehad met een zelf gefabriekt hopfilter van RVS gaas.
Ik gebruik dit filtertje Dit werkt prima ...Wesley
Jan van Schaik noemde in zijn boek ''het filter van een wasemkap'' als filterbed om eiwitten uit te filteren.Ik heb dat ook geprobeerd en deze wasemkap filter om mijn hevelfilter met sleufjes heengewikkeld. Het resultaat is dat zowel het hopfilteren, ook pallets, als het filteren van de warme trub zeer goed gaat. Na gebruik gewoon schoonspoelen en opnieuw gebruiken. Mijn vrees is nog wel in hoeverre wasemkapfilter schadelijke stoffen bevat zoals weekmakers, omdat het niet bedoeld is om in contact te komen met levensmiddelen. In de kokende wort is het filter wel meteen steriel, dus daar geen zorgen om.