Hop(korrels) filteren

Gestart door -J DOPP, 27-08-2007 17:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

-J DOPP

De mannen van de Vrije KonijnenVogels Bierbrouwcommissie zijn altijd op zoek naar verbeteringen in ons bierbrouwproces. In het verleden filterden wij het wort met hoppen (in hopzakjes als het korrels hadden) en andere toevoegingen met een hevelslang door een kussensloop naar de gistingsvat nadat het afgekoeld was. Het uitgevlokte eiwit en stukjes hop die uit de zakjes gedreven waren bleven op deze manier achter. Nou vaak moet je niet iets veranderen wat goed lijkt te gaan, maar ik begin te twijfelen of er niets in de slopen verstopt (ie bacteriën) zijn, hoewel ze vaak uit een kookwas komen. En, belangrijkste, we zijn het eeuwige wachten zat, want de sloop zit snel vol. Wij beschikken over een goede hevelfilter waar wij de mouten mee filteren, maar we zijn niet tevreden over het resultaat met hoppen filteren als we korrels gebruikten, want er kwam altijd stukjes mee. Dus was er het idee om de uitfilterde mout weer bij het afgekoelde wort te gooien zodat de hevelfilter beter zou werken. Ik vond het een riskant idee, met het oog op infecties. Maar toch gedaan. Wat denken jullie hiervan? Terug naar het oude? Een andere (fijnere) hevelfilter maken? Wat zijn jullie ervaringen met fijne stukjes filteren na het afkoelen?  :duimop: :duimonder:

Een beetje off-topic: wij filteren eveneens met kussensloop na het gisten soms.  :verbergen: Wat doen jullie voor filteren na gisten?


Hopmans


CiteerWij filteren eveneens met kussensloop na het gisten soms.

Niet filteren, maar hevelen is het advies.

 :degroeten:

Johannes

Citaat van: -J DOPP op 27-08-2007  17:07 uDus was er het idee om de uitfilterde mout weer bij het afgekoelde wort te gooien zodat de hevelfilter beter zou werken. Ik vond het een riskant idee, met het oog op infecties. Maar toch gedaan. Wat denken jullie hiervan?

Met alle respect, maar ik vind dit serieus niet te geloven. Naast het infectierisico (wat je trouwens beter infectiegarantie kunt noemen), zijn er nog talloze redenen om dit niet te doen.

Er zijn verschillende manieren om hopfilters te maken. Een van de beste manieren is het gebruik van het RVS vlechtwerk van een flexibele waterleiding, dat in combinatie met een whirlpool. Kijk eens bij de zoekfunctie dit is vaker besproken.

korek

Dit is inderdaad vragen om infecties. Je doet het effect van het koken weer teniet en zou eigenlijk weer opnieuw moeten koken.

-J DOPP

Citaat van: Mr.Yeast op 27-08-2007  17:20 uNiet filteren, maar hevelen is het advies.

 :degroeten:

Right, ja, wij hevelden met een slang door een sloop. Dus hevelen en filteren.

Citaat van: Johannes op 27-08-2007  17:29 uMet alle respect, maar ik vind dit serieus niet te geloven. Naast het infectierisico (wat je trouwens beter infectiegarantie kunt noemen), zijn er nog talloze redenen om dit niet te doen.

Er zijn verschillende manieren om hopfilters te maken. Een van de beste manieren is het gebruik van het RVS vlechtwerk van een flexibele waterleiding, dat in combinatie met een whirlpool. Kijk eens bij de zoekfunctie dit is vaker besproken.


Nou, ik weet dat wij aan ameuterisme lijden, maar we blijven open voor nieuwe ideeen. Ik heb wel even naar oude topics gezocht voordat ik plaatste, maar RVS vlechtwerk icm een whirlpool heb ik niet gevonden. Bedankt voor die informatie.  :biersmile:

Johannes

Citaat van: -J DOPP op 27-08-2007  17:37 umaar we blijven open voor nieuwe ideeën.

Inderdaad, aan innovativiteit geen gebrek.

Hier 2 links uit MO's linkoverzicht:

FILTREREN: na hopkoken

filtreren of whirlpoolen na hopkoken
hoe filtreren na hopkoken

Pieter.

Ik gebruik altijd een wortverzamel pijp om te hopfilteren, de gleufjes zijn ca 1 mm breed, dit houd het meeste tegen maar toch komt er wel wat in het gistvat terrecht. Of het de uiteindelijke smaak beïnvloed durf ik niet te zeggen.

Wat ik wel ga doen is een nieuw filter maken met smallere gleufjes, je hebt van die mini ijzerzaagjes die ik daar voor ga gebruiken.

 :degroeten:

-J DOPP

:hoera: En hulde!

Ik denk dat het inderdaad tijd wordt voor een nieuwe hoppenfilter en handmatig whirlpoolen. Alleen... de geldkas en een beetje heel erg leeg. Dus nog een maandje en is er geld voor nieuw apparatuur. Het studentenleven is zwaar. Maar het komt goed!  ;D

Johannes

Zo duur hoeft het niet te zijn, een stuk koperbuis, slangenklem en dit:


Hopmans


Hebben we het nu over filteren na koken of filteren na gisten?  :weetniet:

Na het koken gebruik ikzelf een Vina filterzak.
Deze komt uit de wasmachine en droger, en is kurkdroog.
Daarna gebruik ik de dompelkoeler.

Bovenstaand procedé (uit het boek van Jan van Schaik) heeft bij mij nog geen infecties opgeleverd.

 :degroeten:

-J DOPP

Ja, eigenlijk over allebei lijkt het.

Maar, Mr. Yeast, wat zijn jou ideeen over de verschillen Kaasdoek vs. filterzak vs. gedesinfecteerde kussensloop?

(Ik zie nu trouwens dat Jasperboe (collega) ook hier over heeft gehad.)  8)

Hopmans

Een filterzak is het beste.
Deze is fijnmazig, maar toch goed doorstromend.

Kaasdoeken zijn ondingen (ook niet de juiste vorm).

Als een kussensloop uit de wasmachine komt, en deze is kurkdroog, en na het filteren wordt er gekoeld,
dan durf ik mijn hand in het vuur te steken dat er een te verwaarlozen kans is op infectie.

Mijn ervaring is dat dit goed gaat.

Na het gisten is het af te raden.
Is ook niet nodig.
Gistdepot vormt zich toch weer in de flesjes.

 :degroeten:

Hans (Lagos)

Ik denk over het volgende idee:

Ik gebruik tot heden altijd hopbellen (los in de ketel) en in combinatie met een rvs filter als hierboven nooit geen problemen gehad met filteren.

Ik wil nu korrels gaan gebruiken om een constantere bitterheid te verkrijgen en ik denk er over om alleen voor de hoofd bitterheid korrels te gaan gebruiken en hopbellen als aroma hop, dit om toch de voordelen van de bellen qua filtering te behouden en toch de betrouwbaarheid van een juiste bitterheid te verkrijgen daar een afwijking bij de aromahop denk ik mindere opvalt.

Werken hier misschien meer mensen op deze manier?

den_organolept

Niet zelf bedacht maar... rustig hevelen met over het uiteinde van de hevel een rvs pannensponsje geschoven is goedkoop en effectief als je hopbellen gebruikt. Je kunt het sponsje makkelijk uitkoken om het steriel te maken.

Het stroomt dan redelijk helder door de hevel, al bezinkt later nog wel een laag eiwitjes  :gistsmile:

Ronnie

Citaat van: den organolept op 27-08-2007  19:55 u... rustig hevelen met over het uiteinde van de hevel een rvs pannensponsje geschoven is goedkoop en effectief als je hopbellen gebruikt.

Die "RVS" sponsjes zijn beetje magnetisch heb ik vastgesteld, is dus ferritisch roestarm staal, geen echt voedings-RVS. Maar contactijd kokend is relatief kort.
Is er iemand die het effect van een uur koken met dat klein beetje metaal kan inschatten?

den_organolept

Het hoeft geen uur mee te koken... dat trekt mijn plastic heveltje ook niet.
Je kookt het 10 minuten in een pannetje water en schuift het dan over het uiteinde van de steriele hevel.

Ronnie

Citaat van: den organolept op 27-08-2007  20:22 uHet hoeft geen uur mee te koken... dat trekt mijn plastic heveltje ook niet. Je kookt het 10 minuten in een pannetje water en schuift het dan over het uiteinde van de steriele hevel.

Ach so! Bij mij gaat het via de kraan onderaan IN het rvs vat: daar zit vóór het naar buiten gaat (dus via die kraan), zo een dubbel rvs cylindervormig gaatjesplaat ding onderin het vat. Ik dacht de binnenste cylinder (die heeft te fijne gaatjes) welke soms opstopt, eens te vervangen door een prop van zo een sponsje. Kan dat natuurlijk niet aanbrengen op einde koken. Moet vooraf ingebracht worden.

Heb al geprobeerd met mijn worthevelfilter: laatste 10' vóór koelen er in: die zit in een mum van tijd verstopt met eiwitten.

Er moet 50 L door. Zou misschien aan buitenkant aan de kraan net voor het aftappen iets (ontsmet) kunnen schroeven waar ik zo een propje inoxspons in duw?

Vandaag werk ik met alleen die grove cylinderfilter (2 mm gaten) zonder binnenfilter (was 1mm). Het afgetapt wort stroomt dan via de kraan naar buiten: op de opvangemmer ligt een melkzeef die ik telkens na elke emmer afklop.

Zo een ding als bij Johannes is wel goed bedacht maar is maar voor 10 L brouwers denk ik.

Het is om al die dingen eens tegenover elkaar af te wegen en te vergelijken dat een hobbybrouwdag nutig kan zijn.

Johannes

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 27-08-2007  21:15 uZo een ding als bij Johannes is wel goed bedacht maar is maar voor 10 L brouwers denk ik.

Nee, waarom? 30 kan, veel meer ook. Zeker in combinatie met een filterbed van hop.

Ronnie

Citaat van: Johannes op 27-08-2007  21:45 uNee, waarom? 30 kan, veel meer ook. Zeker in combinatie met een filterbed van hop.

Waarschijnlijk wordt dit ook na koelen aangebracht, Johannes? Bij mij koken zulke dingen altijd minstens 10' mee om te ontsmetten, samen met de koeler. Waarschijnlijk zit daar de reden van opstoppen. Zulke dingen plakken vol met eiwitten dan, ondanks er al veel in de hop kleeft.

Johannes

Deze kookt gewoon mee, en er blijven dan geen eiwitten in hangen. Ik heb dat eerder wel gehad met een zelf gefabriekt hopfilter van RVS gaas.

Ronnie

Citaat van: Johannes op 27-08-2007  22:11 uDeze kookt gewoon mee, en er blijven dan geen eiwitten in hangen. Ik heb dat eerder wel gehad met een zelf gefabriekt hopfilter van RVS gaas.

Dus: deze week moet ik ook zo 'n ding halen bij de sanitairhandel. Die ingewanden er uithalen natuurlijk.. Saluutjes.
opm op 28/8/07 zie verder

oranjeboombiertje

Ik gebruik dit filtertje Dit werkt prima in combinatie met hop bellen. Ik filter altijd het hete wort voordat het door de tegenstroomkoeler loopt. Het wort wat de koeler in stroomt is altijd kraak helder. Ook zet ik de ketel altijd schuin, dan blijft er zo min mogelijk achter in de ketel. Het lukt mij meestal op op ongeveer een halve liter na alles uit de kookketel te krijgen.

 :degroeten:
Wesley

Ronnie

Citaat van: Oranjeboombiertje op 27-08-2007  23:04 uIk gebruik dit filtertje Dit werkt prima ...Wesley

Dit gelijkt goed op wat ik nu heb Wesley, heb fotoke gemaakt. Bij mij aan de buitenkant diam 55 mm en 150mm lang 2 mm gaatjes. Binnenin zit een 2de diam 40mm en gaatjes 1 mm waarvan ik een groot pak vergroot heb. De 2 flitters zitten in elkaar dmv schroefje en het geheel plugt in de inox mof tussen ketel en kraan van 1". Ik heb vroeger ook die kap erover gehad, om af te dekken, maar dat gaf miserie.

Maar Jullie werken met tegenstroomkoeler en een groot deel van de eiwitbreuk zal waarschijnlijk nog niet gebeurd zijn, bij mij is de eiwitbreuk al gebeurd en dat binnenste ding stopt dicht. Soms de buitenste ook.
Ik denk toch dat het eerdergenoemde screen van Johannes ook zal dichtslaan met eiwitten. Ik begin de verschillen te zien: waarschijnlijk heb ik een zeer goede eiwitbreuk gehad bij koelen.


hansHalberstadt

Jan van Schaik noemde in zijn boek ''het filter van een wasemkap'' als filterbed om eiwitten uit te filteren.
Ik heb dat ook geprobeerd en deze wasemkap filter om mijn hevelfilter met sleufjes heengewikkeld. Het resultaat is dat zowel het hopfilteren, ook pallets, als het filteren van de warme trub zeer goed gaat. Na gebruik gewoon schoonspoelen en opnieuw gebruiken. Mijn vrees is nog wel in hoeverre wasemkapfilter schadelijke stoffen bevat zoals weekmakers, omdat het niet bedoeld is om in contact te komen met levensmiddelen. In het kokende wort is het filter wel meteen steriel, dus daar geen zorgen om.


 

Pieter.

Citaat van: hansHalberstadt op 28-08-2007  23:50 uJan van Schaik noemde in zijn boek ''het filter van een wasemkap'' als filterbed om eiwitten uit te filteren.
Ik heb dat ook geprobeerd en deze wasemkap filter om mijn hevelfilter met sleufjes heengewikkeld. Het resultaat is dat zowel het hopfilteren, ook pallets, als het filteren van de warme trub zeer goed gaat. Na gebruik gewoon schoonspoelen en opnieuw gebruiken. Mijn vrees is nog wel in hoeverre wasemkapfilter schadelijke stoffen bevat zoals weekmakers, omdat het niet bedoeld is om in contact te komen met levensmiddelen. In de kokende wort is het filter wel meteen steriel, dus daar geen zorgen om.


 

Is dat niet gemaakt van aluminium?

Ik heb nog eens rondgeneusd op het forum voor het ideale filter en het filter zoals Johannes gebruikt lijkt mij de beste oplossing, alleen slipt dit niet dicht?

Ik denk dat ik het zekere voor het onzekere neem en mijn H vormige wortverzamelpijp ga voorzien van 0.5 mm gleuven.

 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.