De Koninck

Gestart door Herman, 20-04-2003 23:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Hoi,

Vanmiddag heb ik een De Koninck achtige Belgische Pale Ale gebrouwen, leuk werk gezien het zonnige weer (17 graden). Het eerste biertje dat ik sinds ik weer werk heb gebrouwen.

Ik ben uitgegaan van het recept van De Keijzer. Maar heb de mouten aangepast aan mijn eigen perceptie, maar heb uiteraard de discussie van A3 goed gevolgd. Met name de hoeveelheid Vienna leek me te hoog. Achteraf denk ik dat ik de Carafa ook wel weg had kunnen laten, maar dat kan ik het beste pas later beoordelen. Mijn beoordeling van de kleur was namelijk gedaan voordat ik het wort met water heb verdund.

Totaal heb ik 22 liter gebrouwen van 1.048

Bijgaand het recept:
(Promash EBC: 30.8  IBU: 26.0 )

   % Hoeveelh   Mout
-------------------------------------------------------------
62.1 3.10 kg. Pilsener
32.9 1.64 kg. Vienna Malt 7 EBC
 4.0 0.20 kg. CaraMunich Malt 120-150 EBC
 1.0 0.05 kg. Carafa Special dehusked chocolate 800 EBC

Hop
Hoeveelh Naam       Type   Alpha IBU  Kooktijd
-------------------------------------------------------
   53 g. Czech Saaz bellen 3.20  24.3 75 min.
17.60 g. Czech Saaz bellen 3.50   1.7 10 min.

Gist: Wyeast 1214 Belgian Ale

Aangezien ik Duitse mout gebruik en daar vergistingsproblemen mee heb gehad, voer ik een eiwitrust uit. Sindsdien heb ik geen problemen meer. Recent las ik waarom dat is. Het uitvoeren van een eiwitrust zorgt voor een hoger gehalte aan aminozuren die, zoals wellicht bekend, essentiele bouwstoffen voor gist zijn.

Ik heb 3 liter maischwater gebruik per kg mout:

54C - 20 minuten
60C - 45 minuten
70C - 20 minuten
78C- 5 minuten

Ik heb wat meer verdamping gehad dan verwacht en eindigde met ca 19 liter van 1.056. Ik heb dit met water verdund tot 1.048. Vervolgens de gist toegevoegd. Deze had ik in een 'ziplock' / druksluitingszak bewaard van mijn vorige week overgehevelde Chimay rood kloon.

De bedoeling is e.e.a. tussen de 18-20C te vergisten.

Op uwen gezondheid!
Herman

Pallieter

Hallo Herman,

De gistkeuze verbaasd me (Chimay) is dit bewust of had je geen ander voorhanden?
                                      Groeten,
                                         Jan

Herman

Hallo Jan,

Tsja, ik had deze actief en andere moest ik opkweken. Ik had gisteren echter zin en tijd om te brouwen en heb dus toch maar de Chimay gebruikt. Ik probeer de temperatuur laag te houden om de gist niet te veel zijn stempel te laten drukken. Binnenkort zal ik eens proberen wat gist te scoren in de Pelgrim.

Herman

Herman

Ok, ik heb inmiddels een blow-off te pakken! De omgevingstemperatuur is 17C, het bier zal dus een paar graden warmer zijn.

Herman

Adrie

Ha Herman,

Ik ben benieuwd hoe jouw poging uitpakt! Waarom heb je trouwens besloten om de hoeveelheid Vienna te verminderen? En ik zie ook dat je een bitterder bier maakt dan De Keijzer. Waarom is dat?

Groeten,

A3

Herman

Hoi A3,

Ik heb Wheeler & Protz er  bij gepakt. Zij gebruiken ook minder Vienna, precieze % heb ik even niet paraat, mijn gift is wel hoger dan die van W&P. Wat betreft de hop: ik heb een wat ouder foliepak opengetrokken en heb dus wat gecorrigeerd.

Herman

Adrie

Ha Herman,

OK, dat is duidelijk. Trouwens, ik heb een deel van het Orval-wort vergist met gist van 't IJ om te testen of deze gist geschikt is voor een Belgische Pale Ale. De vergisting heeft plaatsgevonden bij een graad of 18 en de lagering bij 10 - 13 graden. De typische IJ aroma's zouden dan achterwege moeten zijn gebleven. De resultaten laat ik wel weten. Het bier staat nu nog te lageren; naar verwachting gaan we binnen een week of twee bottelen.
<`r>Groeten,

A3

JWVG

O.K., hier is de stijlpolitie  ;D Met zoveel hop zou het misschien meer richting een saison kunnen gaan dan een BPA, als de gist een beetje meewerkt, tenminste. BPA staat nou eenmaal niet bekend om de hoppigheid (volgens Derek Walsh, althans).

Niet dat het trouwens iets uitmaakt, hoor. What's in a name?

JW.

Herman

Hee JW,

Als politieagent moet je wel goed lezen  :lessmile:  ;) Ik meldde dat een deel van de gebruikte hop (de aroma om precies te zijn) wel oud was (tht 04-2001 ). Die 28 IBU zit er dan ook niet in. Normaal had ik de verse voor aroma gebruikt, maar ik had de datum niet eerder opgemerkt, en zoals je terecht opmerkt is de hoppigheid niet direct een kenmerk van De Koninck.

Overigens rook ik vanavond toch echt bananen in de buurt van de fles, ik hoop dat de temperatuur wat zakt.

Herman

JWVG

Ha Herman,

Typisch geval van miscommunicatie: ik had het tegen A3, over zijn Orval wort met IJ gist. Ik zou niet durven om jou te corrigeren  ;)

JW.

Adrie

En mij wel?? Mmmm  :echtboos:

Het is helemaal niet de bedoeling geweest om een BPA te brouwen, maar ik wilde even een test doen met de gist van 't IJ om te kijken wat de eigenschappen zijn bij een lage-temperatuursvergisting om deze gist later wellicht te gebruiken voor een Kloninck.

Groeten,

A3

JWVG

H3,

Ja, jouw corrigeren is 1 van mijn grootste hobbies  ;) Het was trouwens niet eens bedoeld als correctie, meer als een opwelling. Ik had gelezen dat Orval wat lijkt op saisons, en moest daar aan denken bij jouw experimentje.

 :degroeten: JW.

Herman

Volgens mij wordt het weer tijd om te brouwen JW  ;D

De De Koninck lijkt al flink over de hoofdgisting heen, eigenlijk di (22e) al. Snelle gisting, maar niet verwonderlijk met zo'n dikke gistkoek. Geen tijd om te hevelen (meten) overigens, dit zal ik dit weekend es gaan doen.

Kleur lijkt overigens al wel behoorlijk bleker  ???

Herman

JWVG

Nou, eigenlijk is het vooral tijd om te drinken, maar dat probeer ik wat terug te dringen. Ik heb nu zo'n 12 kratjes stampvol staan, en voor mij is dat veel.

Overigens ben ik uit de VS teruggekomen met Star San in mijn koffer, maar dat werd eruit gevist door de douane. Zit phosphorzuur in, en dat zou gevaarlijk zijn. @#$#@@#$ Probleem is nou dat ik niet veel meer heb, en er dusdanig aan verslaafd ben dat ik niet zo veel zin heb om met iets anders aan de gang te gaan (ik weet chemipro goed werkt, maar ik vind het vooral prettig aan starsan dat je het in een spuitbus kunt doen om materialen snel te ontsmetten). Ik ben dus druk bezig om verschillende webstores in de VS te vragen of ze het kunnen opsturen per grondpost. Daarna maar weer brouwen.

JW.

Herman

CiteerNou, eigenlijk is het vooral tijd om te drinken, maar dat probeer ik wat terug te dringen. Ik heb nu zo'n 12 kratjes stampvol staan, en voor mij is dat veel.
Oh, als dat het enige is! Wanneer mogen we langskomen?  ;D
Eigenlijk wel een aardige voorraad ja. Met mijn Orval en De Koninck nog in de fles en Chimay net gebotteld heb ik ook nog zo'n 56 liter bier in het verschiet (=7,7 krat), En dan te bedenken dat ik nog zo'n 6-8 kratten gevuld heb (weet niet precies).

De de Koninck (nee,ik stotter niet) is blijkbaar uitgegist, schuim is weg, bier begint helder te worden. Tijd om over te hevelen, hopelijk morgen.

Herman

JWVG

Ha die Herman,

Je mag langskomen wanneer je wilt! Echt, ik vind het niet erg om wat flesjes mee te geven. Ik hoef zelfs de lege flesjes niet terug, want ik wil binnenkort in Oss een hele nieuwe lading flesjes halen. Mijn brouwfrequentie is nu eenmaal wat hoger dan mijn drinkfrequentie.

JW.

Adrie

In vervolg op wat ik eerder meldde: bij het bottelen van de Orval, hebben we ook de versie met gist van 't IJ gebotteld (en geproefd). Het resultaat is opmerkelijk. Het bier deed ons direct aan de Columbus denken, maar dan een lichtere versie. Zowel de kleur als de bitterheid en het hop-profiel kwamen goed overeen. Het gist-profiel van 't IJ zit er duidelijk in, maar omdat het bier bij een relatief lage temperatuur is vergist, is dit minder dan in de Columbus. Bij vergisting op nog iets lagere temperatuur (15 - 16 graden) zou deze gist uitstekend geschikt kunnen zijn voor een Koninck-achtige.

Leuk experiment: zelfde wort, andere gist --> heel ander bier.

Groeten,

A3

P.S. Jan Willem: ook ik ben gaarne bereid om je van je voorraad af te helpen...

Adrie

Overigens nog een opvallend verschil tussen de Orval en de IJ-versie: de eerste had een eind SG van 1011 en de tweede 1017. De laatste smaakte dan ook wat zoeter. Je zou verwachten dat de IJ-gist een hogere alcoholtolerantie heeft en dus verder door zou kunnen gisten...

Groeten,

A3

Herman

Dat zijn inderdaad leuke experimenten! Vind ik ook altijd leuk om te doen en geeft je een mooie gelegenheid nieuwe gist te leren kennen. Dat de Orval verder vergist vind ik nietverwonderlijk gezien de hier reeds gemelde resultaten.

Zo juist de De Koninck overgeheveld, Zijne Hoogheid lijkt al uitgegist, SG 1.012. Smaak was erg lekker, maar wel een beetje veel gistsmaak. Maar goed, het SG monster was ook troebel van de gist.

Herman

Herman

De De Koninck heb ik op 1 mei gebotteld. Totale opbrengst was 21,5 liter. Gebotteld heb ik het bier met 6g suiker per liter. Het bier was uitgegist op 1.011/1.012 en begon net wat te klaren. Inmiddels heb ik al een flesje geproefd dat al goed aan het carboneren was. Net terug uit Antwerpen heb ik de smaak van een verse De Koninck nog vers op mijn papillen. Ik moet zeggen dat dit bier er aardig bij in de buurt komt, ondanks de afwijkende gist.

Eens kijken of ik het kan herhalen met de originele gist. Ja, ik heb er wat van op de kop getikt in De Pelgrim. Al zal ik die gist het beste eerst rein dienen te kweken.

Herman

Adrie

Ha Herman,

Gefeliciteerd met het succesvol scoren van de gist! Ga je hem op schuine buizen zetten? Dat is natuurlijk wel aan te raden als je hem in het vervolg vaker wilt gebruiken. En zo ja, je raad het al, zullen we een buisje ruilen? Ik heb voor je in de aanbieding: IJ, Schneider, Chimay, Wyeast Trappist High Gravity en Wyeast Belgian Abbey II. Binnenkort ga ik Wyeast Bavarian Lager op buis zetten.

Groeten,

A3

Herman

Hoi A3,

Ben ik wel van plan, ik hoop er tenminste aan toe te komen. Ruilen kan natuurlijk!

Herman

Adrie

Nog even terugkomend op ons experiment waarbij we Orval-wort hebben vergist met 't IJ-gist om te testen of deze gist geschikt zou kunnen zijn om een Koninck-kloon mee te brouwen. Hoewel dit bier bij het overhevelen prima smaakte, is de gebottelde versie een stuk minder. Het bier is vrij zoet en er zit een smaakje aan dat ik niet goed kan omschrijven en dat ik minder prettig vind. Wellicht ligt dit aan de lage vergistingstemperatuur (15 graden, net als de Orval); deze gist moet om de typische aroma's te produceren op een graad of 26-28 vergisten. Ik krab me nog even flink achter de oren voordat ik deze gist ga gebruiken voor een ander bier.

Groeten,

A3

P.S. Ik bedenk me net dat we het deel wort met het IJ gist niet hebben belucht. Dat zou wel eens kunnen verklaren waarom de gist niet ver doorgegist heeft en een merkwaardig bijsmaakje geeft.

Herman

Dit bier is echt heel mooi geworden. Komt qua mout, mondegevoel e.d. zeker in de buurt van De Koninck. Wat echter niet klopt is de bananige geur/smaak. een bijproduct van de gist. Ik denk dat als je dit bier met een cleanere gist vergist, het een stuk in de goede richting komt. Echte De Koninck gist is nog mooier natuurlijk.

Ik geloof overigens wel dat dit bier iets donkerder is dan De Koninck, al zal ik ze nog naast elkaar moeten zetten. Heel veel scheelt het volgens mij niet.

Resultaat is echter een mooi doordrinkertje dat ook bij mijn vrienden al goed is aangeslagen!

Herman

JWVG

Ha Herman,

Misschien moet ik deze inderdaad maar eens proberen. Ik vraag me echter wel af wat voor soort gist ik er voor zou kunnen gebruiken. Hij moet weliswaar wat cleaner zijn, maar nog steeds wel 'Belgisch karakter' hebben, toch? Gewoon een cleanere gist, daar zou je Wyeast 1056 of de Wyeast kolsch voor kunnen gebruiken, maar heb je dan nog wel iets Belgisch over? Op wat voor temp heb jij het bier eigenlijk vergist? Boven de 20C nemen de bananen drastisch toe bij deze gist. Zou het niet werken bij 18C met de 1214?

Ik zou ook nog kunnen overwegen om met een combinatie van gisten te werken. B.v. 2 dagen met de 1056 of de kolsch laten vergisten, en dan alsnog de 1214 erbij. Suggesties?

JW.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.