Wat verwacht jij van nieuwe brouwsoftware

Gestart door Jacques, 26-08-2007 10:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Naar aanleiding van deze vraag van Hans Halberstadt start ik hier een nieuwe draad.

Binnenkort komt de eerste release uit van BrouwVisie. Wat zou er veranderd moeten worden in de volgende uitgave of wat mis je nog? Kortom welke eisen stel je aan de meest ideale brouwsoftware.

Ronnie

- moet vooral iets zijn dat niet afschrikt naar beginners.

Ik krijg op mijn relatief eenvoudig excell brouwfiche al commentaar dat men het te veelzijdig vindt!
daarom heb ik daarnaast een "juniorversie" gemaakt.

- ik heb toch het gevoel dat velen er niet van houden veel pagina's te doorzwemmen om een recept samen te stellen / loggen, optimaliseren..

bovenstaande is suggestie hoor, louter om bij te dragen naar datgene wat de hobbybrouwer wil. Natuurlijk zullen er altijd zijn die zich niet laten afschrikken en het heel ver opdrijven. Hoe meer functies en mogelijkheden, hoe groter de foutkansen, hoe langer de testperiode zal duren.

Maar denk toch eens aan de klassieke 80/20 regel.

Er zijn maar 20 % van de hobbybrouwers die het zover zoeken.

Ik moet steeds denken aan een poster die in mijn vorig leven naast mijn bureau hing:

Daar waren alle mogelijke gekke constructies uitgedacht voor 'n schommel. Het laatste tekeningetje was getiteld: "Wat de klant wil". De afbeelding was een zware zijtak van 'n boom waar een dubbele koord aanhing die een oude autoband vasthield.

Ronnie.

Jacques

Dat bedoel ik met een grote flexibiliteit. Zowel de beginners als de uiterst gevorderde moet met een programma uit de voeten kunnen.

Bierbrouwen is een complexe bezigheid dat mogen we niet uit het oog verliezen. Bouwsoftware die rekening moet houden met tal van verschillende brouwinstallaties kan per definitie niet simpel zijn. alle varianten moeten ingebracht kunnen worden. Op dit manier lever je maatwerk.

thibolleke

Om eerlijk te zijn gebruik ik nog altijd de BrouwHulp van Adrie. Ik heb helemaal geen nood aan een nieuwe brouwsoftware. Ik heb ooit een beta van Oscar gedownload maar nog niet echt bekeken.
Ik vind BrouwHulp gewoon nog altijd leuk en goed werken.

Groet
Thibolleke

EBC

Voor mij is 1 ding belangrijk: simpel en overzichtelijk.

Het gaat mij om het brouwen, maar natuurlijk is gemakkelijk rekenen én weer terugzoeken van wat je ooit hebt gedaan belangrijk.

Ik ben het eens met Ronnie, dat overzicht op één A4tje erg gemakkelijk is. Op één scherm de gegevens invoeren en direct zien wat de gevolgen zijn, dat is handig.
Dat er diverse schermen bestaan om de databases te beheren is prima, maar het recept en het brouwen zelf, zie ik graag op 1 scherm, met niet al te veel poespas.


Hopmans

Zo denk ik er ook over.
Promash vind ik te rommelig.
BrouwHulp heb ik altijd een toppertje gevonden,
en BrouwVisie is tevens een programma wat in mijn straatje komt.
Een recept is binnen no time gemaakt met dit programma.

Hoeveelheid mout, kleur en bitterheid vind ik het belangrijkste van een programma.

 :degroeten:

Oscar

Simpel en overzichtelijk, dat is uiteraard een van de doelstellingen van BrouwVisie.

Alles op 1 A4-tje. Tsja dat is leuk, maar dat uit weer in een niet overzichtelijk overzicht naar mijn idee. Een volledig recept bevat
dermate veel gegevens dat je meer dan 1 A4-tje nodig hebt om alles waar te geven. Tenzij je alleen de mout stort, hopstort, kruidenstort
en de gebruikte gist bedoelt natuurlijk.

Alles invoeren in 1 schermpje (zonder te hoeven klikken of te wisselen van tabblad) is naar mijn idee ook niet overzichtelijk, omdat er dan te veel
invoer veldjes met teksten bijelkaar staan. Ik heb dit bij meerdere programma's gezien, en bij al deze programma's dacht ik bij het eerste aanblik : "Dit moet ik niet hebben, te ingewikkeld".

Wat ik eigenlijk ook bij alle andere programma's mis is een goed voorraad beheer systeem : 1 keer je voorraad inkloppen en daarna automatisch (Door 1 muisklik) afboeken. Zie hier een deel van mijn motivatie om BrouwVisie te maken. Het beste van alles en dan nog een stapje verder. En heel belangrijk : Luisteren naar de wensen van de gebruikers !

 :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 26-08-2007  16:04 uWat ik eigenlijk ook bij alle andere programma's mis is een goed voorraad beheer systeem : 1 keer je voorraad inkloppen en daarna automatisch (Door 1 muisklik) afboeken. Zie hier een deel van mijn motivatie om BrouwVisie te maken.

Voorraadbeheer zit wel in ProMash. En ik denk dat ProMash net zo ontwikkeld is als jij beschrijft. Ik werk nog steeds prettig met ProMash.

Hopbier

Hopmans


Natuurlijk hoort hop op een andere dialoogbox thuis dan mout.
Anders wordt het inderdaad te druk.

Promash is behoorlijk ontwikkeld, maar persoonlijk vind ik de layout te druk.
Dusdanig dat het een lastig programma wordt.

Beersmith is qua layout een regelrechte mislukking:



En BrouwVisie is duidelijk:



 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Drents Hopbier op 26-08-2007  16:27 uVoorraadbeheer zit wel in ProMash.

Boekt dat programma een recept ook automatisch af van de voorraad ? Die optie kan ik namelijk niet zo snel vinden

William

Citaat van: Oscar op 26-08-2007  16:53 uBoekt dat programma een recept ook automatisch af van de voorraad ? Die optie kan ik namelijk niet zo snel vinden

Op het Brew Session scherm in Promash vind je rechtsonder twee knoppen: Analyze Inventory en Finalize Inventory. Nadat je een sessie "gefinalized" hebt kun je deze niet meer selecteren.

Oscar


Hans (Lagos)

Citaat van: Oscar op 26-08-2007  16:53 uBoekt dat programma een recept ook automatisch af van de voorraad ? Die optie kan ik namelijk niet zo snel vinden

Zit er allemaal in.

Promash vind ik een super programma met een zeer uitgebreid help functie waar je alles qua werking in kan vinden, je moet zo als met alles de tijd nemen om het te leren gebruiken en wil je dat niet dan ligt het volgens mij aan je zelf, of je Engels is te slecht en dan heb je een goed punt om het niet te gebruiken.

Voor die paar dollars hoef je het ook niet te laten.

Lof voor Adrie en Oscar maar ik vind het toch een beetje opnieuw het wiel uitvinden.

Drents Hopbier

Citaat van: Hans (Lagos) op 26-08-2007  17:29 uLof voor Adrie en Oscar maar ik vind het toch een beetje opnieuw het wiel uitvinden.

Ook wielen kunnen verbeterd worden. Ik wacht de vergelijking met BrouwVisie af, voordat ik misschien besluit ProMash niet meer te gebruiken.

Hopbier

Oscar

Citaat van: Hans (Lagos) op 26-08-2007  17:29 uLof voor Adrie en Oscar maar ik vind het toch een beetje opnieuw het wiel uitvinden.

Dat is gewoon in de software wereld. Om een simpel voorbeeld te noemen : Er zijn 1000 en 1 notepad achtige programmatjes en ze doen in grote lijnen allemaal het zelfde. Zo dus ook met brouwsoftware. De basis van all deze pakketten is het doorrekenen van een recept. Zelfs bij een Grolsch hebben ze daar een eigen excel sheetje voor. Dus al die berekeningen zullen wellicht op het zelfde uitkomen. De verschillen zit 'm dan voornamelijk in de interface (Het uiterlijk van het programma), de overzichtelijkheid en de extra functionaliteiten.

Ronnie

Het blijkt duidelijk dat iedereen wel een programma of een rekenblad wil. Dat staat vast.

Maar er zijn wel degelijk 2 groepen (die 80/20 verhouding?)

Er zullen bijv. een pak mensen zijn die dat bijhouden mout en hop voorraad echt niet nodig achten naar mijn gevoel. We hebben enkele maanden geleden op een gildeavond (onderwerp: "rekenen voor brouwers") allerlei afgewogen. De grote meerderheid wil zo veel mogelijk alles op een A4, dan zodanig dat alles zich richt op de storting, kleur, bitterheid, SG...

Biertypen (en daar dan strikt binnen blijven) blijkt in Vlaanderen de meesten niet aan te spreken. Dat er dan aparte bladen zijn   die een kroonkurketiketje maken vindt men tof. Kostberekening wordt soms gedaan indien men in groepjes brouwt en het bier deelt.

In Wallonië is het nog meer uitgesproken: die vinden mijn brouwfiche al veel te complex! Ze willen alleen met de Juniorversie werken. (dan nog alleen diegenen die NL kunnen gebruiken het, iemand helpt me een vertaalde versie van te maken..)

Jacques

Goh,

Dat iedereen toch wil dat bouwsoftware simpel is. Ik snap dat niet. Ok, simpel met betrekking tot de invoer, maar toch niet in de dingen die je wilt vastleggen.

Ik zou het geweldig vinden als je in een programma heel veel recepten zou kunnen stoppen van bieren waarbij allerlei zaken zijn bijgehouden zoals:
- wijze opslag mout;
- tijd tussen schroten en brouwen;
- soort schrootmolen;
- materiaal beslagketel (koper, rvs, emaille, aluminium, enz.);
- toevoeging bouwzouten en zo ja welke;
- wijze verwarming beslag;
- details maischschema;
- wijze van roeren van het beslag (om de hoeveel minuten of continu);
- wijze van filteren van het maisch;
- materiaal maischfilter;
- tijd benodigd voor het filteren;
- temperatuur spoelwater;
- hoeveelheid spoelwater;
- het aantal keren dat spoelwater is toegevoegd;
- SG van het wort einde spoelen;
- tijd tussen einde filteren/spoelen en begin koken;
- totale duur van het koken;
- moment toevoegen hop en kruiden;
- wijze van verwijderen hitte trub;
- wijze van koelen;
- tot welke temperatuur gekoeld is,
- de duur van het koelen;
- wijze van verwijderen koude trub;
- bij gebruik van gedroogde gist hoeveelheid gist;
- wijze van hydrateren (hoeveelheid water, temperatuur en duur);
- omvang giststarter;
- samenstelling giststarter;
- intensiteit beluchten giststarter;
- tijd tussen aanmaak giststarter en toevoeging aan brouwsel;
- temperatuur die aangehouden is voor de giststarter;
- omschrijving activiteit van de giststarter (in categorieën - zeer actief, matig actief, weinig actief);
- tijdsduur dat de giststarter koud weggezet is;
- beluchting wort;
- duur van de beluchting wort;
- omvang gistkuip;
- materiaal gistkuip;
- open of gesloten gistkuip;
- wijze van verwarming gistkuip;
- wijze van koeling gistkuip;
- vergistingstemperatuur;
- duur tussen toevoegen gist/giststarter en start vergisting;
- duur vergisting;
- materiaal lagertank;
- inhoud lagertank;
- wijze van koeling lagertank;
- lagertemperatuur;
- duur van de lagering.

Ik kan nog wel even doorgaan om allerlei details met betrekking tot het schoonmaken en bottelen maar het idee is denk ik wel duidelijk. Het programma zou moeten voorzien in een compleet en gedetailleerd logboek.

Door deze gegevens allemaal te verzamelen en vast te leggen in een bestand kunnen we brouwsels eens echt met elkaar vergelijken. Veel eerder van nu kan dan een analyse gemaakt worden wat er mogelijk niet goed gedaan is bij een brouwsel en kunnen we goede adviezen geven.

Als je deze gegevens kunnen koppelen aan beoordelingen van keurmeesters hebben we een geweldig instrument in handen om te bekijken welke handelingen nu een duidelijke verbetering van de kwaliteit van onze bieren opleveren.
Daarvoor zouden er heel veel recepten en juryrapporten in de databank verzameld moeten worden. Ook zou het programma dan ook goede analysetools moeten hebben.

Om voorkomen dat je niet steeds dezelfde gegevens in moet typen voor parameters die niet veranderd zijn, zou er een kopieerknop opgenomen kunnen worden, waardoor de parameter van je laatste brouwsel automatisch overgenomen wordt. Door alles vast te leggen in een database kun je ook achterhalen sinds wanneer je op een andere wijze bent gaan werken. Je zou dan nog beter een link kunnen leggen tussen jouw manier van werken en de kwaliteit van je bier.

Tja, mijn wensen zijn niet zo simpel.


Hopmans


Sorry, maar dit vind ik echt kolder.

Gebruik jij iedere week een andere gistkuip dan?

- wijze opslag mout; Bij mij op het bierkamertje
- tijd tussen schroten en brouwen; Makes a point
- soort schrootmolen; Altijd dezelfde
- materiaal beslagketel (koper, rvs, emaille, aluminium, enz.); emaile
- toevoeging bouwzouten en zo ja welke;
- wijze verwarming beslag;
- details maischschema;
- wijze van roeren van het beslag (om de hoeveel minuten of continu);
- wijze van filteren van het maisch;
- materiaal maischfilter;
- tijd benodigd voor het filteren;
- temperatuur spoelwater;
- hoeveelheid spoelwater;
- het aantal keren dat spoelwater is toegevoegd;
- SG van het wort einde spoelen;
- tijd tussen einde filteren/spoelen en begin koken;
- totale duur van het koken;
- moment toevoegen hop en kruiden;
- wijze van verwijderen hitte trub;
- wijze van koelen;
- tot welke temperatuur gekoeld is,
- de duur van het koelen;
- wijze van verwijderen koude trub;
- bij gebruik van gedroogde gist hoeveelheid gist;
- wijze van hydrateren (hoeveelheid water, temperatuur en duur);
- omvang giststarter;
- samenstelling giststarter;
- intensiteit beluchten giststarter;
- tijd tussen aanmaak giststarter en toevoeging aan brouwsel;
- temperatuur die aangehouden is voor de giststarter;
- omschrijving activiteit van de giststarter (in categorieën - zeer actief, matig actief, weinig actief);
- tijdsduur dat de giststarter koud weggezet is;
- beluchting wort;
- duur van de beluchting wort;
- omvang gistkuip;
- materiaal gistkuip;
- open of gesloten gistkuip;
- wijze van verwarming gistkuip;
- wijze van koeling gistkuip;
- vergistingstemperatuur;
- duur tussen toevoegen gist/giststarter en start vergisting;
- duur vergisting;
- materiaal lagertank;
- inhoud lagertank;
- wijze van koeling lagertank;
- lagertemperatuur;
- duur van de lagering.

Bijna al deze factoren zijn bij mij hetzelfde.
Dat ga ik toch niet iedere keer invullen?  :weetniet:

CiteerLof voor Adrie en Oscar maar ik vind het toch een beetje opnieuw het wiel uitvinden.

Het wiel is uitgevonden door Adrie en Oscar.
Promash is te vergelijken met ronde boomstammetjes.

Ik dank God op mijn blote knieen dat ik Promash niet hoef te gebruiken.
Wat een ballenprogramma.

 :degroeten:


korek

Ik heb beide progs, Promash en BrouwVisie en mijn voorkeur gaat uit naar BrouwVisie omdat het Nederlands is en omdat het simpeler en dus gebruikervriendelijker is en vrijwel alles wat Promash heeft, heeft BrouwVisie ook. Dus laat maar komen die officiële release Oscar.

Schaepekop

ik denk dat welk brouwprogramma dan ook gebaat is bij een zeer goede helpfunctie.
Het is dan aan de gebruiker of hij deze helpfunctie wil gebruiken, en mogelijk nog wat op wil steken.
Er zullen altijd IWAB figuren zijn die de helpfunctie niet doornemen en wat aan zullen klooien.
Voor beginnende brouwers of voor hen die de eerste keer kennis maken met een nieuw brouwprogramma is een goede helpfunctie van groot belang.
Ik verwacht een zeer duidelijke, Nederlanstalige helpfunctie bij een nieuw brouwprogramma, waarvoor de gemiddelde mens om kan gaan (zeg maar een soort helpfunctie voor dummy's)

EBC

Voor historie schrijf ik alle details en logs van een brouwsel op in mijn logboek. Dat is gewoon papier. Ik plak er wat dingetjes bij, als kassabonnetjes, gistzakjes, etiketten van de hop, mout, etc...zo wordt het een soort poesiealbum. Brouwlogs, anekdotes, gebeurtenissen, ik schrijf het allemaal kort op. Lijkt me leuk voor later...eigenlijk is het al later, want mijn eerste log is van 1 december 1994. Op bladzijde 1 prijkt het etiket van mijn eerste Brewferm blik. Als ik dat teruglees moet ik altijd glimlachen. Ik ben aan mijn 4e boek bezig. Dat kan een computer niet vervangen.

De computer is voor mij alleen voor het opstellen en verfijnen van het recept, meer heb ik niet nodig. BrouwHulp is hiervoor prima geschikt. Maar ik wil ook een ander veel omvangrijker programma gebruiken dat hierin voorziet. Ik hoef immers niet alle toeters en bellen van een programma te gebruiken. Wel is het handig als we allemaal hetzelfde programma gebruiken, dat maakt vergelijken veel gemakkelijker. Dus wat dat betreft is er niks mis met BrouwVisie, denk ik, want ik heb het nog niet gebruikt.

Statistieken met een computer zijn slechts mogelijk indien de datastructuur geschikt is voor vergelijking. Een goed ontwerp van invullen is vereist wil je er enige statistiek mee kunnen bedrijven.
En dan maar hopen dat de computers van morgen de bestanden van vandaag nog kunnen lezen...

Voorraad hou ik niet bij. Ik weet heus wel wat ik in de kast heb liggen. Bovendien plan ik een aantal brouwsels tegelijk in en ik zorg ervoor dat de mouten en hoppen steeds precies passen zonder overschot.


Jacques

Citaat van: Mr.Yeast op 26-08-2007  21:19 uSorry, maar dit vind ik echt kolder.

Gebruik jij iedere week een andere gistkuip dan?

Bijna al deze factoren zijn bij mij hetzelfde.
Dat ga ik toch niet iedere keer invullen?  :weetniet:

Het wiel is uitgevonden door Adrie en Oscar.
Promash is te vergelijken met ronde boomstammetjes.

Ik dank God op mijn blote knieen dat ik Promash niet hoef te gebruiken.
Wat een ballenprogramma.

Omdat veel van deze gegevens steeds hetzelfde zijn, zou dus een slimme kopieerfunctie gemaakt moeten worden.
Het voordeel van al deze gegevens vast te leggen is dat, als we hier op het forum discussiëren over een brouwsel, deze gegevens bij de hand kunnen hebben via een output naar een bestand dat hier op het forum gezet kan worden. Nu zitten we er regelmatig met onze goed bedoelde soms helemaal naast omdat we niet precies weten hoe gewerkt is en met welke materialen.
Verder verander ik regelmatig in mijn manier van werken. Ik kan mij niet voorstellen dat ik daarin alleen sta. Het is dan wel handig om achteraf te kunnen achterhalen hoe je nu precies gewerkt hebt.

ProMash vind ik nog steeds het beste stukje software dat beschikbaar is. Je kunt hier heel veel in vastleggen. Toch kan het zeker beter, nog uitgebreider qua vastlegging van het recept, gebruikersvriendelijker en nog meer functionaliteiten. Nogmaals, het meest jammere vind ik dat je niet kunt zoeken in de recepten om snel bieren terug te vinden waarin een bepaalde mout- of hopsoort gebruikt is.

hansHalberstadt

Citaat van: Mr.Yeast op 26-08-2007  21:19 uSorry, maar dit vind ik echt kolder.
Bijna al deze factoren zijn bij mij hetzelfde.
Dat ga ik toch niet iedere keer invullen? 
Het wiel is uitgevonden door Adrie en Oscar.
Promash is te vergelijken met ronde boomstammetjes.

Wat Jacques denk ik probeert is door veel bieren van verschillende brouwers te vergelijken er achter te komen wat slim is om te doen en wat je beter achterwege kunt laten. Daarvoor moet je je aantekeningen zo opschrijven dat het universeel is en iedereen erin kan zoeken. Het gaat er dus niet om dat iemand persoonlijk steeds op dezelfde manier doet, maar dat veel gegevens van verschillende brouwers vergeleken kunnen worden. In bierpro heb ik dit ook geprobeerd op te zetten, zie Biereditor/recept/commentaar toevoegen. Ik wilde hier ooit nog een zoekfunctie omheen bouwen, zoals Jacques graag wil, maar ben hier nooit aan toegekomen. Vraag is natuurlijk wel wat je wilt bijhouden. Als je juist niet precies weet wat van belang is, moet je dus zo veel mogelijk bijhouden. Vraag is ook of je uiteindelijk echt via statistiek hier iets uit kunt halen en of er voldoende mensen zijn die de moeite nemen om dat allemaal in te vullen.

Verder valt het mij uit de bovenstaande reacties op op dat er niet een optimaal programma is. Verschillende mensen vinden blijkbaar verschillende dingen belangrijk, of zijn verschillende dingen gewend.
Ikzelf vind het belangrijk dat de berekeningen kloppen en dat ik achteraf kan terugrekenen hoe bv de gisting verlopen is, CO2 %, alcohol etc.
Overigens, Bierpro bestond al in 1994 onder msdos en zelfs al in 1990 voor de commodore 64. Dat was volgens mij een hele tijd voordat Adrie en Oscar het wiel uitvonden, en misschien zelfs wel voor het Promash tijdperk, maar dat terzijde.

HansH

Hopmans


CiteerOmdat veel van deze gegevens steeds hetzelfde zijn, zou dus een slimme kopieerfunctie gemaakt moeten worden.

Dan is het inderdaad wel goed te doen.

CiteerHet voordeel van al deze gegevens vast te leggen is dat, als we hier op het forum discussiëren over een brouwsel, deze gegevens bij de hand kunnen hebben via een output naar een bestand dat hier op het forum gezet kan worden. Nu zitten we er regelmatig met onze goed bedoelde soms helemaal naast omdat we niet precies weten hoe gewerkt is en met welke materialen.
Verder verander ik regelmatig in mijn manier van werken. Ik kan mij niet voorstellen dat ik daarin alleen sta. Het is dan wel handig om achteraf te kunnen achterhalen hoe je nu precies gewerkt hebt.
CiteerWat Jacques denk ik probeert is door veel bieren van verschillende brouwers te vergelijken er achter te komen wat slim is om te doen en wat je beter achterwege kunt laten. Daarvoor moet je je aantekeningen zo opschrijven dat het universeel is en iedereen erin kan zoeken.

Deze gegevens zijn inderdaad wel handig om dingen te achterhalen.
Helemaal als er over een brouwfout van iemand gediscussieerd wordt.
Met een kopieerfunctie is dit inderdaad zo gek nog niet.

CiteerNogmaals, het meest jammere vind ik dat je niet kunt zoeken in de recepten om snel bieren terug te vinden waarin een bepaalde mout- of hopsoort gebruikt is.

Volgens mij moet dit makkelijk te doen zijn.
De moutstorting zijn records in een receptbestand lijkt me.


CiteerOverigens, Bierpro bestond al in 1994 onder msdos en zelfs al in 1990 voor de commodore 64.
Dat waren de tijden.  8)
We zaten toen nog op school met MS-DOS systeemschijven te klooien waarmee je de grote IBM-terminals moest opstarten.  :)
Lotus 123...........
AutoCAD 2.7

 :degroeten:

Hans (Lagos)

Citaat van: hansHalberstadt op 26-08-2007  23:00 uWat Jacques denk ik probeert is door veel bieren van verschillende brouwers te vergelijken er achter te komen wat slim is om te doen en wat je beter achterwege kunt laten.


Kijk dat is pas een functie waarvan ik zeg dat het pas de moeite loont, misschien nog wat grafieken ingebouwd voor een fraaie visuele vergelijking. Maar dat kan vermoedelijk ook een apart stukje software doen met bijvoorbeeld een BrouwHulp, BrouwVisie of Promash file,

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.