Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Oproep aan alle forumleden  (gelezen 17221 keer)

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
Re: Oproep aan alle forumleden
« Reactie #50 Gepost op: 09-07-2007 14:37 u »
Ik ben geen klant bij Vitens, wel bij oasen. Gegevens van plaatsen waar die leveren: http://www.oasen.nl/drinkwater/samenstelling/index.jsp

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #51 Gepost op: 09-07-2007 14:43 u »
Hoi Jeroen.

:duimop: we kunnen weer een stukje vooruit  ;D

Ik spreek al over we, ook Jos Groen draagt een steentje bij

Bedankt man.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #52 Gepost op: 09-07-2007 14:55 u »
Succes ermee!!!

Jos Groen

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 09-07-2007 23:03 u »
Ik ben het helemaal met Jacques eens. Het is anders zonde van de tijd die hier aan wordt besteed (Wel mijn complimenten overigens voor de inzet). Iedereen is toch wel in staat zelf zijn watergegevens in te vullen.

Mmmm succes

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #54 Gepost op: 09-07-2007 23:48 u »
Hebben we echt geen Vitens klanten die mee willen werken aan een databank water?
Of willen deze waterafnemers van Vitens hun water recept geheim houden voor ons?
Denk niet dat zal een ander wel opsturen, JIJ bent de persoon die het zou kunnen doen.

Steeds meer mensen op het forum zien het nut in van een goed Nederlandstalig bouwprogramma.
Steeds meer forumers slaan de handen in één,waarom blijf jij die buitenbeen?

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 10-07-2007 00:21 u »
Hoi Jan (Schaepekop)

Om bij de gegevens van Vitens te komen heb je aan een paar postcodes genoeg. 1 voor Midden Nederland en 1 voor Flevoland. Met een postcode voor Midden Nederland kan je bij alle analyses van de gemeentes in dat gebied. Pak dus een postcode uit bijvoorbeeld de stad Utrecht en je kan overal bij. Ik zal je mijn postcode in een PB sturen.

Nu ik deze thread zit te lezen valt me trouwens wel iets op. Hier in de buitenwijken van de stad Utrecht weten we nooit wat voor water we krijgen. Er zijn 3 potentiele pompstations. Welk water er uit de kraan komt is afhankelijk van de vraag op dat moment. Mijn brouwdag begint dus altijd met het testen van het water (hardheid, pH) zodat ik een beetje weet wat ik tegen ga komen. Het lijkt er in deze thread een beetje op dat er vanuit gegaan wordt dat een adres/wijk altijd een vast pompstation heeft. Dit is dus niet altijd het geval!

:degroeten:

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #56 Gepost op: 10-07-2007 00:36 u »
@Hans,

Bedankt voor je PBtje  :duimop:
Water is een moeilijke materie.
Het geheel moet gezien worden als leidraad.
In grote lijnen klop het waterverhaal uitzondringen daar gelaten.
Ook in Midden Zeeland (Walcheren en Zuid_Beveland) heeft zo'n uitzonderingspositie.
Het water wordt gemengd van twee pompstations in een verhouding 70-30.
Ook hier is dus niet uit te gaan van de waarde van één pompstation, maar moest voor beide eilanden de waarde worden berekend.
Omdat het verhaal in grote lijnen wel op gaat en ook jij over b.v. de berekende waarden van de eilanden Walcheren en Zuid-Beveland kan beschikken via de databank, is het mogelijk om een jou water aan te passen aan dat van de genoemde eilanden.
Op het forum is er al meer gesproken over, "dat de beste brouwers uit Zeeland komen". dit komt denk ik door het water  ;D

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #57 Gepost op: 10-07-2007 22:48 u »
Van Hans (zie vorig bericht) kreeg ik zijn postcode, hierdoor was het mogelijk om de gegevens van Midden-Nederland op te nemen in de dbase. (Midden-Nederland is nu voor de helft klaar)
Omdat ik niet stil wil gaan zitten, gelijk maar weer een oproep aan de klanten van Vitens.
Stuur mij in een PBtje je postcode.
Ik zoek nog een postcode voor:
Friesland (Tjerk misschien)
Overijssel
Gelderland
@joost, hoe staat het met de data van Limburg?
@ Jacques, de provincies staan niet allemaal in de spellingscontrole

De gemeenten, alle plaatsnamen en straatnamen ook niet en ik was ook niet van plan om deze op te nemen.  >:D
Jacques

Offline joostdw

• Junior lid
  • **
« Reactie #58 Gepost op: 11-07-2007 09:20 u »
@joost, hoe staat het met de data van Limburg?

De gemeenten, alle plaatsnamen en straatnamen ook niet en ik was ook niet van plan om deze op te nemen.  >:D
Jacques

Hoi Jan, gisteren heb ik 2 a4tjes  :huilen: binnengekregen met de grote gemeentes in Limburg en hun pompstations. Het 90% van de gemeentes gebruikt gemengd water. Probleem dus. Misschien kunnen we dan beter de data van de pompstations opnemen in de database zodat mensen zelf kunnen bepalen welke gegevens ze gebruiken.

Groeten Joost

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #59 Gepost op: 11-07-2007 17:28 u »
Ook dit probleem van water uit meerdere PS bestaat in Zeeland.
Ik heb de verhouding opgevraagd en deze berekend.
Het kan dus op deze manier opgelost worden ;D
Het invoeren van PS is iets wat ook moet gebeuren, deze komen in een andere kolom te staan.

Groet, Jan

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: es
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #60 Gepost op: 11-07-2007 18:11 u »
Schaepekop, is dat niet een nieuwe pseudoniem van Willem Alexander? Water, bier.  :idea:

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #61 Gepost op: 11-07-2007 18:41 u »
Ja, maak hem lid van het forum ;)

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #62 Gepost op: 12-07-2007 11:21 u »
Ook de waterwaarden van Midden-Nederland staan weer in de Dbase van BrouwVisie.  :dansen:
Met dank aan HansM voor het beschikbaar stellen van zijn postcode, zodat ik bij de watergegevens kon op de site van Vitens  :duimop:

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #63 Gepost op: 12-07-2007 22:24 u »
En nog een update voor vandaag.
Olivier heeft mij enige dagen geleden alle plaatsnamen ven Vlaanderen gestuurd met de daarbij behorende hardheid van het water per plaats.
Inmiddels zijn deze gegevens verwerkt in de dbase water van BrouwVisie.
Omdat onze zuiderburen een iets ander soort van watermanagement kennen met betrekking tot de leverantie van drinkwater dan hier in Nederland valt het niet mee, om gegevens over het Vlaamse water te bemachtigen.
Toch verrast Olivier mij vandaag met een behoorlijk hoeveelheid aan aanvullende informatie, die ik z.s.m. zal verwerken in de dbase.
Olivier heeft toegezegd gestaag door te blijven zoeken naar aanvullende gegevens voor de Vlaamse waterwaarden. :duimop:
Het wachten is even op jos, voordat ik verder kan omdat er steeds maar aan een en hetzelfde bestand kan worden gewerkt.

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #64 Gepost op: 23-07-2007 10:11 u »
De pompstations van Limburg zijn opgenomen in de Dbase.
Het bleek niet mogelijk om aan de stations direct een plaatsnaam te koppelen.
De gebruiker Limburgse gebruiker van BrouwVisie, zal helaas zijn waarden van het water van hem thuis op moeten vragen en zelf invoeren.
Dit komt doordat het aangeleverde water per huishouden sterk kan verschillen, omdat er gebruik wordt gemaakt van verschillende bronnen die gemengd worden.
De Limburgse gebruiker zal dus zijn watersamenstelling uit moeten rekenen cq op moeten vragen, aan de hand van het mengwater wat bij hem binnenkomt.
Limburgers kom op, aan de slag er mee, zodat het brouwwater voor Limburg ook bekend is bij de volgende update.

Joost heeft zijn best gedaan maar kwam gewoon niet verdervoor jullie.

Het bovenstaande geld ook voor de provincie Friesland.
Wel de beschikking over de pompstations ( 9 stuks) maar geen gegevens per plaats.

Ook Tjerk bedankt, voor het aanleveren van een postcode, zodat ik de gegevens op kon vragen.

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #65 Gepost op: 23-07-2007 14:57 u »
Tot mijn genoegen kan ik jullie meedelen dat de Dbase water voor Nederland klaar is voor zover de gegevens en links naar mijn toegestuurd zijn, :hoera:
Dit waren natuurlijk wel de slimmerikken onder ons, deze moeten de gegevens niet zelf invoeren  :D
Voor diegene die niet zo bij de pinken waren, zoek het zelf maar uit :P

Voor België is Olivier (Brouwerken) nog autonoom bezig om de gegevens voor België in kaart te brengen :duimop:
De gegevens voor België worden op een later tijdstip nog gekoppeld aan de gegevens voor Nederland, of indien Oscar dit wilt in een aparte Dbase voor België gezet (Oscar laat dit even aan ons weten)  :rundum:

Bijna dag en nacht heb ik aan de Dbase gewerkt het koste mij een kleine 400 uur om deze database te maken.
Hoewel ik erg mijn best heb gedaan, en getracht heb zo zuiver als mogelijk te werken, zal de dbase niet geheel foutloos zijn (dit is wel mijn streven geweest) :bijdrage_forum:

Ik zal nu nog een apart gedeelte maken waarbij de pompstations in een bestand staan, deze zijn nodig om de gegevens van de plaats en pompstation te kunnen update.
De tijd die ik denk nodig te hebben voor dit bestand schat ik ruwweg op een 50 uur.
Een handleiding voor symbolen die gebruikt zijn om plaatsen uit elkaar te houden moet ik nog maken, deze is nodig omdat de volgende problemen zich voordeden bij het invoeren: :nut:

Dezelfde plaatsnaam in één provincie
Dezelfde plaatsnaam in meerdere provincies.
Dezelfde plaatsnaam in Nederland en België.
Meerdere pompstations in één plaats.
Het water wordt aan meerdere plaatsen geleverd door één pompstation.
Eén soort water dat samengesteld is uit meerdere pompstations voor een regio of plaats.
Het pompstation bevindt zich niet in Nederland (in geval van grensplaatsen)

De geschatte tijd die ik denk hiervoor nodig te hebben is nog eens 50 uur.
Ik denk dan ook dat ik mijn bijdrage aan BrouwVisie geleverd heb en mij hierna weer volop mag storten in het afmaken van mijn brouwerij, die naar ik hoop in september zal draaien.
Eerlijk gezegd ben ik het invoeren van de gegevens nu toch een klein beetje zat.

Even nog wat cijfers:
De dbase water bevat 5600 plaatsnamen waarvan 1000 plaatsnamen volledig zijn ingevuld.(waterwaarde herkomst etc.)
De overige plaatsnamen bevatten geen of slecht een beperkt aantal gegevens, die door de gebruiker van BrouwVisie kan worden ingevuld of worden opgezocht in het bestand van pompstations.(welke in de maak is)

:degroeten: Jan

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #66 Gepost op: 23-07-2007 15:01 u »
Jan,

Diep respect voor je bijdrage !  :groots: :groots: Ik zal de file wel in mijn mailbox zien, dan kan ik hem converteren naar BrouwVisie  :bijdrage_forum:.

En voor aanvullingen hebben we de auto-update functie. die werkt echt super! Vandaag ook, ik was even  an het testen, en verwijder alle tabellen. Ik start BrouwVisie opnieuw op en jawel hoor, zelfs hier op mijn werk worden netjes de basis tabellen geïmporteerd.  :hoera:

Lang leve internet!

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #67 Gepost op: 23-07-2007 15:13 u »
Voor België is Olivier (Brouwerken) nog autonoom bezig om de gegevens voor België in kaart te brengen :duimop:
De gegevens voor België worden op een later tijdstip nog gekoppeld aan de gegevens voor Nederland, of indien Oscar dit wilt in een aparte Dbase voor België gezet (Oscar laat dit even aan ons weten)  :rundum:

@ Oscar, Weet je al wat je hiermee wilt?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #68 Gepost op: 23-07-2007 15:27 u »
Alles komt in 1 tabel!

Jos Groen

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: 23-07-2007 19:03 u »
Tot mijn genoegen kan ik jullie meedelen dat de Dbase water voor Nederland klaar is voor zover de gegevens en links naar mijn toegestuurd zijn, :hoera:

Bijna dag en nacht heb ik aan de Dbase gewerkt het koste mij een kleine 400 uur om deze database te maken.

Diepe respect

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #70 Gepost op: 23-07-2007 20:19 u »
Dank jullie mannen voor het complement.
Het enigste dat ik nu nog bij zal werken zijn de gegevens van pompstations.
Voor allen die nu spijt hebben dat ze geen data stuurde van het water uit hun woonplaats, is dit de laatste kans om de gegevens niet zelf in te moeten voeren. ;D
Stuur mij de gegevens van het pompstation waar jij je water vandaan  krijg.
Moet je dadelijk allen maar opzoeken en selecteren,door het invoeren van pompstations kunnen dadelijk alle plaatsen die van deze bron (pompstation) gebruik maken van de updaten van de waterbank genieten :elifant:

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #71 Gepost op: 22-08-2007 08:27 u »
Ik lees net in de krant dat de firma Oasen het een en ander aan het aanpassen is in het water. Het wordt zachter. Nieuwe gegevens staan nog niet op de website, maar misschien moet de database worden ge-update.

http://www.ad.nl/groenehart/gouda/article1601575.ece

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #72 Gepost op: 22-08-2007 09:04 u »
Hoi Jeroen,

Je verhaal klopt, ook op de website stond dit vermeld.
Alle watermaatschapijen moeten wettelijk het water aanpassen en zijn hiermee dan ook bezig.
Daarom is het van belang dat gegevens bijgehouden worden door de gebruiker.

Tip voor Oscar.
vermeld in het recept voor bier ook de watersamenstelling,zodat later na gekeken kan worden waarom een bier van smaak veranderd is.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #73 Gepost op: 22-08-2007 09:32 u »
Hier op het netwerk Gent-Oost hebben we al 2 jaar zachter water dank zij die regelgeving. Is gezakt van 33 naar 22 Franse graden. Nu zó zacht is dat nog niet maar om te brouwen is het een hemels verschil!

We hebben sedertdien quasi geen melkzuur meer van doen, buiten een klein beetje in het spoelwater: zo 'n 2 à 3 ml per 10 l spoelwater.

Is echt plezierig nu. Vroeger hadden we veel te veel bufferwerking na het storten, zeker met heel verse pilsmout. Ik moest zelfs met fosforzuur werken, anders had ik flessen melkzuur nodig.

Tags: