Eerste keer troebel bier

Gestart door Drents Hopbier, 24-08-2007 13:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Drents Hopbier

Voor de eerste keer een troebel bier gebrouwen. Omdat het niet de bedoeling was, zoek ik naar oorzaken.
Het moest een type kölsch worden, maar het lijkt meer op een ondoorzichtige Wiess (als die nog gemaakt wordt).
80 % pilsmout, 15 % tarwemout en 5 % zuurmout
Gestort op 54 °C en direct doorverwarmd naar 62 °C en daar 45 min. rust. Dan naar 72 °C en na 20 min. (jodium-) verder naar 78 °C.
70 min. gekookt, waarvan 60 min. met hop.
Begin s.g 1055 en eind s.g. 1010 (ik weet het, alcohol aan de hoge kant).
Vergist met Wyeast 2565 Kölsch (waarmee starter gemaakt is). Hoofdgisting 3 dagen, nagisting 14 dagen. hergisting op fles met fructose 7 dagen.
Ondanks dat de flesjes nu 1 week bij 2 °C staan, blijft het bier (na opwarmen tot 20 °C) troebel. Microscopisch onderzoek en smaaktest tonen aan dat er geen infectie is.
Het is de eerste keer dat ik zuurmout en de Wyeast 2565 gebruikte. Zou hier de oorzaak in kunnen zitten?

Hopbier

JeroenCV

Komt het door je tarwemout? Dat zit toch ook in witbier?

Drents Hopbier

Citaat van: JeroenCV op 24-08-2007  13:30 uKomt het door je tarwemout? Dat zit toch ook in witbier?

Nee in witbier zit meestal ongemoute tarwe. En ik heb al heel wat tarwebieren gebrouwen, die toch snel helder werden.

Misschien dat ik 'm nog eens moet maken, maar dan met een flinke eiwitrust.

Hopbier

RobinB

Niet de oplossing, maar nog een vraag:
Waarom bottel je met fructose? (ipv kristalsuiker bv)

Drents Hopbier

Citaat van: RobinB op 24-08-2007  13:46 uNiet de oplossing, maar nog een vraag:
Waarom bottel je met fructose? (in plaats van kristalsuiker bijvoorbeeld)

Meestal neem ik glucose (makkelijk voor de gist). Maar ik zag te laat dat deze op was en ik had nog wel fructose (schijnt nog makkelijker voor gist te zijn).

Hopbier

MO

Een week? Kom op Hans, waar hebben we het over. Geduld is een schone zaak en de ene keer duurt het een paar weken, en de andere keer lukt het in een week om helder bier te bekomen.

EBC

En even lezen over je gist...

Dit zegt Wyeast erover:

True top cropping yeast similar to Alt strains. Produces slightly more fruity/winey characteristics. Fruitiness increases with temperature increase. Low or no detectable diacetyl production. Also ferments well at cold 55° - 60° F range (13-16° C). Used to produce quick-conditioning pseudo-lager beers. Requires filtration or additional settling time to produce bright beers.

JeroenCV


Drents Hopbier

Citaat van: MO op 24-08-2007  14:11 uEen week? Kom op Hans, waar hebben we het over. Geduld is een schone zaak en de ene keer duurt het een paar weken, en de andere keer lukt het in een week om helder bier te bekomen.

Maar ik stelde de vraag omdat dit verschijnsel anders is dan ik gewend ben en ik andere mout en gist gebruikt heb. Het antwoord van EBC geeft me hoop. Ik heb niet bij Wyeast gekeken bij de gisteigenschappen  :-[

Hopbier

Adrie

Ik heb die gist wel eens gebruikt, maar na verloop van tijd wordt je bier gewoon mooi helder. Geduld is inderdaad geboden.

Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 24-08-2007  14:53 uIk heb die gist wel eens gebruikt, maar na verloop van tijd wordt je bier gewoon mooi helder. Geduld is inderdaad geboden.

Maar dat heb ik eigenlijk niet, omdat ik het morgen wil schenken. Maar ik zal wel zeggen dat het als Wiess bedoeld was  ;D

Hopbier

MO

Plannen blijft moeilijk, kennelijk ook voor de ouderen onder ons.

pincopallino

Het likt mij een eiwit probleem.

Drents Hopbier

Citaat van: pincopallino op 24-08-2007  16:29 uHet likt mij een eiwit probleem.

Ik houd het toch maar op de gist (info Wyeast).

Hopbier

dwbrouw

Waarom geeft ongemoute tarwe wel een troebel effect?
Ik bedoel smaakt gemoute tarwe zoveel anders? Noemen ze troebel bier daarom weizen/witbier?

Hans (Lagos)

Citaat van: Drents Hopbier op 24-08-2007  13:22 uHoofdgisting 3 dagen, nagisting 14 dagen. hergisting op fles met fructose 7 dagen.


Ik heb begrepen dat men dit type bier koud moet lageren alvorens te bottelen en 7 dagen op de fles is overigens ook nog erg kort.

Mijn eerste en tot nu toe enige Kolsch had een warme lagering van 7 dagen op 16 ºC en 21 dagen aflopend tot 5 ºC alvorens te bottelen en was uiteindelijk zeer helder.

MO


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.