Recepten > Discussie over recepten

Voorjaarsfeestbok

(1/4) > >>

Edgar:
In het kader van we hebben de smaak te pakken, het wordt weer lente en laat ik ook eens een ratjetoebier maken kwam ik tot het volgende recept:

Lente Feestbok

Voor 25 liter:

4,5 kg Pilsmout        3 EBC
1 kg Münchener      20 EBC
300 g Cara-pils        5 EBC
300 g Cara-crystal 120 EBC
300 g Amber           50 EBC

25 g Hallertau Perle     6,9%        FWH
15 g Hallertau Perle     6,9%        Begin koken
15 g Northern Brewer   9,0%        Begin koken
30 g Saaz                  2,7%        Laatste 10 min

(Bitterheid ca. 30 IBU)

10 g koriander, geplet                 Laatste 10 min

Water: 1:1 osmosewater:leidingwater met een snufje zout, gekookt en gekoeld. Spoelwater met fosforzuur aangezuurd naar pH 5,5

maischschema:

53: 10 min
60: 40 min
70: 40 min, bijna geen zetmeelkleuring meer
78: 5 min

Ingemaischt met ca. 15 liter, later nog 3 liter toegevoegd. pH van de maisch was 5,4 zonder correctie.

Gespoeld met onbekende hoeveelheid water tot er 26,5 liter wort was en de maisch droogviel. SG van uitlopende wort was toen 1014, smaak nog goed. Uiteindelijk (na aanvullen met osmosewater tijdens koken) 27 liter SG 1068. In gistvat verdund naar 1060. (bizar hoog rendement!)

Kooktijd 70 min.

Wyeast 2278 Czech Pilsner, 2,5 liter jonge pils als starter toegevoegd. Deze gist schijnt bij uitstek een bokgist te zijn, hoewel dit bier natuurlijk allang geen bok meer is. Maar wat is nou nog wél een bok? ;)

Wat me zorgen baarde tijdens het spoelen, waren de kleine deeltjes die zich in het verder kristalheldere wort bevonden. Geen troebelheid dus, maar hele kleine stukjes mout. Ik spoelde al zeer langzaam, dus ben gewoon doorgegaan, en ik zou ook niet weten wat ik eraan zou kunnen doen. Ik gebruik een hevelfilter.

Verder smaakt het wort wel heel fris (en bitter en zoet uiteraard), maar ben ik benieuwd of ik het water niet te zacht heb gemaakt; ik proef nog weinig volheid. Nou moest het wel een doordrinker worden, dus misschien pakt het goed uit.

Adrie:
Ha Edgar,

Hoe staat het nu met de voorjaarsfeestbok?

Groeten,

A3

Edgar:
Die is net aan z'n diacetylrust begonnen. SG had ik tijdens de gisting nog met een suikeroplossing verhoogd met 6 punten, om toch wat meer op een bok te lijken qua alcohol. Die is inmiddels gezakt naar 1018-1019. De smaak is erg lekker! Heerlijk fris en ik geloof precies genoeg koriander. Niet te bitter ook. In de geur nog wel wat zwavel, maar dat zal net als bij de Pils wel verdwijnen. Ik denk dat het een relatief makkelijk drinkbaar bier wordt, en dat was ook de bedoeling.

Maar wat uiteindelijk de smaak wordt, en of die zeg maar ergens op slaat, met al die soorten mout door elkaar; ik heb geen idee. Tot nu toe maakt het een lekkere indruk.

Edgar:
Vandaag gebotteld. Eigenlijk veel te snel voor deze gist, maar alla. Deze keer eens met glucose, dat ik nog in huis bleek te hebben. Ook omdat de carbonatie van de Pils niet ál te vlot ging, en dit dezelfde gist is. Ik heb 260 gram gebruikt, voor de ongeveer 28 liter (8g/l + 15%). Het bier was vrijwel plat.

Opmerkelijk genoeg lag er bijna geen gist onderin het vat. Het ruikt goed, zeer moutig, en duidelijk donkere moutsmaak. Net niet te sterk, aangezien ik er niet zo heel erg van houd. Ik ben wel benieuwd wat ik nou proef, of het vooral de Münchener is of de Cara-crystal of de Amber. Ik vermoed de Münchener, gezien de hoeveelheid. Lastig door de zoetheid van de glucose heen te proeven, het was ongeveer zo zoet als veel bokken in de supermarkt staan (yuk!). De koriander is nauwelijks of niet te proeven, en dat was ook mijn bedoeling. Ben natuurlijk vreselijk benieuwd naar hoe dit gaat smaken met koolzuur.

Edgar:
Lekker bokje aan het worden. Komt aardig in balans. Opvallend hoe de koriander plots doorkomt. Dat had echt niet méér moeten zijn. Het heeft wel iets van Paasij, maar dan bitterder en toch toch wel (veel) minder koriander.

Er is nog vrij veel restzoet, wat wel lekker is. Zal nog wel ietsje minder worden lijkt me. Misschien dat de Cara-mouten nog iets bijdragen aan het zoet. De schuimkraag had iets langer mogen blijven staan.

Mja.  :lekkerbier: Lekker!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie