Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wyeast Irish Ale 1084  (gelezen 3080 keer)

Offline Gerb

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Wyeast Irish Ale 1084
« Gepost op: 23-08-2007 20:29 u »
Ik heb de Wyeast Irish Ale 1084 in mijn koelkast liggen en ik wil hier graag een bier mee brouwen. Ik heb niet zo veel zin in een stout of een ander donker, gebrand bier, maar ik wil graag een barleywine hiermee maken. Ik heb geloof ik wel eens gelezen dat met deze gist eigenlijk het best tot z'n recht komt bij donkere stout-achtige bieren. Heeft iemand deze gist wel eens gebruikt voor lichter gekleurde bieren?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Wyeast Irish Ale 1084
« Reactie #1 Gepost op: 23-08-2007 20:39 u »
Ik heb geloof ik wel eens gelezen dat met deze gist eigenlijk het best tot z'n recht komt bij donkere stout-achtige bieren.

Volgens Wyeast is ie goed voor deze biertypen :

American Barleywine
   Baltic Porter
   Dry Stout
   Foreign Extra Stout
   Imperial IPA
   Irish Red Ale
   Oatmeal Stout
   Other Smoked Beer
   Robust Porter
   Scottish Export 80/-
   Scottish Heavy 70/-
   Scottish Light 60/-
   Spice, Herb, or Vegetable Beer
   Strong Scotch Ale
   Sweet Stout
   Wood-Aged Beer

misschien een Strong Scotch ale ?  :lekkerbier:

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #2 Gepost op: 23-08-2007 23:05 u »
Hmm, ik zou gaan voor de Imperial IPA. Die suggesties vind ik overigens nogal grof, op basis waarvan hebben ze dat eigenlijk bepaald? Prijswinnaars?

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #3 Gepost op: 26-08-2007 12:52 u »
Toevallig heb ik gisteren een Scotch Ale van de Founders brouwerij op, die smaakte me erg goed. Niet te gebrand en lekker doordrinkbaar. Ik twijfel wel aan de geschiktheid van een Ierse gist in een Schotse ale. Zou dit kunnen?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 26-08-2007 13:09 u »
Gerben,

op advies van Wyeast kun je voor een Scotch ale de volgende giste gebruiken :   

1056 - American Ale™
   1084 - Irish Ale™
   1762 - Belgian Abby Ale II™
   1728 - Scottish Ale™

Wel lachen natuurlijk want dit schept nog meer verwarring : Zelf een Belgische gist voor een Schots biertje... Twijfelen aan de geschiktheid zou denk ik niet hoeven, ik mag aannemen dat ze bij Wyeast over voldoende kennis beschikken voor een dergelijk advies. Of het jou voorkeur heeft... :weetniet: tsja...Dat ligt aan jou natuurlijk.

Online EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #5 Gepost op: 26-08-2007 14:54 u »
Vergis je niet in Scotch Ale. Als je de bieren bedoelt zoals Gordons, McEwans, etc, dan zijn dit 100% Belgische bieren.
Laatst hadden we het daar ook al over in een andere draad.

1056 is een Amerikaanse gist, maar hij is zo neutraal dat je er bijna alles mee kan maken. Zeker bij erg donkere bieren, waar de meeste smaak uit de mout komt.
1084 is natuurlijk de Guinness gist, oorspronkelijk voor donkere bieren en (dus) ook voor een Scotch Ale.
1762 is Rochefort, ook donker, maar ook met een heel eigen smaak
1728 zal een Belgische gist zijn van één de genoemde Scotch Ales.

Bij Wyeast zijn ze zo gek nog niet...

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
« Reactie #6 Gepost op: 25-09-2012 15:43 u »
In mijn brouwplanning heb ik drie bieren staan die ik met de 1084 wil gaan brouwen.

Eerst een Irish Dry Stout (voor recept zie: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,21037.0.html). Begin SG 1047 (4,9%). Na dit brouwsel zal ik de gistkoek bewaren voor een Black IPA (OSG 1061 / 6.7%), waarna de gistkoek nog een keer gebruikt zal worden voor een American Barley Wine (OSG 1119 / 10.9%).

Inmiddels heb ik een giststarter van 1,5 l gemaakt. Deze heb ik 12 uur belucht, maar toch lijkt de gist maar langzaam op gang te komen. Is dat misschien een kenmerk van deze gist?

En heeft iemand wel eens eerder een Black IPA met deze gist gemaakt? Het leek mij een geschikte gist omdat hij deze het goed doet in donkere wort. Maar weet iemand of het smaakprofiel zich hier ook goed voor leent?

Gegroet, Etienne

Tags: