Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Donkere ondergister met Gambrinusgist  (gelezen 10155 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Donkere ondergister met Gambrinusgist
« Reactie #25 Gepost op: 22-11-2005 09:58 u »
Dan wordt het gewoon een Gents Dunkles.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #26 Gepost op: 22-11-2005 11:11 u »
Haha ok. Gents Krochtenbocht.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #27 Gepost op: 29-05-2006 14:23 u »
Nou, bocht is dit bier zeker niet. Afgelopen zaterdag hadden we de eer om dit bier (toch, Edgar?) te proeven. Ik ben een beetje kwijt welke versie het nou was, maar ik vond hem heel erg lekker. Wat mij betreft de winnaar van het Post-ONK. Heerlijk moutig, beetje karamellig, zoet en bitter perfect in balans, zeer clean. Smulbier. De hemel, of liever: Edgar zij geprezen dat ik nog een flesje heb.  :groots:

Het bier neigt een beetje richting alt, maar heeft een te eigen karakter. Toch meer een donkere ondergister volgens geheel eigen Gents recept. Of zoiets.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 29-05-2006 14:44 u »
Dank je voor de complimenten, ik moet zeggen dat ik er zelf ook enthousiast over ben. Dit is inderdaad wel het topic van het bier, maar het recept staat hier geplaatst. De bijlagen zouden het recept kunnen onthullen, maar die zijn helaas niet meer zichtbaar.

Ik kan me vinden in je omschrijving. Minpunten zijn iets teveel schuim (bijna-gushing) en het moutbittertje/gebrandheid is wat mij betreft op het randje.

De bitterhop van dit bier is de Magnum terrashop van vorig jaar.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Proefnotities Ruilbieren ONK 2006
« Reactie #29 Gepost op: 29-05-2006 19:29 u »
Proefdatum : 29/05/2006
Fles : Duvel flesje met daarop een goudkleurig dopje met een "A" erop.
Brouwer : Volgens mij is dit bier van Edgar

Proef Temperatuur : 4-8°C
Kleur  : matig tot Donkerbruin
Helderheid : Zeer helder
Gist : Mooi en goed plakkend op de bodem

Schuim
Dit bier vormt een zeer goede schuimkraag en dient voorzichtig ingeschonken te worden. Het schuim is iets ongelijkmatig en bovenop romig van structuur en matig tot goed
glasplakkend

Koolzuur
Na het inschenken is er in het glas een mooie pareling te zien. Bij het proeven is er een fijne prikkeling in de mond te voelen..ruim voldoende

Geur
Dit bier heeft een mooie geur van amber/karamel mout en geeft een licht zoetige indruk met op de achtergrond een licht hoparoma.

Smaak
In de smaak van het schuim zit een stevige bitterheid (Je moet er ff doorheen happen). Het bier heeft een volle moutige smaak met een fijne karamel smaak in het prille begin waarna er een stevige bitterheid naar voren komt welke tot in de nasmaak in de mond blijft hangen. Het bier is zeer visceus en doet iets stroperig aan. Het bier heeft een volle body en een bitterig mondgevoel.

Eindoordeel : Geen verkeerd bier, echter is de bitterheid nogal overheersend en zeer nadrukkelijk aanwezig persoonlijk zou dit naar mijn idee iets minder mogen, en wellicht dat deze een volgende keer nog iets verder kan uitvergisten zodat deze iets minder "stroperig" aan doet.
Cijfer : 7

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 29-05-2006 19:49 u »
Hoi brouw/campeer vrienden.

Dit bier staat me ook goed bij.
Schitterdende hopping in combinatie met de fantastische smaak van deze nieuwe ondergist.
Daarbij de zuivere en foutloze brouwkunst waar Edgar heer en meester in is.
Als dit bier was ingeleverd zou het zeer hoog gescoord hebben.

Bij het uitladen van mijn auto kwam ik geen Belgisch flesje tegen.  :huilen:
Ik baal daar dus vrezelijk van.

Hopelijk kan ik met het BONK nog eea ruilen.

:degroeten:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 29-05-2006 20:32 u »
Inderdaad Oscar vind ik ook dat het bier verder zou moeten zijn vergist en dat het daardoor wat te 'dik' smaakt. De vergistingsgraad zit op de grens. Te overheersend bitter vind ik niet, maar smaken verschillen gelukkig en al helemaal als het over bitterheid gaat. 4° tot 8° is wel een beetje koud om het te proeven, misschien heeft dat invloed gehad. Ik zou 8° tot 12° aanraden.

Hoppie, dank voor je (te) lovende woorden. Het BONK duurt te lang, ik heb nog maar een paar flesjes en een fustje, dus ik zal er eentje op moeten sturen vrees ik. Altijd spannend.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 07-06-2006 23:06 u »
Afgelopen maandag kreeg ik bij Brouwland van Edgar een flesje Donker Ondergist.

Bij deze mijn proefervaringen.

-------------------

Kleur: donker bruin
Schuimhoudbaarheid: uitstekend, blijvende laag
Geur: fruitig, licht moutig, hoppig
Smaak: zoetig, matig tot licht moutig, karamelachtig, hoppig, bitterig tot bitter.
Nasmaak: aanvankelijk komt de bitterheid wat hard over maar na een paar slokken is de bitterheid een stuk aangenamer.

Mooi zuiver bier zonder brouwfouten. De moutige smaak mag voor mij iets sterker zijn (is wat weggedrukt door de bitterheid), verder een uitstekend bier.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 07-06-2006 23:18 u »
Ik had voor mijn proefnotities nog niet gekeken naar het recept.

Gelet op de moutsamenstelling verbaasthet mij de karamelmoutigheid er niet uitspringt. Nu ik nog een slok neem valt mij weer de bitterheid op (die steeds aangenamer wordt). Het is natuurlijk maar net wat je wilt met een bier dat op een Duitse leest is geschroeid, een mooie moutigheid of een typische hopbitterheid. Dit bier heeft beide waarbij de hopbitterheid in combinatie met de moutbitterheid toch wel overheerst.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 08-06-2006 07:40 u »
Dank voor het proeven, ik kan me er aardig in vinden al ruik ik niet zo veel fruit in het bier. Bloemen eerder. Het is niet direct een volgens een stijl gebrouwen bier. Ik vind ook de moutitterheid/gebrandheid net effe teveel, hoewel ik iedere keer erg geniet van het bier. Ik heb er nog maar 6  :'( en daarvan gaat er één naar Hoppie.

Ik zou bij een volgend brouwsel de Special B halveren, de Vienna vervangen door Munich en de Cara-pils er uit laten, en de terras-hop stellen op 14 IBU in plaats van 12. En het wort beluchten of meer gist pitchen. Gelukkig beschik ik nog over de gist, want hij gaat er uit bij Brouwland. Kennelijk niet genoeg belangstelling voor deze mooie gist!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 08-06-2006 08:21 u »
Het fruitige heb ik alleen waargenomen in de geur en niet in de smaak. Een fruitige indruk kan komen door esters maar ook door hoparoma's. Waarschijnlijk komt de fruitige indruk daar vandaan.
Naast fruitige geuren kan hop ook zorgen voor bloemige geuren het zou best kunnen dat we het over dezelfde geurcomponent hebben maar dat we daar verschillende associaties mee hebben.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #36 Gepost op: 20-07-2006 19:54 u »
Afgelopen weekend heb ik -tijdens een door de brouwer van dit bier uitstekend verzorgde barbeque- nog een potje van dit bier gedronken. Sjonge, wat lekker zeg. En dat met eigengekweekte hop! Erg jammer dat dit bier met z'n vele mouten volstrekt onreproduceerbaar is.

Johannes

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #37 Gepost op: 07-08-2006 23:24 u »
Edgar,

Ik had nog een flesje van dit bier thuis staan, deze is allang op. Maar, het 'smaakje' wat tijdens het ONK door sommigen Brett werd genoemd
kwam ik gister en vandaag weer tegen. Echter dan in IJ- bieren een Columbus en een ScharrelIJ. Hier betrof het een smerige smaakafwijking en deed mij eraan herinneren waarom ik geen IJ-bier meer drink. Bij jou bier was het minder aanwezig maar was mijns inziens hetzelfde soort smaakje. Hoe zou dat nou kunnen?  ^-^

Johannes

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 08-08-2006 00:04 u »
Je vergist je denk ik, althans het Brett-bier was mijn bitter. Ik geloof niet dat die afwijking voorkomt in de ondergister van deze thread.

Een overeenkomst tussen IJ-bier en de ondergister van deze thread zou hooguit in één van de moutsoorten kunnen zitten.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #39 Gepost op: 08-08-2006 09:04 u »
ah, inderdaad je hebt gelijk. Dan geldt dit voor het andere bier.

Tags: