Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wetenswaardigheden over Chouffe  (gelezen 2730 keer)

Offline Gerb

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Wetenswaardigheden over Chouffe
« Gepost op: 20-08-2007 14:59 u »
In de vakantie ben ik bij La Chouffe op bezoek geweest. Ik ben daar achter de volgende feiten gekomen, althans dit is wat de rondleider mij verteld heeft:

Maischschema bestaat uit 52C - 62C - 68C - 78C, in totaal ongeveer 1,5 uur.
In de Mc Chouffe wordt Engelse Goldings en Saaz gebruikt.
De Mc Chouffe wordt gekleurd met caramelkleurstof, er wordt geen caramelmout of andere speciaalmout gebruikt.
Aan de N'ice Chouffe wordt thijm en sinaasappelschillen toegevoegd.
De gist wordt eruit gefilterd, maar dezelfde (hoofd)gist wordt weer toegevoegd bij het bottelen.
De flessen worden niet gepasteuriseerd, dus de gist is op te kweken.

Verder een hele leuke rondleiding, een man vertelde het verhaal enthousiast en begrijpelijk. Ze beschikken in Achouffe nu over 5 brouwzalen, het bottelgedeelte is verplaatst naar een loods op 4 km van de brouwerij. Dit heeft niet echt de uitstraling van een kleine brouwerij en lijkt wel een fabriek. Een groot verschil met het brouwerijtje waar ik 10 jaar geleden ben geweest. Aan het eind van de rondleiding zijn we met de hele groep naar een kroeg gegaan waar we 2 glazen Chouffe konden drinken, een ansichtkaart naar huis konden sturen (zij doen hem op de bus) en we een Chouffe glas kregen.

Tags: