Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Belgische bok  (gelezen 43391 keer)

Offline peterU

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Belgische bok
« Reactie #175 Gepost op: 09-10-2007 15:20 u »
Ik zou zeggen dat Candico geschikter lijkt voor dubbel en zelf gekaramelliseerde rietsuiker eerder voor een bok, vanwege de wat scherpere smaak. Persoonlijk ben ik eerder liefhebber van een dubbele trappist of bv. St. Bernardus Prior dan van bokken, waar ik snel genoeg van krijg. Overigens, een flesje Candico bij de GB in Essen kostte me slechts 1 euro 17. Twee flesjes op 20 l. kleuren de boel goed bij en de smaak krijgt een andere nuance dan met caramouten.  :gistsmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Walter

• Super lid
  • Land: be
  • Lid VHF
    • Vlaams Hobbybrouw Forum
« Reactie #176 Gepost op: 09-10-2007 15:45 u »
Je hebt wel een punt, ik ga nu niet de vrek uithangen voor een euro  :verbergen:

Maar het verschil blijft wel, rietsuiker vs bietsuiker (kristalsuiker) : dit geeft volgens mij een serieus waarneembaar verschil.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
  • Land: nl
« Reactie #177 Gepost op: 09-10-2007 16:33 u »
Maar het verschil blijft wel, rietsuiker vs bietsuiker (kristalsuiker) : dit geeft volgens mij een serieus waarneembaar verschil.

Er is alleen wat verschil als de suiker niet 100 % geraffineerd is (dus als er nog een kleurtje aan zit). Anders zit er geen verschil tussen.

Hopbier

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
« Reactie #178 Gepost op: 09-10-2007 19:32 u »
Hopbier,
Proef ze beide maar eens naast elkaar. Er zit een serieus verschil in smaak tussen. Dit verschil zal nog groter worden naarmate de zoetheid verdwijnt.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #179 Gepost op: 09-10-2007 20:44 u »
@Walt: Dan bedoel je vast de on/minder geraffineerde rietsuiker (lichtbruin), dat heeft wel een subtiel ander smaakje. Echter zou je zoals Hans zegt volledig geraffineerde rietsuiker nemen, dan heb je gewoon sucrose net als met bietsuiker.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #180 Gepost op: 09-10-2007 22:21 u »
Aha, maar candico (of andere kandijsuiker) wordt niet gemaakt van rietsuiker maar van kristalsuiker. Vandaar het smaakverschil waarschijnlijk. Maar toch een leuke tip voor diegenen onder ons die geen fortuinen willen uitgeven aan candico of "speciale kandij" van bij de Brouwland.

Walter,

Volgens mij wordt Candico wel gemaakt van rietsuiker. Kijk eens op www.candico.be

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
« Reactie #181 Gepost op: 10-10-2007 07:55 u »
Walter,

Volgens mij wordt Candico wel gemaakt van rietsuiker. Kijk eens op www.candico.be

Hey Jacques, ik zal het het voordeel van de twijfel geven, maar op de site van Candico staat nergens de grondstof voor de kandijsuiker beschreven.  :weetniet: Ze verkopen wel apart rietsuiker. Mijn veronderstelling is vooral gebaseerd op het feit dat de meeste Belgische suiker afkomstig is van bieten.  :denken: Is ook veel goedkoper dan rietsuiker, die wij moeten importeren. Maar geraffineerd zal het wel zo geen verschil maken hoor.

:proost2:

Walter

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
« Reactie #182 Gepost op: 10-10-2007 07:57 u »
@Walt: Dan bedoel je vast de on/minder geraffineerde rietsuiker (lichtbruin), dat heeft wel een subtiel ander smaakje. Echter zou je zoals Hans zegt volledig geraffineerde rietsuiker nemen, dan heb je gewoon sucrose net als met bietsuiker.

Dat klopt. Maar die geraffineerde rietsuiker kan je hier nergens kopen, dus veronderstelde ik ( :pan:) dat het om de ruwe vorm ging.

Deze lijkt me trouwens wel lekker in een brouwseltje als kruidige toets...  :lekkerbier: Zal ik eens moeten proberen...  :brouwen:

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #183 Gepost op: 10-10-2007 08:53 u »
Is ook veel goedkoper dan rietsuiker, die wij moeten importeren.

Dat komt alleen doordat de suikerbietenmarkt door subsidies en importheffingen beschermd wordt. De wereldmarktprijs van rietsuiker is veel lager omdat het gewas een veel hogere opbrengst heeft dan bieten...

Deze lijkt me trouwens wel lekker in een brouwseltje als kruidige toets...  :lekkerbier: Zal ik eens moeten proberen...  :brouwen:

Hehehe, geeft volgens Brouwland een onnavolgbare smaak aan je bier!  :clownsmile:

Offline peterU

• Junior lid
  • **
« Reactie #184 Gepost op: 10-10-2007 10:58 u »
Hier kan ik weinig zinnigs aan toevoegen. Uit de teksten op de Candico website kan ik niet onomstotelijk vaststellen of het om riet- dan wel bietsuiker gaat. Ik ben geneigd om Walter gelijk te geven.
Maar ik wil ook eens experimenteren met Oerzoet van de natuurvoedingwinkel. Dat is rietsuiker met melasse. Hoe mijn nieuwste candico dubbel uitpakt weet ik pas over een week of drie, vier. De geur is veelbelovend. :pan:

Offline peterU

• Junior lid
  • **
« Reactie #185 Gepost op: 12-10-2007 10:10 u »
Inmiddels heb ik mijn proefflesje van de dubbel met Candico uitgeschonken (en weer terug in het flesje geschonken, want de smaak was niet veel soeps na vijf dagen). Maar de kleur pakt stevig roodbruin uit. Stukken lichter dan een Westmalle dubbel.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #186 Gepost op: 14-10-2007 16:59 u »
Afgelopen vrijdag hebben Jos, ik en Sjaak dit bier geproefd.
Het is zeker te weten ge´nfecteerd.
Jammer, maar volgende keer beter.

:degroeten:

Offline peterU

• Junior lid
  • **
« Reactie #187 Gepost op: 15-10-2007 08:41 u »
Nog een keer geproefd van het candico-brouwsel. De smaak is nu heel zacht karamellig en fruitig. De kleur is rood koper en veel doorschijnender dan bijvoorbeeld een Westmalle. Misschien bij een herhaling toch wat zwarte mout gebruiken.

Tags: bockbier