Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wanneer kandysuiker toevoegen  (gelezen 2348 keer)

Offline ronniea

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Wanneer kandysuiker toevoegen
« Gepost op: 18-08-2007 13:23 u »
Hallo,

Voor een brouwsel wil ik bruine kandy suiker toevoegen.
(Westmalle dubbel)

Maar wat is het juiste moment?
Direct bij het maischen of bij de start van het koken of juist een 10 minuten voor eind van het kookproces.

Ik hoor het graag,

Ronnie

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Caspar

• Super lid
  • Land: nl
  • Back in business!
Re: Wanneer kandysuiker toevoegen
« Reactie #1 Gepost op: 18-08-2007 13:27 u »
Dag Ronnie,

Ik voeg suiker altijd tegen het eind van het koken toe om zo min mogelijk karamelisering te hebben.

Groet Caspar

den_organolept

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 19-08-2007 10:46 u »
Hoi Ronnie,

De kandijsuiker van Brouwland komt in behoorlijk grove brokken. Als je ze toevoegt tegen het einde van de kooktijd moet je er wel rekening mee houden dat ze wel even nodig hebben om op te lossen in het wort. Het zou zonde zijn als je na het overhevelen/gieten nog brokjes tegen komt.

Ik voeg kandijsuiker toe aan het begin van het koken en wacht dan even tot het wort weer flink aan de kook is (de suiker koelt het wort weer een klein beetje af) voor ik de hop toe voeg. Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat het voor meer karamelisatie zorgt als je het zo vroeg al toe voegt  :)

Offline bakkerman

• Junior lid
  • **
  • Land: au
« Reactie #3 Gepost op: 20-08-2007 00:24 u »
Hoi Ronnie,

ik voeg het 15 minuten voor het einde van het koken toe.

Dan heeft het tijd om op te lossen, zelfs als het een groot brok zelfgemaakte kandij is.

Tags: