Ik heb een aantal vrienden die geen bier lusten weet je, onder andere omdat het bitter is en dat vinden ze maar niks. Ik ben zelf kunstenaar, dus ik maak vooral graag nieuwe dingen en wie weet wat hieruit voortkomt. Laat ik t zo zeggen, door dit te doen bouw ik behoorlijk wat basiskennis op over de roots van het brouwen. ik was vroeger het kind dat zijn platenspeler sloopte om te kijken hoe het ding functioneerde en ik doe dus nu het zelfde met brouwen....
Er is niks mis met basiskennis op doen. Een hoop is al uitgezocht en kan je gewoon lezen hier op dit forum en in artikelen op het internet.
Wil je toch zelf uitproberen, niks mis mee. Maar dan zou ik het heel wat systematischer aanpakken. Neem gewoon 100% pilsmout, 1 hop en 1 korrel gist.
Bepaal wat je wilt leren, er is genoeg te bedenken. Grootte van de geschrootte korrel, tijden en temperatuur van het Maischen, hoeveelheid van de mout in je bier, dikte van je maisch (kg per liter), hoe te filteren, hoeveelheid hop, tijd van koken, snelheid koelen, neerslaan eiwitten, hevelen, wel/niet giststarter, beluchten, temperatuur vergisting, duur vergisting.
Iedere keer een kleine hoeveelheid, 10 liter, en je kan dan bijvoorbeeld elke keer vanuit hetzelfde recept 1 dingetje anders doen, en dan leer je uiteindelijk veel meer dan wildweg een brood te gaan vergisten.