Schoonmoeders thuisbakmix bier

Gestart door BIER!, 15-08-2007 13:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BIER!

Dit word een leuke.
Ik ben sinds een tijdje mijn eigen brood aan het bakken met van die kant en klare bakmixen voor in de broodmachine.
Toen ik de ingrediënten bekeek zag ik dat de meeste dingen nogal veel lijken op de ingrediënten van bier
namelijk gemout tarwe, gierst,  gedroogde gist, zonnebloempitten lijnzaad en sesamzaad.
Dus ik heb een jerrycan gepakt, 18 liter warm water er in kilopak broodmix er bij en 4 pakken Van Gils suikerstroop.
We zijn nu twee dagen verder en inderdaad er is duidelijk alcoholproductie.
Nou weet ik ook wel dat dit geen bier wordt, al was het maar omdat er geen hop in zit, maar ik ben gewoon nieuwsgierig.
Als iemand suggesties heeft hoe dit verder moet of kan gaan, hoor ik het graag.
Het staat nu 2 dagen te gisten.

De andere tip ik heb met 4 flessen roosvice en 3 kilo suiker 25 liter roosvice wijn gemaakt. In t begin was de smaak er niet naar, maar nu het gebotteld is begint het steeds meer naar wijn te smaken. Het is met dynamiet gist gemaakt. ook 20 liter met een alcoholpercentage van ongeveer 17 %

JeroenCV

hmmm....Lees ik goed dat je bij je brood mix in water oplossing gist hebt gedaan?

Had je niet beter dan de broodmix in water kunnen verwarmen via een maischschema? Dan filteren/koelen en dan pas je gist erbij?

Als je dan toch bezig bent stop er dan ook een hop kookstap ertussen.... :brouwen:

MO

Dit moet een grap zijn. Iemand probeert bier te brouwen van zetmeel. Moet ik nu omvallen van het lachen of huilen om deze treurnis.
Hoe het verder moet? Misschien moet je je wat meer verdiepen in de theorie achter bierbrouwen. Dat zou je zelf tot de conclusie komen dat je dit moet weggooien en bier moet gaan brouwen.

Ronnie

Het commentaar is juist hoor Bier!, en als je het dan toch per sé met de ingrediënten zou overdoen, dan zeker niet met lijnzaadolie erbij, hi.

Adrie

Experimenteren is natuurlijk leuk en altijd goed, maar doe het dan wel goed doordacht. Waarom zou je fouten van onze voorouders herhalen, terwijl je zo te weten kunt komen hoe je wél bier moet brouwen?

Wat wordt je volgende "experiment"? Brood bakken van moutextract vermengd met hop? Fietsen met vierkante wielen?

dwbrouw

 :denken:
Als het wel de bedoeling is dat je het wilt gaan drinken, kun je er beter ook wat hopthee in flikkeren. ;D
Maar ik denk niet dat dit echt op bier gaat lijken. Een alcoholhoudende vloeistof maken lukt al vlug, maar veel verder zal je er niet mee komen denk ik. ;). Ik ben zelf ook een enorme knoeier maar zelfs ik zie hier geen heil in. Maar toch, als het allemaal in jouw ogen klaar is, laat ons/mij dan even weten wat het nou uiteindelijk geworden is. :degroeten:

dwbrouw

Citaat van: MO op 15-08-2007  13:47 uMoet ik nu omvallen van het lachen of huilen om deze treurnis.

Omvallen van het lachen is beter MO. ;D

stoker

Citaat van: Adrie op 15-08-2007  15:14 uFietsen met vierkante wielen?

He, dat heb ik al eens gedaan  :)

En van dat experimenteren, is het niet handig dat je eerst wat basiskennis/vaardigheden opdoet, voor je gaat experimenteren?

pincopallino

Als je een ervaren brouwer bent moet je lachen, en als ook nog gepassioneerd bent moet je zeker gaan huilen. Toch leer je van "gekke experimenten heel wat ". Wat ik droevig van wordt is door het volgende :
http://www.trapades.nl/pers/HANDLEIDING%20BEERMACHINE.pdf. een uitermate schandalige verkoopstunt! 

Pieter.

Dat gaat een brouwsel worden vergelijkbaar met deze.

 :degroeten:

BIER!

Citaat van: JeroenCV op 15-08-2007  13:27 uhmmm....Lees ik goed dat je bij je brood mix in water oplossing gist hebt gedaan?

Had je niet beter dan de broodmix in water kunnen verwarmen via een maischschema? Dan filteren/koelen en dan pas je gist erbij?

Als je dan toch bezig bent stop er dan ook een hop kookstap ertussen.... :brouwen:

Nee, dat lees je verkeerd :) De gist zit al standaard door het meel. Dit is een kant en klaar pakket voor het bakken van bruin brood. Als je er brood voor wilt maken hoef je r dus alleen water bij te doen. Ik heb dat ook gedaan, alleen veel meer water dan normaal nodig is, 22 liter. En suiker stroop omdat ik dat A nog nooit ge probeert heb, en B omdat suikerstroop van nature al vloeibaar is. Eerlijk gezegd lijkt suikerstroop nogal op dat wat in een brouwbierblik zit en ik kan me heel goed voorstellen dat het daarom dus ook beter vergist. Ik heb de suikerstroop trouwens pas een dag later aan t mengsel toegevoegd.

Een van de verhalen die de ronde gaan over het ontstaan van bier is dat men ooit een bak deeg heeft vergeten en waarin zich dus alcohol had gevormd. Het oer bier dus. En bij deze herhaal ik dat proces. Voor dat bier dat is geworden wat het nu is zal men deze drank toch eerst een paar honderd jaren zo gedronken hebben.
Maar goed dat is puur academisch.

Ik hou jullie op de hoogte.

Ps voor de heren met gevoel voor humor: Fietsen met vierkante wielen bestaan al.  Onder aan de wielen zit een soort ski en ze worden gebruikt om hellingen mee af te glijden. Afgezien van het feit dat hier geen sneeuw ligt kan ik zon voertuig gewoon in de winkel kopen, maar deze oerdrank niet. er is dus maar een manier om erachter te komen hoe dat was. Zelf maken. Zie het maar als een onderdeel van de theorieles met de naam geschiedenis.

stoker

Citaat van: Pieter. op 15-08-2007  17:38 uDat gaat een brouwsel worden vergelijkbaar met deze.
:idea:
 ;D
zalig filmpje

Drents Hopbier

Citaat van: stoker op 15-08-2007  18:17 uzalig filmpje

Nooit gedacht dat er meer mensen waren die net als ik werkten.

Hopbier

Amberbock

Zoals je zelf zegt wordt dit geen bier. Het lijkt me dat je eerder wou experimenteren om een alcoholische drank te maken. Ik zou daarom verder experimenteren en proberen het geheel te destilleren om te zien of je zo tot een drinkbaar resultaat komt.
Een positieve noot.
Amberbock.

MO

Precies, maar laat dan volgende keer het brood weg.

Hans (Lagos)

Citaat van: Drents Hopbier op 15-08-2007  18:26 uNooit gedacht dat er meer mensen waren die net als ik werkten.

Hopbier

Ook in de bak gezeten?

BIER!

Inderdaad, leuk filmpje. Grappig ook dat hett werkt.
Ik ben toch wat hygiënischer bezig. (jerrycan met een doek er over heen.)
Op de broodbaksite staat trouwens ook dat als je een dun meelpapje (zonder gist)
In een jampot buiten zet een dag, dat er dan automatisch gistcellen op gaan zitten.
Zo maak je dus je eigen broodstarter. Erg handig als je ergens bent waar je geen gist kan kopen.
Alleen weet in niet of je in de petoet ook gist op die manier kan maken, volgens mij is daar alles nogal steriel.
Ik weet dat dat ook met fruit kan, maar of dat ook met appelsap uit een pak gebeurt? Weet iemand dat?

MO

Ja hoor, ik verwacht dat je binnen een paar dagen apelwijn/cider hebt als je een glas appelsap een paar dagen laat staan.

BIER!

Citaat van: MO op 16-08-2007  09:58 uJa hoor, ik verwacht dat je binnen een paar dagen apelwijn/cider hebt als je een glas appelsap een paar dagen laat staan.

*Naar de winkel ren*

http://home.hccnet.nl/w.fromme/Zuurdesem_brood/Zuurdesem_maken.htm

hier staat dus hoe je je eigen gist maakt voor brood, ik neem aan dat je t zelfde met sap kan doen.

JeroenCV

BIER!, inderdaad dat kan....

Maar kan je niet beter je tijd steken in prima bier te brouwen?

Ronnie

Jacques herhaalde ergens eens de wijze woorden van topverteller Jan Van Schaik:

" Het leven is te kort om slechte dingen te maken"

Schaepekop

Citaat van: Drents Hopbier op 15-08-2007  18:26 uNooit gedacht dat er meer mensen waren die net als ik werkten.

En hoe zou je anders aan deze kennis gekomen moeten zijn :D


Citaat van: Hans (Lagos) op 15-08-2007  22:00 uOok in de bak gezeten?

En een rapport van mij gekregen >:D

Citaat van: BIER! op 16-08-2007  05:37 uIk weet dat dat ook met fruit kan, maar of dat ook met appelsap uit een pak gebeurt? Weet iemand dat?

Ja, zo doen ze dat in de bak ook. :weetbeter:
Spontane gisting heren, niet alleen in de Sennevallei maar wereldwijd. ;D



den_organolept

Mmmm... dan vraag ik me af of de gevangenissen in het Pajottenland een smakelijkere "Jailhouse brew" maken dan elders.  :proost:

Open Belgische gevangenisbrouwwedstrijden, dat zal de delinquenten bezig houden   :elifant:


BIER!

Citaat van: JeroenCV op 16-08-2007  15:52 uBIER!, inderdaad dat kan....

Maar kan je niet beter je tijd steken in prima bier te brouwen?

Ik heb een aantal vrienden die geen bier lusten weet je, onder andere omdat het bitter is en dat vinden ze maar niks. Ik ben zelf kunstenaar, dus ik maak vooral graag nieuwe dingen en wie weet wat hieruit voortkomt. Laat ik het zo zeggen, door dit te doen bouw ik behoorlijk wat basiskennis op over de roots van het brouwen. ik was vroeger het kind dat zijn platenspeler sloopte om te kijken hoe het ding functioneerde en ik doe dus nu het zelfde met brouwen....


....en hoe ging het verder...

We zijn nu 4 dagen verder en het mengsel lijkt me uitgegist. Tijd om over te hevelen dus.
Dat gaat heeelaas niet, omdat er nogal wat harde stukjes zoals gierst en dergelijke door de vloeistof zweven, Dus heb ik het maar door de grote filtertrechter gegooid, dat gaat prima, al moest ik het filter wel 2 keer tussendoor schoonmaken. Van de 20 liter is nu ongeveer 15 liter over. De rest is de meepap die ik door de wc heb gespoeld (hebben de ratten ook een keer wat te zuipen)

Het zit nu in een andere jerrycan met klaringsmiddel (Klarvit) zodat het helder kan worden. Of dat ook geld voor de rondzwevende graandeeltjes weet ik nog niet. Het brouwsel is karamelkleurig en de geur doet denken aan het abdijbier dat ik hiervoor verprutst heb:) (ik heb abdijbier met 15% alcohol omdat ik er 6 kilo suiker er door had gedaan, foutje van mijn kant)
De smaak lijkt een beetje op slappe koffie en is niet zoet, wat kan kloppen, Surrogaat koffie word namelijk ook van mout gemaakt. Er is duidelijk alcohol aanwezig. ik schat op zijn minste 4%.

JeroenCV

Citaat van: BIER! op 17-08-2007  09:33 uIk heb een aantal vrienden die geen bier lusten weet je, onder andere omdat het bitter is en dat vinden ze maar niks. Ik ben zelf kunstenaar, dus ik maak vooral graag nieuwe dingen en wie weet wat hieruit voortkomt. Laat ik t zo zeggen, door dit te doen bouw ik behoorlijk wat basiskennis op over de roots van het brouwen. ik was vroeger het kind dat zijn platenspeler sloopte om te kijken hoe het ding functioneerde en ik doe dus nu het zelfde met brouwen....

Er is niks mis met basiskennis op doen. Een hoop is al uitgezocht en kan je gewoon lezen hier op dit forum en in artikelen op het internet.

Wil je toch zelf uitproberen, niks mis mee. Maar dan zou ik het heel wat systematischer aanpakken. Neem gewoon 100% pilsmout, 1 hop en 1 korrel gist.
Bepaal wat je wilt leren, er is genoeg te bedenken. Grootte van de geschrootte korrel, tijden en temperatuur van het Maischen, hoeveelheid van de mout in je bier, dikte van je maisch (kg per liter), hoe te filteren, hoeveelheid hop, tijd van koken, snelheid koelen, neerslaan eiwitten, hevelen, wel/niet giststarter, beluchten, temperatuur vergisting, duur vergisting.

Iedere keer een kleine hoeveelheid, 10 liter, en je kan dan bijvoorbeeld elke keer vanuit hetzelfde recept 1 dingetje anders doen, en dan leer je uiteindelijk veel meer dan wildweg een brood te gaan vergisten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.