Witbier

Gestart door JeroenCV, 15-08-2007 08:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JeroenCV

Zo het is weer tijd voor een nieuw biertje. Een wit bier dit keer. Gebasseerd op het recept van mijn wit bier van vorig jaar. (Greebus de witte kat).

Hebben jullie nog opmerkingen?
O ja als gist gebruik ik de Verboden vrucht waar ik vanavond een starter van ga maken.

Ik brouw op zondag, als iemand wilt komen kijken ben je welkom stuur een PM voor een adres.

Basis :
Naam receptblue devil
Brouwdatum19-Aug-07
BiertypeWitbier
Aantal liters20
Gewenst begin SG1048
Brouwzaal rendement70.0%

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC57.0 %2598 gram3 EBC
Tarwemout43.0 %1960 gram3 EBC

Hop :
Hopnaam% alfazuurMassaKooktijd
Saaz2.2 %40 gram20 minuten
Hallertauer4.1 %20 gram90 minuten

Kruiden
Naam KruidMassaKooktijd
Koriander5 gram20 minuten
sinaasappelschillen0.5 sinaasappel10 minuten
citroenschillen0.5 citroen10 minuten

maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijd
167°C90 min

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Berekende kleur8 EBC
Berekende Bitterheid17 EBU


MO

Je maakt een starter van de Wyeast, of vanuit de fles? Voor de rest natuurlijk een prachtig simpel recept.

Caspar

Mooi recept... maar ik vind Blue Devil maar een rare naam voor een witbier ;D.

JeroenCV

Citaat van: MO op 15-08-2007  08:27 uJe maakt een starter van de Wyeast, of vanuit de fles? Voor de rest natuurlijk een prachtig simpel recept.

Ik maak starter van Wyeast...heb even geen flesje op voorraad.

CiteerMooi recept... maar ik vind Blue Devil maar een rare naam voor een witbier .
Dat komt later pas... :verbergen:

stoker

Vorige maand heb ik een paar druppels vlierbessensiroop per flesje witbier gedaan, ben je ook zoiets van plan?  :weetbeter:
de siroop had ik zelf gemaakt van vlierbessen, zonder suiker en redelijk uitgekookt. Als er iets veel kleur geeft ..

Caspar

Ah, een verassing voor de MTG / Hobbybrouwen.nl dag >:D.

JeroenCV

Citaat van: Caspar op 15-08-2007  16:44 uAh, een verassing voor de MTG / Hobbybrouwen.nl dag >:D.

jep

JeroenCV

Zo gisteren een perfect verlopen brouwdag. De SG werd uiteindelijk 1049, ik had 1048 uigerekend. :hoera:

Gisteravond begon het al een beetje te pruttelen en vanmorgen was het waterslot flink te keer aan het gaan.

JeroenCV

Gisteren overgeheveld naar de lagering en gezorgd dat het de naam "Blue Devil" eer aandoet hahahaha wat is het blauw echt knal blauw.

Gewoon een leuk experiment.

Oscar

Jeroen, ik heb het vermoeden dat dit bier niet echt wit is.... ::)

MO

Grappig, een blauw bier. Hoe heb je hem nu aangekleurd?

Adrie

Gemalen smurfen...

Johannes

Citaat van: Adrie op 24-08-2007  08:56 uGemalen smurfen...

LOL! Ik gok op indigokarmijn.

JeroenCV

Ik heb voedingsmiddelenkleustof bij de Chinese Toko gehaald.

Ik heb de afgelopen weken het een en ander geprobeerd in de dosis....Een glas witbier, een glas pils, een glas blond etc. En dan 1, 5 of 10 druppels kleurstof erin. En zodoende heb ik bepaald dat een witbier het mooiste resultaat geeft. Om het echt blauw te krijgen heb je best veel nodig. Je krijgt eerder een groen-achtige kleuring. Ik wou echt blauw...en dat lijkt nu goed gelukt.

Ik hoop dat het tijdens de lagering geen invloed uitoefend. Ik had eerst een blauwe kleurstof van de banketbakkerij, maar die was op suikerbasis. Dus dat wou ik niet hebben.

Menno

Citaat van: Adrie op 24-08-2007  08:56 uGemalen smurfen...

Ergens, hier ver vandaan, waar paddestoelenhuisjes staan...  :clownsmile:



Pas op voor de rechten van Peyo;D

Oscar

Jeroen, Fantastisch experiment. ook een leuke voor de vrije klasse op het ONK. Als je dan niet origineel bent...Daar moet je toch punten voor krijgen, Smurfenbier  ;D ;D. Je neemt deze toch wel mee op de MTG dag ? Die wil ik wel ff drinken hoor !!

Ben dan wel benieuwd of je van dit bier dan ook een blauwe smoel en/of tong krijgt ?  ;D

JeroenCV

Tuurlijk neem ik die mee naar de MTG. Ik vraag me alleen of hoe ik straks mijn gistvat ontdoe van het blauw....

Drents Hopbier

Citaat van: JeroenCV op 25-08-2007  10:19 uTuurlijk neem ik die mee naar de MTG. Ik vraag me alleen of hoe ik straks mijn gistvat ontdoe van het blauw....

Metaal of glas kan goed met aceton schoongemaakt worden.

Hopbier

JeroenCV

Dank je Hans.

Hmmm over het weekend is de blauwe kleur een beetje veranderd naar groen....De naam blue devil klopt dus niet meer....nu moet ik een nieuwe naar bedenken... green devil? nee dat klinkt niet...wie weet iets.

Hopmans


EBC

Groene smurf

JeroenCV

Smashed Frog, is misschie ook een optie.

Hopmans


Green Gusher.  :)


Adrie


Menno


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.