Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Black Sheep stout  (gelezen 9193 keer)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Black Sheep stout
« Reactie #25 Gepost op: 24-09-2007 22:43 u »
Walter,

Als je nu eerst wat gegevens in BrouwVisie had ingevoerd (Eind volume en gemeten SG) had je zelf kunnen aangeven wel SG je had gewenst, het correctiewater wordt dan automatisch bereken. Hiervoor is ook een aparte calculator, dus kon je het ook buiten je recept om berekenen.

Juist om dit soort "fouten" in het begin te voorkomen zijn er mensen die daarvoor software maken.. ;)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Walter

• Super lid
  • Land: be
  • Lid VHF
    • Vlaams Hobbybrouw Forum
« Reactie #26 Gepost op: 25-09-2007 08:01 u »
Hey Oscar,

Klopt, maar mijn pc staat niet bij mijn brouwketel. En dan denk je, ach laat ik het maar eens schatten  :verbergen:

Het recept is trouwens wel in je programma uitgewerkt en opgeslagen hoor.  :groots:

In elk geval weer eens een lesje geleerd.

Gisterenavond was de eerste felle gisting voorbij (hij staat nu nog steeds rustig te blubben) en was het tijd voor een eerste proefje. Het SG heb ik niet gemeten (bij 10 liter pas je wel op om steeds 250 ml te gaan verknoeien) maar ik heb wel een klein staaltje genomen en geproefd. Veelbelovend met een gebrande smaak en een stevige bitterheid (ik had bij het hopkoken nog een restje styrian goldings over dat ik er ook in heb gekieperd) van zo'n 55 IBU.  :lekkerbier:

Nu hem nog een tweetal weekjes laten lageren en dan is hij klaar om te bottelen. Daar vraag ik me echter af wat de ideale hoeveelheid bottelsuiker voor zo'n bier zou zijn.   :shelp: Teveel en dan gaat het karakter van een stout voor een deel verloren, te weinig en dan heb je plat bier. Ik dacht zelf aan zo'n 6g/l maar zou dit niet aan de lage kant kunnen zijn? :denken:

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #27 Gepost op: 25-09-2007 09:58 u »
Ook dat is naar biertype te berekenen met BrouwVisie :D

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
« Reactie #28 Gepost op: 25-09-2007 12:48 u »
Hey Robin,

Inderdaad, maar de waarden liggen nogal uiteen. Normaal bottel ik altijd met 7g/l soms met 8g/l maar ik heb het idee dat dat voor dit bier wel eens teveel zou kunnen zijn. Vandaar mijn vraag.

Je kan trouwens veel uitrekenen met het programma van Oscar, maar daar gaat deze thread niet over  >:D

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #29 Gepost op: 25-09-2007 15:22 u »
Heb je nog havervlokken gebruikt Walt?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #30 Gepost op: 25-09-2007 15:29 u »
Je kan trouwens veel uitrekenen met het programma van Oscar, maar daar gaat deze thread niet over 

Hoezo niet?
Je vroeg toch naar hoeveel bottlesuiker toe te voegen voor dit biertype?
Naar gelang van de gewenste hoeveelheid CO2 die past bij het biertype en lageringstemp enz kan je dit allemaal uitrekenen. (Althans met BrouwHulp, maar neem aan dat BrouwVisie deze functionaliteit ook heeft)

Of mis ik iets? ???

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
« Reactie #31 Gepost op: 25-09-2007 16:07 u »
Heb je nog havervlokken gebruikt Walt?

Neen, ik ben uiteindelijk bij het "originele" recept van Guiness gebleven. Ik moet zeggen dat hij redelijk romig smaakte gisteren. Het was zeker geen dun bier.

De reden waarom ik de havervlokken er niet bijdeed was omdat ik een export stout wou maken en geen oatmeal stout. Hoewel die laatste toch ook eens de revue zal moeten passeren  :lekkerbier:

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
« Reactie #32 Gepost op: 25-09-2007 16:14 u »
Hoezo niet?
Je vroeg toch naar hoeveel bottlesuiker toe te voegen voor dit biertype?
Naar gelang van de gewenste hoeveelheid CO2 die past bij het biertype en lageringstemp enz kan je dit allemaal uitrekenen. (Althans met BrouwHulp, maar neem aan dat BrouwVisie deze functionaliteit ook heeft)

Of mis ik iets? ???

Wel, als je in BrouwHulp gaat kijken (ik heb even geen toegang tot BrouwVisie) dan zie je daar dat de CO2 waarde tussen 2.0 en 3.6 mag liggen. Oftewel tussen de 3.4 en 9 gram per liter.  :o

Dit zijn toch wel erg "ruime" waarden die worden aangehouden en vandaar ook mijn vraag.  :biersmile:

Derek Walsh houdt het in zijn boekje op "krausen" toepassen om het juiste koolzuurgehalte te bekomen, hetgeen me ook niet verder helpt.

Dus richtte ik mij tot de forumleden die al wat ervaring hadden met het biertype welk koolzuurgehalte zij goed achtten voor dit type bier, hetwelk zich toch ergens onderscheid door zijn mondgevoel.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #33 Gepost op: 25-09-2007 16:20 u »
Walter, die waarden zijn gewoon volgens de biertypen definities, je moet daar naar eigen inzicht ergens tussen gaan zitten.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #34 Gepost op: 25-09-2007 16:23 u »
Als je bier op kamertemperatuur is zou ik 5-6 gram/liter toevoegen. Dit geeft een niet al te bruisend bier en past goed bij een stout.

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
« Reactie #35 Gepost op: 25-09-2007 16:24 u »
Walter, die waarden zijn gewoon volgens de biertypen definities, je moet daar naar eigen inzicht ergens tussen gaan zitten.

Daar probeer ik nu dus achter te komen.  :shelp: Gezien een 9g/l gaat bruisen als een melaatse in een zwembad  ;D en een 3.4 wel eens platter dan de borsten van Justine Henin  ;D ;D zou kunnen zijn, vraag ik me af waar ergens de waarde ligt die me dat mooie schuimkraagje + bijhorende mondgevoel kan geven als een echte Guiness.  :lekkerbier:

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
« Reactie #36 Gepost op: 25-09-2007 16:25 u »
Als je bier op kamertemperatuur is zou ik 5-6 gram/liter toevoegen. Dit geeft een niet al te bruisend bier en past goed bij een stout.

Gerb,

Thanks, ik ga hem bottelen bij 5.5 g/l. Net ertussen in. Ik had ergens een goed gevoel bij 6 g/l maar ga toch iets lager eindigen.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #37 Gepost op: 25-09-2007 18:24 u »
Daar probeer ik nu dus achter te komen.  :shelp: Gezien een 9g/l gaat bruisen als een melaatse in een zwembad  ;D en een 3.4 wel eens platter dan de borsten van Justine Henin  ;D ;D zou kunnen zijn, vraag ik me af waar ergens de waarde ligt die me dat mooie schuimkraagje + bijhorende mondgevoel kan geven als een echte Guiness.  :lekkerbier:

Plat als de borsten van Justine kan ik me wel iets bij voorstellen, maar die melaatse in het zwembad...

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
« Reactie #38 Gepost op: 25-09-2007 18:39 u »
Hoi Korek,

Dat is een oud mopje van bij ons : wat is een melaatse in een zwembad? Een bruistablet!
Wat zijn 10 melaatsen in een zwembad? Brokkepap!

Enfin, we wijken af... De stout is nu volledig uitgegist, hij blubt nog zo om de minuut, dus morgen gaat hij het lagervat in voor een week of twee. Daarna bottel ik hem met 5.5g/l suiker.

Wat denken jullie, basterd-(kinnekes-) of kristalsuiker?

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #39 Gepost op: 25-09-2007 19:47 u »
Ik zou zeggen kristalsuiker. Zelf bottel ik een stout altijd met 6,5 gr/l, er zit nog best wel wat koolzuur op bijvoorbeeld een Guinness Export Stout.

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
« Reactie #40 Gepost op: 28-09-2007 09:04 u »
Bon, gisteren heb ik het bier (in totaal 9 liter) verhuisd naar de lagerfles. Ik kon het me natuurlijk niet laten om even te proeven. Het SG was gezakt tot 1012 en aangezien hij nog steeds een klein beetje blubt (alle 2 - 3 minuten) denk ik dat het uiteindelijk zal zakken tot zo'n 1010.

Maar de smaak, wel die was in orde. Hij had de gebrande smaak die je van een guiness verwacht met dat romige mondgevoel. Maar ik heb hem gehopt tot +50 IBU waardoor hij een lekker bittertje aan het eind heeft  :lekkerbier:. Natuurlijk moet hij nog wat rijpen en is er het effect van het koolzuur nog niet aanwezig, maar ik kan nu al zeggen dat dit een lekker stoutje wordt!  :dansen: Spijtig dat ik maar 9 liter ervan gemaakt heb...  :stom:

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #41 Gepost op: 28-09-2007 19:32 u »
Spijtig dat ik maar 9 liter ervan gemaakt heb...  :stom:

Fijn dat je weer snel een reden hebt om te brouwen    :brouwen:

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
« Reactie #42 Gepost op: 29-09-2007 11:34 u »
Yep, dat wel, de volgende in lijn is wel weer eens wat anders. Het leuke aan de kleine hoeveelheden is wel dat je veel verschillende soorten kunt brouwen zonder dat je ineens met een immense voorraad komt te zitten.

Tags: