Kastanjes

Gestart door Amberbock, 12-08-2007 18:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Amberbock

Vorig jaar dronk ik in Corsica een kastanje bier. Heeft iemand daar al ooit mee geprobeerd een bier te brouwen? Indien ja, kastanjes roosteren/drogen of niet, laten kiemen of niet. Ik veronderstel dat je er op een of nadere manier een poeder moet van kunnen maken.

pincopallino

Citaat van: Amberbock op 12-08-2007  18:54 uVorig jaar dronk ik in Corsica een kastanje bier. Heeft iemand daar al ooit mee geprobeerd een bier te brouwen? Indien ja, kastanjes roosteren/drogen of niet, laten kiemen of niet. Ik veronderstel dat je er op een of nadere manier een poeder moet van kunnen maken.

http://www.mondobirra.org/birracastagna.htm
Ik heb geen ervaring met een kastanje recept. In Italie is een trend aan het worden bij streekbieren.Ik heb naar een recept gezocht maar alleen het volgende gevonden: geen hoeveelheden wel..Crystal malt-cara vienna- Kastanjemeel of gerosterde-Saaz+fuggles-jeneverbessen-sinasappelschil-kandijsuiker.

Ronnie

Hallo Bockske,
Christian Bourganel is een brouwer in de buurt van Aubenas (le 07, Ardèche), specifiek aan de brug van Val les bains (een kuuroord).

info: http://www.bieres-bourganel.com/

Hij studeerde in Louvain La Neuve (brouwingenieur) en deed zijn stage bij Jupiler. Hij kent heel goed de goede restaurants in België, ook deze hier in de buurt waar ik woon.

Enkele jaren geleden heeft hij me een rondleiding gegeven en een en ander verteld over zijn streekbieren, o.a. bière de marrons.

Zijn kastanjebier = grof gemalen kastanje dat even gestoomd wordt en dan toegevoegd aan het maischebeslag bij het storten. De enzymen moeten dus van de pilsmout komen. Zijn mout komt van de Malterie Moderne in de Aube (10).
De kastanjebrij mag niet meer zijn dan 25% zoniet zijn er filtermoeilijkheden vertelde hij.
Het brouwwater is natuurlijk afkomstig van een put (zeg maar bron) die heel zacht water oplevert, want een eind verderop is er de bottelarij van het bronwater van Val les bains.

Katanjes worden daar in de buurt massaal gewonnen (De Cévennes) en verwerkt voor puree, een specialiteit dat men mits juist geprepareed bij wild geeft.

Als hij een Belg ontmoet die wat brouwinteresse toont ben je zijn maat.
Als je ooit in de buurt bent gewoon het winkeltje binnenstappen en laten horen dat je amateurbrouwer bent, één minuut later sta je in de brouwzaal!

Zware bieren vindt je daar niet, in dat klimaat verkopen de lichtere, vlot drinkbare bieren goed alsook zijn fruitbieren, o.a. van myrtillekes.
Ik zie dat hij nu ook een nougatbier (?) heeft, dus waarschijnlijk met amandelen. Dat is niet voor mij want daar ben ik allergisch voor, een stukske nougat eten en...hoesten, rode kop enz...

Saluutjes, Ronnie

pincopallino

Er wordt ook kastanjehoning toegevoegd.

MO

Eerder op forum besproken:

link 1


pincopallino

Citaat van: Amberbock op 12-08-2007  18:54 uVorig jaar dronk ik in Corsica een kastanje bier. Heeft iemand daar al ooit mee geprobeerd een bier te brouwen? Indien ja, kastanjes roosteren/drogen of niet, laten kiemen of niet. Ik veronderstel dat je er op een of nadere manier een poeder moet van kunnen maken.
Lee's Nutty Hopped Mead

10.5 lbs. roasted chestnuts from Lee Williams Trails End Ranch
- Held at 160 Degrees F for 1 hour (Note: The chestnuts were not malted; therefore, the iodine test would not always show the presence of starch)
- Flushed with 190 degree F water
- Wort tested at 2% alcohol / 4% brix
Add 6 C. honey (or approximately 4.5 lbs.) – Note: corn sugar can be used for faster fermentation
- Wort tested at 4.5% alcohol / 9% brix
- Boil for 1 hour
Add 2 oz. Perle hops at end of boil
Use activated Safale S-04 yeast – Note: liquid yeasts are grown on barley based worts in the packaging; therefore, they contain gluten. DCL dried yeasts are all gluten free. You may use SafeAle or Safbrew.

If using honey, you will need to age the beer for about 4 months for peak taste.

For the best in fresh, USA grown chestnuts, chestnut chips or gluten-free chestnut flour, contact Lee Williams at the Trails End Ranch website:
Heb je hier wat aan? succes

pincopallino

Citaat van: Schaepekop op 13-08-2007  16:27 uPincopailino,graag dan vertalen, daar steken we allemaal wat van op.
Als het bericht bedoeld was voor alleen Amberbock, dan bied dit forum ook de mogelijkheid om in een persoonlijk bericht de informatie te zenden.
Fijn dat je informatie wilt delen , maar dan voor allemaal.

 :degroeten: Jan

Kastanje Bier.
Gebrouwen door : Tramontano en zo
Aantal liters : 13
S.G. bij aanvang: 1054g/lit.
E.S.G.                   1012g/lit.
Alc.Vol. %            5,6
maischschema
Granen mengen bij 42 graden
30 min.                   50 graden
60 min.                   65 graden
Bij het maischen toevoegen 300g. gedroogde kastanjes in brokken geslagen.

Ingredienten:
 Pilsmout                             3000 g.
 Cara-Pils                              300 g.

Hop :
Saaz Czech  3,5%                        Kooktijd               90 min. 
Saaz Czech  3,5 %                       Kooktijd               60 min.
Saaz Czech  3,5%                        Kooktijd               15 min.

Gist : Saflager W.Eurolager –S-23

Als je denkt dat ik een talenknobbel heb, dan heb je echt mis. In tegendeel!!

Schaepekop

Citaat van: pincopallino op 13-08-2007  17:22 uAls je denkt dat ik een talenknobbel heb, dan heb je echt mis. In tegendeel!!

Pincopallino,

Kijk, zo bereik je in ieder geval de Nederlandstalige bezoeker of zij die die dit in een redelijke mate machtig zijn.
Bedankt hiervoor. :duimop:
Dat de Nederlands taal (waarschijnlijk) niet jou moedertaal is maakt niet uit, maar jij kunt wel de schakel zijn tussen de Italiaanse en Nederlandse taal.
Ik denk dat je de bezoekers van Hobbybrouwen.nl er mee van dienst bent door de door jou geciteerde stukjes te vertalen en dan pas te plaatsen.

Amberbock

Bedankt voor de links. Loboske, ik zit op dit ogenblik in de Provence en vals les bains is op 310 km van hier. Iets te ver om rap over en weer te gaan. Maar ooit ga ik dat brouwerijtje bezoeken.
Zonnige groeten
Amberbock.

Amberbock

Beste pinco,
Dank je voor de moeite.
Het was niet allemaal direct duidelijk maar als ik het traag lees begrijp ik het meeste wel.
Grazie
Amberbock.

Ronnie

Citaat van: Amberbock op 14-08-2007  09:11 uik zit op dit ogenblik in de Provence en vals les bains is op 310 km van hier. Iets te ver ...Amberbock.

OK, daar moet ge wijn drinken natuurlijk! In Tarn & Garonne weet ik er nog een heel kleintje zijn, maar dat is ook weeral een eind in dat uitgestrekte land. Ik moet nog een dikke 2 weken geduld hebben en dan zit ik terug voor een hele poos in mijn 2de vaderland,
Liberté, Égalité & Fraternité!
Waar zit ge, de 30, 84, 13, 04 of 83?
goeie vacantie voor u en de familie Bockske!

MO

Heren, regelen jullie de persoonlijke conversatie de volgende keer via de persoonlijke berichten? Dat hoort hier niet thuis.

Pinco, bedankt voor het vertalen. Ik heb je oorspronkelijke posting in het italiaans, en het erop volgende commentaar verwijderd.

pieter v

Ik heb zelf ook al eens een kastanjebier gebrouwen, maar kan iemand me vertellen hoe ik het beste de kastanjes het hele jaar door kan bewaren?

Jacques

Citaat van: pieter v op 15-10-2014  18:23 uIk heb zelf ook al eens een kastanjebier gebrouwen, maar kan iemand me vertellen hoe ik het beste de kastanjes het hele jaar door kan bewaren?

Drogen?

pieter v

Ik ga een partijtje pellen, vacuüm trekken en dan gewoon in de koelkast proberen te  bewaren

Pepe

Yep, drogen en malen voordat je ze gebruikt. Gaat prima.
Denk overigens dat bij langdurig opslag het een goed idee is om de gedroogde kastanjes vacuüm  te trekken.
Misschien is inmaken nog een optie?

Of anders een paar blikken puree kopen :) Het is namelijk best een gedoe als je een flinke hoeveelheid wil pellen!

pieter v

Mijn vrouwtje heeft vandaag 6 kg verse kastanjes gepeld en vacuüm getrokken, kan ik toch geen kastanje puree voor kopen  ^-^

mterpstra

Ik heb laatst een brown ale met kastanje gemaakt. Ongeveer 1 op 6 tov van de mout. Ik heb ze eerst gepoft in de schil en vervolgens met een hamer kapot gemaakt en met schil en al in de maisch gedaan. Looistoffen en tannines worden pas na 70 graden veel uit mout en schillen opgelost in het wort dus daarom geen moeite gedaan om te schillen. Het bier is net een week aan het vergisten, maar eerste proeftest tussendoor leek veel belovend. Ik post binnenkort wel hoe het uiteindelijke bier proeft en of er wat kastanje in te proeven is.

pieter v

Ik ben benieuwd

Lange Möpper

Citaat van: mterpstra op 19-10-2014  22:08 uIk heb laatst een brown ale met kastanje gemaakt. Ongeveer 1 op 6 tov van de mout. Ik heb ze eerst gepoft in de schil en vervolgens met een hamer kapot gemaakt en met schil en al in de maisch gedaan. Looistoffen en tannines worden pas na 70 graden veel uit mout en schillen opgelost in het wort dus daarom geen moeite gedaan om te schillen. Het bier is net een week aan het vergisten, maar eerste proeftest tussendoor leek veel belovend.

Ik post binnenkort wel hoe het uiteindelijke bier proeft en of er wat kastanje in te proeven is.

Valt dit nog onder binnenkort? ben namelijk wel errûg nieuwsgierig hoe het is geworden.
Brown Ale met kastanjes.... hmmm

EvdBroek

Citaat van: Lange Möpper op 11-09-2017  22:19 uValt dit nog onder binnenkort? ben namelijk wel errûg nieuwsgierig hoe het is geworden.
Brown Ale met kastanjes.... hmmm
Dit heeft weinig zin; iemand quoten die al meer dan 2 jaar niet meer actief is op het forum.

sunlight

Citaat van: EvdBroek op 12-09-2017  13:43 uDit heeft weinig zin; iemand quoten die al meer dan 2 jaar niet meer actief is op het forum.

Misschien zo slecht gelukt dat hij nooit meer heeft kunnen reageren :weetniet:

seed7

~40% gedroogde en deels geroosterde tamme kastanjes met de rest pale mout gaf bij mij een zeer subtiele kastanje smaak.

Ingo

Lange Möpper

Citaat van: seed7 op 12-09-2017  23:31 u~40% gedroogde en deels geroosterde tamme kastanjes met de rest pale mout gaf bij mij een zeer subtiele kastanje smaak.

40% is toch best veel Ingo? Kom je dan wel aan je suikers?
Heb je ze eerst gestoomd of gekookt voordat je ze roosterde?
En gebruikte je de schillen ook?

Groeten Sjoert :brouwen:

seed7

Ik heb de kastanjes in de schil gedroogd, in de oven bij een graad of 140, daarna gepeld en in brokjes gehakt. Vervolgens een deel geroosterd bij een graad of 150-180, weet het niet meer exact. Wel het geheel verstijfseld. Ik ben voor de kastanjes uitgegaan van een potentieel rendement van 70%. Het totale rendement van het brouwsel lag ook op 70%.

Misschien is echt poffen en niet drogen van de kastanjes beter, ga ik dit jaar proberen,

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.