Kastanjes

Gestart door Amberbock, 12-08-2007 18:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Amberbock

Vorig jaar dronk ik in Corsica een kastanje bier. Heeft iemand daar al ooit mee geprobeerd een bier te brouwen? Indien ja, kastanjes roosteren/drogen of niet, laten kiemen of niet. Ik veronderstel dat je er op een of nadere manier een poeder moet van kunnen maken.

pincopallino

Citaat van: Amberbock op 12-08-2007  18:54 uVorig jaar dronk ik in Corsica een kastanje bier. Heeft iemand daar al ooit mee geprobeerd een bier te brouwen? Indien ja, kastanjes roosteren/drogen of niet, laten kiemen of niet. Ik veronderstel dat je er op een of nadere manier een poeder moet van kunnen maken.

http://www.mondobirra.org/birracastagna.htm
Ik heb geen ervaring met een kastanje recept. In Italie is een trend aan het worden bij streekbieren.Ik heb naar een recept gezocht maar alleen het volgende gevonden: geen hoeveelheden wel..Crystal malt-cara vienna- Kastanjemeel of gerosterde-Saaz+fuggles-jeneverbessen-sinasappelschil-kandijsuiker.

Ronnie

Hallo Bockske,
Christian Bourganel is een brouwer in de buurt van Aubenas (le 07, Ardèche), specifiek aan de brug van Val les bains (een kuuroord).

info: http://www.bieres-bourganel.com/

Hij studeerde in Louvain La Neuve (brouwingenieur) en deed zijn stage bij Jupiler. Hij kent heel goed de goede restaurants in België, ook deze hier in de buurt waar ik woon.

Enkele jaren geleden heeft hij me een rondleiding gegeven en een en ander verteld over zijn streekbieren, o.a. bière de marrons.

Zijn kastanjebier = grof gemalen kastanje dat even gestoomd wordt en dan toegevoegd aan het maischebeslag bij het storten. De enzymen moeten dus van de pilsmout komen. Zijn mout komt van de Malterie Moderne in de Aube (10).
De kastanjebrij mag niet meer zijn dan 25% zoniet zijn er filtermoeilijkheden vertelde hij.