Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gestokte vergisting... help!  (gelezen 6924 keer)

Offline MH

• Vol lid
  • Land: nl
Gestokte vergisting... help!
« Gepost op: 06-08-2007 20:53 u »
Beste forummers,
Ik zit met een probleem en kan daarbij jullie ervaring goed gebruiken.
Als beginnend brouwer ben ik met mijn 2e brouwsel bezig, een bock bier uit blik (Black Rock). Zie deze thread.. (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,7000.0.html). Hierin heb ik zo'n beetje beschreven wat ik gedaan heb.
Ik heb het namelijk iets anders gedaan dan de brouwinstructies bij de kit, ik hou namelijk van experimenteren  ;D
Samengevat:
- 1,5 liter starter gemaakt (wilde ik eens proberen) --> 36 uur belucht en daarna in de koelkast gezet tot gebruik, vloeistof eraf geheveld en de gist slurrie toegevoegd.
- in plaats van. 1 kg suiker heb ik 1,5 kg moutextract gebruikt.
- extra toegevoegd ca. 500 g butterscotch stroop van CSL (om een karamel smaak aan het bier te geven). Deze stroop bestaat uit invertsuiker, suikerstroop en aroma's.

Begin SG 1057

24 uur na pitchen (het koste wel wat moeite om het wort te koelen) redelijk wat activiteit in het waterslot. Dit hield totaal op na 48 uur ???
SG gemeten, deze was 1030.
4 dagen na pitchen opnieuw het SG gemeten, deze was nu 1028 (nauwelijks gezakt dus).

Wat nu te doen? Misschien het 'bier' overhevelen naar een fles om te klaren?

Heeft iemand dit eerder meegemaakt? ...help !     :weetniet:

Groet,
Marcel

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
Re: Gestokte vergisting... help!
« Reactie #1 Gepost op: 06-08-2007 21:07 u »
Wat was de vergistingstemperatuur?

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #2 Gepost op: 06-08-2007 21:13 u »
Begin met overhevelen en hevel de gistkoek onderin ook mee. Eigenlijk gewoon overbrengen naar een ander gistvat dus. Doordat de gist weer vermengd wordt en veel van de CO2 verzadiging verdwijnt, kan de gisting weer op gang komen.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #3 Gepost op: 06-08-2007 21:14 u »
Om te beginnen moet je niet in de stress schieten ;D! Het gebeurt bij mij regelmatig dat het SG nog 10 tot 15 puntjes zakt na het overhevelen. Bier brouwen is een geduldige hobby, je moet niet steeds je gistvat openen om SG samples te nemen ;).

Ik zou zeggen, hevel het bier over en waarschijnlijk gaat ie gewoon rustig door met gisten vanwege de zuurstofinslag. Als je Brewferm gist heb gebruikt is er een grote kans dat ie niet verder doorgist dan SG 1020, ook al belucht je de starter 36 uur.

Tip: in een starter is 150 gram moutextract voor 1,5 liter voldoende.

Succes :duimop:.

Groet Caspar

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 06-08-2007 21:28 u »
Welke gist was dit?

Offline MH

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 06-08-2007 21:40 u »
Bedankt voor de reacties   :D

@Korek: De temperatuur was ongeveer 26-28  C (het is bij mij best warm in de keuken, pfff)

@Caspar: Ik heb zo'n emmer van Brewferm dus neem de samples met behulp van. het kraantje  ;)
(in de starter had ik ook 150 g moutextract gedaan)

@MO:  Het was een korrelgist die bij het pakket zat. In het pakje zat 5 g die ik heb gebruikt om de starter mee aan te enten.

:gistsmile:

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #6 Gepost op: 06-08-2007 22:06 u »
In de eerste plaats is de temperatuur te hoog, ideaal is om en nabij 21 C en in de tweede plaats is de (waarschijnlijk) Brewferm gist niet bepaald van topkwaliteit. Als je de voorgaande adviezen opvolgt, dus overhevelen naar ander vat, heb je kans dat de vergisting weer op gang komt. Zo niet, dan heeft je gist het loodje gelegd.

Offline MH

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 07-08-2007 00:12 u »
Ik heb het bier overgeheveld (of eigenlijk via een slang aan de kraan) naar een fles met achterlating van een gedeelte van de gistkoek (er lag al best wel veel gist op de bodem). Nadat ik het waterslot erop had gedaan zag je meteen wat activiteit in het waterslot (ik denk de vrijgekomen CO2 bij het overbrengen) maar dat werd ook weer vrij snel minder en nu is er af en toe een blub te zien...

Hoe lang moet ik het trouwens zo laten staan?

Nogmaals bedankt voor de reacties :groots:

:proost2:    , Marcel

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #8 Gepost op: 07-08-2007 00:28 u »
Zolang er activiteit is in het waterslot rustig een week of twee laten staan. Wat bedoel je met af en toe een blub, meer dan 1 per minuut of minder? Als er helemaal niets meer gebeurt kun je nog een goeie korrelgist toevoegen, T58 of S33. Wel de temperatuur omlaag proberen te krijgen tot 21.

Offline bakkerman

• Junior lid
  • **
  • Land: au
« Reactie #9 Gepost op: 07-08-2007 00:55 u »
Het eerste wat ik dan doe is het vat even goed te schudden.
Dat maakt een hoop koolzuur los, en het gist wervelt wat op. Het heeft mij een paar keer gered.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #10 Gepost op: 07-08-2007 19:58 u »
- 1,5 liter starter gemaakt (wilde ik eens proberen) --> 36 uur belucht en daarna in de koelkast gezet tot gebruik,

Dan heb je gist van een graad of 4-10 bij een wort gedaan wat veel warmer is. Dit levert een termperatuurschok op, en dat is niet goed voor de gist. Ook temperatuurschommelingen tijdens de gisting kunnen problemen opleveren.

Offline MH

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 07-08-2007 20:09 u »
Dan heb je gist van een graad of 4-10 bij een wort gedaan wat veel warmer is.

Ik heb de starter 's ochtends in de koelkast gezet en 's avonds 3-4 uur voordat ik ging pitchen weer uit de koelkast gehaald om wat op te warmen. Ik geef toe, 25 C zal de starter niet geweest zijn. Voordat ik ging pitchen heb ik de bovenstaande vloeistof afgeheveld en de gistslurrie toegevoegd aan het wort.

@Korek: het waterslot laat nu eens in de paar uur (of langer, want zo goed hou ik het nu niet bij) een blub zien...

:proost2:

Offline MH

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 13-08-2007 22:26 u »
Nog een paar vraagjes !  ;D
Afgelopen zaterdag (5 dagen na overhevelen in fles) heb ik weer eens het SG gemeten. Deze was 1025. Dus maar een paar puntjes gezakt. Omdat ik nog een zakje korrelgist had liggen dacht ik bij mezelf laten we die eens toevoegen. Zo gezegd zo gedaan. Na toevoegen flink omgeroerd en het waterslot er weer op gedaan.
De volgende dag (afgelopen zondag) was er nog niet veel te zien maar toen ik vanmiddag thuis kwam viel het me op dat er toch wat activiteit te zien is in het waterslot. Om de 1 minuut en 44 seconden was er een 'blub'. Dus er gebeurt iets. Ik dacht dat als het SG tussen de 1010 en 1020 ligt het wel tijd is voor het bottelen. Doe ik hier goed aan? Dus misschien nog een weekje laten staan? Hoeveel suiker voegen jullie altijd toe voor hergisting op de fles?
Er dient zich trouwens nog een ander probleempje aan....volgende week vrijdag ga ik op vakantie voor 2 weekjes. Kan ik de flesjes dan gewoon laten staan? (Ik heb trouwens wel een paar grote bakken aangeschaft waar ik de flesjes in zet dus mocht er eens eentje knallen dan hoef ik niet heel de keuken schoon te maken ;))

Sorry voor de vele vragen   :leren:     Alvast bedankt voor een reaktie.

Marcel

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #13 Gepost op: 14-08-2007 08:52 u »
Met een start SG van 1057 zou ik pas bottelen na je vakantie, erop hopende dat het SG gezakt is onder de 1020.

Korrelgist toevoegen is nutteloos. Beluchten zou kunnen, gistvoeding toevoegen is misschien nog het beste.

De meeste brouwers bottelen met 7,5 g suiker per liter jongbier. De een brengt een derde van deze hoeveelheid suiker in een 0.3 L flesje, andere maken een suikeroplossing aan (ong 1:1 in water), even koken, koelen, toevoegen aan jongbier, mengen en bottelen. Jongbier eerst van de gistkoek afhalen voordat je gaat bottelen.

Succes.

Offline MH

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 14-08-2007 19:30 u »
Dank voor het advies.
Trouwens de aktiviteit in het waterslot is wat toegenomen, nu 'blubt' ie om de 30 seconden. Dat gaat goed, toch?
Of kan het een infectie zijn?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #15 Gepost op: 14-08-2007 21:30 u »
Korrelgist is kennelijk niet nutteloos als hij nu wel goed blubt. Is het bier niet gewoon wat warmer geworden met de temperaturen van de laatste dagen?

Offline MH

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 14-08-2007 22:24 u »
De temperatuur is eerder iets koeler geworden denk ik. Nu is de temperatuur rond de 24 C.

Offline MH

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 10-09-2007 10:29 u »
Terug van vakantie....  :(
Het word nu maar eens tijd om te gaan bottelen  :D Het heeft wel een beetje lang staan lageren (zo'n 3 4 weken) dus ik denk dat als ik ga overhevelen naar een vat en het is helder dat ik wat extra gist toevoeg voordat ik ga bottelen, natuurlijk ook met zo'n 7 g/l suiker.
Is deze aanpak juist?

Groet,
Marcel

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #18 Gepost op: 10-09-2007 16:08 u »
Als het bier nog redelijk troebel is, dan is verse gist niet nodig. Het was toch geen zwaar bier?

Offline MH

• Vol lid
« Reactie #19 Gepost op: 10-09-2007 17:10 u »
Ik heb de SG gemeten en deze was 1021, dus niet verder gezakt dan 2 weken geleden (lijkt zelfs iets gestegen ???). Vanuit de fles heb ik het bier (ca. 21 l) overgeheveld naar een vat. Het was best helder dus daarom heb ik toch nog wat korrelgist (4 5 g) toegevoegd voordat ik ging bottelen. Ook heb ik 146 g suiker toegevoegd (eerst opgelost in water en 5 minuten gekookt voordat ik het aan het bier toevoegde). Het rook wel naar bier maar het smaakte best zurig met een iets bittere nasmaak ???
Ik hoop dat het wat wordt maar heb nu toch mijn twijfels (vanwege die zurige smaak).

We zullen zien....

:-\

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 10-09-2007 21:13 u »
Een beetje zurige smaak is geen probleem, dat komt wel meer voor. Bier is nu eenmaal een zurige drank (pH 4,5).
Wacht tot het bier gebotteld is en een tijdje gestaan heeft, pas dan kun je wat meer zeggen over de smaak.

Overigens wil een licht zuur bier zich in de loop van de tijd heel mooi te ontwikkelen. Deze bieren vormen een uitzondering op de regel dat je bier jong moet drinken.

Offline MH

• Vol lid
« Reactie #21 Gepost op: 28-09-2007 21:37 u »
een 10tal biertjes verder.....
Het is toch nog goed gekomen. Het bokbiertje smaakt erg lekker, helaas is het schuim erg snel weg en zit er niet heel veel koolzuur in het bier. Dit laatste vind ik niet zo'n probleem want het biertje drinkt nu wel lekker weg...  ;D

Het is moelijk om er vanaf te blijven. Ik vraag me af of de smaak nog beter wordt   ;)

O ja, ik heb ook eens even de %brix gemeten met mijn net aangeschafte refractometer. Deze is 9% en volgens Promash wil dat zeggen dat er ongeveer 5 vol% alcohol in zit.

Groet,
Marcel

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 29-09-2007 00:20 u »
Wat is dat nu toch allemaal met dat Brix?  :weetniet:
Plato is toch hetgeen wat men in Nederland gebruikt?

Ach, whatever.

:degroeten:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #23 Gepost op: 29-09-2007 00:32 u »
Wat is dat nu toch allemaal met dat Brix?  :weetniet:

En jij hebt een plato meter ? En plato wordt door de grote jongens gebruikt. Ik denk dat weinig amateurbrouwers rekenen met plato.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 29-09-2007 00:35 u »

Citaat
En plato wordt door de grote jongens gebruikt.
94 kilo.
Is groot genoeg dacht ik zo.

:degroeten: