Opkweken Orval gist, let op voor infecties van andere brouwsels!

Gestart door Caspar, 04-08-2007 17:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Damn, een poosje geleden heb ik Orval gist opgekweekt voor een proefbrouwsel. De Brettanomyces bruxellensis heeft echter ook in mijn andere brouwsel geïnfecteerd :echtboos:.

Wees heel voorzichtig met het opkweken van Orval en bottel geen andere brouwsel tegelijk met een Orval brouwsel. Ik ga morgen alle vaten en mandflessen in de Chempro Caustic zetten die in aanraking zijn geweest met beide bieren. Gelukkig lijken mij Imperial IPA en Bok niet geïnfecteerd :-\.

Wees gewaarschuwd :police:.

Groet Caspar

PS Wesley, jij hebt beide brouwsels... ben benieuwd of je het lust, de APA is dus eigenlijk een Orval light ;).

dwbrouw

Citaat van: Caspar op 04-08-2007  17:24 uDe Brettanomyces bruxellensis ?


Wat is dat voor soort? :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: dwbrouw op 04-08-2007  17:50 uWat is dat voor soort? :degroeten:

Brettanomyces bruxellensis,  kopieer het en plak het in Google. Veel leesplezier.

Hopbier

oranjeboombiertje

Citaat van: Caspar op 04-08-2007  17:24 uPS Wesley, jij hebt beide brouwsels... ben benieuwd of je het lust, de APA is dus eigenlijk een Orval light ;).

Zijn ze al goed of moet ik ze nog even laten staan? Vanochtend heb ik ze nog wel even geschud om de hergisting wat te bevorderen.

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Dit is het typische "natte paardendeken" aroma, soms wenselijk maar veelal niet ;).

@Wesley,

Laat ze nog maar een maandje of twee met rust... persoonlijk vind ik de bret smaak te dominant en lijkt het echt op een infectie. Ik vrees dat deze bieren nooit echt lekker zullen worden.

oranjeboombiertje

Oké ik ga mijn best doen er braaf vanaf te blijven.

 :degroeten:
Wesley

MO

Alsof we je niet gewaarschuwd hadden. Ik moet het afkloppen, maar brouwsel 107 was met de Orval gist. Nu met 113 bezig maar tot op heden nog niets geks geproefd in de bieren erna. Wel al mijn vaten en slangen in hete loog geweekt natuurlijk.

oranjeboombiertje

Dit bewijst ook maar hoe makkelijk er iets achter kan blijven in de brouwapparatuur. Er kan dus in plaats van een Orval gist ook een melkzuur bacterie of iets dergelijks blijven hangen. Ik maak daarom tegenwoordig alles na gebruik schoon met loog, voor de zekerheid.

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Het verbaast mij ook hoe makkelijk een bier geïnfecteerd kan raken, de wilde gist moet ergens in de lucht hebben gezeten of zo :weetniet:. Nou ja, fingers crossed, alle materialen liggen nu in de Chempro Caustic... het is vermoedelijk een (leerzaam) incident en het lijkt erop dat ik geen brouwhuis infectie heb.

Groet Caspar

Herman

Je bent niet de eerste, vraag Johannes maar es naar zijn Bretta-Bok. Ik neig nu ook meer naar Ronnie's advies de Orval gist pas bij bottelen toe te voegen, al moet je wel oppassen voor bierbommen, dus fors minder bottelsuiker gebruiken.

Johannes

Jep, maar daar was het beruchte kraantje van het gistingsvat de boosdoener. Enneh Caspar, help je nou mythe's in stand houden dat infecties uit de lucht komen vallen  :neenee: ? Gewoon beter je spulletjes schoonmaken  >:D

Caspar

ja ja Johannes... je hebt gelijk grmbl ;).

De Orval gist als primair geeft inderdaad wel een aanzienlijk zwaardere bret hoeveelheid dan de originele Orval. Ik denk ook dat Ronnie gelijk heeft.

Caspar

Thank God,

Vanavond heb ik zowel een Imperial IPA als een Bok geproefd (gebotteld na het "Bretta" drama...) en in beide brouwsels is 0,0% "Bretta" te bekennen. Al met al, heb ik weer een wijze les geleerd en is de infectie niet blijven plakken gelukkig :weetbeter:.

Maar ja, hoe zal de geïnfecteerd APA proeven over een maandje :biersmile:, misschien heb ik wel een Orval light geproduceerd ;)??

Groet Caspar

Caspar

Ik heb vandaag zowel de geïnfecteerde APA als de Orval Supreme geproefd en beide bieren zijn eigenlijk erg lekker. De APA smaakt als een bittere Orval, zeer droog en hoppig. De Bretta smaak komt steeds beter in balans en is nog net iets dominanter aanwezig dan in een Orval.

De Supreme versie is wat zoeter, alcoholischer, moutiger en bitterder dan de Orval... lekkerrr :duimop:.

Een geluk bij een ongeluk... gelukkig zijn mijn andere bieren niet geïnfecteerd, want alleen maar Bretta brouwsels gaat zeker tegen staan >:D.

Groet Caspar

Caspar

Vandaag nog eens de geïnfecteerde APA geproefd.

De Bretta smaak is na bijna 2 maanden niet zwaarder dan een Orval en het bier is wel goed te drinken, al had ik natuurlijk een heel ander eindresultaat in gedachten :weetniet:.

De Brettanomyces Bruxellensis vergist wel echt elke denkbare suiker lijkt het, waardoor het bier gort-droog is en totaal geen moutige ruggengraat en body heeft tegenover de toch wel bovengemiddelde bitterheid.

Groet Caspar

oranjeboombiertje

Heb je dan geen last van teveel koolzuur als er zoveel suiker vergist is door de bretta?

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Nee dat niet, waarschijnlijk is de infectie er dus al eerder in geslopen dan het bottelen. Het eind SG was 1008 bij bottelen.

Ik kan niet meer precies reproduceren wanneer het fout is gegaan helaas :weetniet:.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.