Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wyeast gist  (gelezen 2876 keer)

Offline Meesterbrouwers.nl

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Wij van Meesterbrouwers adviseren Meesterbrouwers
    • Meesterbrouwers.nl
Wyeast gist
« Gepost op: 03-08-2007 20:27 u »
Allen,

Het is de eerste keer dat ik met een vloeibaar gist aan de gang ga (Wyeast Pils). Ik lees overal dat het maken van een giststarter 2 dagen van te voren een pre is. Ik kan max 20 liter in 1x maken. Is het nodig om dit ook op deze manier te doen of kan ik de Wyeast gist er direct in gooien vanuit de verpakking en nadat hij gebold is?

Als je een gist starter wil maken (2 dagen) dan moet er dus ook voeding voor de gistcellen zijn?

groeten

Ton

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Wyeast gist
« Reactie #1 Gepost op: 03-08-2007 20:40 u »
Ik lees overal dat het maken van een giststarter 2 dagen van te voren een pre is.

Ton, maak hier maar 1 week van of 1,5 week van maken. Je gaat een pils maken (ondergistend) en deze hebben extra veel gist nodig. Mocht je het vanavond niet al te druk hebben lees dan ff deze discussie:D

Alleen de zak Wyeast gebruiken voor een dergelijk brouwsel is geen optie.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 03-08-2007 20:41 u »
Zeker voor een pils is het wenselijk om een (veel te) grote starter te maken. Voor 20 liter pils is een starter van 5-6 liter zeker niet teveel. Deze moet je dan weer laten bezinken (in de koelkast) wat bij elkaar meer dan 2 dagen duurt. De Wyeast moet ook eerst gesmacked worden, dit duurt ook minstens 1 dag en meestal meer. Kortom je mag rustig een week of zelfs 2 weken uittrekken voor een giststarter, het is tenslotte de basis van een goed bier en daar mag je best wat aandacht aan besteden.

:degroeten:
Wesley

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 03-08-2007 20:43 u »
Ton,

Ook nog  dit: welkom op dit forum! Net even  jullie website bekeken. Ziet er leuk uit, netjes en verzorgt. Kun je misschien iets meer over jullie genootschap vertellen?

:degroeten:

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 03-08-2007 20:48 u »
Zo nog even  op jullie site zitten surfen kom ik deze foto tegen

en dit in combinatie met de term giststarter  :o Ik hoop niet dat je je starters zo behandelt en deze ook zo aan je bier toevoegt.  :o

• Junior lid
  • **
    • Meesterbrouwers.nl
« Reactie #5 Gepost op: 03-08-2007 21:06 u »
De foto met het overgelopen gist was gemaakt met een droge gistkorrel. Dit ging helemaal fout haha...de gist hebben we weggegooid en een nieuwe starter gemaakt....

Was een leuke bak, maar hier hebben we van geleerd. :-)

• Junior lid
  • **
    • Meesterbrouwers.nl
« Reactie #6 Gepost op: 03-08-2007 21:28 u »

Ik zal iets meer vertellen over ons genootschap.

Wij zijn een clubje vrienden uit Den Haag en zijn nu +-2 jaar bezig met bierbrouwen. Wij zijn nog nergens bij aangesloten of dergelijke, maar zouden graag in contact willen komen met andere genootschappen om onze vaardigheden te verbeteren en alle tips& trics op het gebied van bier te leren. Als er ergens bijeenkomsten zijn lijkt het ons leuk om daar bij aanwezig te zijn.

Binnenkort beginnen we aan ons 10de zelf gemaakte biertje, dus we hebben wel enige ervaring op dit gebied. Elke keer leren wij bij en zijn dus nu aangekomen bij de stap van vloeibaar gist. De biertjes die we zelf gemaakt hebben (met uitzondering van nr1 (te bitter) en nr3 (te veel iers mos)) waren goed tot zeer goed te drinken.

Het uiteindelijk doel is om mee te doen met wedstrijden, maar dit heeft geen haast.

Als je vragen heb stel ze gerust!

Groeten

Ton

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 03-08-2007 21:45 u »
Als er ergens bijeenkomsten zijn lijkt het ons leuk om daar bij aanwezig te zijn.

Lees dan deze draad ff Veel forummers zullen op deze dag aanwezig zijn. Jullie ook ?

nr3 (te veel iers mos))

Gelukkig lees ik op jullie site, dat jullie ierse mos al afraden !  :duimop:

Het uiteindelijk doel is om mee te doen met wedstrijden, maar dit heeft geen haast.

ONK 2008 lijkt mij inderdaad vroeg genoeg !!  :D

• Junior lid
  • **
    • Meesterbrouwers.nl
« Reactie #8 Gepost op: 03-08-2007 22:50 u »

Klink heel leuk! Ik zal het even aan de andere voorleggen, maar denk wel dat we erbij zijn.

Hoeveel mensen zijn er aanwezig?

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 04-08-2007 00:46 u »
Hoeveel mensen zijn er aanwezig?

Genoeg! En let dan vooral op gele forum truien...'t zal er zwart van zien.  :D :D

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
« Reactie #10 Gepost op: 11-09-2007 10:59 u »
Ik lees op jullie site bij de definitie van bier dat er soms fruit aan de basis ligt van bier. Bij kriek. Dit is per definitie niet zo! Immers, dan zou het wijn zijn. Water en gerst liggen altijd aan de basis. Ook bij kriek. Ja, zelfs bij commerciele. Al lijkt dat vaak op puur sap met koolzuur :duimonder: Eerst wordt er echt bier gebrouwen. Dan pas fruit/sap toegevoegd.

Erg leuke site overigens. Veel succes met brouwen.

Louis
RoodeleeuwVenlo

Tags: