Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hommelbier  (gelezen 36200 keer)

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Hommelbier
« Gepost op: 03-01-2003 18:35 u »
Hoi allen,

En dan is het nu tijd voor een nieuwe kloon: Poperings Hommelbier van brouwerij Van Eecke uit Watou.  :elifant:
Het recept is niet van mij zelf, maar van de Deltabrouwers, zie http://web.inter.nl.net/users/deltabrouwers/hommelbier.htm

Ik wou dit bier al een tijdje brouwen (wat heet, al een paar jaar). Zodra de gist actief wordt zal ik het ergens volgende week brouwen.

Voor het gemak hier ook maar even het recept, voor 20 liter:
%     Mout                      Hoeveelheid
92,3  Pilsmout                  5050 g
3,8  Tarwemout                210 g
3,8  Munchener 15 EBC       210 g

Hop
Brewer's Gold 7,5%     32g-75min ; 9g - 5min
Hallertau Hersbruecker 3,5% 21g-30 min; 21g-Dry hop

Gist
Zeeuwse gistbank: hommelbier, kweek ik momenteel op. Vergisting gaat naar verluidt het beste bij zo'n 30C!

Maischen volgens het gepubliceerde schema:
55C - 5 min
63C - 50 min
73C - 10 min
78C - 1 min

Water : graan = 4 : 1

Begin SG 1.065
IBU oorspronkelijke bier : 40

Dryhoppen tijdens lagering, geen hopthee maar gewoon in een zakje toevoegen met een knikker o.i.d. als verzwaring.

Heeft iemand nog commentaar hierop, wellicht ervaringen van onze Deltabroeders?  :groots:

Het promash bestand is hier ook te downloaden:

http://www.hobbybrouwen.nl/cgi-bin/ProMashRecept/hommelbier.rec

Groet,
Herman

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Pallieter

• Vol lid
  • Land: be
  • BROUWEN EEN PRACHTIGE HOBBY
Re: Hommelbier
« Reactie #1 Gepost op: 04-01-2003 15:38 u »
Hallo Herman,

Een vergisting bij 30°c lijkt mij veel te hoog .(estervorming)
                                        Groeten,
                                          Jan

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 04-01-2003 16:40 u »
Hallo Jan,

Ja, die 30C leek mij ook al rijkelijk veel. Ik was ook niet van plan dit te doen, ik heb overigens geen gistkast om die temperatuur te halen.

Ik las net in een nieuwere versie van M. Jacksons "Grote Belgische Bieren" dat de hop inderdaad Brewer's Gold en Hallertau is. Er wordt na de mout gerept van een oorspronkelijk plato van 16 (dus zo'n 1.066), later staat nog een vermelding dat er witte suiker wordt toegevoegd. Of dit in die 16 Plato inbegrepen is, haal ik er niet uit. Maar indien dat het geval is en gegeven een alcohol van 7,5%, betekent dit dat die 1.066 dan tot op 1.010 vergist moet zijn.

Wellicht voeg ik nog wel wat suiker toe, het bier schijnt mij ook lichter toe dan de 7,5%. Iets dat inderdaad op toevoeging van suiker duidt.

Herman

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #3 Gepost op: 05-01-2003 10:35 u »
Die lange rusttijd op 63C lijkt wel weer te duiden op een bier wat ver door kan gisten.

JW.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 06-01-2003 12:10 u »
Vandaag gaf mijn giststarter tekens van leven, bij het schudden stegen vele mooie kleine belletjes op en er was sprake van mooie troebeling en vooral een duidelijk zichtbaar gistdepot onderin. Ik maakte me gisteravond al wat zorgen over gebrek aan activiteit, dus heb ik voor de zekerheid ook wat gist uit een flesje opgestart. Toch best handig zo'n bierkeldertje  ;D

Het proeven van het origineel was ook al zo'n straf  ;) JE moet wat over hebben voor deze hobby, verdraaid lekker biertje toch.

Ik denk dat ik inderdaad maar wat suiker toevoeg aan het brouwschema, zo'n 250-500 g of zo.

Herman

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 06-01-2003 13:32 u »
Ha Herman  :proost:

Voor een goede verspreiding van de hoparoma's lijkt het los toevoegen van de hop een beter resultaat te geven. Ik heb dat nu een paar keer gedaan met goed resultaat. Het geeft wel een extra klus bij het bottelen (de hopbellen moeten er weer af). Ik besef me nu net dat Orval ook de hopzak gebruikt. Het werkt in ieder geval makkelijker, maar de hop heeft minder mogelijkheden zijn aroma's over de volledige hoeveelheid te verspreiden.

Verder wel een leuk recept. Ben benieuwd.

Edwin

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 09-01-2003 12:48 u »
Hoi Edwin,

Hoe heb jij dat gedaan met losse hopbellen? Heb je voor het bottelen eerst overgeheveld naar een andere gistingsfles? Hoe heb je voorkomen dat de hopbellen je hevel verstoppen?
:weetniet:

Ik heb zelf tot nu toe slechts gedry-hopt met hop in een hopzakje.

Herman

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 10-01-2003 09:43 u »
Ha Herman,

Ik heb daarvoor mijn hevelfilter met (gedesinfecteerde) kaasdoek gebruikt. Daarmee is het bier in mijn 'bottelkuip' terecht gekomen en de hop in het lagervat.
Het is duidelijk meer geklieder dan met een hopzak en daarmee minder aantrekkelijk, maar ik denk dat losse hop meer aroma's geeft. Mocht dat verschil marginaal blijken, dan ga ik natuurlijk zeker over op hopzakken!! Orval werkt immers ook op die manier.

Edwin

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 10-01-2003 10:14 u »
Ik ga het recept (vandaag) toch brouwen zoals oorspronkelijk aangegeven. Herlezen van M. Jackson opmerking over kristalsuiker leerde dat hij duidt op toevoeging van witte suiker en gist bij het bottelen.

Mocht de body nu toch te vol worden, dan krijgt de volgende poging gewoon wel wat suiker.

Herman

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 11-01-2003 13:54 u »
Gisteren zoals gezegd het bier gebrouwen. Het brouwen ging voorspoedig, voor de verandering had ik eens alles voorbereid, i.p.v. alles tijdens het brouwen bij elkaar te grissen  ;D

De exacte opbrengst weet ik niet, ca 9-10 l van 1.065 (na verdunning met water).

De gist was 's avonds al actief, in totaal heb ik zo'n 0,5 l giststarter toegevoegd. Best veel, maar goed. Er zit nu een mooie 1-2cm dikke gistlaag op het bier. Bij de giststarter was niet zo veel gist bovenop het bier terug te vinden, het leek wel bijna een ondergist.

Na de 1e gisting zal ik gaan dry-hoppen met 11g Hallertau Hersbrucker .

Herman

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 14-01-2003 23:01 u »
Het bubbelen neemt af, ik denk dat het tijd wordt om over te hevelen. Ik heb nog geen SG monster genomen, maar de activiteit is duidelijk minder, ook na even schudden. Overigens is dit wel een heel erg flokkende gist, bijna geen gist bovenin, vrijwel alles onderin de fles. Het lijkt bijna een ondergist, maar ik val in herhaling geloof ik  ;D

Herman

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 21-01-2003 13:57 u »
De 16e heb ik het bier overgeheveld. Het vergisten gaat erg langzaam, het SG was nog maar tot 1.032 gedaald. Ik heb een hopzakje ontsmet en hier 12g Hallertau Hersbrucker  in gedaan voor de dry-hopping. Ik had niet echt iets om het zakje mee te verzwaren, heb er toen een rvs theelepel in gedaan. Niet zwaar genoeg, hopzak met theelepel drijft lekker bovenin de fles  ;D

Het viel me wel op dat de gist nogal gevoelig is voor het dalen van de temperatuur. De gisting valt compleet stil lijkt het wel, wellicht de reden voor de lage gisting. Ik heb de fles nu dan ook op een verhoging naast de radiator gezet. Daarnaast de fles met enkele handdoeken geisoleerd. Het gisten verloopt nu naar het zich laat aanzien wel weer goed, het blubt tenminste weer vaak en er is weer een schuimkraag verschenen op het bier.

Herman

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 29-01-2003 21:01 u »
Brouwers,

Vanavond heb ik het hopzakje verwijderd en even een SG staal genomen: SG 1.010, het gisten is ten einde en het bier is na veel schudden aan het klaren. Schudden? Tsja, de hopzak bleef bovenin drijven, ondanks de verzwaring.

Daarom maar besloten de hopzak alvast te verwijderen, zodat het bier met nog wat rust kan klaren.

Ik moet zeggen dat die 1.010 wel een opluchting is na vele hoge eind-SG's. Het sterkt me in het vermoeden dat mijn Duitse mout wat langer moet maischen en eiwitrust nodig heeft.

Het monstertje smaakte overigens overheerlijk, lekker hoppig, zowel qua geur als smaak.

Het ziet er veelbelovend uit!

Herman

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #13 Gepost op: 30-01-2003 09:09 u »
Ha Herman,

Ik ben heel benieuwd of je een van mijn favorieten kunt evenaren. Lijkt het bier al een beetje om zijn origineel?

Groeten,

A3

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 30-01-2003 11:39 u »
Hoi A3,

Ik heb nooit een echt verse hommel gedronken, maar volgens mij komt het wel aardig in de buurt! Nog even geduld.... De gekozen hop lijkt in elk geval wel juist.

Herman

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 30-01-2003 11:45 u »
Heb je wel eens Hommel van de tap gedronken? Hier in de Vlaamsche Reus is het 1 van de standaard bieren van tap, en het heeft volgens mij een behoorlijk hoge omloopsnelheid. Dus als je een keertje in de buurt bent...

Zelf woon ik op kruipafstand van de Vlaamsche Reus. Altijd handig.

JW.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 30-01-2003 12:51 u »
Het water loopt mij reeds in de mond... Door al dat geOH over bier tijdens werktijd moet ik me ernstig bedwingen om niet naar de buren te lopen (Hotel/Café Terminus in Den Bosch, dus dan weet je het wel...).

Groeten,

A3

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 18-02-2003 23:47 u »
Het hommeltje zoemt onder de dop! Het eind-SG was 1.008, wat je noemt een mooie (schijnbare) vergistingsgraad van 88%!

Het SG monster heb ik natuurlijk even geproefd, dat beloofd veel goeds! Ik heb net maar even wat hommel ingeslagen ter vergelijking. De eerste indruk is echter dat de kloon er behoorlijk goed bij in de buurt zit. Vooral de dry-hopping doet het bier goed. Ik ben benieuwd!

Herman

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 19-02-2003 08:40 u »
Herman,

heb je nou gedryhopt (?) met bellen of pellets? Kevin van het Amerikaanse forum zweerde laatste bij pellets (in een zakje).

:degroeten: JW.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 20-02-2003 10:55 u »
Ik heb gedryhopt met bellen, ik heb normaliter altijd alleen bellen in huis. Persoonlijk lijken bellen me ook wat handiger weer uit het bier te krijgen, zonder klaringsmiddelen e.d.

Herman

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 17-03-2003 11:16 u »
Ik zag dat ik hier nog een update mocht geven. Het bier is inmiddels mooi drinkbaar. Het is echter geen Hommel.

Wel een best lekker biertje en het ligt ook wel in de lijn van Hommel. Echter het hopkarakter is anders en het is volgens mij ook wat minder hoppig dan de Hommel.

Zoals ik er nu tegenaan kijk: Meer aromahop en meer dry-hop. Daarnaast denk ik dat de Hersbrucker  niet de juiste dry-hop is. Maar dat zal ik nog eens kritisch moeten proeven, ik zal het binnenkort even naast het origineel proeven.

Ik had er meer van verwacht, maar heb in elk geval wel weer een lekker biertje!

Herman

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 17-03-2003 11:23 u »
Jammer, Herman. Maar goed, het is natuurlijk ook niet eenvoudig om zo'n lekker bier in 1 keer goed te krijgen. Stom van mij, ik was vorig jaar in de brouwerij en toen heb ik niet doorgevraagd welke hopsoorten ze gebruiken.. :-[

Groeten,

A3

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 19-06-2003 21:46 u »
Ik heb dit biertje een paar dagen geleden al geproefd, en was er eigenlijk best enthousiast over  :groots: Inderdaad niet zo 'in your face' als Hommelbier, maar dat waardeer ik eigenlijk wel. Ik zag het vooral als een lekkere pittige tripel. Daar mag je de volgende keer gerust meer van mee nemen  :)

JW.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #23 Gepost op: 09-07-2003 09:45 u »
Ik wilde nog even reageren op dit onderwerp. Gisteren sinds jaren weer een hommel bier gedronken en inderdaad: super lekker hopneuzen bier. Er zijn maar weinig commerciele bieren met zo'n sterke, uitgesproken hop smaak.

Wat me niet duidelijk was Herman, heb je nu het Zeeuwse gistbank gist gebruikt of de kweek uit het flesje? Je schrijft ergens dat je wel hebt opgekweekt uit een flesje. Was dit succesvol? Zou het geen lagergist zijn. Hoe doen de mensen van Watou dit: afvulgist of echte gist?
Ik ben namelijk nog steeds op zoek naar een goede gist voor mijn Stormbier. En het liefst kweek ik op uit een flesje.

gr
MO

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 09-07-2003 18:08 u »
Hoi Martin,

Ik heb gebrouwen met de Zeeuwsche, het flessedepot kreeg ik niet aan de praat. Geen idee of dit de hoofdgist is, maar ik denk het wel, althans vroeger... (ooit ergens gelezen).

Heb je overigens al es XX Bitter gedronken van brouwerij De Ranke, da's ook een mooie bittere!

Herman

Tags: