Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bitterheid in nasmaak?  (gelezen 15066 keer)

Offline MH

• Vol lid
  • Land: nl
Bitterheid in nasmaak?
« Gepost op: 28-07-2007 23:35 u »
Beste forum leden,

Zo'n 2 weken geleden heb ik mijn eerste brouwsel gebotteld. Een abdijbier van Brewferm (het echte werk komt nog wel hoor) waarvan ik gisteren een flesje koud heb gezet en vandaag dat flesje heb geopend. Prachtige ervaring... het plop geluid...de damp boven in de fles ....en ja hoor het schuim bij het inschenken. Was trouwens een mooi stevig schuim wat als een laagje boven op het bier bleef liggen. Een eerste nip.... ja, dit is echt bier ;)...best veel koolzuur.... niet zoet (mmm, had ik eigenlijk gedacht).en de nasmaak vond ik best bitter, iets té misschien.
En nu is mijn vraag, gaat dit nog weg als je het bier een tijdje laat staan? Of blijft dit erin zitten?

Groet,
Marcel

:proost2:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: es
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
Re: bitterheid in nasmaak?
« Reactie #1 Gepost op: 28-07-2007 23:52 u »
en de nasmaak vond ik best bitter, iets té misschien. En nu is mijn vraag, gaat dit nog weg als je het bier een tijdje laat staan? Of blijft dit erin zitten?

Wees maar niet ongerust je proeft vast de gist en dat dat trekt zeker weg, bij de ene gistsoort veel langer dan de andere, reken maar drie maanden na de brouwdag voor dit bier.

Geduld, geduld en geduld dat hoort ook bij het brouwen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 29-07-2007 00:25 u »
Zoals Hans al zegt: nog een paar weken - het liefst iets koel - laten staan, en je hebt een heerlijk bier.

Offline MH

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 29-07-2007 10:03 u »
Bedankt voor de reakties. Ik moet dus geduld hebben!   :gistsmile:

@Hans: Het bier had ik wel helder uitgeschonken dus het gist depot lag nog op de bodem. Proef je dan nog de gist?

Offline Maurits

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 29-07-2007 12:54 u »
hey Marcel,

Ik heb dat bier ook een aantal keer gebrouwen. Het valt mij ook op dat deze erg bitter is. Deze erg bittere smaak zal langzaam verdwijnen en dan zal je zelfs iets zoets kunnen proeven, maar dat duurt dan wel een half jaar. Ja een half jaar :nut: en misschien wordt het bier daarna nog lekkerder. Ik zal er binnenkort maar weer eens proberen. Maar je moet zeker ruim 8 weken wachten, voordat de bittere nasmaak genoeg afgenomen is.
Ik heb betere (lekkere) ervaringen met de andere blikken, dus als je het nog een keer wilt proberen, zou ik een andere proberen.

Veel succes!

Offline MH

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 29-07-2007 17:53 u »
Goed om te horen dat de bitterheid afneemt, ben benieuwd!  :proost:

Mijn volgende bier wordt een bockbier van Black Rock (Nieuw Zeeland). Ik hou van experimenteren dus ik ga het wat anders doen dan de brouw instructies bij de kit.  Ik ga namelijk een starter maken van zo'n 1,5 á 2 liter en die dan gebruiken om de fermentatie te starten. Volgens de instructies zou je de korrelgist zo aan de 23 liter wort moeten toevoegen en dat leek me niet echt optimaal. Ik denk wel met de gist die erbij zit of heeft iemand nog andere suggesties?

:gistsmile:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 29-07-2007 21:40 u »
11 g korrelgist is meer dan voldoende voor 23 liter wort met een lager SG dan 1060. Daarmee hoef je geen starter te maken.  Mocht je een zwaarder wort hebben, gewoon meer gist (bv 2 zakjes toevoegen). Beluchten hoeft ook niet. Pas met vloeibare of opgekweekte gisten moet je een starter maken en beluchten.

Offline MH

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 29-07-2007 22:33 u »
Maar bij de kit zit maar een zakje met 5 g gist. Is dat dan niet te weinig?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #8 Gepost op: 29-07-2007 23:08 u »
Wat is het start SG? Of weet je dat niet?

Offline MH

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 29-07-2007 23:17 u »
Volgens de kit zou het start sg rond de 1035-1040 liggen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: Bitterheid in nasmaak?
« Reactie #10 Gepost op: 30-07-2007 11:01 u »
Dat lijkt me veel te laag voor een abdijbier. Heb je het gemeten?

Offline MH

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 30-07-2007 18:53 u »
Het is ook geen abdijbier wat ik ga brouwen (dat was mijn eerste bier die nu in de fles zit) maar een bockbier. Volgens de instructies die bij de kit zit zou het start SG dus rond de 1040 moeten zijn.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #12 Gepost op: 30-07-2007 19:11 u »
MH ook voor een bockbier is een begin SG van 1040 veeeels te laag. Je zou dan op een alcohol percentage van ± 4% uit komen (en dan reken ik nog gunstig !)
Een bockbier begin meestal rond de 1065 - 1070.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #13 Gepost op: 30-07-2007 19:15 u »
MH ook voor een bockbier is een begin SG van 1040 veeeels te laag. Je zou dan op een alcohol percentage van ± 4% uit komen (en dan reken ik nog gunstig !)
Een bockbier begin meestal rond de 1065 - 1070.
MH. neem het van Oscar aan. succes!

Offline MH

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 30-07-2007 20:53 u »
Ze zeggen dat het eind SG rond de 1006 zal liggen (als je gewone dextrose gebruikt). Tja, en inderdaad met een start SG van 1040 zou dat ongeveer 4% alcohol opleveren .. mmm .. das wel weinig. Naar mijn weten zit er toch iets meer alcohol in bockbier. Het is wel een blik uit Nieuw Zeeland. Hanteren ze daar misschien andere maatstaven dan hier?

Wat nu te doen? Gewoon beginnen en kijken wat het wordt?       
Toch maar voor de zekerheid een startertje maken?               

:denken:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 30-07-2007 21:06 u »
Gewoon het blik volgen en kijken wat het wordt, ook daar leer je van ! en de volgende keer koop je wat mout en hop en dan maak je wat echt bier  :D

Offline bakkerman

• Junior lid
  • **
  • Land: au
« Reactie #16 Gepost op: 31-07-2007 03:48 u »
Ik heb die Black Rock Bock ook een keer gebrouwen. Ik heb er toen een pot Friesche candijstroop en 1.5 kilo donker moutextract bij gebruikt.

Verder heb ik 25 gram Saaz toegevoegd, (25 minuten laten trekken in een pannetje heet water, en het afgietsel bij het bier).

Ik vond het het resultaat een goed bokbier, zeker voor een kit. De Australiër die het proefden waren er ook zeer over te spreken (Bock is hier vrij onbekend).

Succes ermee!

Offline MH

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 31-07-2007 08:28 u »
Hoeveel suiker bevat moutextract eigenlijk?
Een alternatief volgens Black Rock is inderdaad 1.5 kg moutextract gebruiken ipv. suiker maar moet je er dan nog extra suiker aan toe voegen?

Offline bakkerman

• Junior lid
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 31-07-2007 08:34 u »
Ik heb die kandijstroop toegevoegd om die karamel / candijsmaak in het bier te krijgen. Met een pot stroop en die 1.5 kilo mout kom je ongeveer op 7% ABV uit, en heb je een lekker vol bier! Mout geeft iets minder vergistbare suikers maar wel een vollere smaak.

Offline MH

• Vol lid
« Reactie #19 Gepost op: 01-08-2007 00:21 u »
Oké, vanavond met het experiment begonnen.....1.5 liter starter gemaakt met 150 g moutextract (middel), 80 g ruwe rietsuiker en 3 g nutrivit. Deze beënt met de 5 g korrelgist die bij de kit zat en continu te beluchten gezet. In het begin schuimde het erg maar na ongeveer een uur was al het schuim weggetrokken. Ik ben van plan om as. donderdag avond te pitchen met de totale starter. Het plan is om net zoals Bakkerman 1.5 kg moutextract (middel) te gebruiken en ook de Friesche candijstroop (als ik deze kan vinden in de supermarkt).

Ik hou jullie op de hoogte.... :gistsmile:

@Bakkerman: Wat is precies 7% ABV?

:proost:

Offline bakkerman

• Junior lid
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 01-08-2007 00:26 u »
Excuses, zit iets te lang Australische brouwtermen te gebruiken.  :stom:

ABV is Alcohol By Volume oftewel volumeprocenten.

Offline MH

• Vol lid
« Reactie #21 Gepost op: 01-08-2007 00:31 u »
Duidelijk. En dat is gelukkig iets meer dan 4%.... ;D

Offline MH

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 01-08-2007 22:58 u »
24 uur na het starten: de giststarter ziet er aardig uit en begint aardig bailey-achtig te worden maar het ruikt een beetje eigenaardig, zurig, en doet me denken aan het gisten van een of andere fruitwijn (mijn vader maakt zelf wijn en daar doet me dat dus aan denken). Ik hoop dat dat goed is. Voor de zekerheid heb ik een korrelgist bij de hand mocht de starter mislukken.

Ik ben ook nog steeds aan het beluchten en wil morgenavond de hoofdfermentatie aan zetten. Het kan toch geen kwaad om de starter nogmaals 24 uur te beluchten?

:biersmile:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #23 Gepost op: 01-08-2007 23:09 u »
Zeker niet, maar doe er dan wel wat verse wort bij, anders heeft het beluchten totaal geen nut. Na 24 uur is ie echt wel uitvergist. Dus langer beluchten zonder verse wort levert je geen extra biomassa op.

Offline MH

• Vol lid
« Reactie #24 Gepost op: 01-08-2007 23:19 u »
Tja, om er extra wort aan toe te voegen zal niet meer gaan. Is het dan beter om de beluchting uit te zetten en het gist te laten bezinken?

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 02-08-2007 00:02 u »
Dat zou ik doen. Kleine tip: voeg nog wat wort of suiker of iets anders wat gist eet toe aan je starter, daardoor zal zich een koolzuurdeken vormen boven je starter zodat deze niet geïnfecteerd kan raken. Ooit heb ik namelijk een starter flink belucht en meteen weggezet zonder dat de gist nog voedsel had en hier begon schimmel op te groeien, niet de bedoeling natuurlijk.

:degroeten:
Wesley

Offline MH

• Vol lid
« Reactie #26 Gepost op: 02-08-2007 00:10 u »
Net de starter geproefd en de pH gemeten. pH was < 4 en hij was nog een klein beetje zoetig. Ik laat hem tot morgenvroeg zo staan en dan zet ik hem in de koelkast om 's avonds te gebruiken. Voor een infectie ben ik niet zo heel erg bang.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #27 Gepost op: 02-08-2007 00:16 u »
Dat zou ik doen. Kleine tip: voeg nog wat wort of suiker of iets anders wat gist eet toe aan je starter, daardoor zal zich een koolzuurdeken vormen boven je starter zodat deze niet geïnfecteerd kan raken.

In tegenstelling tot algemeen geloof: een koolzuurdeken is geen garantie tegen infectie. Het helpt wel dat een 'incoming' organisme geen zuurstof van bovenaf kan slurpen, maar reken er niet op. Het doorbeluchten nadat de suikers op zijn is ook nuttig, want daardoor wordt de starter zeer zuur. Te zuur voor vele beesten.

Ook het suikerarm zijn van de starter heeft zijn voordelen. Kortom Wesley er is wel iets af te dingen op je advies.

Grondregel: infecties worden veroorzaakt door besmettingen. Als je schoon werkt, is de kans klein.

Net de starter geproefd en de pH gemeten. pH was < 4 en hij was nog een klein beetje zoetig.

Hmmm... als je nog zoet kunt proeven zit er nog flink suikers in. Dat lijkt strijdig met je lage pH, omdat die normaal pas zo daalt nadat de suikers zijn verorberd.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 02-08-2007 00:26 u »
Voorlopig blijft ik toch wel suiker/wort toevoegen na het beluchten. Dat zorgt er ook meteen voor dat de gist zijn reserves kan aanvullen indien nodig. Tijdens het bewaren zetten we ook de gist in suikerwater en niet in zuur. Ik kan niet bewijzen of iets dergelijks dat mijn methode goed is maar uit ervaring vind ik het super goed werken. Maar iedereen moet het natuurlijklijk doen zoals hij zelf fijn vindt werken ;)

Wesley

Offline MH

• Vol lid
« Reactie #29 Gepost op: 02-08-2007 00:40 u »
Hmmm... als je nog zoet kunt proeven zit er nog flink suikers in. Dat lijkt strijdig met je lage pH, omdat die normaal pas zo daalt nadat de suikers zijn verorberd.

Het kan ook pH 4 zijn .... de kleur van de teststrip was dezelfde als pH 4 (laagste pH waarde van de teststrip)....nou weet ik niet precies wat de kleur van de strip is bij een lagere pH?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 02-08-2007 06:31 u »
Ah ok strips... Dan zal t wel kloppen.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #31 Gepost op: 02-08-2007 07:40 u »
Volgens mij is het niet verstandig om door te gaan met beluchten als de suikers in de starter op zijn.  :neenee:

De gist wil zich vermenigvuldigen onder invloed van zuurstof. Suikers zijn op, dus spreekt de gist zijn reserves aan en mergelt zichzelf uit. Dat is niet wat je wilt...

Als je schoon gewerkt hebt, is dat zurige heel gewoon. Laat de starter bezinken en hevel de zure vloeistof af. Die vloeistof wil je niet in je bier.
Nog een reden om niet meer te beluchten, want anders bezinkt het niet...

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 02-08-2007 08:04 u »
Volgens mij is het niet verstandig om door te gaan met beluchten als de suikers in de starter op zijn.  :neenee:

Dat kan wel zijn, maar het is lastig te voorkomen. De ene keer gaat het sneller dan de andere keer en je bent er nu eenmaal niet altijd bij op het ideale moment. In de praktijk zal het dus vaak gebeuren dat een beluchte starter zuur eindigt. En dan heeft het gelukkig nog voordelen.

pH van rond de 4 is inderdaad normaal (MH sprak over <4; voor bier of een starter die niet is doorbelucht is dat laag). Een doorbeluchte starter kan richting pH 3 gaan.

Offline MH

• Vol lid
« Reactie #33 Gepost op: 02-08-2007 08:19 u »
De starter heb ik nu in de koelkast staan.
Ik zou hem dus niet in zijn geheel aan het wort kunnen toevoegen?
Waar ik trouwens een beetje bang voor ben is dat als ik ca. 23 l ga fermenteren in zo'n 30 liter vat de druk te hoog wordt en het deksel eraf knalt. Kan dat?

Groet,
Marcel

Offline bakkerman

• Junior lid
  • **
« Reactie #34 Gepost op: 02-08-2007 08:31 u »
Niet als je een waterslot gebruikt!

Dan komt het schuim met de gist gewoon door je waterslot naar buiten gekropen...

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #35 Gepost op: 02-08-2007 08:38 u »
dat als ik ca. 23 l ga fermenteren in zo'n 30 liter vat de druk te hoog wordt en het deksel eraf knalt. Kan dat?

Voor de zekerheid alvast een blowoff maken. Je krijgt daar hele mooie gist van trouwens!

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #36 Gepost op: 02-08-2007 09:01 u »
Dat kan wel zijn, maar het is lastig te voorkomen...

Ik bedoel maar aan te geven dat je niet maar eindeloos moet doorgaan met beluchten. Er leek gesuggereerd te worden dat dit geen kwaad kan. Zodra de suikers op zijn, wil een gist graag bezinken. Om te kijken of de suikers op zijn, kan je de beluchting en/of roerder een kwartiertje uit zetten. Als het klaar is, zal je  zien dat de starter aan de bovenkant snel helder wordt. Zo niet, nog even doorgaan.

Als je starter nu in de koelkast staat, dan is hij vast wel bezonken. Ja, graag afhevelen en alleen de slurrie gebruiken.

En ja, als je het vat hermetisch afsluit, dan zal het gegarandeerd ontploffen! Altijd open laten dus, liefst met een waterslot.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #37 Gepost op: 02-08-2007 09:07 u »
En ja, als je het vat hermetisch afsluit,

Ik mag toch hopen dat ie dat niet bedoelde  :neenee:  :police: :rundum: :rundum: :rundum:

Offline MH

• Vol lid
« Reactie #38 Gepost op: 02-08-2007 18:44 u »
Ik mag toch hopen dat ie dat niet bedoelde  :neenee:  :police: :rundum: :rundum: :rundum:

Neeee dat bedoel ik zeker niet......

De gist in de giststarter ligt ondertussen lekker op de bodem en de ingrediënten zijn verzameld. in plaats van kandijstroop ga ik butterscotch stroop gebruiken. Daar zit glucosestroop in maar ook invertsuiker stroop, iemand enig idee wat dat is?

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #39 Gepost op: 02-08-2007 19:23 u »
Daar zit glucosestroop in maar ook invertsuiker stroop, iemand enig idee wat dat is?

Ik heb even gegoogled en kwam het volgende tegen: Invertsuiker is een mengsel van gelijke delen glucose en fructose.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #40 Gepost op: 02-08-2007 19:25 u »

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #41 Gepost op: 02-08-2007 19:28 u »
Ha, ik was je net voor, Oscar.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 02-08-2007 19:45 u »

Nooit een borrel gemaakt mannen?

Offline MH

• Vol lid
« Reactie #43 Gepost op: 02-08-2007 19:47 u »
Dank. sorry voor de genomen moeite. Had ik ook zelf even  kunnen opzoeken  ;)

Even een update van mijn 2e brouwavontuur.
Alles zit in de emmer behalve nog de gist want er is een probleempje....het wort is te warm :( ... iets minder dan 40 ºC.... Actief koelen kan ik niet dus ik denk dat er niets anders op zit dan te wachten. Iemand suggesties?

:-\

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 02-08-2007 19:53 u »
In een grote bak met koud water zetten (bad?)

Wesley

Offline MH

• Vol lid
« Reactie #45 Gepost op: 02-08-2007 20:27 u »
Ik heb hem in een bak met water gezet (ik heb geen bad). De temperatuur is nu ca. 34 ºC. Bij ca. 28 ºC wil ik de gist slurrie erbij gooien.
Dit is wel een goeie les voor de volgende keer  ;)

Offline MH

• Vol lid
« Reactie #46 Gepost op: 02-08-2007 22:04 u »
Om 21.30 u de gistslurrie toegevoegd. Het start SG was 1057. Lijkt me wel ok, toch? Ik proefde trouwens ook een bittertje. Dat zal wel komen door de extra Saaz hop die ik heb toegevoegd (niet de bloemen zelf hoor ;))
En nu?   wachten maar......

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 02-08-2007 22:33 u »
De bitterheid zal met ongeveer 75% afnemen tijdens de gisting. Het kan dus helemaal geen kwaad als een bier voor de gisting (heel) bitter smaak. Omdat het s.g. ook hoog is wordt de bitterheid voor de gisting wat gemaskeerd. Het komt er dus op neer dat het minder bitter maar ook minder zoet zal worden.

Wesley

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #48 Gepost op: 03-08-2007 09:15 u »
.... aktief koelen kan ik niet dus ik denk dat er niets anders op zit dan te wachten...iemand suggesties?

Mijn suggestie is om zo snel mogelijk een goede koeler (tegenstroom) te maken. Er staan genoeg voorbeelden op dit forum. Snel koelen is één van de belangrijkste zaken bij het bierbrouwen.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #49 Gepost op: 03-08-2007 13:19 u »
inderdaad!
Ook een simpele dompelkoeler is makkelijk met de hand te maken en kost je € 20... (5 meter zacht koper).

Offline MH

• Vol lid
« Reactie #50 Gepost op: 03-08-2007 22:12 u »
Maar als je steriel/hygiënisch werkt dan maakt het toch niet zoveel uit dat het wat langzamer afkoelt?
Uiteindelijk wil ik natuurlijk echt gaan brouwen en daarvoor ook de apparatuur aanschaffen maar dat kost nog best wat centen (ik ben denk ik niet zo technisch dat ik bv. zelf een koeler kan bouwen). Ook mijn keukentje is niet zo groot...

Update: Op dit moment staat het waterslot lekker te borrelen, gelukkig niet zo heftig dat het door het waterslot heenkomt. Alles onder controle...  ;D

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 03-08-2007 22:33 u »
Door sneller te koelen is de kans op infecties gewoon vele malen kleiner. Het is ook voor de smaak van het bier beter om snel te koelen. Met een rol koper is super makkelijk een dompelkoeler te maken, hier hoef je echt niet technisch voor te zijn ;)

Wesley

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #52 Gepost op: 03-08-2007 23:43 u »
Maar als je steriel/hygiënisch werkt dan maakt het toch niet zoveel uit dat het wat langzamer afkoelt?

Zoals Wesley al aangeeft is het snel afkoelen ook noodzakelijk om een betere smaak te krijgen. Door de warmte krijg je meer verbindingen tussen eiwitten en suikers. Deze zogenaamde Maillardproducten geven veel kleur maar ook een minder frisse smaak aan je bier. Dat wil je niet.

Snel koelen van het hete wort zorgt dan ook voor een aanmerkelijke verbetering van de kwaliteit van je bier. Doe je eigen niet te kort en koel je wort geforceerd bij je volgende brouwsel.

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #53 Gepost op: 04-08-2007 12:56 u »
@MH Je hoeft niet echt handig te zijn, soms is er op het internet wel wat te vinden,kijk hier maar even een koelspiraal en nog veel meer voor weinig geld, onze hobby hoeft echt niet duur te zijn.

http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//hobby.marktplaats.nl/overige-hobby-en-vrije-tijd/107391174-bierbrouwinstallatie.html

Als je liever een RVS koelspiraal wilt kan ook, stuur maar een persoonlijk berichtje naar mij.

Offline stoker

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #54 Gepost op: 04-08-2007 14:14 u »
Wow, 50 euro is echt geen geld voor al dat materiaal!

Offline MH

• Vol lid
« Reactie #55 Gepost op: 04-08-2007 22:32 u »
Ik wil inderdaad eens een keer een koelspiraal aanschaffen (of een tegenstroom koeler of een platen koeler) en andere brouw spullen maar nu ontbreekt me de ruimte om de spulletjes op te bergen...  ;)

@Jacques:Maillard reakties vinden toch pas plaats bij veel hogere temperaturen (bv. bij het frituren van patat)

update brouwsel 2: na 48 uur is er totaal geen aktiviteit meer waar te nemen in het waterslot..??? (misschien is de druk nu dusdanig laag dat de tegendruk van het waterslot te groot is en de CO2 ergens anders uit de emmer verdwijnt?)
ik heb het sg gemeten en dat is 1030 met een pH van 4.4, gewoon laten staan of overhevelen in een 30 l fles om te klaren?

PS. geweldig zo'n forum...je leert er heel wat van     :proost2:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #56 Gepost op: 05-08-2007 00:14 u »
Nee hoor, Maillard reacties vinden ook plaats tijdens het wort koken.