Bitterheid in nasmaak?

Gestart door MH, 28-07-2007 23:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MH

Beste forum leden,

Zo'n 2 weken geleden heb ik mijn eerste brouwsel gebotteld. Een abdijbier van Brewferm (het echte werk komt nog wel hoor) waarvan ik gisteren een flesje koud heb gezet en vandaag dat flesje heb geopend. Prachtige ervaring... het plop geluid...de damp boven in de fles ....en ja hoor het schuim bij het inschenken. Was trouwens een mooi stevig schuim wat als een laagje boven op het bier bleef liggen. Een eerste nip.... ja, dit is echt bier ;)...best veel koolzuur.... niet zoet (mmm, had ik eigenlijk gedacht).en de nasmaak vond ik best bitter, iets té misschien.
En nu is mijn vraag, gaat dit nog weg als je het bier een tijdje laat staan? Of blijft dit erin zitten?

Groet,
Marcel

 :proost2:

Hans (Lagos)

Citaat van: MH op 28-07-2007  23:35 uen de nasmaak vond ik best bitter, iets té misschien. En nu is mijn vraag, gaat dit nog weg als je het bier een tijdje laat staan? Of blijft dit erin zitten?

Wees maar niet ongerust je proeft vast de gist en dat dat trekt zeker weg, bij de ene gistsoort veel langer dan de andere, reken maar drie maanden na de brouwdag voor dit bier.

Geduld, geduld en geduld dat hoort ook bij het brouwen.

MO

Zoals Hans al zegt: nog een paar weken - het liefst iets koel - laten staan, en je hebt een heerlijk bier.

MH

Bedankt voor de reakties. Ik moet dus geduld hebben!   :gistsmile:


@Hans: Het bier had ik wel helder uitgeschonken dus het gist depot lag nog op de bodem. Proef je dan nog de gist?

Maurits

hey Marcel,

Ik heb dat bier ook een aantal keer gebrouwen. Het valt mij ook op dat deze erg bitter is. Deze erg bittere smaak zal langzaam verdwijnen en dan zal je zelfs iets zoets kunnen proeven, maar dat duurt dan wel een half jaar. Ja een half jaar :nut: en misschien wordt het bier daarna nog lekkerder. Ik zal er binnenkort maar weer eens proberen. Maar je moet zeker ruim 8 weken wachten, voordat de bittere nasmaak genoeg afgenomen is.
Ik heb betere (lekkere) ervaringen met de andere blikken, dus als je het nog een keer wilt proberen, zou ik een andere proberen.

Veel succes!

MH

Goed om te horen dat de bitterheid afneemt, ben benieuwd!  :proost:

Mijn volgende bier wordt een bockbier van Black Rock (Nieuw Zeeland). Ik hou van experimenteren dus ik ga het wat anders doen dan de brouw instructies bij de kit.  Ik ga namelijk een starter maken van zo'n 1,5 á 2 liter en die dan gebruiken om de fermentatie te starten. Volgens de instructies zou je de korrelgist zo aan de 23 liter wort moeten toevoegen en dat leek me niet echt optimaal. Ik denk wel met de gist die erbij zit of heeft iemand nog andere suggesties?

 :gistsmile:

MO

11 g korrelgist is meer dan voldoende voor 23 liter wort met een lager SG dan 1060. Daarmee hoef je geen starter te maken.  Mocht je een zwaarder wort hebben, gewoon meer gist (bv 2 zakjes toevoegen). Beluchten hoeft ook niet. Pas met vloeibare of opgekweekte gisten moet je een starter maken en beluchten.

MH

Maar bij de kit zit maar een zakje met 5 g gist. Is dat dan niet te weinig?

MO

Wat is het start SG? Of weet je dat niet?

MH

Volgens de kit zou het start sg rond de 1035-1040 liggen.

MO

Dat lijkt me veel te laag voor een abdijbier. Heb je het gemeten?

MH

Het is ook geen abdijbier wat ik ga brouwen (dat was mijn eerste bier die nu in de fles zit) maar een bockbier. Volgens de instructies die bij de kit zit zou het start SG dus rond de 1040 moeten zijn.

Oscar

MH ook voor een bockbier is een begin SG van 1040 veeeels te laag. Je zou dan op een alcohol percentage van ± 4% uit komen (en dan reken ik nog gunstig !)
Een bockbier begin meestal rond de 1065 - 1070.

pincopallino

Citaat van: Oscar op 30-07-2007  19:11 uMH ook voor een bockbier is een begin SG van 1040 veeeels te laag. Je zou dan op een alcohol percentage van ± 4% uit komen (en dan reken ik nog gunstig !)
Een bockbier begin meestal rond de 1065 - 1070.
MH. neem het van Oscar aan. succes!

MH

Ze zeggen dat het eind SG rond de 1006 zal liggen (als je gewone dextrose gebruikt). Tja, en inderdaad met een start SG van 1040 zou dat ongeveer 4% alcohol opleveren .. mmm .. das wel weinig. Naar mijn weten zit er toch iets meer alcohol in bockbier. Het is wel een blik uit Nieuw Zeeland. Hanteren ze daar misschien andere maatstaven dan hier?

Wat nu te doen? Gewoon beginnen en kijken wat het wordt?       
Toch maar voor de zekerheid een startertje maken?               
 
:denken:



Oscar

Gewoon het blik volgen en kijken wat het wordt, ook daar leer je van ! en de volgende keer koop je wat mout en hop en dan maak je wat echt bier  :D

bakkerman

Ik heb die Black Rock Bock ook een keer gebrouwen. Ik heb er toen een pot Friesche candijstroop en 1.5 kilo donker moutextract bij gebruikt.

Verder heb ik 25 gram Saaz toegevoegd, (25 minuten laten trekken in een pannetje heet water, en het afgietsel bij het bier).

Ik vond het het resultaat een goed bokbier, zeker voor een kit. De Australiër die het proefden waren er ook zeer over te spreken (Bock is hier vrij onbekend).

Succes ermee!

MH

Hoeveel suiker bevat moutextract eigenlijk?
Een alternatief volgens Black Rock is inderdaad 1.5 kg moutextract gebruiken ipv. suiker maar moet je er dan nog extra suiker aan toe voegen?

bakkerman

Ik heb die kandijstroop toegevoegd om die caramel / candijsmaak in het bier te krijgen. Met een pot stroop en die 1.5 kilo mout kom je ongeveer op 7% ABV uit, en heb je een lekker vol bier! Mout geeft iets minder vergistbare suikers maar wel een vollere smaak.

MH

Oké, vanavond met het experiment begonnen.....1.5 liter starter gemaakt met 150 g moutextract (middel), 80 g ruwe rietsuiker en 3 g nutrivit. Deze beënt met de 5 g korrelgist die bij de kit zat en continu te beluchten gezet. In het begin schuimde het erg maar na ongeveer een uur was al het schuim weggetrokken. Ik ben van plan om as. donderdag avond te pitchen met de totale starter. Het plan is om net zoals Bakkerman 1.5 kg moutextract (middel) te gebruiken en ook de Friesche candijstroop (als ik deze kan vinden in de supermarkt).

Ik hou jullie op de hoogte.... :gistsmile:


@Bakkerman: Wat is precies 7% ABV?

 :proost:

bakkerman

Excuses, zit iets te lang Australische brouwtermen te gebruiken.  :stom:

ABV is Alcohol By Volume oftewel volumeprocenten.

MH

Duidelijk. En dat is gelukkig iets meer dan 4%.... ;D

MH

24 uur na het starten: de giststarter ziet er aardig uit en begint aardig bailey-achtig te worden maar het ruikt een beetje eigenaardig, zurig, en doet me denken aan het gisten van een of andere fruitwijn (mijn vader maakt zelf wijn en daar doet me dat dus aan denken). Ik hoop dat dat goed is. Voor de zekerheid heb ik een korrelgist bij de hand mocht de starter mislukken.

Ik ben ook nog steeds aan het beluchten en wil morgenavond de hoofdfermentatie aan zetten. Het kan toch geen kwaad om de starter nogmaals 24 uur te beluchten?

 :biersmile:

Oscar

Zeker niet, maar doe er dan wel wat verse wort bij, anders heeft het beluchten totaal geen nut. Na 24 uur is ie echt wel uitvergist. Dus langer beluchten zonder verse wort levert je geen extra biomassa op.

MH

Tja, om er extra wort aan toe te voegen zal niet meer gaan. Is het dan beter om de beluchting uit te zetten en het gist te laten bezinken?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.