Algemeen > Stel je voor

Zeverken stelt zich voor

(1/3) > >>

zeverken:
Hallo allemaal!

Zoals het een goede forumganger betaamt stel ik me even voor met mijn eerste post...

Ik ben een 23 jarige studenten van rond Brussel (geuze jeeeeuuujjj) die wel een biertje lust. Na enige tijd getwijfeld te hebben, heb ik een Brewferm starterskit Deluxe aangeschaft, en een blik pils en grand cru. Hopelijk het begin van een leuke hobby!

Ik ben dan ook na het ontvangen van het materiaal mijn eerste stapjes in de brouwerij beginnen zetten. Het materiaal heb ik gespoeld met het bijgeleverd oxi-middel. Het blik pils zit in de gistingsemmer, en hopelijk wordt het iets drinkbaars. Ik heb op het forum gelezen over heel actieve watersloten die bubbelen, maar ruim 24u later moet ik de eerste bubbel nog zien komen denk ik... Het rode dopje zit niet op mijn waterslot, en de temperatuur van het vat is ongeveer 21.5. Er stond enkele uren geleden een schuimlaagje op het wort, maar daar blijft nu niet veel van over op het eerste zicht. Is de temperatuur te laag? Is het waterslot niet juist gebruikt? Iemand enige raad?

stoker:
Dat klinkt alsof je vat niet goed sluit.
Dat rood dingetje is niet noodzakelijk, en die temperatuur is wel redelijk hoog, maar geen reden om niet te gisten.
Als het binnen een dag niets doet, zal je wel wat verkeerd zijn.
Hoor je het gisten, als je je vat open doet? Of zie je iets bewegen?

Oscar:
Zeverkerken,

Allereerst Welkom op HET forum !!

Dat rode dopje er er niet voor niets, dus op je waterslot doen (goed tegen fruitvliegjes).

Met het opkomen van de vergisting moet je denk ik even gedult hebben als beginnen, je zult waarschijnlijk wat Brewferm korrelgist hebben toegevoegd zonder deze eerst in wat wort of appelsap ( ;D) te "weken". hierdoor zal de gist eerst aan het wort  moeten wennen. Je temperatuur is goed.

Dus geduld, en niet te vaak de deksel optillen om te kijken (kans op infectie zolang de gist nog niet is aangeslagen).

:degroeten:

zeverken:
Om te beginnen dank ik beide heren voor hun antwoord. Ik heb inderdaad de korrelgist gebruikt die erbij zat, en deze eerst een kwartiertje laten weken in water van tegen de 30, alvorens het in het wort te gieten en te roeren. Je hebt hebt het over weken in appelsap?? Hoog suikergehalte = bevorderlijk om het op te wekken?

Als ik de emmer nu open, is dat dan geen probleem qua zuurstof/infectie in dit stadium? Aangezien er niet veel activiteit in het waterslot is, neem ik aan de de CO2-uitstroom niet zo groot is om alle vuiligheid buiten te houden? Waarom maken ze het deksel dan ook niet doorzichtig, he  :weetniet:

Oscar:
Geen koolzuuractiviteit, maar ook geen schuimlaagje op je jongbier?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie