Zeverken stelt zich voor

Gestart door zeverken, 28-07-2007 23:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zeverken

Hallo allemaal!

Zoals het een goede forumganger betaamt stel ik me even voor met mijn eerste post...

Ik ben een 23 jarige studenten van rond Brussel (geuze jeeeeuuujjj) die wel een biertje lust. Na enige tijd getwijfeld te hebben, heb ik een Brewferm starterskit Deluxe aangeschaft, en een blik pils en grand cru. Hopelijk het begin van een leuke hobby!

Ik ben dan ook na het ontvangen van het materiaal mijn eerste stapjes in de brouwerij beginnen zetten. Het materiaal heb ik gespoeld met het bijgeleverd oxi-middel. Het blik pils zit in de gistingsemmer, en hopelijk wordt het iets drinkbaars. Ik heb op het forum gelezen over heel actieve watersloten die bubbelen, maar ruim 24u later moet ik de eerste bubbel nog zien komen denk ik... Het rode dopje zit niet op mijn waterslot, en de temperatuur van het vat is ongeveer 21.5°. Er stond enkele uren geleden een schuimlaagje op het wort, maar daar blijft nu niet veel van over op het eerste zicht. Is de temperatuur te laag? Is het waterslot niet juist gebruikt? Iemand enige raad?

stoker

Dat klinkt alsof je vat niet goed sluit.
Dat rood dingetje is niet noodzakelijk, en die temperatuur is wel redelijk hoog, maar geen reden om niet te gisten.
Als het binnen een dag niets doet, zal je wel wat verkeerd zijn.
Hoor je het gisten, als je je vat open doet? Of zie je iets bewegen?

Oscar

Zeverkerken,

Allereerst Welkom op HET forum !!

Dat rode dopje er er niet voor niets, dus op je waterslot doen (goed tegen fruitvliegjes).

Met het opkomen van de vergisting moet je denk ik even gedult hebben als beginnen, je zult waarschijnlijk wat Brewferm korrelgist hebben toegevoegd zonder deze eerst in wat wort of appelsap ( ;D) te "weken". hierdoor zal de gist eerst aan het wort  moeten wennen. Je temperatuur is goed.

Dus geduld, en niet te vaak de deksel optillen om te kijken (kans op infectie zolang de gist nog niet is aangeslagen).

 :degroeten:

zeverken

Om te beginnen dank ik beide heren voor hun antwoord. Ik heb inderdaad de korrelgist gebruikt die erbij zat, en deze eerst een kwartiertje laten weken in water van tegen de 30°, alvorens het in het wort te gieten en te roeren. Je hebt hebt het over weken in appelsap?? Hoog suikergehalte = bevorderlijk om het op te wekken?

Als ik de emmer nu open, is dat dan geen probleem qua zuurstof/infectie in dit stadium? Aangezien er niet veel activiteit in het waterslot is, neem ik aan de de CO2-uitstroom niet zo groot is om alle vuiligheid buiten te houden? Waarom maken ze het deksel dan ook niet doorzichtig, he  :weetniet:

Oscar

Geen koolzuuractiviteit, maar ook geen schuimlaagje op je jongbier?

Pieter.

Welkom Zeverken.

Korrelgist hoef je niet op te kweken, hydrateren zoals jij heb gedaan is prima. Ik zou het deksel van het gistingsvat niet openen, kans op infectie en dat zou je bierje verknallen, Gewoon afwachten en evt controleren of het deksel wel goed vast op de emmer zit.

 :degroeten:

zeverken

Even een kleine update na een korte interventie toen ik jullie antwoorden gelezen had. Ik had geen zin om het deksel te openen, maar ik dacht wel aan een klein duwtje in de rug voor het gist... Misschien zat er teveel water in mijn waterslot of zo, en met kleine lekjes in de afsluiting van de emmer... was het misschien mogelijk dat de druk net niet groot genoeg was om het waterslot te activeren. Ik heb dus een paar keer het deksel ingeduwd om opgebouwde druk wat te verlichten. Toen borrelde het waterslot een paar keer over. Maar als bij wonder begon het vanaf dan vanzelf te borrelen! Een paar keer per minuut zelfs. En na een kwartiertje gefascineerd staren naar het gebubbel meende ik zelfs een opkomend schuimlaagje terug te zien!

Pieter.

Citaat van: zeverken op 29-07-2007  00:08 ueven een kleine update na een korte interventie toen ik jullie antwoorden gelezen had. Ik had geen zin om het deksel te openen, maar ik dacht wel aan een klein duwtje in de rug voor het gist... Misschien zat er teveel water in mijn waterslot of zo, en met kleine lekjes in de afsluiting van de emmer... was het misschien mogelijk dat de druk net niet groot genoeg was om het waterslot te activeren. Ik heb dus een paar keer het deksel ingeduwd om opgebouwde druk wat te verlichten. Toen borrelde het waterslot een paar keer over. Maar als bij wonder begon het vanaf dan vanzelf te borrelen! Een paar keer per minuut zelfs. En na een kwartiertje gefascineerd staren naar het gebubbel meende ik zelfs een opkomend schuimlaagje terug te zien!

Zie je wel, het komt vanzelf goed :)

Over een teveel gevuld waterslot hoef je je niet druk te maken, begint de vergisting eenmaal word het overtollige water er vanzelf uitgeblazen, sterker nog, bij sommige gisten moet je zo nu en dan wat water bijvullen  :lessmile:

 :degroeten:

bazje

Citaat van: zeverken op 28-07-2007  23:46 u...heb inderdaad de korrelgist gebruikt die erbij zat, en deze eerst een kwartiertje laten weken in water van tegen de 30°, alvorens het in het wort te gieten en te roeren...

Is dit niet een beetje te warm voor die Brewferm korrelgist waardoor deze overlijdt ?

RobinB

Neuh, dat kan op zich wel, maar verder niet teveel schommelen met de temp!
En hij is inmiddels al aangeslagen dus lijkt me niet dat ze dood zijn! :D

zeverken

Ik denk dat de gist zo ongeveer zijn werk heeft gedaan... Geen activiteit meer in waterslot, en de hydrometer geeft ongeveer 1010 aan. Kan je het zo enkele dagen laten staan om zeker te zijn dat de gist is uitgewerkt, of geeft dit een slechte smaak of zoiets?

Ik ben nu flesjes aan het afweken in mijn badkuip. Ik heb een klots bleekwater bij het badwater gegoten, maar ik heb er eigenlijk geen idee van welke concentratie daarvoor genoeg is... Hoeveel cl bleekwater per liter water denken jullie? Ik ga hier toch de glazuur van mijn bad niet aantasten hoop ik?

Pieter.

Koop een mandfles en hevel daarin over, laat het een weekje staan totdat het helder is en ga dan bottelen. Geen ervaring met bleekwater maar als je toch een mandfles gaat aanschaffen koop er dan gelijk wat chemipro oxi bij om je flesjes en je mandfles/gistingsvat mee te onsmetten.

 :degroeten:

Walter

Zeverken,

Ik heb al enkele malen bierflesjes ontsmet met bleekwater, dit geeft goede resultaten MAAR moet wel goed worden nagespoeld. Sinds kort werk ik enkel nog met tabletten afwasmiddel van de vaatwasser, reinigt goed en spoelt volledig geurloos weg.

bazje

Na verschillende sites, tips, aanradingen en aanbevelingen ben ik even de weg kwijt.
Ik reinig met Oxi-caustic, maar dat ontsmetten is mij nog steeds een raadsel....

Jacques

Sommige middelen reinigen en desinfecteren in één. Maar je kunt er ook voor kiezen een bepaalde middel te gebruiken voor het reinigen of daar gewone huishoudmiddelen voor te gebruiken en dan een desinfectans te gebruiken. In dat laatste geval moet je je materiaal volkomen vrij zijn van zichtbare verontreinigingen. Gebruik voor het reinigen geen stalen schuursponsjes of andere harde hulpmiddelen om krassen te voorkomen. In kleine krassen kunnen namelijk micro-organismen zich nestelen die zich niet zo makkelijk laten verwijderen.

Chemipro Caustic is een krachtige reiniger en desinfectans. Oxi is dat minder maar geeft minder risico's op smaakafwijkingen als er een klein restant achter is gebleven.



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.