Bramenbier

Gestart door Pieter., 24-07-2007 23:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter.

Citaat van: Edgar op 01-08-2007  09:53 uOp de één of andere manier zie ik de smaak van bramen beter passen in een donker, rijk aromatisch, caramellerig bier dan in een bier van pilsmout.

Dat lijkt mij nou weer niks, een fruitbier moet naar fruit smaken en eventueel zurig, een caramel/mout smaak lijkt mij daar niet bij passen. Dus eens zo neutraal basis bier als mogelijk.

 :degroeten:

Pieter.

Citaat van: dwbrouw op 01-08-2007  16:09 uIk zat meer te denken richting witbier, dat lekkere troebele fruitige. Waar ze tegenwoordig ook rosebier van maken. Er staan genoeg recepten op hobbybrouwen. :). :degroeten:

Lees iets omhoog, ik prevereer ook een witbier als basis voor een fruitbier. Triouwens dat rosebier vind ik niet te drinken  :neenee:

 :degroeten:

Edgar

Er zijn al zo veel van die bieren die eigenlijk frisdrank willen zijn. Is het nu niet een uitdaging om fruitsmaken juist te laten samenwerken met/af te zetten tegen biersmaken, in plaats van van een zo licht mogelijk bierkarakter uit te gaan om vooral fruit te proeven?

Juist bramen hebben een apart karakter, met een vrij zware ondertoon, die wel tegen een stootje kan.

Maareh, ik wil niet zeggen dat het niet lekker kan zijn hoor, een fruitbier op basis van pils- of tarwemout. Ik zeg gewoon wat in me opkomt. Ik zou lichte moutsoorten tegen wat dunnere, frissere fruitsmaken afzetten dan bramen.

dwbrouw

Citaat van: Pieter. op 01-08-2007  23:20 uLees iets omhoog, ik prevereer ook een witbier als basis voor een fruitbier. Triouwens dat rosebier vind ik niet te drinken  :neenee:

Ik had je wel begrepen, vandaar dat ik nogmaals over witbier begon. Met de verwijzing naar hbrouwen, misschien is er een alternatief voor bijvoorbeeld Brinta ;D. Ergens staat op deze site een experiment daarmee. :).
Dat rosebier is inderdaad bocht. Maar ik probeer toch zoiets te maken, en wel voor mijn vrouw. Die vind dat dus geweldig.
Net zoals die goedkope meuk van de Aldi (kersenbier). ::)

Hopmans

CiteerJuist bramen hebben een apart karakter, met een vrij zware ondertoon, die wel tegen een stootje kan.

Misschien heb je nu wel een nieuw bier uitgevonden: De fruitbok.

 :degroeten:

JeroenCV

Volgens de definitie van bok, hoort fruit (en kruiden) niet in bok thuis.  :neenee:

Adrie

Niet in een bok, maar wel in een fruitbok.  :clownsmile:

MO

Goed idee! Zal ik dat volgend jaar maar op de markt brengen dan?

Oscar

Ja goed idee, en als je dan ook nog een maakt met spontane vergisting hebben we ook een lambock  :D

Niels

Grappig om te lezen, ik heb net twee dagen geleden een experiment met bramen gedaan.

Zaterdag een biertje gebrouwen, blond met een start Sg van 1050 en met een T-58 aan het gisten gezet.
Zondag was ik bij mijn vader en deze heeft een paar prachtige bramen struiken die vol zaten met mooie grote bramen.
Deze ging hij niet meer plukken, dus ik ben samen met Angela aan het plukken geslagen. We hadden ruim drie kilo bramen, deze heb ik in een stoom exrtactor gedaan en hieruit had ik twee liter bramensap. Hiervan heb ik gister een liter bij het bier gedaan wat ik had overgeheveld.

Het bier was lekker gegist tot een 1012 en nu met het sap erbij staat er een klein laagje schuim op en gist het rustig verder.
Het was niet het plan om dit te doen maar een ingeving, ik hoop dat het een lekker biertje wordt.


Pieter.

Vandaag na bijna drie maanden het bramenbier overgeheveld naar fles. In tegenstelling tot kersen blijven bramen drijven op het jongbier en ze waren allen nog intact, zegmaar een dikke koek van bramen. In het midden van de gistemmer waren de bramen wat wit uitgeslagen (schimmel, wilde gist?) maar het rook niet bedorven, eigenlijk was de stank die er was tijdens het toevoegen verdwenen. De kleur is diep rood en de smaak is ronduit wrang, vergelijkbaar met mijn kersenbier.

Ik denk eraan om het bier te gaan aanzoeten, maar ik zou niet weten waarmee en hoeveel. Ik laat het bier nu een week op fles staan en ga daarna bottelen met 5gr suiker per liter bier om het dan nog ca 3 maanden uit te laten rijpen.

Volgend jaar ga ik dit bier zeker nogmaals brouwen al kneus ik de bramen dan wel voordat ik ze toevoeg, misschien zijn de suikers niet voldoende vrijgekomen, vergist zijn ze in ieder geval niet want het SG voor het toevoegen was 1014 en nu 1012.

 :degroeten:


Edgar

Citaat van: Pieter. op 30-10-2007  23:52 uVolgend jaar ga ik dit bier zeker nogmaals brouwen al kneus ik de bramen dan wel voordat ik ze toevoeg, misschien zijn de suikers niet voldoende vrijgekomen, vergist zijn ze in ieder geval niet want het SG voor het toevoegen was 1014 en nu 1012.

Of juist wel. Als je suiker toevoegt dat geheel vergist, wordt je SG lager, omdat alcohol lichter is dan water en er geen restsuikers overblijven.

Nu heb je hier ook met het vocht uit de bramen te maken, dus moeilijk in te schatten wat het nu is.

Niels

Nu na bijna twee maanden het bier aan het proeven en de smaak is niet slecht.
Proeft als een blondje zoals hij ook bedoeld was, er is een een wat fruitigere smaak te onderscheiden die wel een prettige aanvulling is.
Niet uitgesproken bramen maar wel een toevoeging van fruit, misschien toch beter om het nog eens met een donker bier te doen.

Er is alleen een strorende factor, het bier is zo troebel..!
het heeft nu een week of vier op fles gestaan en het wil niet klaren.
de afgelopen weken steeds gedacht dat het wel goed zou komen, maar het gaat niet hard.
Schuim is goed, blijft ook lekker staan en is wandplakkend.
De geur is fris hoppig fruitig met weinig moutige kenmerken.
De smaak is lichtbitter zoet en heeft een klein zuurtje zonder infectie, lekker fris.

Is een leuk experiment maar niet aan anderen te voor te zetten zolang hij zo troebel is.
Zal nog wel een keer berichten of het bier gaat klaren tot acceptabele niveau.

 :degroeten:


Henielma

In een wijnboek (Maak zelf wijn) staat bij pectinewaas:
Waarschijnlijk de meest voorkomende vertroebeling in de wijn van de amateur-wijnmaker. Een pectinewaas ontstaat doordat zeer, zeer kleine vruchtdeeltjes kleiner dan stofjes- omgeven zijn door een laagje pectine.

Oorzaken:
1. De vruchtenmoes is te stevig uitgeperst;
2. er is te weinig pecto enzyme gebruikt
3. De gekozen vruchtensoort bevat extra veel pectine zoals rozijnen, pruimen en peren.
4. het vruchtensap is met behulp van hitte gewonnen.

Ik weet dat bier geen wijn is maar wat dit bramenbier betreft kan ik me overeenkomsten zeker voorstellen.

Niels

Een pectinewaas lijkt mij wel een waarschijnlijke verklaring voor de vertroebeling die in dit bier zit.
Het sap is door middel van warmte gewonnen, en zal dus ook wel deeltjes van vruchtvlees hebben bevat.

Staat er nog iets over het klaren, of dit alsnog na verloop van tijd gaat gebeuren?

Henielma

Er staat niet bij of dit alsnog gaat klaren. Ik verwacht dat het na verloop van tijd minder troebel zal worden.

De remedie die ze voor wijn geven is het alsnog toevoegen van pecto-enzyme. De benodigde dosering eerst testen met een liter. Ze geven aan dat je twee tot vier maal de normale dosering nodig hebt. Dus meer dan dat je normaal zou toevoegen aan het begin van de gisting.

Maar dat lijkt me in jou geval na het bottelen geen oplossing. Dus even wachten en misschien de volgende keer pecto-enzyme toevoegen bij het bramensap.

Patrickbierman

Hoe verzin je het.

Proost van een bierengenieter uit Waalwijk van,
Patrick Kroon   :proost2:  :lekkerbier:

Pieter.

Na 10 dagen op fles het bramenbier gebotteld, aan de oppervlakte was een dun laagje kaam onstaan en ik denk dat er ook wilde gist inzit gezien de witte bolletjes in de vorm van bramen/frambozen die ook aan de oppervlakte te zien waren, ondanks dat de bramen een paar weken in de vriezer hebben gezeten.

Over een maand of drie maar eens proeven.

 :degroeten:

Pieter.

Vandaag een flesje open getrokken, er was al voldoende koolzuur en de kleur is richt roze. De smaak is licht zurig met een duidelijke bramensmaak maar helaas de geur die weggetrokken leek is terug en overheersend.

Toen ik de bramen had geplukt, gewassen en ingevroren roken ze al niet al te best, ook tijdens het toevoegen kwam er een smerige lucht vanaf, en met smerig bedoel ik ronduit walgelijk  :'(

Deze geur is terug en ik heb geen idee wat er fout is, geen infectie of wat dan ook, iets klopt niet met de bramen die ik geplukt heb.

Pas nog jam gehad gekregen van bramen en deze komt niet voort uit een gekweekte versie, gewoon wilde bramen uit eigen tuin en deze smaakte prima.

Dit experiment is voor herhaling vatbaar maar de bramen moet ik op een andere manier zien te verkrijgen, de struiken waarvan ik geplukt heb daar is iets mis mee, of ik moet ze op een andere manier verwerken.

 :degroeten:

Pieter.

Dit bier is echt ondrinkbaar vanwege de vieze bijsmaak, bovendien is er teveel koolzuur gevormd.



 :degroeten:


Oscar

video'tje valt wat tegen hoor...weinig spectaculair, dat kan jeroen beter  ;D ;D

dan deze:


Tsjerk

Niels, hoe is dit bramenbier uiteindelijk geworden?
Ik heb zelf nu ook ook een donker bramenbier op de fles staan waarbij ik ook het sap bij de hoofdvergisting heb toegevoegd.
Ik heb ook het idee dat deze niet helder zal worden.

Niels

Tjerk, sorry voor de late reactie maar heb het topic niet eerder ingezien.
Ik heb nog een paar flesjes en de laatste keer dat ik proefde was hij nog steeds troebel.
Dus na zes maanden op fles is het nog niet helder getrokken, zo troebel dat het volledig blind is.
De tip van Henielma lijkt me wel wat, en ik zal het nog een keer proberen met pecto-enzyme.
Heb namelijk zes planten doornloze braam gezet op de tuin voor een grotere oogst van eigen tuin.


Henielma

Niels,

Het is nu meer dan een jaar na het brouwen van je bramenbier. Afgezien van de troebelheid. Ik ben erg benieuwd naar hoe de smaak is van jou bier. Ik heb vier liter bakjes bramen in de diepvries en ik wil er bier mee maken maar ik ben op zoek naar de dosering. Was die dosering van jou goed?

Drie kilo bramen gaf 2 liter sap gaf je aan. Maar hoeveel liter was je brouwsel?

Cerevisia Bibere

Citaat van: Henielma op 26-10-2008  22:44 uNiels,

Het is nu meer dan een jaar na het brouwen van je bramenbier. Afgezien van de troebelheid. Ik ben erg benieuwd naar hoe de smaak is van jou bier. Ik heb vier liter bakjes bramen in de diepvries en ik wil er bier mee maken maar ik ben op zoek naar de dosering. Was die dosering van jou goed?

Drie kilo bramen gaf 2 liter sap gaf je aan. Maar hoeveel liter was je brouwsel?

Oei oei, alweer 10 jaar geleden... En dit is nog steeds het enigste draadje over bramen bier?

Henielma, kun jij je nog iets herinneren van je bramen bier? Dosering, smaak, geur, gebruik van pecto-enziem enz..

Ik ben namelijk ook een bramen bier aan het maken. Heb nu een basispilsje gebrouwen en daar ontsapte (door hitte) bramen bij gedaan.  Ik kreeg 3 liter uit 5 kg bramen, dus heb 1350 ml bramen sap bij 7,5 liter bier toegevoegd. Is 300 gram per liter bier. Nu ben ik aan het twijfelen om de pecto enziem tijdens de tweede gisting met bramen toe te voegen of als de gisting is afgelopen en het voor het bottelen toe te voegen. Ik denk richting de tweede optie, maar als iemand hier een goed idee over heeft, hoor ik het graag.

Ik heb het bier overgeheveld in een schone fles met zo min mogelijk bezinksel. Toen bramen sap toegevoegd. Het vergisten loopt nog geen storm. Moet dit weer opnieuw op gang komen? Ik zal geduld hebben ;)

Edit, een nachtje verder en is rustig aan het bluppen, ongeveer on de 10 seconden. SG is niet veer vernederd na het toevoegen van de bramen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.