Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bramenbier  (gelezen 13286 keer)

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
Bramenbier
« Gepost op: 24-07-2007 23:49 u »
Ondanks de matige zomer zijn de eerste rijpe bramen al weer aanwezig. In mijn buurtje heb ik twee flinke bramen hagen gevonden dus tijd om te gaan plukken voor een experiment je.

Wat me opvalt is dat ik nog geen commercieel bramenbiertje ben tegengekomen terwijl de braam tot de zelfde familie behoord als de framboos (Rubus) ook op dit forum geen enkele verwijzing naar een bramenbier.

Het recept word hetzelfde als mijn kersenbier zie : http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6722.0.html alleen voeg ik wat meer bramen toe namelijk 300 gr/Liter, rijpingstijd en lagering op fles blijft hetzelfde.

:degroeten:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Bramenbier
« Reactie #1 Gepost op: 24-07-2007 23:56 u »
Denk je niet dat bramen wat lastiger te "handelen" zijn i.v.m. Het schoonmaken ? Aangezien de vrucht een stuk zachter is en er meer "Haartjes" en kleine beestjes op/tussen zitten ?

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #2 Gepost op: 25-07-2007 08:45 u »
Ik denk dat je bramen beter uit kunt persen en het sap dan filteren. Oscar heeft gelijk dat bramen lastiger zijn schoon te maken. Uitpersen kun je gewoon in een vaatdoek doen.

Offline Sjaak

• Senior lid
  • bijna klaar en kunnen we weer bier brouwen
« Reactie #3 Gepost op: 25-07-2007 08:52 u »
Vroeger heb ik bramenwijn gemaakt en om ze schoon te maken, doe je ze gewoon in zout water leggen en dan kruipen de beestjes er vanzelf wel uit.

Maar om er een biertje van te maken is wel een utidaging, maar misschien krijg je wel een soort wijnbier.
Waar je goed op moet letten is dat ze goed zijn uitgegist want 1 keer is er bij mij na een jaar toen ik ze gebotteld had alsnog een aantal flessen gesprongen, dus ik zou ze zeker 1 jaar laten gisten.

Offline Pieter.

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 26-07-2007 00:16 u »
De eerste kleine kilo is geplukt, morgen naar de tweede bramenhaag die veel groter is. Het schoonmaken ging aardig goed, eerst in een pan met water totdat alle vuiligheid boven kwam drijven, toen gespoeld in een vergiet en opnieuw in een pan met water gezet met wat zout erbij. Na een uurtje opnieuw gaan spoelen net zolang tot er geen vuil meer afkwam.

Morgen hoop ik de rest van de benodigde hoeveelheid te plukken.

Offline Pieter.

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 30-07-2007 23:45 u »
Vandaag het basis biertje gebrouwen voor mijn bramenbier, ik had geen ongemoute tarwevlokken en witbier gist meer in huis en omdat het toch maar om een probeersel gaat heb ik een heel simpel recept gebruikt.

Voor 10 liter:

100% pilsmout.
Maischschema 67 graden gedurende een uur.
5 gram overjarige Target wat een EBU van ca 10 a 15 geeft.
Kooktijd 90 minuten.
Begin SG 1046.
Gist: Danstar Nottingham.

Vanavond het restant aan bramen geplukt, ik ga 300gr/liter toevoegen.

De vergisting is inmiddels gestart.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 31-07-2007 07:15 u »

Lekkere verse bramen geplukt, en wat gaat er in?
Citaat
Gist: Danstar Nottingham.

Jummie jummie (mij niet heus).

:stom:

Offline Pieter.

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 31-07-2007 11:18 u »
Lekkere verse bramen geplukt, en wat gaat er in?
Jummie jummie (mij niet heus).

:stom:

Is die gist zo slecht dan?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 31-07-2007 12:05 u »
Nee hoor is een prima gist, maar Hoppie vindt 'm schijnbaar niet zo lekker  ;)

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #9 Gepost op: 31-07-2007 12:18 u »
Waarom geen lekker Wyeast blendje, Begian White bijvoorbeeld :proost:. Nottingham is erg clean en karakterloos (vind ik dan...).

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 31-07-2007 12:47 u »
Ik denk juist als je een bramenbier gaat maken dat je een cleane gist wil, zodat de bramen smaak/geur beter tot zijn recht komt

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 31-07-2007 14:57 u »
En daarom wil je geen muffe brood/korrelgist-smaak (Nothingham) in je bier, maar juist verse gist (net zo als je bramen).

dwbrouw

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 31-07-2007 18:27 u »
En daarom wil je geen muffe brood/korrelgist-smaak (Nothingham) in je bier, maar juist verse gist (net zo als je bramen).

Wat is er mis met een GOEDE korrelgist????? >:D.
Sinds wanneer ben jij zo antikorrel???? Sinds jij een vliegeninfectie hebt opgekweekt? ;D

Geintje, maar er zijn korrelgisten die wat een fruitig/pudingachtig effect geven. Dit kan prima in een fruitig biertje dacht ik. :degroeten:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 31-07-2007 18:34 u »

Ik ben niet echt anti-korrel (wel een beetje anti-Nothingham), maar als je met versgeplukte bramen in de weer bent, dan hoort er eigenlijk ook verse gist (misschien wel van de braam zelf) in vind ik persoonlijk.
Maar dat is puur mijn persoonlijke mening uiteraard.

Citaat
Geintje, maar er zijn korrelgisten die wat een fruitig/pudingachtig effect geven.
Dit kan prima in een fruitig biertje dacht ik.
Dan zou ik eerder voor Windsor gaan (die is wel relatief lekker).

dwbrouw

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 31-07-2007 18:39 u »

Dan zou ik eerder voor Windsor gaan (die is wel relatief lekker).

Dr Oetker, geeft een mooi pudding effect. ;D,(weet je nog?) :verbergen:
Maaruh, zijn er ook vloeibare gisten eigenlijk speciaal voor fruitbieren? :degroeten:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 31-07-2007 19:01 u »

dwbrouw

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 31-07-2007 19:09 u »
Trouwens, wat bedoeld Hoppie met gist van de braam zelf? ???. Toch een paar beestjes er niet uitwassen? ;D.
Ik bedoel dus, kun je van bramen dan een bramengist maken? :degroeten:

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 31-07-2007 19:17 u »
Op fruit, graan, bloemen en andere natuurlijke producten komen (wilde) gisten voor. Die kan je dus gebruiken om een bier te maken van wilde gisting, dat wordt waarschijnlijk zuur. Dus als je een bramengist wilt gebruiken moet je de gist zuiveren met behulp van een agar plaatje.

Wesley

dwbrouw

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 31-07-2007 19:22 u »
Op fruit, graan, bloemen en andere natuurlijke producten komen (wilde) gisten voor. Die kan je dus gebruiken om een bier te maken van wilde gisting, dat wordt waarschijnlijk zuur. Dus als je een bramengist wilt gebruiken moet je de gist zuiveren met behulp van een agar plaatje.

Wesley
Aha, dus gewoon niet aan mij besteed. Weten we dat ook weer. ;) Ik ben iemand die niet met plaatjes ed in de weer gaat. Het brouwen op zich vind ik werk zat. :degroeten:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 31-07-2007 20:18 u »
Of een zuurtje, maar dat hoeft niet persé.

Offline Pieter.

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 01-08-2007 00:05 u »
Ik had ook liever een witbier gist gehad met een wat meer witbier recept (aka lambiek) maar geen zin om naar Amsterdam te rijden. Ik dacht ook dat een neutrale gist zoals Nottingham wel geschikt zou zijn, de bramen moeten de smaak gaan geven. Uiteraard ben ik op de hoogte van de Wyeast Lambic Blend maar daarvan heb ik al twee batches staan en ik wil bier wat een beetje sneller klaar is.

Ook hou ik rekening met eventuele wilde gist op de bramen waarvan ik niet vies zou zijn, alleen heb ik de bramen ingevroren omdat ik geen idee had of ik op korte termijn 3 kilo kon plukken, het koste uiteindelijk 3 pluksessies om de 3 kilo te halen. Geen idee of wilde gist het verblijf in een vriezer overleefd, hetzelfde geld voor eventueel ongedierte die in de bramen zijn genesteld, het zijn per slot van rekening bramen van een wilde struik (neem werkhandschoenen mee als je ook van plan bent bramen te plukken)

Goed, het is maar een probeersel, het resultaat horen jullie wel terzijnertijd.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #22 Gepost op: 01-08-2007 09:42 u »
Wyeast Roeselare schijnt ook wel een lekkere gist voor fruitbieren te zijn, maar heeft denk ik ook weer een langere rijping nodig.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #23 Gepost op: 01-08-2007 09:53 u »
Op de één of andere manier zie ik de smaak van bramen beter passen in een donker, rijk aromatisch, caramellerig bier dan in een bier van pilsmout.

dwbrouw

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 01-08-2007 16:09 u »
Op de één of andere manier zie ik de smaak van bramen beter passen in een donker, rijk aromatisch, caramellerig bier dan in een bier van pilsmout.
Ik zat meer te denken richting witbier, dat lekkere troebele fruitige. Waar ze tegenwoordig ook rosebier van maken. Er staan genoeg recepten op hobbybrouwen. :). :degroeten:

Tags: