Heerlijk, Hoppig, Haverbier

Gestart door Johannes, 25-05-2003 19:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannes

Medebrouwers,

Onlangs heb ik een 'lichte blonde' gebrouwen, een recept uit de Biertypengids van Derek Walsh.

Bij een volgende keer zou ik graag gebruik willen maken van Haver. Voor de mensen die het kennen; het moet iets worden in de richting van het Jopen Hoppenbier.

Het recept van de lichte blonde is als volgt:

4.75 kg pilsmout 3 ebc
0.85 kg munich 20 ebc

50 gr. Styrian Goldings4.2 '90
15 gr.    ,,           ,,         '10
15 gr.    ,,           ,,         '5

55    63    72    78
 0     30    40     1

3.5 liter water /kg mout
spoelen 2liter/kg mout

tijdens koken 2 liter toegevoegd.

Gist:  Wyeast 3944

Geplande aanpassingen:

-Gebruik Haver en Tarwemout met als doel qua smaak in de richting te komen van Jopen Hoppenbier.
-Gebruik 2e hopsoort voor een fijner hoparoma
-Vergisten met 2 verschillende gistsoorten wellicht Affligem gist

 :rundum:Zijn er mensen met suggesties qua percentage storting, en gebruik hopsoorten? :rundum:

 :degroeten:

Johannes



Herman

Hey Johannes,

En hoe staat het met de blonde?

Wat betreft de jopen, veel info heb ik niet, maar toch wel wat:
Om Michael Jackson uit de kast te halen :
Jopen Hoppenbier (6.5 per cent) is brewed from barley malt, wheat and oats. It has a very big head; a hazy yellow color; an orangey aroma; a very smooth texture; a spicy start; light flavors of sweet lemons; and a scenty, sherbety, finish. An appetising, interesting, beer. (http://www.beerhunter.com/documents/19133-000088.html)

Ik zou gaan voor een biertje met een begin-SG van zo'n 1.063, ervan uitgaande dat je deze vergist tot zo'n 1.015.

Storting (uit de duim) pils/tarwe/haver: 70/20/10 %
Kruiden: wellicht koriander/curacao misschien ook wel geen, daarvoor ligt de smaak me niet vers genoeg in het geheugen. Ik zou eerst gaan voor bier zonder kruiden, met een mooie stevige hopdosering, die herinner ik me wel.
Saaz & Brewers Gold?

Herman

Johannes

Herman,

Bedankt voor je reaktie, jou voorstel qua verhouding van pils/tarwe/haver komt overeen met waar ik aan zat te denken.
Ik was zeker niet van plan om kruiden of curacau oid te gebruiken.
Wel is het de bedoeling om een donders aangenaam hoparoma te verkrijgen, om dat te bereiken zat ik te denken aan First Wort Hopping. En misschien tussentijds hop toevoegen (na bijv. 30 en 60 minuten koken).

Saaz lijkt me een fijne hop, Brewers Gold ken ik niet maar dat advies neem ik graag over van een hopneus. :brouwen:

groet Johannes

 :degroeten:

Herman

Ik zal je verrichtingen op de voet volgen en als het me aanstaat ook eens brouwen. Wel een leuk bier om mee aan de gang te gaan. Qua karakter denk ik dat je er wel in de buurt zult komen, heb je overigens gedacht aan een mailtje richting de brouwerij? Soms willen ze je wel op de goede weg helpen, bijv: welke hopsoorten gebruiken jullie?

Herman

Johannes

Hmmm, nee.... geen moment aan gedacht; het hoeft ook geen regelrechte kloon te worden maar aan de andere kant hoeven we het wiel niet een 2e keer uit te vinden.

ff  :bijdrage_forum:



Johannes

Ziezo; dat:  :bijdrage_forum: is gebeurd, ben benieuwd wat de reaktie is; nu eerst een biertje.

Heb een hommeltje koud gezet aangezien dit waarschijnlijk de gist wordt voor Het Heerlijk Hoppig (Hommel) Haver bier.

(Dit op een 'off the forum' advies van Herman)
Dit schijnt een goede doorgister te zijn, de bedoeling is om een kurkdroog bier te brouwen; aangezien in vegelijking tot vorige brouwsels menig breezer droog mag worden genoemd. :nut:

Johannes :degroeten:

Herman

Mocht het opkweken niet lukken (naar mijn ervaring wel es lastig), dan kun je altijd een hommelkloontje halen (mits nog voorradig, ze gaan snel  ;D ).

Herman

Johannes

Bedankt voor het aanbod, misschien kom ik wel ff een halen dan hoor je 't nog wel.
Misschien ga ik woensdag a.s. al brouwen zoja, dan gebeurt het met Wyeast 1214 (ja, de gist van 't wedstrijdbier) want deze ben ik momenteel aan het opkweken voor een brouwpoging zondag a.s. echter Piet Paulusma heeft me laten weten dat dit niet een bij uitstek geschikte brouwdag is.

dan maar  :lekkerbier: bij de Hoornse Plas!

 :degroeten:

Johannes

Goed, de reaktie van jopen.nl laat lang op zich wachten maak ik mooi nog ff van de gelegenheid gebruik om intussen alvast een Rochefort 8 te brouwen, past ook beter bij de huidige (gemiddelde) temperatuur.

later.... :brouwen:

Herman

Mmhh! stuur ff een mailtje als je de mijne nog wilt proeven bij wijze van onderzoek?
Ga je gist opkweken of heb je een buideltje gekocht?

Herman

Johannes

Bij sommige recepten is er nog een heel belangrijk ingredient namelijk: geduld. Dit blijkt ook nu weer, hier het antwoord van de Jopenbrouwer.

Hallo Johannes,
 
Eerst even mijn excuses dat je zo lang hebt moeten wachten op een antwoord, maar liever laat dan nooit toch?
 
Dank voor je complimenten, het is altijd leuk om meningen van liefhebbers te horen.
 
Wat betreft het Hoppen bier: Er zijn twee dingen die het bier "anders" maken. Naast de hopping is dat ook de storting; 20% bestaat uit ongemoute Haver, welke in decoctie verwerkt wordt.
De hopping bestaat uit 4 hopsoorten (ondanks dat er nog steeds 2 op het etiket staat) met name East Kent Goldings, Hallertau, Styrian Goldings en Saaz.
De bitterheid van het bier is momenteel 31 EBU, in de toekomst gaan we dit geleidelijk wat optrekken, het brouwsel wat nu in lagering ligt heeft 35.
 
Ik hoop dat je vragen hiermee beantwoord zijn, en wens je succes bij je brouwsel(s)
 
Groeten,
 
Chris, Jopenbrouwer.

 :degroeten:

Johannes

Herman

Ok, da's mooi zo'n antwoord, al laat het nog best wat vragen open. Zo rept ie niet over zijn storting, maar daar zal onze eerste gok met aanpassing van die 20% wel niet zo ver van afliggen. Hoe was de kleur ook al weer? (misschien wat caramout?)

Herman

Johannes

Ik heb ook enkel gevraagd naar de gebruikte hopsoorten, dus wat dat betreft laat het antwoord niks te wensen over.

Misschien dat ik nog eens een mailtje stuur, in 1e instantie was het niet de bedoeling om te klonen alhoewel dat misschien best leuk zou zijn.

Kleur? ik geloof niet dat hier caramout wordt gebruikt.
Ik zal er binnenkort weer ff een opentrekken.

wordt vervolgd..

Jacques

Hoi Johannes,

Wordt vervolgd... schreef je.
Is het er nog van gekomen om een haverbier te brouwen?

 :degroeten: Jacques

Johannes

Toevallig dat je het nu vraagt, deze staat voor donderdag aanstaande op het programma. Als gist ga ik de Danstar Windsor gebruiken. Lekker makkelijk. De bedoeling is om het bier goed te hoppen en dan ga ik denk ik nog iets verder dan de 35 ibu van Jopen. Ik zal het recept posten.

 :degroeten:

Johannes

SiriS

Hoi Johannes,

Interessant bier! Zou je het definitieve recept willen plaatsen?

Groet, SiriS

Johannes

Ha Peter,

Bij deze: op en aanmerkingen van harte welkom  :proost2:

Recipe : Heerlijk Hoppig Haverbier


Recipe Specifics
----------------

Batch Size (LTR):        15.00    Wort Size (LTR):   15.00
Total Grain (kg):         4.20
Anticipated OG:          1.065    Plato:             15.88
Anticipated EBC:           9.1
Anticipated IBU:          40.9
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 19.0     0.80 kg.  Flaked Oats                   America        1.033      5
 71.4     3.00 kg.  Pilsener                      Germany        1.038      3
  9.5     0.40 kg.  Wheat Malt                    Belgium        1.038      4

Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 18.00 g.     Hallertau Hersbrucker              Whole    3.20  11.7  90 min.
 18.00 g.     Goldings - B.C.                   Whole    3.00  11.0  90 min.
 18.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    4.20  15.4  90 min.
 10.00 g.     Saazer                            Whole    3.20   1.2  10 min.
 10.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    4.20   1.6  10 min.


Yeast
-----

 Danstar Windsor gist



Mash Schedule
-------------
Ltr Water Per kg Grain: 3.50   
 60  Time:  40
 70  Time:  30
 78  Time:   2


Misschien dat ik nog een hopstorting doe op 35 minuten voor einde kooktijd, doel is tenslotte om een Heerlijk Hoppig bier te maken. Mocht ik in de toekomst nog 's wat Cascade kunnen bemachtigen dan zal ik dat graag gebruiken in dit recept.
Gisteren heb ik namelijk het winterbier van de maaslandbrouwerij gedronken. Ik mag me sterk vergissen als daar geen Cascade in zit jammer dat het bier al redelijk geoxideerd was....

:degroeten:

Johannes

MO

Frans heeft de Cascade hop niet in zijn assortiment. Niets is zeker, maar het is zeer onwaarschijnlijk dat die hop is gebruikt in het winterbier. Was dat het winterbier van vorig jaar? Kun je de oxidatiesmaak omschrijven (off-topic ik weet het).

Cascade hop is echt een schitterende hop, het geeft een fruitige frisse bittere smaak. Zal het zeker goed doen in witbier achtigen zoals dit haverbier. Wat is Goldings BC? Before Christ?

Johannes

Zo off topic is het niet, het is relevant omdat we het nu hebben over mijn beleving van Cascade hop. Ik ben geen fijnproever, maar ik kan me amper voorstellen dat dit niet Cascade was.

Ik bedoel gewoon Goldings hop wat die BC is weet ik ook niet (had ik ook even moeten wissen) zo stond het in promash.

groet Johannes

Herman

BC zal denk ik voor British Colombia staan.

Adrie

Frans gebruikt inderdaad geen Cascade, maar volgens mij wel koriander in zijn winterbier. Wellicht heb je dat geproefd.

Groeten,

A3

Johannes

Koriander heb ik ook geproefd...hmm nog maar een fles halen ondanks het feit dat 'ie niet echt vers meer was....

 :degroeten:

Johannes

Johannes

Daar mijn 2e bok niet doorgist :echtboos: laat deze nog weer even op zich wachten. Ik hoop toch van de week weer te kunnen brouwen.

groet Johannes

Herman

Korrelgistje er bij? Dankzij Siris hebben we Nottingham, Windsor, S-33 en Coopers in voorraad.

Groet,
Herman

Adrie

Beste Johannes,

Voor de nagisting op het fust hebben wij Danstar Nottingham toegevoegd. Deze gist vergist erg clean, zeker bij wat lagere temperaturen. Wij hebben de nagisting op 15 graden gedaan en dit gaf geen fruitige bijsmaakjes. Dat is in een bok wel zo prettig. De andere gisten die Herman noemt zijn fruitiger.

Groeten,

A3

Pimpeltje

Ook ik wil gaan brouwen met haver en tarwe.
Wil eigenlijk dit brouwen om te zien (eigenlijk proeven dus) wat haver in een bier doet.


Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):                25.00    Wort Size (L):    25.00
Total Grain (Kg):               7.00
Anticipated OG:               1.067    Plato:            16.28
Anticipated EBC:                 9.1
Anticipated IBU:                29.9
Brewhouse Efficiency:          78 %
Wort Boil Time:                   90    Minutes

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 71.4     5.00 kg.  Pilsener 3 - Dingemans     België     1.037      3
 14.3     1.00 kg.  Havermout (vlokken)         Belgie     1.033      5
 14.3     1.00 kg.  Tarwemout - Dingemans   België    1.038      4

Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 45.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole   5.30  20.3   90 min.
 20.00 g.     Styrian Goldings                  Whole  3.50   5.9   90 min.
  5.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole   5.30   2.3    90 min.
  5.00 g.     Styrian Goldings                  Whole  3.50   1.5    90 min.

                            Rest     Start     
Step Name            Time   Temp   
----------------------------------------------
Beta amylse           40       60     
Alpha amylase        30       70     
Uitmaischen             5       78     

Gist weet ik nog niet, enige suggesties?
Hopkeuze is gemaakt aan de hand van de voorraad in de diepvries welke een keer leeg moet. Daarbij ben ik totaal nog niet zo'n geweldige proever om bepaalde hopsoorten te herkennen.

Graag jullie op- of aanmerkingen

Groeten
Ad

Johannes

Hoi Ad,

Leuk dat je ook een haverbier gaat brouwen, de hopkeuze lijkt me prima ik zou als gist de Danstar windsor gebruiken echter ik heb nu ook een gist van Coopers in huis, misschien dat dat ´m wordt.

Adrie,

(nog even off topic) ik heb m´n bok vergist met danstar nottingham dus was ook van plan dit weer op te kweken of gewoon een nieuw zakje erbij te doen.

groet Johannes

Adrie

Citaat van: Pimpeltje op 26-10-2004  22:39 uHops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 45.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole   5.30  20.3   90 min.
 20.00 g.     Styrian Goldings                  Whole  3.50   5.9   90 min.
  5.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole   5.30   2.3    90 min.
  5.00 g.     Styrian Goldings                  Whole  3.50   1.5    90 min.

Ha Ad,

Ik neem aan dat je de laatste twee hoptoevoegingen later doet, nu staat er bij alle hoptoevoegingen 90 mintuten koken. Als je hoparoma's in je bier wilt hebben, is 5 gram van elke soort wel erg aan de magere kant.

Als het je echt gaat om het bepalen van de smaak van haver in bier, zou ik een gist nemen die weinig esters produceert, zoals de Danstar Nottingham of de SafAle S04 of eventueel een ondergist (als je kunt koelen) zoals de Bavarian Lager van Wyeast. En dan zou ik ook weinig aromahop toevoegen. Je krijgt dan een moutig bier waarin de smaak van haver goed naar voren zou moeten kunnen komen.

Groeten,

A3

MO

Pimpeltje,
ben je niet bang dat met 30 IBU de hop teveel gaat overheersen?

Pimpeltje

A3 en MO,

bedankt voor de opmerkingen.
A3 inderdaad, de laatste hogift wil ik 10 min voor einde kooktijd doen.
Ik wil de smaak van haver eruit laten komen. Dus zal weinig aromahop op laatst toevoegen. (maar is 2x 5 gram te weinig?)
Martin, Ik weet nog niet zo goed hoe bitter een 30 IBU bier is. Vrij bitter neem ik aan. Terugbrengen tot 20 of 25 IBU?
Zoals al eerder gemeld mijn referentie mbt geproefde bitterheid in een bier en het IBU getal in mij nog niet goed bekend. Moet hier eens meer aandacht aan besteden. (meer gaan proeven denk ik dan maar)

Groeten
Ad

MO

Volgens de laatste pint is Grolsch pils 30 IBU en amstel 22 IBU. Heb je daar wat aan? Witbier zit meen ik rond de 15. Ik zou dus minstens teruggaan naar 25 en misschien wel naar 20. Nu moet ik toegeven dat ik zelf ook moeite heb om minder hop te gebruiken. Ik vind een hoppig biertje zo lekker!

Johannes

Hoi Ad,

Ik denk niet dat je je al te veel zorgen hoeft te maken over de hopgift, mijn hopgift gaat tot 40 IBU maar de intentie is dan ook een bitter bier te brouwen.

Ik denk ook niet dat een hoge hopgift de haversmaak zal maskeren o.i.d. zeker bij een storting van 14% zal de haversmaak duidelijk aanwezig zijn. Om te proeven wat haver met bier doet zou je misschien beter nog de tarwe achterwege kunnen laten i.p.v. de hopstorting aan te passen.

:degroeten:

Johannes

Johannes

Citaat van: MO op 27-10-2004  14:03 uIk zou dus minstens teruggaan naar 25 en misschien wel naar 20.

 :police: :rundum:

Als topic-starter wil ik even kwijt dat discussie over bieren onder 30 IBU off topic zou zijn. Het is immers Heerlijk Hoppig Haverbier!  ;D

 ;)

Johannes

MO

Sorry. Je hebt gelijk. Dan is 40 wel de ondergrens. De meeste van mijn eigen brouwsels zitten rond de 50. Dat is pas lekker!

Hopmans

Hoi Mo,

Dat is wel zeer heftig !

Als je dat brouwsel op de vingertjes van nagel-bijtende kindertjes smeert, dan zijn ze voorgoed van deze kwaal af.   :laugh:

Geintje.  :)

Beter als dat slappe spul van mij Hi Hi

Groetjes,

Hoppie


Johannes

Brouwers,

Vandaag toch eindelijk dit bier gebrouwen, met enige aanpassingen.

ProMash Recipe Printout

Recipe : Heerlijk Hoppig Haverbier

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (LTR):        15.00    Wort Size (LTR):   15.00
Total Grain (kg):         4.00
Anticipated OG:          1.062    Plato:             15.30
Anticipated EBC:           8.6
Anticipated IBU:          47.4
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             90    Minutes



   %     Amount     Name                          Potential EBC
----------------------------------------------------------------
 12.5     0.50 kg.  Havervlokken                  1.033      5
 75.0     3.00 kg.  Pilsmout                         1.038      3
 12.5     0.50 kg.  Tarwemout                    1.038      4


Hop

   Amount     Name                              Alpha  IBU  Boil Time
----------------------------------------------------------------------
 40.00 g.     Hallertau Hersbrucker              3.50  28.9  90 min.
 20.00 g.     Goldings - B.C.                       4.20  17.3  90 min.
 15.00 g.     Saazer                                  3.20   1.2   10 min.


Gist
-----

Coopers



Begin SG: exact 1062, kleur is wat bleekjes, als ik deze nog eens brouw doe ik er wat caramout bij.  Even geproefd: Bitter!! het bier smaakt nu al droog! Ben benieuwd of dit goed gaat komen.

:degroeten:

Johannes

Jacques

Hoi Johannes,

Zou je dit ProMash recept ook willen plaatsen in de wachtkamer van het forumonderdeel "Recepten per biertype zonder discussie". Ik denk dat het bier thuis hoort onder de groep O bij de bieren die gebrouwen zijn met granen.
Ik weet dat het wat extra werk is maar zou je ook het Word-format willen invullen.

Bij voorbaat dank.

 :degroeten: Jacques

Johannes

Jacques,

Ik zal het recept posten zodra de gist/lagertijd bekend is. Vraag is nu ook weer in wat voor type het is. Blond(e) of sterke blonde?

De boel is al heftig aan ´t gisten bij zo´n 20-21° omgevingstemperatuur, ik heb zo nu en dan stiekem onder het deksel van het gistingsvat gekeken of de vergisting al op gang kwam, erg leuk om te volgen. Opvallend was dat (gisteravond) aan één kant van het vat al een dikke schuimkraag zat en aan de andere kant niets.
Wat ik vergeten was te melden, het jongbier was echt ontzettend troebel. In de maatcylinder waar het SG monster in zat lag ongeveer een halve centimeter bezinksel. Misschien dat dit residu van de hop is.

:degroeten:

Johannes

Jacques

Hoi Johannes,

Ok, we wachten dus nog even met plaatsen in het nieuwe forumonderdel.

Volgens mij heb je een keuze tussen groep C Blond en groep O Granen.

 :degroeten: Jacques

Pimpeltje

Heren,

as Zaterdag wil ik brouwen:

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          25.00    Wort Size (L):    25.00
Total Grain (Kg):         7.00
Anticipated OG:          1.064    Plato:            15.71
Anticipated EBC:          23.2
Anticipated IBU:          24.1
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 74.3     5.20 kg.  Pilsener 3 - Dingemans      België         1.037      3
 12.9     0.90 kg.  Haverevlokken                   Belgie         1.033      5
 12.9     0.90 kg.  Tarwemout - Dingemans    België         1.038      4

Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 30.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    5.30  16.0  90 min.
 15.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    3.50   5.3  90 min.
  7.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    5.30   1.7  10 min.
  7.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    3.50   1.1  10 min.

Ik wil de havervlokken in de helft van het maischwater (13 liter) 10min koken. Hierna de rest van het maischwater, pils en tarwemout toevoegen voor de stop op 60 graden.
Is dit volgens jullie een goede methode of moet ik dit anders aanpakken?

Maischschema: 40min 60graden en 30min 70 graden

groeten
Ad

Johannes

Citaat van: Pimpeltje op 16-12-2004  00:00 uIk wil de havervlokken in de helft van het maischwater (13 liter) 10min koken. Hierna de rest van het maischwater, pils en tarwemout toevoegen voor de stop op 60 graden.
Is dit volgens jullie een goede methode of moet ik dit anders aanpakken?

Hoi Ad,

Mijn bier was erg troebel, wellicht een korte eiwitrust ivm de haver? heb ik niet gedaan, maar toen had ik Adrie´s artikel nog niet gelezen. Herman gaf me ooit het advies wat caramout toe te voegen, geen verkeerd plan want het is wel een erg bleek biertje.

:degroeten:

Johannes

Johannes

Helaas kan ik nog niet spreken van een Heerlijk bier, hoppig is ie wel maar anders dan ik had verwacht. Hopprofiel is niet goed, body is te vol, en daarnaast lijkt het alsof er zowel DMS (groente-achtige), en diacetyl in overmaat aanwezig is. Of het hier ook daadwerkelijk om DMS en diacetyl gaat  :weetniet: geen idee. Ik zal het bier morgen meenemen naar de gildeavond om te kijken wat men er van zegt. Sowieso komt het overeen met geuren die ik waarnam in mijn Duvel kloon vandaar dat ik denk aan DMS.

Voor een eventuele volgende keer de volgende aanpassingen:

- drogere, minder fruitige gist, ik overweeg Westmalle.
- andere hopstorting max. 2 soorten.
- eiwitrust, ivm troebelheid en te volle body.

:degroeten:

Johannes

Johannes

haha! Dit is inmiddels een aardig drinkbaar biertje geworden, de harde bitterheid is foetsie, en het bier is kraak ende kraakhelder dit komt overeen met wat ik in brouwboeken heb gelezen. Het is qua specs weet ik het zo niet, maar qua smaak is het een 'sterke blonde' (duvel-achtige)

Deze komt vast weer eens op de brouwkalender te staan.

Johannes

ps hier is nog een aardige voorraad van dus ik neem wel wat flessen mee naar het ONK

Johannes

Dit bier kwam heel erg in de buurt van een sterke blonde dus heb ik het ingestuurd om te kijken of de keurmeesters dat ook vonden:

Visuele aspecten:  15   (15)
Geur:                   18   (25)
Smaak:                18   (25)
Basissmaak:          8    (10)
Body:                    5    (5)
Mondgevoel           3    (5)
Nasmaak              10   (15)

Totaal                  77

Commentaar v.d. keurmeester:

Redelijk tot goede Sterke Blonde, iets teveel zwavel, geen DMS. Geen bier om je voor te schamen. Kijk nog eens naar gistingsmethode etc. Nog eens goed naar kijken en volgend jaar opnieuw insturen.

Dit commentaar kan ik me prima in vinden zwavel had ik nog niet herkend, ik heb nog wat flessen dus zal kijken of ik dat er in terug vind. Geen DMS inderdaad, in eerste instantie was dit bier ook niet bedoeld als sterke blonde. De opmerking over de gisting is zeer op z'n plaats, dit bier heeft een gestopte gisting gehad maar is uiteindelijk wel doorgegist.

Wat ik mis in het commentaar is het advies om korter te koken ivm (gewenste) DMS vorming.

Wellicht brouw ik dit bier nog eens met als doel dichter in de buurt te komen van een sterke blonde sowieso kan de haverstorting geen kwaad want de maakt het bier kraakhelder, zelfs zonder eiwitrust.


:degroeten:

Johannes

ps. Ik heb twee flessen met wedstrijdetiket geruild als er nr. 101 op het flesje staat dan is het deze.



MO

Alleen Duvel heeft toch DMS? Duvel is toch niet de enige sterke blonde (Brigand, Piraat, Sloeber etc)?

Adrie

Ha MO,

De keurmeesters zetten een sterke blonde helaas alleen af tegen de Duvel. Zo bleek ook uit de beoordeling van mijn Brigand-kloon. Het commentaar was dat ie totaal niet op een Duvel leek.

MO

Belachelijk! Meneer van de Hurk, heeft U hier een mening over?

Johannes

Zoetig-zoutig tot maïs (DMS)-fruitig-kruidig geur, bitterig tot bitter en fruitig tot wrangig-kruidige smaak, droog van nasmaak door koolzuur en laag restsuikergehalte.

Bovenstaamd de smaakomschrijving van sterke blonde van www.labo.nu ik ben het er helemaal mee eens dat DMS ontbreekt in mijn Sterke blonde. ik zie nergens staat dat DMS per sé aanwezig moet zijn, maar vind wel dat het bier dat op ondere punten moet compenseren als het ontbreekt.

Duvel is de enige echte originele 'sterke blonde' alle andere zijn regelrechte klonen daarom [einde citaat biertypengids] ik vind het helemaal niet bezwaarlijk dat Duvel als ultiem voorbeeld wordt genomen.

Johannes


Johannes

Citaat van: MO op 01-06-2005  16:14 uAlleen Duvel heeft toch DMS? Duvel is toch niet de enige sterke blonde (Brigand, Piraat, Sloeber etc)?

Volgens mij niet alleen Duvel, ook Hapkin en volgens mij ook Judas, Piraat en Sloeber zou ik eerst voor naar de slijter moeten.

Hopmans

Jo Jo,

Er is wel degelijk verschil tussen DMS ( groentesmaak te kort koken ) en DMS van de zwavelgist.
De één is lekker, en de andere is vies.

 :degroeten:

Johannes

Hoppie,

Ik heb geen idee waar je het over hebt. Zwavelgeur en DMS geur zijn in mijn optiek 2 verschillende dingen. Zwavel ken ik als eh ja zwavel van Westmalle en lager gist  bijvoorbeeld. DMS van de groentegeur en smaak in bijv. Duvel.

Ho wacht al typende denk dat ik je begrijp, hebben we het hier over hetzelfde? Kennelijk wel, alleen is het verwarrend als je zegt 'DMS van zwavelgist' laten we dat gewoon zwavel noemen en groentegeuren en smaakjes DMS.

 :proost2:

Johannes

Johannes

Naar aanleiding van het commentaar van de keurmeester op dit bier, heb ik besloten om het bier weer te gaan brouwen. Doelstelling is om met haver,tarwe en deze keer ook ongemoute gerst te brouwen, en dan proberen zoveel mogelijk het type 'Sterke blonde' te gaan brouwen. Dus eigenlijk zoveel mogelijk a lá Duvel maar dan met een iets 'graniger' smaak. Het gebruik van ongemoute gerst staat al enige tijd op het programma, en volgens mij past het prima bij dit bier.

Dit gaat het ongeveer worden:




Recipe : Heerlijk Hoppig Haverbier

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (LTR):        15.00    Wort Size (LTR):   15.00
Total Grain (kg):         4.50
Anticipated OG:          1.075    Plato:             18.25
Anticipated EBC:          18.0
Anticipated IBU:          32.8
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             90    Minutes


   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 55.6     2.50 kg.  Pilsener                      Germany        1.038      3
 11.1     0.50 kg.  Flaked Oats                   America        1.033      4
 11.1     0.50 kg.  Pilsmout - Weyermann          Duitsland      1.038      3
 11.1     0.50 kg.  Wheat Malt                    Belgium        1.038      4
 11.1     0.50 kg.  Kristalsuiker                                1.047      0


   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 55.71 g.     Saazer                            Whole    3.20  31.2  First WH
 10.13 g.     Saazer                            Whole    4.30   1.5  10 min.

Saccharification Rest Temp :  60  Time:  40
Mash-out Rest Temp :          70  Time:  30
Sparge Temp :                 78  Time:   2

Duvel gist, opkweek


Ik wil deze keer wat minder DMS dan bij mijn Duvelkloon dus kook waarschijnlijk 75 minuten. maischschema wordt misschien nog 1 staps.

:degroeten:

Johannes

MO

waarom wil je graag dat dit bier op een Duvel gaat lijken? Vind je de klassenindeling echt interessant? Dat gaat toch niet lukken met die haver en tarwe toch? Als ik jou was zou ik gewoon mijn eigen ding doen en een uniek bier blijven brouwen. Als je een graniger smaak wilt, waarom laat je de suiker dan niet weg?

Johannes

Simpel; omdat ik Duvel een lekker en goed bier vind. en omdat mijn vorige HHBier al erg in de buurt kwam van een sterke blonde heb ik dit als uitgangspunt gebruikt. De klassenindeling vind ik wat dat betreft niet interessant maar ligt in dit geval gelijk aan mijn doelstelling.

Bovendien wil ik bewijzen -mede n.a.v. commentaar op een Brigand kloon- dat je een Sterke blonde niet per sé met alleen pilsmout hoeft te brouwen. De suiker zal niks afdoen aan de granige smaak die ik wil bereiken, maar wel zorgen voor een goede doordrinkbaarheid. Wellicht dat ik nog meer ongemoute gerst ga gebruiken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.