Twijfel 2 dagen na het bottelen, wel of niet herkurken?

Gestart door Hans (Lagos), 21-07-2007 11:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans (Lagos)

Ik zie geen andere reden, ik heb ingemaischt op 64 ºC om op 61 uit te komen, vervolgens daar 50 min aangehouden tot ik geen noemenswaardige SG verhoging meer bemerkte, vervolgen verhoogt naar 72 ºC en daar 20 min blijven hangen om op 78 ºC uit te maischen.

Mijn rijkelijk met gist gevulde monster bereikte ook maar een SG van 1017 dus waar ging het "enigzins" mis?

Overigens denk ik dat bijvoorbeeld inmaischen op 64 ºC de enzymen misschien toch even op deze temperatuur op hun donder krijgen alvorens op 61 ºC uit te komen.  :-\

MO

Dat denk ik dus niet. Maar ik ben nu wel erg verbloemd mijn stokpaardje aan het berijden. Als Edgar dit leest, krijg ik weer op mijn donder. Feit is dat ik bij eenstapsmaisch op 66 °C in het algemeen de droogste bieren bekom die je kunt bedenken.

Hans (Lagos)

Ik ben ook een voorstander van de eenstapsmaisch maar sinds kort nogal bezig met wat meer klassieke Belgische bieren. Tot nu toe brouwde ik ruim een jaar lang elke maand iets kompleet anders om zoveel mogelijk ervaring op te doen.

Nu ben ik aan het experimenteren met het onder de 73 ºC blijven om een droog bier te bekomen maar daar dit komend weekend meer over. 

PS: Mijn Rubia brava naar het voorbeeld van het pittige Blondje van Mo giste met de duvel gist en de eenstapsmaisch op 67 ºC ook naar 1006. Maar tja, dat is den Duvel.  >:D


oranjeboombiertje

Mijn ervaring is dat de vergistingsgraad het hoogste is bij dun maischen. Het maischschema maakt dan niet zoveel uit. Als ik eenzelfde bier brouw met 40 minuten op 63 en 10 op 73 zal het waarschijnlijk niet verder uitgisten dan een bier met maischschema 25 minuten op 63  en 25 minuten op 73.

 :degroeten:
Wesley

Hans (Lagos)

Daar heb je een sterk punt, ik had dit bier gebrouwen in de verhouding 3.5 liter/kg

Verder houdt mijn Rims ook meer van dunnere brouwsels om tevens de temperatuur sneller te laten stijgen, maar tja, wat voor invloed heeft dat op mijn Belgische bieren die meestal een recept hebben met een dik bostel?

Hier overigens mijn mout en vergistbare suikers (17,5%) verhouding :

  %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 68.5    16.28 kg.  Pilsener - Alhambra           España          74.6      3
 13.3     3.15 kg.  Corn Sugar                      Generic          99.5      0
  7.3     1.74 kg.  Pale Ale Malt (2 Row)         France           79.6      7
  4.2     1.00 kg.  Special B Malt                   Belgian          60.9    350
  3.2     0.75 kg.  Candi Sugar (dark)             Generic         99.5     10
  1.4     0.32 kg.  Chocolate Malt                  Belgium         60.9    800
  1.2     0.27 kg.  Clarimalt                                               0.0   2500
  1.1     0.25 kg.  Kandijsiroop                       België          95.2   2100

Ja ik weet het, hij is veel donkerder dan een Westvleteren 12, berekend 84 EBC maar uiteindelijk meer qua kleur in de richting van de Leffe bruin die ik op dit moment nu als slap toetje aan het nuttigen ben.

hansHalberstadt

Citaat van: Hans (Lagos) op 15-08-2007  23:07 uUiteindelijk valt het erg mee, nu ruim twee maanden na het brouwen en bijna vier weken op de fles (drie warm en vervolgens op 15ºC) heb ik zojuist een flesje opengetrokken en ik ben zeer tevreden, mooie schuimkraag en ondanks het voor mij doen hoge SG van 1020 is de smaak niet overdreven zoet, als de nog aanwezige gistsmaak straks weg is gaat het best een lekker bier worden. Eens zien hoe hij straks is naast mijn enige overgebleven flesje Westvleteren 12.

Heb je ook nog de druk op je flesje gemeten? Bij 24 ºC zou je ongeveer 2.4 bar moeten hebben voor 0.5% CO2. 0f 1.6 bar bij 15 ºC.

groet,
Hans.

MO

3.5 L/kg is toch redelijk dun gemaischt hoor.

oranjeboombiertje

Tegenwoordig probeer ik heel dun te maischen. Meestal zit ik tussen de 4 en 5 liter per kilo. Dan eindig ik rond de 1010.

 :degroeten:
Wesley

Hans (Lagos)

Citaat van: hansHalberstadt op 16-08-2007  08:11 uHeb je ook nog de druk op je flesje gemeten? Bij 24 ºC zou je ongeveer 2.4 bar moeten hebben voor 0.5% CO2. 0f 1.6 bar bij 15 ºC.

Bij 15ºC 2,7 bar in een 0,5 liter fles, daar het proefmonster al weken echt warm op 27ºC staat en ook niet meer veranderd denk ik dat het dus wel mee gaat vallen.

Citaat van: Oranjeboombiertje op 16-08-2007  11:10 uTegenwoordig probeer ik heel dun te maischen. Meestal zit ik tussen de 4 en 5 liter per kilo. Dan eindig ik rond de 1010.

Ik net zo.

hansHalberstadt

bij 2.7 bar en 15 grC zit je ongeveer op 0.75% suiker, zie bierpro. Dat is wel iets hoog, maar nog niet dramatisch.
groet,
Hans.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.